تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، كتاب خدا و بهترين روش، روش پيامبر صلى‏لله‏ عليه ‏و ‏آله و بدترين ام...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806805469




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نه به پلاستيک و آري به آينده زمين


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۰ تير ۱۳۹۴ (۱۲:۵۳ب.ظ)
به مناسبت 21 تيرماه، روز بدون پلاستيک؛ نه به پلاستيک و آري به آينده زمين موج - فردا روز بدون پلاستيک است، روزي که دوستدارن محيط زيست از مردم مي خواهند کمتر پلاستيک مصرف کنند و سعي مي کنند به مردم بگويند که پلاستيک ها چگونه نفس زمين را تنگ کرده اند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، توليد و مصرف پلاستيک در ايران هر روز افزايش مي يابد، بر سر هر کوچه و خياباني که برويد يک مغازه پلاستيک فروشي مي بينيد، براي فرار از شستن ظروف در مهماني ها و مراسم هاي رسمي استفاده از ظروف پلاستيکي را جايگزين ظروف پايدارتر کرده ايم.
پلاستيک ها در ايران بر خلاف بسياري از کشورهاي پيشرفته دنيا با قيمت و ماليات پاييني خريده و فروخته مي شوند و اين باعث تمايل به افزايش مصرف آن شده است. ما با خودخواهي، راحتي مقطعي خود را بدون اينکه به عواقب مصرف بي رويه از اين محصولات فکر کنيم در اولويت قرار مي دهيم.
جديدترين آمار اعلام شده در رابطه با ميزان زباله توليدشده در ايران، نشان مي دهد ايراني ها سالانه حدود 20ميليون تن زباله توليد مي کنند. مطالعات کشوري در حوزه پسماند توسط وزارت کشور نشان مي دهد سرانه توليد روزانه زباله براي هر نفر 700 گرم است. اگر جمعيت ايران را 77 ميليون نفر در نظر بگيريم، به عددي حدود روزانه 539 تن مي رسيم که کوهي از زباله است. يعني حتي اگر هر کدام از ما بخش کوچکي از توليد روزانه زباله مان را کاهش دهيم مي توانيم سهم بزرگي در کاهش توليد زباله در کشور داشته باشيم.
هر چند توليد زباله هاي تر بر زباله هاي خشک و پلاستيک ها در کشور عدد بزگتري را اختصاص داده است و به گفته کارشناسان 70 درصد از زباله هاي توليدي هر ايراني را زباله هاي تر تشکيل مي دهد و از اين ميان بخش کوچکي از زباله هاي خشک را پلاستيک ها تشکيل مي دهد اما پلاستيک ها به دليل عمر بالايي که دارند و قابليت جا به جايي بالايشان در فضا تبديل به يکي از معضلات زيست محيطي شده اند.
گفته مي شود عمر تجزيه پلاستيک 500 سال است، راحتي، ارزاني و دسترس بودن کيسه ها و محصولات پلاستيکي و نگاهي که استفاده از آن را نشانه اي از مدرن بودن و تمدن کرده است باعث استفاده بيش از حد آن شده است.
سعيد متصدي معاون محيط زيست انساني سازمان محيط زيست آنقدر توليد زباله هاي پلاستيکي را در ايران زياد مي داند که مي گويد: در برخي نقاط ايران شاهد ايجاد جنگل هاي پلاستيکي به جاي جنگل هاي طبيعي هستيم!
اگر به اطراف خودمان نگاه کنيم مي بينيم که تک تک ما در توليد و تبديل پلاستيک ها به زباله هايي که سالها باقي مي مانند و تجزيه نمي شوند، نقش داريم.
شايد فکر مي‌کنيد که اقدامات ما به عنوان يک فرد به تنهايي باري از دوش زمين برنخواهد داشت چون محيط زيست حفظ مي شود و اقدامات يک نفر به عنوان جزيي از کل، کمکي به حفظ طبيعت نخواهد نکرد.
اما برنامه محيط زيست سازمان ملل (UNEP) معتقد است هر فرد به عنوان جزيي از هفت ميليارد انسان ساکن بر روي کره زمين مي تواند از طريق انجام اقداماتي ساده و عملي در مراقبت از سياره زمين گام هاي بسيار موثري بردارد.
فقط کافيست تا تصميم بگيريم در هر روز براي کاهش توليد گازهاي گلخانه اي، جلوگيري از اتلاف انرژي، مقابله با کاهش فضاي سبز، اقدام براي کاهش توليد زباله و آگاهي بخشي به دوستان و همکارانمان اقدامي عملي انجام دهيم.
فردا روز بدون پلاستيک است، روزي که دوستدارن محيط زيست از مردم مي خواهند کمتر پلاستيک مصرف کنند، و سعي مي کنند به مردم بگويند پلاستيک ها نفس زمين را تنگ کرده اند، آنها در آموزش هاي عمومي مي گويند: به عنوان خريدار از ﮐﯿﺴﻪﻫﺎﯾﯽ ﺑﺎ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩﯼ ﻣﺠﺪﺩ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﮐﯿﺴﻪﻫﺎﯼ ﭘﺎﺭﭼﻪﺍﯼ ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺧﺮﯾﺪ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﻨند، ﺩﺭﺻﻮﺭﺕ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻧﺪﺍﺷﺘﻦ ﮐﯿﺴﻪﯼ ﻣﻨﺎﺳﺐ، ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﻣﯿﺰﺍﻥ ﻧﯿﺎﺯ ﺑﺮﺍﯼ ﺣﻤﻞ ﮐﺎﻻﯼ ﺧﺮﯾﺪﺍﺭﯼﺷﺪﻩ ﮐﯿﺴﻪﯼ ﭘﻼﺳﺘﯿﮑﯽ ﺍﺯ ﻓﺮﻭﺷﻨﺪﻩ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﮐﻨند.
از ما خواسته مي شود در مقابل برخي از ﻓﺮﻭﺷﻨﺪﮔﺎﻥي که ﺑﻪﺻﻮﺭﺕ ﺧﻮﺩﮐﺎﺭ، ﺍﺟﻨﺎﺱ ﺧﺮﯾﺪﻩ ﺷﺪﻩﯼ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺩﺍﺧﻞ ﮐﯿﺴﻪﯼ ﭘﻼﺳﺘﯿﮑﯽ ﻣﯽﮔﺬﺍﺭﻧﺪ. ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺧﺮﯾﺪ ﺍﺟﻨﺎﺳﯽ ﮐﻪ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﺣﻤﻞ ﺑﺪﻭﻥ ﮐﯿﺴﻪ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﯾﺎ ﺧﻮﺩ ﺩﺭ ﮐﯿﺴﻪﻫﺎﯼ ﻗﺎﺑﻞ ﺣﻤﻞ ﺑﺴﺘﻪﺑﻨﺪﯼ ﺷﺪﻩﺍﻧﺪ، ‏« ﻧﻪ »ﺑﮕﻮﯾﯿﻢ.
ﮐﯿﺴﻪﯼ ﭘﻼﺳﺘﯿﮑﯽ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩﯼ ﻣﺠﺪﺩ ﺣﺘﯽ ﺑﻪﻋﻨﻮﺍﻥ ﮐﯿﺴﻪﯼ ﺯﺑﺎﻟﻪ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﯼ ﮐﻨﯿﻢ . و ﺗﻨﻬﺎ ﺯﻣﺎﻧﯽ کﯿﺴﻪﻫﺎﯼ ﺯﺑﺎﻟﻪﯼ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﻨﺰﻝ ﺧﺎﺭﺝ ﮐﻨﯿﻢ ﮐﻪ ﮐﺎﻣﻼً ﭘﺮ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﺷﻨﺪ.
حتي فروشندگان مي توانند با ﺍﺭﺍﺋﻪﯼ ﮐﯿﺴﻪﻫﺎﯾﯽ ﺑﺎ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﻣﺼﺮﻑ ﻣﺠﺪﺩ ﮐﻪ ﻣﯽﺗﻮﺍﻥ ﺑﺎ ﭼﺎﭖ ﻋﻼﻣﺖ ﺍﺧﺘﺼﺎﺭﯼ ﻭ ﻧﺎﻡ ﻓﺮﻭﺷﮕﺎﻩ ﺭﻭﯼ ﺁﻥ، ﮐﺎﺭ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ ﻧﯿﺰ ﺍﻧﺠﺎﻡ دهند.
دولت و دستگاه هاي اجرايي مي توانند با ﮔﺮﻓﺘﻦِ ﻫﺰﯾﻨﻪﯼ ﺟﺪﺍﮔﺎﻧﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﺮ ﮐﯿﺴﻪﯼ ﭘﻼﺳﺘﯿﮑﯽ ﺩﺭ ﻓﺮﻭﺷﮕﺎﻩﻫﺎ اقدام کنند؛ ﺩﺭ ﺑﻌﻀﯽ ﻣﻮﺍﻗﻊ، ﻓﺸﺎﺭ ﻣﺎﻟﯽ ﺑﻪ ﺍﻓﺮﺍﺩ، ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺩﺭ ﮐﺎﻫﺶ ﻣﺼﺮﻑ ﺑﯽﺭﻭﯾﻪ ﻣوﺛﺮ ﺍﺳﺖ، ﺍﺭﺍﺋﻪﯼ ﺗﺨﻔﯿﻒ ﻭﯾﮋﻩ ﺑﻪ ﻫﺮ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﻭ ﺣﺘﯽ ﺑﻪ ‌ ﺻﻮﺭﺕ ﻧﻤﺎﺩﯾﻦ، ﺑﻪ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺧﻮﺩ ﮐﯿﺴﻪﻫﺎﯼ ﻗﺎﺑﻞ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩﯼ ﻣﺠﺪﺩ ﺑﺮﺍﯼ ﮐﺎﻻﻫﺎﯼ ﺧﺮﯾﺪﺍﺭﯼ ‌ ﺷﺪﻩ ﺑﻪ ‌ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻣﯽﺁﻭﺭﻧﺪ ﻭ ﺍﻋﻼﻡ ﺁﻥ ﺗﻮﺳﻂ ﻧﻮﺷﺘﻪﺍﯼ ﺭﻭﯼ ﺷﯿﺸﻪﯼ ﻓﺮﻭﺷﮕﺎﻩ همچنين ﻧﻮﺷﺘﻦِ ﺟﻤﻠﻪﺍﯼ ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﮐﯿﺴﻪﻫﺎ ﻭ ﺗﺸﻮﯾﻖ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎﻥ ﺑﻪ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩﯼ ﻣﺠﺪﺩ ﺍﺯ ﺁﻥ باشد.
رفتارهاي هر يک از ما در مصرف پلاستيک ها مي تواند نقش موثري در کاهش توليد و مصرف آن در جامعه داشته باشد، شايد با تکرار هر روزه اين جمله که «ممنون پلاستيک نمي خواهم» موجي از رفتارهاي زيست محيطي را در کاهش توليد پلاستيک ها در ابتدا و به دنبال آن کاهش توليد پسماند در کشور داشته باشد. بايد توجه داشته باشيم که همه کشورهاي دنيا به سمت کاهش توليد زباله پيش مي روند و ما به سمت افزايش آن!













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن