تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حق و باطل به مردم (و شخصيت افراد) شناخته نمى شوند بلكه حق را به پيروى كسى كه از آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820342946




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شمار تلفات گله هاي قوچ و ميش منطقه هفتاد قله اراک به 300 مورد رسيد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۲ تير ۱۳۹۴ (۱۳:۲۰ب.ظ)
شمار تلفات گله هاي قوچ و ميش منطقه هفتاد قله اراک به 300 مورد رسيد موج - اکنون به بيش از ۳۰۰ کل و بز و قوچ و ميش وحشي با شيوع بيماري طاعون نشخوار کنندگان در منطقه هفتاد قله اراک شناسايي شدند، بطور حتم تعدادي از حيوانات مبتلا به ويروس، در نقاط صعب العبور منطقه تلف شده و لاشه آنها توسط اکيپ هاي پايش مشاهده نشده است.
به گزارش خبرگزاري موج، در جريان‌پايش روز گذشته ۸۰ لاشه جديد در نقاط مختلف منطقه حفاظت شده هفتاد قله کشف و معدوم شد که به اين ترتيب تعداد تلفات حيات‌وحش از ابتداي شيوع بيماري طاعون در اين منطقه تاکنون به بيش از ۳۰۰ کل و بز و قوچ و ميش وحشي رسيده است.
براثر شيوع بيماري طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) در منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک، از اواخر خردادماه سال جاري تاکنون صدها کل و بز و قوچ و ميش وحشي در اين منطقه تلف‌شده‌اند.
در جريان‌پايش روز گذشته که از اوايل صبح تا غروب آفتاب ادامه داشت ۸۰ لاشه جديد متعلق به‌کل و بز و يک ميش وحشي در نقاط مختلف منطقه کشف و معدوم شد.
اکيپ‌ها در طول مسير حرکت خود به جستجوي لاشه‌هاي حيات‌وحش پرداخته و نسبت به دفن و معدوم‌سازي آن‌ها اقدام کردند.
به اين ترتيب تعداد تلفات حيات‌وحش از ابتداي شيوع بيماري در منطقه حفاظت شده هفتاد قله تاکنون به بيش از ۳۰۰ کل و بز و قوچ و ميش وحشي رسيده است.
البته اين تعداد لاشه‌هايي است که کشف‌شده و مشخصات آن‌ها قبل از معدوم سازي به ثبت رسيده است. بطور حتم تعدادي از حيوانات مبتلا به ويروس، در نقاط صعب العبور منطقه تلف شده و لاشه آنها توسط اکيپ هاي پايش مشاهده نشده است.
با اقدامات صورت گرفته توسط نيروهاي محيط زيست و شبکه دامپزشکي استان مرکزي از روند تلفات کاسته شده است اما مرگ و مير در بين حيات وحش هفتادقله همچنان ادامه دارد.
طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) که به نام «طاعون بز» نيز شناخته ميشود يک بيماري ويروسي مسري و بسيار خطرناک مي¬ باشد که عمدتا گوسفند و بز اهلي و وحشي به آن مبتلا مي شوند.
از علايم اين بيماري تب، ترشحات چشم و بيني، التهاب و جراحات دهاني، اختلال تنفسي و سرفه، ذات الريه، التهاب روده ها و اسهال مي باشد و در نهايت منجر به مرگ حيوان مي شود.
اين بيماري صرفا از طريق دام اهلي به نشخوارکنندگان وحشي بخصوص کل و بز منتقل مي شود.
طاعون نشخوارکنندگان کوچک در دام اهلي با روش واکسيناسيون، قرنطينه، معدوم سازي دام هاي آلوده و گاها معدوم سازي تمام دام هاي يک گله کنترل مي شود اما به دليل عدم امکان زنده گيري و واکسيناسيون جانوران وحشي، درمان اين بيماري در حيات وحش عملا ميسر نيست.
بهترين روش پيشگيري از بروز اين بيماري در حيات وحش، جلوگيري از ورود دام اهلي به مناطق حفاظت شده و زيستگاه هاي حيات وحش و واکسيناسيون دام هاي اهلي در حاشيه زيستگاه ها مي باشد.
بيماري طاعون نشخوارکنندگان ابتدا بره ها و بزغاله ها که سيستم ايمني ضعيف تري دارند و سپس حيوانات بالغ و مسن را از پاي در مي آورد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 108]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن