تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بخشنده ترین شما پس از من کسی است که دانشی بیاموزد آنگاه دانش خود را بپراکند. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798472590




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جنتی:مصوبه استانی شدن انتخابات مجلس باعث تفرقه و مشارکت مردم را به حداقل می‌رساند/عده ای می‌خواهند رنگ سیاسی به انتخابات خبرگان رهبری بدهند


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:



جنتی:مصوبه استانی شدن انتخابات مجلس باعث تفرقه و مشارکت مردم را به حداقل می‌رساند/عده ای می‌خواهند رنگ سیاسی به انتخابات خبرگان رهبری بدهند
دبیر شورای نگهبان با اشاره به این که اعضای شورای نگهبان حافظ اسلام و منابع مسلمین هستند گفت:به منظور پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی شورای نگهبان تشکیل شده است تا جنبه حاکمیتی داشته باشد
روز نو : دبیر شورای نگهبان با اشاره به این که اعضای شورای نگهبان حافظ اسلام و منابع مسلمین هستند گفت:به منظور پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی شورای نگهبان تشکیل شده است تا جنبه حاکمیتی داشته باشد
به گزارش روزنو، آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان قانون اساسی امشب 25 تیر در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی تشکیل شورای نگهبان پرداخت.


آیت الله جنتی در ابتدای برنامه در پاسخ به سؤال اول مجری مبنی بر این که چرا برخی با حضور و وجود شورای نگهبان مخالف هستند گفت: بسیاری از شبهه‌ها ناشی از عدم شناخت است به طوری که شورای نگهبان را نمی‌شناسند.


عمده‌ترین وظیفه شورای نگهبان پاسداری از احکام و قانون اساسی است


دبیر شورای نگهبان با اشاره به این که عده ای حساب نمی‌کنند که اگر  شورای نگهبان  نبود بر سر احکام اسلامی و قانون اساسی چه می‌آمد افزود: شورای نگهبان وظایف مختلفی دارد که عمده‌ترین وظیفه آن در رابطه با پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی است


وی افزود: شورای نگهبان مرکب از 12 نفر است که 6 نفر آن‌ها فقیه هستند بنابراین در قانون اساسی به منظور پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی شورای نگهبان تشکیل شده است.




آیت الله جنتی با اشاره به این که مشکل اصلی قضیه مربوط به انتخابات می‌شود که یک  عده ای در انتخابات خواسته‌هایی داشتند که مواضع  قانون شورای نگهبان اجازه نمی‌دهد خواسته های آن‌ها تأمین شود به طوری این عده ناراضی و برانگیخته می‌شوند و به طور صریح نمی‌توانند بگویند که شورای نگهبان صلاحیت ما را رد کرده است. بنابراین آن‌ها اقدام به زیر سؤال بردن شورای نگهبان می‌کنند. 


مجلس بدون شورای نگهبان اعتباری ندارد


دبیر شورای نگهبان با اشاره به جایگاه شورای نگهبان در قانون اساسی ادامه داد: طبق اصل 93 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی بدون شورای نگهبان اعتباری ندارد.


وی با اشاره به این که برخی از موارد قانون اساسی نیاز به تفسیر دارد اظهار داشت: قانون مرتبط با مجلس خود مجلسیان تفسیر می‌کنند و شورای نگهبان نیز به تفسیر قانون اساسی می‌پردازد و کسی نمی‌تواند آن را نقض کند.




آیت الله جنتی با اشاره به بازنگری قانون اساسی خاطر نشان کرد: اگر قرار باشد این امر صورت گیرد باید طبق اصل 177 با ترکیب روسای سه قوه و اعضای شورای نگهبان به بررسی این امر پرداخت.


شورای نگهبان جنبه حاکمیتی دارد


دبیر شورای نگهبان با تاکید بر این که شورای نگهبان جنبه حاکمیتی دارد عنوان دارد: شورای نگهبان را عده ای نمی‌شناسند و به درستی آن را به دیگران نشناسانده ایم.


وی ادامه داد: شورای نگهبان از 12 نفر تشکیل شده‌اند که هر کدام افراد مستقلی به حساب می‌آیند.


آیت الله جنتی با اشاره به این که این 12 نفر هر کدام افکار خاص خود را دارند اظهار داشت: ممکن است در برخی موارد هماهنگی وجود نداشته باشد و این امر به اختلاف نظر و اختلاف عقیده برمی گردد.


 نظر اکثریت در شورای نگهبان دارای اعتبار است


دبیر شورای نگهبان با بیان این که رای گیری پیرامون موضوعی با اکثریت آرا صورت می‌گیرد بیان کرد: نظر اکثریت مورد اعتبار است پس باید گفت اگر پیرامون موضوعی 7 نفر نظر بدهند و 5 نفر دیگر نظری نداشته باشند به معنای اختلاف نظر است.


وی با بیان این که سعی بر این است که حاکم بر آرا قانون باشد گفت: باید طبق قانون عمل کرد به طوری که باید در انتخابات و مصوبات مجلس قانون مورد رعایت قرار بگیرد.




آیت الله جنتی تاکید کرد: اعضای شورای نگهبان حافظ اسلام و منافع مسلمین هستند.


شورای نگهبان حافظ مصالح اسلام و مسلمین است


دبیر شورای نگهبان ادامه داد: اعضای شورای نگهبان حافظ مصالح اسلام و مسلمین هستند و من به آقایانی که شورای نگهبان را تضعیف می‌کنند هشدار می‌دهم که تضعیف و توهین به فقهای شورای نگهبان امری خطرناک برای کشور و اسلام است.


وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا تا به حال این بی مهری‌هایی که اشاره کردید به فشارهای منتهی شده است یا خیر گفت: بله برخی اوقات این اتفاق افتاده و این امری طبیعی است البته در کار ما اثر نمی‌گذارد.


فشارهای سیاسی بیشتر در زمان انتخابات اتفاق می‌افتد/ بیشترین فشارهای سیاسی در زمان مجلس ششم بوده است


آیت الله جنتی اضافه کرد: فشارهای سیاسی عمدتاً در مسئله انتخابات صورت می‌گیرد و درباره مصوبات مجلس این فضا عموماً وجود ندارد مگر در مصوبه ای خاص ولی این فضا بیشتر در انتخابات که مسئله شخصی و سیاسی است نمود پیدا می‌کند و بیشترین فشارهای سیاسی در زمان مجلس ششم بوده است


وی اظهار داشت: شورای نگهبان کارهای سنگینی را انجام داده و ما برخی مصوبات را داشتیم که شامل 700 ماده بود و این 700 ماده را می‌بایست ظرف 20 روز بررسی می‌کردیم  تا خلاف شرع نباشد.




آیت الله جنتی ادامه داد: مسئله دیگری که مدت‌ها روی آن کار می‌کنیم و تاکید مقام معظم رهبری هم بوده است قوانین قبل از انقلاب است که برخی از قوانین خلاف شرع بوده و برخی از آن‌ها خلاف قانون اساسی ماست که نوشته شده است، راجع به قانون اساسی ما نمی‌توانیم کاری انجام دهیم چرا که ما می‌بایست مصوبات مجلس را بررسی کنیم و بگوییم که خلاف قانون اساسی است یا خیر اما مصوبات گذشته را حق نداریم اما از لحاظ شرعی این حق را داریم که آن‌ها را بررسی کنیم و هر کدام که خلاف شرع است اعلام کنیم تا باطل شود که یکی از آن‌ها قانون تجارت است.


 بررسی قوانین قبل از انقلاب بر عهده مجمع فقهی مشورتی ما در قم است


دبیر شورای نگهبان یادآور شد: مقام معظم رهبری چندین بار تاکید کردند که این قوانین که برخی از آن‌ها خلاف شرع و برخی از آن‌ها خلاف قانون اساسی ماست در حال حاضر عمل می‌شود لذا ایشان دستور دادند که ما آن‌ها مورد بررسی قرار دهیم لذا ما یک مجمع فقهی مشورتی در قم داریم که چند تن از فقها در آن جا مشاوران فقهی ما هستند و مسائل فقهی را کارشناسی کرده و نظرات خود را به ما منتقل می‌کنند ضمن این که همه مصوبات مجلس هم به آن جا می‌رود بنابراین این مجمع فقهی مشورتی اخیراً مدتی است که بررسی این قوانین را بر عمده گرفته و پس از بررسی قوانین هر کدام که خلاف شرع است به ما اعلام می‌کند تا ما آن قوانین را در شورا مطرح و آن را ابطال کنیم.


وی ادامه داد: این کار تازه شروع شده البته یکی دو مورد هم ابطال شده ولی ما هنوز آن‌ها را اعلام نکردیم چون باید خلأ های آن از نظر قانونی پر شود و مجلس باید این آمادگی را داشته باشد که برای قوانینی که ابطال می‌شود جایگزینی را برای آن‌ها قرار دهد.


قانون الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای با اکثریت قاطع آرا در شورای نگهبان تصویب شد


آیت الله جنتی در ادامه به بررسی قانون الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای در شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: قانون الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای دو فوریتی بود که شورای نگهبان آن را با اکثریت قاطع تایید کرد گر چه یک مختصر بحثی روی آن صورت گرفت ولی در نهایت با اکثریت قاطع آرا به تصویب رسید و این مختصر بحث نیز بیشتر راجع به تداخل در وظایف شورای عالی امنیت ملی بوده است و یکی دیگر از قوانین نیز قانون استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی بوده است.


دبیر شورای نگهبان  در خصوص چرایی رد شدن قانون اساسی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: خیلی از نمایندگان مخالف این قانون بودند و دولت هم نظر موافقی نداشت ضمن این که در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز رای نیاورد.


مصوبه استانی شدن انتخابات مجلس باعث تفرقه و مشارکت مردم را به حداقل می‌رساند


وی ادامه داد: این مصوبه اشکالات مختلفی داشت من جمله این که باعث تفرقه می‌شد و مشارکت مردم را به حداقل می‌رساند.




مقام معظم رهبری در خصوص مصوبه استانی شدن انتخابات مجلس مقید بودند که نظر ندهند


آیت الله جنتی با بیان این که تعداد موافقین این مصوبه در شورای نگهبان کم بود در پاسخ به این سؤال که آیا رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص این قانون با شما صحبتی داشتند یا خیر اظهار داشت: آقای لاریجانی در خصوص این قانون با من صحبتی نکردند و در خصوص این قانون با مقام معظم رهبری هم صحبت شده بود ولی ایشان مقید بودند که در این باره نظر ندهند تا این موضوع مسیر قانونی خود را طی کند.


دبیر شورای نگهبان در ادامه در خصوص علنی شدن جلسات شورای نگهبان نیز اظهار داشت: بنای ما بر این نبوده که مشروح مذاکرات را منتشر کنیم چون برخی اوقات مسائلی مطرح می‌شود که مربوط به حوزه کاری خودمان است و صلاح نیست که آن مسائل به خارج از شورا منتقل شود ضمن این که ما در مسئله انتخابات راجع به اشخاصی بحث می‌کنیم و با آبروی اشخاص سر و کار کنیم لذا صلاح نمی‌دانیم که مشروح مذاکرات در افکار عمومی منتشر شود.


چهارشنبه آینده هیئت رئیسه شورای نگهبان تشکیل و سخنگو نیز مشخص می‌شود


وی در پاسخ به این سؤال که آیا در حال حاضر شورای نگهبان سخنگو دارد یا خیر گفت: در اولین جلسه ای که هیئت رئیسه تشکیل می‌شود سخنگو نیز انتخاب می‌شود و چهارشنبه هفته آینده هیئت رئیسه تشکیل خواهد شد و سخنگو هم همان زمان مشخص می‌شود ضمن این که تاکنون گزینه ای مشخص نشده است


هنوز مقدمات الکترونیکی شدن انتخابات فراهم نیست


آیت الله جنتی یادآور شد:این موضوع دستور کار روز گذشته ما بود منتهی روز گذشته ما با وزیر کشور و معاونین و کارشناسان این وزارتخانه در شورا جلسه ای داشتیم که این جلسه در خصوص الکترونیکی شدن انتخابات بود که بحث‌های زیادی صورت گرفت و نظر ما بر این بود که هنوز مقدمات آن فراهم نیست یعنی باید طوری باشد که از هر جهت امنیت آن محفوظ باشد و آرا سالم به صندوق برود و سالم از صندوق بیرون آید ضمناً بحثی در خصوص صندوق‌ها بود که باید کاری کرد که هم صندوق‌ها شفاف باشد و هم آرایی که به صندوق می‌رود خوانده نشود.


دبیر شورای نگهبان در ادامه در پاسخ به این سؤال که دو انتخابات مهم خبرگان و مجلس را پیش رو داریم و مهم‌ترین خطوط قرمز شما برای احراز صلاحیت‌ها چیست گفت: برای ما برگزاری یک یا دو انتخابات فرق نمی‌کند و معیار ما قانون است.


عده ای می‌خواهند رنگ سیاسی به انتخابات خبرگان رهبری بدهند


وی در ادامه در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که عنوان شده بود که برای انتخابات خبرگان رهبری امثال نگرانی‌هایی نیز وجود دارد اظهار داشت: گزارشاتی می‌رسد که این گزارشات برای ما ایجاد نگرانی کرده که عده ای می‌خواهند رنگ سیاسی به خبرگان بدهند علی رغم این خبرگان اصلاً نباید رنگ سیاسی داشته باشد چرا که کار خبرگان فقط بررسی شرایط رهبری است و هیچ بعد سیاسی ندارد.


آیت الله جنتی در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا فیلتر شورای نگهبان برای انتخابات مجلس دهم بازتر از قبل است نیز اظهار داشت: هیچ فرقی نکرده و این موضوع معنی ندارد، مشکلی که ما برخی اوقات داشتیم این بوده که برخی‌ها به ما اصرار داشتند که با روابط کار کنیم و سفارش پذیر باشیم اما ما می‌گفتیم که رفاقت‌ها سر جای خود و قانون نیز جای خود را دارد و ما مجری قانون هستیم.


دبیر شورای نگهبان در پایان در پاسخ به این سؤال که آیا مذاکرات هسته ای را پیگیری می‌کردید اظهار داشت: خیلی دورادور چرا که مسائل آنقدر پیچیده بود که حتی افراد متخصص این کار هم در آن می‌ماندند ضمن این که خیلی از مسائل محرمانه بود.




تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۲:۱۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 156]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن