تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):مؤمن را از سيمايش مى شناسيم و منافق را از نشانه هايش.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816850658




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عروسک‌های بومی به پایتخت می‌آیند/ سفیران فرهنگ و هنر روستا


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در قالب یک نمایشگاه دو روزه؛
عروسک‌های بومی به پایتخت می‌آیند/ سفیران فرهنگ و هنر روستا

عروسک بومی


شناسهٔ خبر: 2861856 - سه‌شنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۰
فرهنگ > صنایع فرهنگی

رئیس هیئت مدیره یک موسسه گردشگری از برگزاری نمایشگاه دو روزه عروسک‌های بومی خبر داد و گفت: این عروسک‌ها حافظ فرهنگ بومی است و وابستگی اقتصادی روستانشینان به منابع طبیعی را کاهش می‌دهد. افسانه احسانی، رئیس هیات مدیره موسسه «آوای طبیعت پایدار» در گفتگو با خبرنگار مهر، از برگزاری نمایشگاه دو روزه عرضه عروسک‌های بومی خبر داد و گفت: این محصولات فرهنگی با هدف کمک به ایجاد معیشت مکمل به منظور کاهش استفاده یکسویه از منابع طبیعی در روستاها تولید و عرضه می‌شود. تمامی مراحل طراحی و ساخت این عروسک‌ها در روستا و توسط بانوان هنرمند روستایی-عشایری  انجام می‌گیرد و سازندگان در کنار اعضای خانواده خود به خلق این آثار هنری می‌پردازند و همین مساله موجب تقویت تعامل میان نسل‌ها می‌شود.به گفته این کارآفرین، منحصر به‌ فرد بودن، از دیگر ویژگی‌های عروسک‌های بومی است چراکه هنرمند بومی با تکیه بر استعداد و خلاقیت خود هر اثر را ویژه خلق می‌کند. همچنین، سازندگان با تولید عروسک های محلی خود بیش از پیش به فرهنگ و پوشش بومی منطقه خود نزدیک و به آن علاقمندتر می‌شوند. علاوه براین، زنان هنگام ساخت این محصولات، لالایی می‌خوانند پس لالایی‌ها، شعرها، خاطرات گذشته و سایر ارزش های بومی مرتبط یادآوری می‌شوند.احسانی که پیش از خراسان جنوبی، پروژه تولید عروسک‌های بومی قشم و قزوین را دنبال می‌کرد با اشاره به دستاوردهای این دو پروژه گفت: روش ساخت دو نوع ازعروسک‌های بومی خراسان جنوبی با حمایت بخش کودک و نوجوان پژوهشکده میراث به عنوان میراث ناملموس ثبت ملی شده؛ همچنین بانوان روستای تاجمیر، در خراسان جنوبی پس از یک سال تولید و عرضه عروسک‌های بومی توانسته‌اند کلیه وام‌های مربوط به منابع طبیعی خود را پرداخت کنند. از سوی دیگر، بانوان جزیره قشم تاکنون بالغ بر ۵۰۰۰ عروسک بومی خود را به علاقه‌مندان به طبیعت و فرهنگ ایران عرضه کرده و بانوان روستای اردبیلک استان قزوین توانسته‌اند برای عروسک های دست سازخود مشتریان بومی جذب کنند.به گفته رئیس هیات مدیره موسسه اوای طبیعت پایدار این عروسک‌ها سازگار با محیط زیست هستند و نشانه های فرهنگ غنی منطقه را با خود همراه دارند. بنابراین  نسل جوان با ساختن  عروسک‌های این چنین، نه تنها با فرهنگ خود آشتی می‌کند بلکه با فروش آنها، وابستگی خود را به منابع طبیعی کاهش می‌دهد و ارزش‌های فرهنگی خود را به سایر مناطق صادر می‌کند.
عروسک بومی
احسانی، زنان را سازندگان اصلی عروسک‌های بومی دانست و افزود: هر چند سازندگان اصلی این عروسک ها بانوان هستند ولی سایراعضای خانواده نیزدر ساخت آنها مشارکت دارند. سازندگان، داستان‌های زندگی و آرزوهایشان را می‌نویسند و به عروسک‌های خود نصب می‌کنند. حس سازندگی، تقویت خلاقیت و اعتماد به نفس و افزایش امید به زندگی علاوه‌بر ایجاد شغل و معیشت مکمل از مزایای تولید این محصولات به شمار می‌رود. نمایشگاه عرضه عروسک‌های بومی پروژه‌های «هنربومی برای منابع طبیعی» ۳۱ تیر و  اول مرداد ۱۳۹۴ از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ شب در موسسه آوای طبیعت پایدار به نشانی ولیعصر، ابتدای یوسف آباد، خیابان چهارم، پلاک ۱۲، زنگ ۲ برگزار می‌شود و علاقه‌‌مندان می‌توانند به دیدار عروسک‌های خراسان جنوبی و قشم و قزوین بروند.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن