تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):توبه زيباست، ولى از جوان زيباتر .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831598329




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روز مبادا: ناتورالیسم ایرانی و هدیه تهرانی


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


روز مبادا: ناتورالیسم ایرانی و هدیه تهرانی وبلاگ > تهرانی، مهدی -
سینمای بی زرق و برق همیشه در لبه تیغ است. مخصوصا در ژانر ملودارم خانوادگی که تماشاگر علاقمند است حتما چهره‌ها‌یی آشنا و دست کم محبوب و داستان‌‌هایی سرراست را مشاهده کند. روز مبادا اما دارای دو ویژگی بالا نیست و از سویی فیلم چشمگیری نیز جلوه‌گری نمی کند. با اینهمه مهمترین امتیاز فیلم بی ادعایی و فضا سازی گاه به گاه خوب در این اثر فایزه عزیزخانی است.


اكران روز مبادا براي اولين بار به حدود 2 سال پيش در جشنواه سي دوم فيلم فجر بر مي‌گردد. همان موقع نيز نسبت به اين فيلم كم تماشاگر؛ واكنش‌هاي متفاوتي شكل گرفت. البته طبق رسم رايج؛ در اكران جديد نيز؛ برخي فيلم را ساده و صميمي و همراه با مفاهيم ناب تصويري برشمردند و عده‌اي نيز كار را يك كپي كمرنگ از كارهاي ابتدايي عباس كيارستمي. و معدودي نيز گفتند روز مبادا يك مستند آشفته و خيلي پيش پا افتاده است... داستان فيلم اما در باره مادري است كه به يقين رسيده كه به سبب خواب نما شدن بزودي خواهد مرد. اما وقتي اين قضيه را به خانواده مي‌گويد كمتر كسي با او همراه مي‌شود. در اين ميان دختر وي تمام همت خود را مصروف اين مهم مي‌كند تا خاطرات و روايات مادر را به تصوير در آورد... روز مبادا موضوع بكري دارد اما روند روايت‌اش كمي تا قسمتي  تكراري است. فايزه عزيز خاني در مقام كارگردان بيشتر به فكر داستانش و فيلم شخصيت محورش بوده تا اينكه به همراهي تماشاگر فيلمش بينديشد. 
هدیه تهرانی
آنچه در بالا ذكر شد مطالبات به حق تماشاگر و منتقدي است كه به تماشاي روز مبادا نشسته است. فضاي مستند گونه اين فيلم كه البته حاصل فضاي واقعگرايانه‌ي آن است اگرچه صميمي است و دلنشين؛ اما بشدت تكراري است. جداي از اين پرداخت عزيز خاني قابل قبول بوده است. كار او بين مستند و اثر داستاني در رفت و برگشت است اما كفه‌هاي ترازو جز در چند مورد تقريبا متعادل باقي ماند.

و اين خود به دليل همان صميميت است. با اينهمه بايد اذعان كرد در يك فيلم شخصيت محور آنهم بدون بازيگر تقريبا حرفه‌اي گاهي ممكن است فضا و ريتم فداي حفظ مخاطب شود و گاهي هم برعكس.  كم نيستند تماشاگراني كه تا نيمه‌هاي فيلم اين تصور را داشتند كه آيا روز مبادا قرار است يك فيلم مستند باشد؟ پس چرا به عنوان يك فيلم سينمايي اكران شده است؟ از ديگر سو برخي در حين تماشاي فيلم به اين نكته خاص مي‌رسيدند كه آنچه كاراكترها در اين فيلم مي‌گويند بداهه پردازي است. يعني روز مبادا فاقد يك فيلم نامه ششدانگ و حرفه‌اي بوده است... در اين مسير نوع بازيگري و بازي گرفتن در روزمبادا مهمترين انگاره است. البته مي شود گفت كه عزيزخاني خانواده اش را دور هم جمع كرده و فيلمش را پيش برده اما هرچه باشد حداقل نقش مادر توسط حقيقي وي يعني شيرين كاشي خوب از كار درآمده است. اين مهم را فراموش نكنيم كه همين كاراكتر بيشترين نقش را در روند شكل گيري اين فيلم دارد. اوست كه قصه اصلي و اصلا بساط داستانك ها را فراهم آورده است. اگر مادر نباشد اصلا داستانكي در روز مبادا وجود ندارد.سهم بقيه خانواده نيز اگرچه مشهود است اما اصلا به چشم نمي آيد. در واقع ضعف اساسي روزمبادا در همين است. جز كاراكتر مادر ديگر نقش ها همگي نقاشي هستند و گذري. حالا اين مادري كه بي هيچ شيله اي و در كمال صميميت دارد با رو به دوربين ديالوگ مي كند و صادقانه زمين و زمان را بهم مي دوزد ناگهان كنار مي رود و سروكله هديه تهراني از ناكجاآباد در فيلم پيدا مي شود.  روند داستان مي گويد كه مادر به نوعي با هديه تهراني آشنا بوده و حالا هم به خانه آنها آمده و خيلي راحت جلوي دوربين دختر اين مادر هم مي رود. يعني وقتي مستند و ملودرام به صورت يك كپي زشت از ناتوراليسم ايتاليايي بخواهد وارد قصه ايراني شود نتيجه اش همين حضور نابجا است. با اينهمه صميميت و فضا پردازي در روز مبادا به قدر بضاعت كارگردان خوب و قابل اعتنا و مورد احترام است.


کلید واژه ها: نقد فیلم -




دوشنبه 22 تیر 1394 - 10:26:47





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن