تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):غيرت از ايمان است و بى بند و بارى از نفاق.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819440007




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سازمان شانگهای نقشه سیاسی جهان را تغییر می دهد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: سازمان شانگهای نقشه سیاسی جهان را تغییر می دهد تهران - ایرنا - چهاردهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای که در «اوفا »ی روسیه برگزار شد شاهد الحاق دو کشور بزرگ منطقه ای به این سازمان بود که به عقیده تحلیلگران آغازی بر تغییر نقشه سیاسی جهان خواهد بود.


هند و پاکستان دو رقیب قدیمی به عضویت سازمان همکاری های شانگهای در آمدند و جمهوری آذربایجان و ارمنستان که سال هاست برسر مالکیت «قره باغ کوهستانی » با یک دیگر اختلاف دارند از مقام شریک این سازمان برخوردار شدند .
برخی از خبرگزار ی ها به این نکته اشاره کردند که مسکو در نشست سازمان همکاری های شانگهای در اوفا برای تبدیل رقیب و دشمن به دوست و هم پیمان این کشور ها تلاش کرده است .
نشست شورای سران کشور های عضو سازمان شانگهای در شهر اوفا پایتخت جمهوری «باشقیرستان» روسیه در 18 و 19 تیر ماه جاری (پنجشنبه و جمعه 9 و 10 ژوئیه) برگزار شد .
در این نشست به جز رهبران شش کشور عضو (روسیه، چین، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان و ازبکستان) سران پنج دولت ناظر شامل جمهوری اسلامی ایران، مغولستان، هند، پاکستان و افغانستان شرکت داشتند.
حسن روحانی شامگاه پنجشنبه در نشست مشترک سران سازمان همکاری شانگهای، اعضای گروه بریکس و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در شهر اوفا با تاکید بر اینکه ایران به شکلی جدی علاقه مند است تا برای متنوع سازی روابط اقتصادی خود، در همکاری های بین المللی حضور و مشارکتی فعال تر داشته باشد، اظهار داشت: ایران نقطه استراتژیک پیوند شرق و غرب است و با موقعیتی راهبردی، شبکه مناسب حمل و نقل ریلی و جاده ای، فرودگاه های مجهز و استاندارد، بنادر تجاری در شمال و جنوب، عبور کریدورهای ترانزیتی شمال - جنوب، جاده ابریشم، راه آهن و بزرگراه سراسری آسیایی، گذرگاه اتصال اروپا – قفقاز - آسیا موسوم به تراسیکا و نیز کریدور جاده ای و ریلی اتصال چین و آسیای مرکزی به دریای عمان، شبکه ترانزیتی منحصر به فردی را برای سرمایه گذاری ایجاد کرده است.
در این نشست «قربانقلی بردی محمد اف»، رئیس جمهوری ترکمنستان به عنوان «میهمان ولادیمیر پوتین» حضور داشت .
در نشست شورای سران سازمان همکاری های شانگهای نمایندگان سازمان های بین المللی، سازمان ملل متحد، جامعه کشور های مشترک المنافع، سازمان پیمان امنیت جمعی هم دعوت داشتند.
گسترش سازمان همکاری های شانگهای از مهم ترین موضوع های نشست این نشست بود. ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در نشست خبری اختتامیه این اجلاس به این موضوع اقرار کرد و پذیرش هند و پاکستان به سازمان را برای اولین بار بعد از تاسیس آن یک «رویداد تاریخی »نامید.
اما به نظر می رسد که همه سران کشور ها از این «رویداد » خشنود نباشند. اسلام کریم اف رئیس جمهور ازبکستان قبل از نشست در ملاقات با ولادیمیر پوتین از به عضویت در آمدن هند و پاکستان اظهار نگرانی کرد که " ورود این دو کشور دارای سلاح هسته ای نه فقط نقشه سیاسی عالم را تغییر می دهد بلکه بر توازن نیرو در صحنه سیاسی هم تأثیر خواهد گذاشت. ولادیمیر پوتین نیز در پاسخ گفت «تصور کنید که همه بگویند اسلام کریم اف رئیس جمهوری ازبکستان، هند و پاکستان را به شانگهای آورد و واقعیت نو سیاسی عالم را پایه گذاشت».
به نوشته رسانه ها قرار است که این دو کشور در نشست آینده سران شانگهای در ازبکستان اعضای ششگانه فعلی را به «هشتگانه» تبدیل کنند .
یک رسانه تاجیک به نقل از یک نشریه هندی نوشت که هر کدام از شش کشور عضو شانگهای دلایل راهبردی برای همکاری با هند را دارند .
چهار کشور آسیای مرکزی شامل قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان امیدوارند که هند به حکمرانی روسیه و چین در منطقه خاتمه بخشد. مسکو می خواهد که از یک سو هند از نفوذ افزاینده چین در آسیای مرکزی جلو گیری کند و از سوی د یگر به رقیبان غربیش نمایش دهد که دوستی چون هند دارد.
ایران هم برای عضویت کامل در شانگهای درخواست رسمی ارائه کرده است اما رهبران شانگهای می گویند که باوجود اهمیت ایران این موضوع فقط بعد از لغو تحریم های بین المللی علیه تهران مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
در نشست سران شانگهای، مقام بلاروس از کشور شریک به ناظر ارتقا داده شد.
به جز جمهوری آذربایجان و ارمنستان، دو کشورکامبوج و نپال هم به عنوان کشور های شریک به جمع سازمان همکاری های شانگهای همراه شدند.
به گفته ولادیمیر پوتین کشور های زیادی از آسیای جنوبی تا خاور میانه خواستار دریافت مقام ناظر یا شریک در شانگهای شده اند. بنگلادش، سریلانکا، سوریه، اوکراین، جمهوری مالدیو و مصر امیدوارند که حداقل در نشست آینده شانگهای در ازبکستان مقام ناظر یا شریک را صاحب شوند .
انتظار می رفت که اوضاع در افغانستان و تهدید گروه «داعش» در محور گفت و گو های سران کشور های عضو قرار گیرد. صدها شهروند کشور های مسلمان نشین عضو شانگهای در صف این گروه می جنگند و این خطر وجود دارد که آنها به منطقه برگشته و اوضاع را ناآرام کنند.
ولادیمیر پوتین در نشست خبری تایید کرد که سران در این نشست این موضوع را مفصل بررسی کردند به ویژه که «داعش» دستان خود را هم به سوی افغانستان ناآرام دراز کرده است .
اما به نوشته رسانه ها در سند نهایی نشست به خطر گروه داعش اشاره ای نشده است. در اعلامیه اوفا فقط گفته شده است که کشور های عضو، تلاش ها برای مبارزه با تهدید های معمولی و غیرمعمولی به امنیت و مبارزه با تروریسم را تحکیم می بخشند.
کشور های عضو سازمان شانگهای همچنین در مورد مبارزه مشترک با گسترش عقاید افراط گرایانه از طریق اینترنت به توافق رسیدند.
امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان گفت که در جهان معاصر از سازمان شانگهای درخواست می شود که به طور فوری و مناسب با تهدید ها و خطر هایی که از افراطی گرایی، تروریسم، جنایتهای فراملی، گردش غیرقانونی مواد مخدر، پاسخ گوید.
وی تاکید کرد: یک دولت به تنهایی نمی تواند با این مشکلات تیز و تند که خصوصیت جهانی دارد مبارزه کند.
​در این نشست روی مسائل اقتصادی هم تمرکز شد.
در اعلامیه اوفا گفته شده است که سران کشور ها به اقدامات خود برای ایجاد
بانک توسعه سازمان همکاری های شانگهای ادامه می دهند .
سران کشور ها از ابتکار چین برای تاسیس راه بزرگ ابریشم هم حمایت کردند.امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان گفت که ما در طرح جاده ابریشم امکانات زیادی برای گسترش همکاری اقتصادی و تجارتی در دایره شانگهای می بینیم .
راه بزرگ ابریشم از »شیان »شهرستان شرقی چین شروع شده و با میانبر زدن از راه «ارومچی» چین خارج و به «بیشکک » قرقیزستان می رسد. این مسیر از سمرقند و دوشنبه در ازبکستان و تاجکیستان ادامه یافته و از آن جا به تهران و استامبول و روتردام هلند می رسد.
گفته می شود این مسیر یک نوع تکرار راه ابریشم عهد باستان است اما قرار است این راه از مسکو نیز بگذرد و در وین آغازگاه سیاحت مارکوپولو به مسیر آبی راه نو ابریشم چین بپیوندد. هر دو راه در یکجا کمربند اقتصادی راه ابریشم را تشکیل خواهند داد که آسیا و اقیانوسیه را به خاور میانه، آفریقا و اروپا وصل خواهد کرد.
پکن برای عملی شدن این طرح اعلام آمادگی کرده است 40 میلیارد دلار صرف کند.
سران کشور ها توافق در مورد همکاری در مسائل مرزی و برنامه همکاری در مبارزه با تروریسم، جدایی طلبی و تندرو گرایی برای سه سال آینده را هم پذیرفتند .
نشست نوبتی سران شانگهای سپتامبر سال 2016 در ازبکستان برگزار می شود.

سازمان همکاری شانگهای ، بیست و پنجم خرداد 1380 هجری خورشیدی (15 ژوئن 2001) با عضویت چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شد.
جمهوری اسلامی ایران، هند، افغانستان، مغولستان و پاکستان در این سازمان عضو ناظر هستند.
اعضای سازمان همکاری شانگهای با داشتن مساحتی معادل 30 میلیون و 189 هزار کیلومتر مربع، سه پنجم از مساحت آسیا و با جمعیتی حدود یک میلیارد و 500 میلیون نفر، نزدیک به یک چهارم جمعیت کره زمین را در اختیار دارند.

گزارش از : خسرو حسینی کارشناس مسائل آسیای مرکزی
آساق**1663**1446






20/04/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 125]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن