تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اولین چیزی که از انسانها سؤال می شود، نمازهای پنج گانه است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816695251




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استقبال ساوجی‌ها از عید فطر با " اَلِم تِرانی"


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲




1436945955757_105735.jpg

ماه مبارک رمضان علاوه بر اینکه ماه ضیافت الهی و نیز فرصتی برای خودسازی است و علاوه بر آیین‌های عمومی این ماه، در هر گوشه از این کشور اسلامی سنت‌های حسنه‌ای نیز از گذشتگان برای بزرگداشت این ماه با عظمت به یادگار مانده است. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- یکی از مراسم پر شوری که در ساوه در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود، مراسم "اَلِم‌تِرانی" است که برای مردم مخصوصاً جوانان تماشایی و دل‌انگیز است. هر تازه‌واردی از تماشای این مراسم شبانه لذت می‌برد. این رسم دیرین در شب‌های پایانی ماه مبارک رمضان، بویژه آخرین چهارشنبه این ماه بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء در هر محله انجام می‌شود. مردم ساوه‌ اجرای این مراسم را نوعی وداع با ماه رمضان تلقی کرده و پس از آن خود را برای برپایی جشن عید سعید فطر آماده می‌کنند. یکی از مشاهیر و مفاخر ادبی ساوه در تشریح این سنت کهن به ایسنا گفت: در این مراسم باستانی جوانان شهر دسته به دسته به خانه‌های محله خود مراجعه کرده و شروع به خواندن ترانه‌ای می‌کنند.

مراسم اَلِم تِرانی ساوجی‌ها

"احمد نعمتی" افزود: در اجرای این رسم سردسته گروه یک مصراع از بیت ترانه را می‌خواند و گروه پاسخ می‌دهند « هی‌هی » وی با بیان متن ترانه اظهار کرد: این متن توسط سردسته گروهی که معمولا 12 نفره است؛ بدین شکل خوانده می‌شود: اَلِم تِرانیِت می‌دیم (هی هی) مارَمِضوُنیِت می‌دیم (هی هی) یک خَرِگی خریده‌ایم (هی هی) دُمب و گوشِش بُریده‌ایم (هی هی) هر چی می‌زِنیم را نیمیره (هی هی) یِه چیزِی هادید تا را بِره (هی هی) اِکبِر آقا شومایید (هی هی) نارِنج دَست شایید (هی هی) از کِرموشا میایید (هی هی) یک زَنِی مَقبول می‌خایید (هی هی) کُلجه سمور می‌خوایید (هی هی) دست می‌زِنیم به کُنده (هی هی) حق دَرِ خُنه تونا نَبِندِه ‌ و در آخر این عبارت را بر زبان جاری می‌کند: "یا ثُوْواب یا جُوْواب" و سپس نام یکی ‌از فرزندان آن خانه که در مقابل آن تجمع کرده‌اند را به نیکی صدا می‌زنند. افراد شرکت‌کننده در این مراسم در ادامه مراسم "الم ترانی" پس از تکرار "یا ثواب یا جواب" گرفتن انعام ازصاحبخانه را به ‌انتظار می‌ایستند. به گفته وی، پس از پایان این ترانه صاحب‌خانه برای جوانان شیرینی یا پول و یا هدیه‌ای دیگر می‌آورد. وی اضافه کرد: گاه اتفاق می‌افتد که پسر صاحبخانه به جای هدیه یک سطل آب از روی بام به سر آنان می‌ریزد و آنوقت است که صدای خنده و شادی جوانان بلند می‌شود و در حالی که لباس‌هایشان خیس شده ترانه "الِم‌ترانی" را با این دو بیت پایان می‌دهند: اِکبِر آقا شومایید (هی هی) چِقَدِ بی وِفایید (هی هی) سراغ ما جِوْونا ‌(هی هی) با سطل اُوْ میایید ‌(هی هی) پس از آن افراد به در منازل بقیه افراد فامیل و یا همسایه محله خود رفته و این برنامه را تکرار می‌کنند و تا پاسی از شب به اجرای مراسم "الم ترانی" می‌پردازند. در پایان این مراسم شرکت‌کنندگان با تقسیم هدایا بین یکدیگر با خوشحالی از هم جدا شده و به خانه‌های خود می‌روند. به گزارش ایسنا، یکی دیگر از مشاهیر و مفاخر ادبی ساوه گفت: نام "الم ترانی" از صد و پنجمین سوره قرآن کریم(سوره‌فیل) که با "الم تر" آغاز می‌شود، اقتباس شده و به معنی "آیا مرا نمی‌بینی؟" است. "ابوالقاسم فخاریان" افزود: این مراسم معمولا در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان که‌ مصادف با به هلاکت رسیدن "ابن‌ملجم مرادی" است، با شور و شعف فراوانی برگزار می‌شود. وی این سنت قدیمی را رو به فراموشی دانست و اظهار کرد: به دلیل کم‌توجهی به این جشن محلی متاسفانه همه ساله جمعیت شرکت‌کننده در آن کاهش می‌یابد. رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساوه نیز گفت: این سنت گذشتگان در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان انجام می‌شود.

مراسم اَلِم تِرانی ساوجی‌ها

"علی‌اکبر صدیف" افزود: سردسته گروه در خانه علما به جای ترانه، سوره الشمس را با آهنگ مخصوصی می‌خواند. وی دلیل انتخاب شب 27 ماه رمضان برای اجرای این مراسم را اعتقاد به کشته شدن ابن‌ملجم‌مرادی در این شب و برگزاری این مراسم را نشان شادمانی مردم از به هلاکت رسیدن قاتل امیر مومنان علی(ع) و آماده شدن برای جشن عید فطر عنوان کرد. وی برگزاری چنین جشن‌هایی را عاملی برای تقویت همدلی و اتحاد مردم و نیز احیای سنت حسنه صله رحم دانست که در دنیای امروزی جای خود را کم‌کم در میان مردم از دست می‌دهد.

مراسم اَلِم تِرانی ساوجی‌ها

انتهای پیام








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 145]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن