تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مبادا جز حق، با تو اُنس بگيرد و جز باطل، از تو بهراسد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805674813




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کاشت برنج و هندوانه شاهرگ حياتي غرب کشور را هم خشکاند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۲ تير ۱۳۹۴ (۱۱:۱۰ق.ظ)
کاشت برنج و هندوانه شاهرگ حياتي غرب کشور را هم خشکاند موج -يک فعال محيط زيست گفت: باوجود شرايط حاکم بررودخانه کشکان، همچنان زمين‌هاي کشاورزي در اين منطقه برپاست و کشاورزان با حفر چاه به کشت و توليد محصولاتشان ادامه مي‌دهند.
به گزارش موج؛ رودخانه کشکان يکي از پرآب‌ترين رودخانه‌هاي استان لرستان بوده و بر اساس داده‌هاي ايستگاه‌هاي هيدرومتري در مواقع سيلاب، گاهي خروجي و دبي رودخانه کشکان به حدود ۷۵ مترمکعب در ثانيه يعني ۷۵ ليتر بر ثانيه هم رسيده است.
اين رودخانه پرآب براي اولين بار در تاريخ حياتش در بعضي از نقاط کاملا خشک‌شده است؛ و اين خشکيدگي، نشان از يک فاجعه است که عوامل زيادي در آن دخيل هستند که به‌طورکلي به دودسته عوامل اوليه و عوامل ثانويه تقسيم مي‌شوند.

سو مديريت و کاهش بارندگي‌ها
از عوامل عمده اين خشکيدگي مي توان به کاهش بارندگي‌ها در منطقه که منجر به کاهش حدود ۱۰۰ ميلي‌متري از ميزان بارندگي استان لرستان در سال و کاهش 98 درصدي ميزان دبي پايه آب رودخانه کشکان نسبت به بلندمدت و کاهش 75 درصدي آن نسبت به سال گذشته بوده اشاره کرد.
همچنين سو مديريت‌ها، از عوامل ثانويه اين کاهش ناگهاني و خشک شدن رودخانه است که به گفته کارشناسان و مسوولان نقش عمده‌اي در وقوع اين بحران در شهر پل‌دختر داشته است.

احداث سد معشوره و کاشت برنج در استان نيمه‌خشک؛ برخي تنها به سودشان فکر مي‌کنند
محسن تيزهوش کارشناس و فعال محيط‌زيست در گفت‌وگو با موج برداشت‌هاي بي‌رويه از بالادست اين رودخانه و کشاورزي‌هاي ناپايدار را عامل اصلي اين مساله مي‌داند.
به گفته وي؛ کشاورزي و حفر پمپ‌ها چاهه‌اي غيرمجاز آب اطراف اين رودخانه که براي کشت محصولات آب‌دوستي که فراتر از توان اکولوژيک منطقه و احداث سد معشوره اوضاع اين رودخانه را به‌هم‌ريخته است.
در اين منطقه کاشت محصولاتي مثل برنج، هندوانه، خيار و... که بسيار آب بر هستند رواج يافته است، موتورپمپ‌ها و حفر چاههاي غيرمجاز آب رودخانه را به سمت مزارع مي‌کشاند. تيزهوش کاشت اين محصولات را فراتر از توان منطقه عنوان مي‌کند به گفته وي؛ برخي تنها به سود خودشان فکر مي‌کنند.

راندمان پايين کشت غرقابي
مهرداد فتحي مديرکل حفاظت محيط‌زيست استان لرستان با برشمردن عوامل خشکيدگي رودخانه، نداشتن سياست‌هاي صحيح کشت و سو مديريت در سدسازي و موتورپمپ غيرمجاز که آب رودخانه را به ميزان آبي که براي توليد يک کيلو هندوانه استفاده مي‌کند و مي‌افزايد: براي توليد يک کيلو هندوانه حدود ۵۰۰ ليتر آب موردنياز است اين براي ما که در يک اقليم خشک و نيمه‌خشک واقع‌شده‌ايم عدد بسيار زيادي است ما متأسفانه شاهد کشت صدها هکتار جاليز برنج در کنار رودخانه هستيم که اين اصلاً نياز نيست متاسفانه حتي صدها باغ بدون برنامه احداث‌شده و الان به‌صورت غرقابي آبياري مي‌شوند که راندمان آب آبياري به‌صورت غرقابي چيزي حدود صفر است.

گوش شنوايي براي شنيدن صداي محيط‌زيست نيست
تيزهوش از وارد عمل شدن فعالان محيط‌زيست براي حل اين مساله و از عکس‌العمل منفعل مسوولان مي‌گويد و تصريح مي‌کند: بسياري از فعالان جنوب استان با فرمانداري وارد مذاکره شده‌اند اما سودهاي خاصي که در جيب عده‌اي محدود مي‌رود باعث شده قدرتشان بر قوانين چربيده است.
وي مي‌افزايد: بيش از يک دهه است که اين هشدارها به مسوولان داده مي‌شود، اما گوش شنوايي نيست.
تيزهوش تصريح مي‌کند: وقتي بيش از 90 درصد از منطقه ما خشک و نيمه‌خشک است و ما اصرار به کشت خارج از توان داريم و به حرف کارشناسان محيط‌زيست گوش نمي‌کنيم، تبعات آن گريبان همه را مي‌گيرد.
باوجود شرايط حاکم بر کشکان، همچنان زمين‌هاي کشاورزي در اين منطقه برپاست و با حفر چاه محصولاتشان را کشت مي‌کنند و به توليد محصولاتشان ادامه مي‌دهند.
سال‌هاست که کارشناسان و فعالان محيط‌زيست از نبود برنامه‌ريزي و مديريت مناسب و عدم برخورداري از آمايش سرزميني و تبعات آن هشدار مي‌دهند؛ چه قدرتي بايد پيدا شود که جلوي چنين فجايعي را بگيرد؟ متاسفانه جوي در کشور وجود دارد که اگر محيط‌زيست مي‌گويد کاري انجام نشود متاسفانه به‌حساب دشمني مي‌گذارند.
به عقيده برخي، محيط زيستي ها به فکر گذاشتن چوب لاي چرخ اقتصاد هستند درصورتي‌که اين‌گونه نيست و اگر واقعا آمايش سرزميني مشخص شود و توان اکولوژيکي هر منطقه‌اي مشخص شود ما با اين مسائل روبرو نمي‌شويم.
به‌هرحال، دود اين نوع برخورد با طبيعت و تصميمات نه‌تنها به چشم نسل امروز که شايد باعث نفرين شدنمان از سوي نسل‌هاي بعد شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 117]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن