تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا و روزقيامت ايمان دارد،بايد ميهمانش راگرامى دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819812736




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طرح تحول گروه‌هاي مردمي داوطلب واکنش اضطراري محلات تهران


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۴ تير ۱۳۹۴ (۱۶:۳ب.ظ)
طرح تحول گروه‌هاي مردمي داوطلب واکنش اضطراري محلات تهران موج - طرح تحول گروه‌هاي مردمي داوطلب واکنش اضطراري محله (دوام) که تاکنون 500 گروه آن در محلات تهران تشکيل شده با هدف تقويت ساختار اين تشکل مردمي و بهره‌گيري از ظرفيت و توان داوطلبان در ساير فعاليت‌هاي بشردوستانه و عام‌المنفعه آغاز شد.
به گزارش خبرگزاري موج به نقل از روابط عمومي سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران، رئيس سازمان در همايش معرفي طرح تحول گروه‌هاي داوطلب واکنش اضطراري محله (دوام) که با حضور فرماندهان اين گروه‌ها و مديران ستادهاي مديريت بحران مناطق 22 گانه برگزار شد با اشاره به راه اندازي گروه‌هاي دوام در تمامي محلات تهران گفت: اين تشکل‌هاي مردمي در مرحله نخست با هدف آمادگي براي مقابله با حوادث، تشکيل و تجهيز شد تا موضوعات خود امدادي و دگر امدادي را دنبال کنند، اما؛ در دوره جديد پيش رو گروه‌هاي دوام براي زمان عادي نيز آماده بوده و فعاليت‌هاي بشردوستانه و عام‌المنفعه انجام مي‌دهند.
احمد صادقي در اين همايش با اشاره به ضرورت بازنگري در گروه‌هاي دوام، افزود: گروه‌هاي دوام بايد زنده و هويت‌بخش باشند و حضور شهروندان در اين گروه‌ها بايد علاوه بر افتخار براي آن‌ها، موقعيت اجتماعي ايجاد کند.
وي گفت: گروه‌هاي دوام بايد سلسه‌مراتب داشته و از سطح محلات تا کل شهر تهران را در بربگيرند و از فرماندهي و مديريت واحدي پيروي کنند.
صادقي با اشاره به تجربه تشکيل گروه‌هاي «جامعه محور» در ساختار مديريت بحران کشورهاي پيشرفته يادآور شد: تشکيل و راه اندازي گروهاي دوام يکي از بهترين فعاليت‌هاي شهرداري در حوزه آمادگي شهر تهران بود که باعث شد شهرداري‌ها و مجموعه‌هاي ديگر در کشور نيز آن را الگوبرداري و مدل‌سازي کنند.
وي در ادامه با اشاره به موضوع «خانه ايمني» و «خانه دوام» و تأکيد بر اين نکته که کار اين دو يکسان است و نياز به جداسازي آن‌ها نيست، افزود: فرقي بين گروه‌هاي دوام و گروه‌هاي ايمني نيست. هر دو از يک جنس به شمار مي‌آيند و تفاوتي ميان مربيان دوام و مربي ايمني وجود ندارد و همه تحت يک مديريت واحد براي کاهش خطرپذيري شهر تلاش مي‌کنند.
جانشين شهردار در ستاد مديريت بحران شهر تهران در ادامه از برگزاري جلسات توجيهي با حضور شوراياران و مديران سراي محلات براي افزايش هماهنگي بيشتر در محلات شهر تهران خبر داد.
در ادامه حيدر کلهري معاون آموزش و مشارکت‌هاي مردمي سازمان نيز با اشاره به اهداف اصلي برگزاري اين همايش مردمي خاطرنشان کرد: خانه‌هاي دوام و ايمني در سراي محلات با مديريت سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران به فعاليت خود ادامه خواهند دارد و براساس ساختار جديد فرمانده دوام محله مسئوليت آن را بر عهده خواهد داشت.
در ادامه اين همايش کارشناسان معاونت آموزش و مشارکت‌هاي مردمي سازمان نيز به تشريح ساختار طراحي شده در طرح تحول گروه‌هاي دوام پرداختند.
بنابراين گزارش، «مسعود لساني» کارشناس آموزش سازمان با اشاره به تاريخچه شکل‌گيري و راه اندازي گروهاي دوام و ذکر اين نکته که تا پايان سال 93 بيش از 500 گروه دوام در سطح محلات شهر تهران ايجاد شده، افزود: از ابتداي امسال و با گذشت 10 سال از آغاز اين طرح پس از بررسي نقاط قوت و ضعف، اخذ بازخوردها و ارزيابي گروه‌هاي دوام، طرح تحول اين فعاليت تهيه شد.
وي در ادامه به تشريح نقاط قوت اين گروه‌ها در سطح شهر تهران پرداخت و با اشاره به پشتوانه قانوني اجراي طرح و استفاده از تجربيات جهاني براي راه اندازي آن گفت: با توجه به شرايط خاص شهر تهران اين طرح بومي‌سازي شده و شرايط محيطي براي اجراي آن لحاظ شده است.
وي با بيان اين‌که طي اين سال‌ها بيش از 20 هزار نفر از شهروندان داوطلب جذب گروهاي دوام شده‌اند، افزود: اجراي اين طرح توانست زمينه‌اي براي آموزش و مشارکت شهروندان علاقه‌مند به فعاليت‌هاي امدادي ايجاد کند.
ايجاد حلقه‌هاي اتصال ميان شهروندان و ساختارهاي حاکميتي مديريت بحران، توسعه روزافزون در کنار هزينه اندک اجرايي و همکاري با ساختارهاي تخصصي از ديگر نقاط قوت اجرايي اين طرح که به آن اشاره شد.
وي در عين حال مشارکت محدود مردان و جوانان را به عنوان يکي از اين چالش‌هاي اين فعاليت و گفت: در طرح تحول اين فعاليت، ساختار داخلي گروهاي دوام به صورت کامل عملياتي مي‌شود.
به گفته وي، تداوم طرح دوام به عنوان يک برنامه مؤثر در جلب مشارکت شهروندان در حوزه مديريت بحران ضروري است و در راستاي رفع مشکلات موجود و تقويت نقاط مثبت ضروري است تا اين طرح مورد باز طراحي و تحول قرار گيرد.
در ادامه «رنگين کمان» مدير مشارکت‌هاي مردمي سازمان به تشريح محورهاي طرح تحول دوام پرداخت و از فعاليت اعضاي دوام در زمان عادي و قبل از وقوع حادثه، طراحي نظام انگيزشي و تشويقي، اصلاح ساختاري و چابک سازي گروه‌ها، پيش‌بيني نظام رشد و ارتقاي اعضا، ايجاد زمينه براي ارتباط و مشارکت منسجم اعضاي دوام با يکديگر، سازمان‌ها و نهادهاي مرتبط، بهره‌مندي از ظرفيت اعضاي دوام در ساير برنامه‌هاي مشارکتي به عنوان مهم‌ترين محورهاي طرح تحول ياد کرد.
وي در ادامه به تشريح وظايف جديد گروه‌هاي دوام در مراحل مختلف مقابله با سوانح، بازسازي و امداد و کمک‌هاي اوليه پرداخت.
همچنين در ادامه اين همايش محمود جواهريان از کارشناسان آموزش و مشارکت‌هاي مردمي سازمان به بررسي مراحل اجراي طرح تحول دوام در سال 94 پرداخت و جذب دو هزار عضو جديد، تربيت 450 مربي، باز پيدايي گروه‌هاي موجود دوام محلات، فراخوان اعضا و انجام مصاحبه و آزمون و برگزاري اردوهاي آموزشي براي 300 فرمانده دوام را به عنوان بخشي از اجراي اين طرح تحول برشمرد.
ايجاد هويت‌سازماني دوام، گردهمايي بزرگ دوام، انتشار نشريه، شرکت در مسابقات، اجراي دوره‌هاي آموزشي، ارائه گزارش حوادث و اطلاع رساني و فعاليت در شبکه اجتماعي دوام موضوعات ديگري بود که وي به تشريح آن پرداخت.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن