واضح آرشیو وب فارسی:سافتستان:
سالهاست که ساعت های طولانی بازی با کامپیوتر و تبلت، بعضی گیمرها را به دام یک اعتیاد بدون دود کشانده است. اما همه گیمرها با بازی کردن وقت و پول را هدر نمی دهند. بعضی از آنها وارد تجارت بازی شده اند و با خرید و فروش اکانت های پیشرفته یا امتیازهای بازی کسب و کاری به راه انداخته اند. آنها گلد فارمر شده اند و به جمع تاجرانی وارد شده اند که به بازی به چشم سرگرمی نگاه نمی کنند. بازی برای آنها جایی است که باید ساعت ها در آن تلاش کنند، امتیاز بگیرند، پیشرفت کنند و بعد حاصل زحمات شان را به گیمرهای کم حوصله بفروشند. رد و بدل شدن پول در بازی ها باعث شکل گیری اصطلاحی به نام Gold farming شده است. کشت طلا یا طلاکاری به معنی انجام بازی های آنلاین برای به دست آوردن مقداری از اعتبار مالی بازی است که بازیکن های دیگر حاضرند آن را با پول واقعی در دنیای واقعی بخرند. شاید این کار یک تفریح یا سرگرمی در کنار شغل و زندگی روزمره به نظر برسد، اما مردم در بسیاری از کشورهای در حال توسعه این کار را تبدیل به شغل های تمام وقت کرده اند و با درآمد آن زندگی می کنند. در اغلب گیم های محبوب، زمان زیادی برای به دست آوردن امتیازات پیشرفته بازی لازم است. اما بازیکن های پولدار می توانند با خریدن این امتیازها، در مصرف زمان صرفه جویی کنند و یک راست وارد مراحل پیشرفته شوند.
با رشد بازی های آنلاین جمعی از سال ۲۰۰۰ مبادله های این چنینی رشد بیشتری کرد. پیش از آن هم بازیکنان از سایت هایی مثل eBay و PayPal برای رد و بدل کردن آیتم های بازی هایشان استفاده می کردند. اما شاید ریشه های صنعتی شدن رد و بدل کردن پول در بازی ها را بشود در کره جنوبی پیدا کرد. کافه های مجازی در این کشور از سال ۲۰۰۱ تبدیل به مکان هایی برای پول سازی از بازی ها شدند. در چین هم همین حرکت ادامه پیدا کرد. در سال ۲۰۰۴ گلد فارمینگ در چین رقبای دیگر را پشت سر گذاشت و دیگر هیچ کس به گرد بازیکنان چینی نرسید. لی هو در چین با بازی کردن زندگی اش را می گذارند. کنار او هر روز یک ردیف از همکارانی می نشینند که مثل خود او مشغول بازی برای پول درآوردن هستند. او به گاردین می گوید: «این کار مثل کار کردن در یک کارخانه است. تنها فرقش این است که اینجا دنیای مجازی است. شرایط کار سخت است، تعطیلات آخر هفته نداریم و فقط یک روز در ماه فراغت داریم. اما در مقایسه با شغل های دیگر خوب است، چون من هیچ مهارتی ندارم و این کار را می توانم انجام بدهم.» او یکی از کارمندان شرکت Wow7gold در چین است. شرکتی اینترنتی که میلیون ها یوان در سال از فروش امتیازهای داخل بازی World of Warcraft به دست می آورد.
مشتریان تقاضا دارند در ازای پرداخت پول، آنها آواتارشان را پیشرفته تر کنند یا سلاح های بهتر برایشان به دست بیاورند. بعد از پایان ساعت های کار، لی غذایش را از شرکت دریافت می کند. بعد در اتاقی به همراه ۸ گلد فارمر دیگر به خواب می رود. هزاران چینی مثل لی به این فعالیت اشتغال دارند. گویی هر جا تقاضایی وجود دارد، چینی ها برای کسب درآمد وارد بازار می شوند. در سال ۲۰۱۱ روزنامه گاردین گزارشی منتشر کرد که نشان می داد در چین از زندانیان برای این کار استفاده می شود. این گزارش با توصیف وضعیت یکی از زندانیان شروع می شود: لیو دالی، یک زندانی در کمپ کار جیکسی، روزهای سختی را با شکاندن سنگ ها و حفر سنگر در معادن زغال سنگ شمال شرق چین می گذارند. او تا شب باید با اجنه و جادوگران مبارزه کند و شیاطین را از بین ببرد. او یکی از زندانیانی است که مجبور شده اند بازی های آنلاین را انجام بدهند تا حساب های کاربری با رتبه بالا درست کنند و مسئولان زندان بتوانند آنها را با پول واقعی معاوضه کنند. این زندانی گفته است این کار از کار بدنی که زندانیان مجبور به انجامش می شدند هم پرسودتر است. او گفته: «روسای زندان از مجبورکردن زندانیان به بازی سود بیشتری از کار معمولی برده اند. ۳۰۰ زندانی مجبور به بازی شده اند. ما ۱۲ ساعت در کمپ به این شکل کار می کردیم که شنیده ام این میزان می تواند برای آنها چیزی معادل ۴۷۰ هزار و ۵۷۰ یورو در روز درآمد داشته باشد. ما هیچ پولی ندیدیم. فقط می دانیم کامپیوترها هیچ وقت خاموش نمی شوند.» این زندانیان در صورتی که به اندازه کافی بازی نکنند و پول در نیاورند به شدت مجازات می شوند.
در سال ۲۰۰۵ نیویورک تایمز تخمین زد که بیش از ۱۰۰هزار شاغل تمام وقت گلد فارمینگ تنها در چین زندگی می کنند. در سال ۲۰۰۶ تخمین زده می شد که درآمد ناشی از فروش کالاهای مجازی چیزی بین ۲۰۰ تا ۹۰۰ میلیون دلار آمریکا در سال ارزش داشته باشد. یک تخمین دیگر می گفت درآمد حاصل از این کار نمی تواند کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار آمریکا در سال باشد و احتمالا بیش از ۱۵۰ هزار نفر به عنوان گلد فارمر کار می کنند که ماهانه حدود ۱۴۵ دلار آمریکا درآمد دارند. این گزارش تخمین زده است که بیش از ۸۰درصد گلد فارمرها چینی هستند. واقعیتی که باعث تعصباتی علیه گیمرهای چینی شده است، بعضی از مطالعات آکادمیک درباره گلد فارمینگ نشان داده شبکه های اجتماعی کسانی که به این کار اشتغال دارند شباهت خاصی به شبکه موادفروش ها دارد. بعضی از کشورها برای مبارزه با تبعات این تجارت، قوانینی وضع کرده اند. مثلا در استرالیا سخنگوی دولت در سال ۲۰۰۶ قوانین حاکم بر درآمدهای معمولی را به درآمدهای ناشی از فروش کالاهای مجزی تعمیم داد. دولت چین از سال ۲۰۰۹ با استفاده از وجه رایج مجازی برای خرید در دنیای واقعی مخالفت کرده است. اما برعکسش مانعی ندارد و از وجه عادی می شود برای مبادله مجازی استفاده کرد. در کره جنوبی از سال ۲۰۱۰ این گونه معامله ها با پول مجازی قانونی شد اما مالیات به آن تعلق گرفت.
۲۸ تیر, ۱۳۹۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سافتستان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]