تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):خدا را بسيار ياد كنيد و هميشه به ياد مرگ باشيد و قرآن زياد بخوانيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804367329




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ناچار شدیم که به ناظران صلح تاجیکستان مراجعه کنیم


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: محی الدین کبیری: ناچار شدیم که به ناظران صلح تاجیکستان مراجعه کنیم دوشنبه – ایرنا – محی الدین کبیری رئیس حزب نهضت اسلامی تاجیکستان در پاسخ معترضان به نامه ودرخواست این حزب از کفیلان (سازمان ملل و پنج کشور ناظر) صلح تاجیکستان در سال 1997 میلادی گفت: ناچار شدیم به کفیلان صلح این کشور مراجعه کنیم.


رییس حزب نهضت اسلامی تاجیکستان چهارشنبه هفته گذشته پس از آنکه دریافت شرایط برای این حزب رو به بهبود نیست و دولت تمایلی به شنیدن اعتراضات رهبران آن نشان نمی دهد، در اقدامی کم سابقه، خواستار مداخله سازمان های بین المللی و دولت های حاضر در مذاکرات صلح تاجیکستان درسال 1997 شد.
درخواست رئیس حزب نهضت اسلامی تاجیکستان از کفیلان صلح تاجیکستان درسال 1997( سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری اروپا، اتحادیه اروپا، سازمان همکاری اسلامی و کشورهای ضامن صلح تاجیکستان از جمله روسیه و ایران) با واکنش های زیادی مواجه شد.
شورای علماء ، احزاب سیاسی، سازمانهای جمعیتی و ... روز پنجشنبه از این درخواست حزب نهضت اسلامی اظهار نارضایتی کرده و دادستانی کل تاجیکستان نیز امروز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که به علت روند استعفا و خروج اعضای حزب نهضت اسلامی تاجیکستان، مطابق ماده 3 قانون احزاب سیاسی جمهوری این حزب موجودیت خود را از دست داده است.
نشریه “نگاه” تاجیکستان روز جاری در ارتباط با مسائل اخیر اقدام به انتشار مصاحبه اختصاصی خود با رئیس حزب نهضت اسلامی تاجیکستان نموده است.
کبیری در پاسخ به این سوال که چرا حزب به سازمان ملل متحد، روسیه، ایران و دیگر کشور های کفیل صلح تاجیکان مراجعه کرده است؟ گفت: نهضت قبل از مراجعه به کفیلان صلح، مدت طولانی تلاش کرد، تا در داخل کشور این مشکل را حل نماید و هیچ مقام رسمی نماندکه ما به او مراجعه نکرده باشیم در نتیجه ناچار شدیم که این قدم استثنائی را برداریم.
کبیری در پاسخ به این سوال که آنها دخالت می کنند، در حالی که می گویند، حزب دیگر قدرت ندارد، پاسخ داده است: اگر منظور از قدرت یا نیروی یک حزب قوه نظامی است، نهضت ازاین قوه برخوردار نیست و قصدفراهم کردن آن را هم ندارد ولی، اگر منظور قدرت مردمی است، نهضت آن را داشته و دارد.
کبیری افزود: اگر نهضت اسلامی تاجیکستان از قدرت مردمی برخوردار نبود این همه مخالفتها انجام نمی شد. بنابر این حتی، اگر کفیلان صلح مسئولیت خود را انجام ندهند، ما وظیفه خود را انجام داده ایم و کسی نمی تواند بگوید که ما خبر نداشتیم، چه در داخل و چه در خارج از کشور.
رئیس حزب نهضت اسلامی در پاسخ به این سوال که در سفر به مسکو و شاید تهران با نمایندگان روسیه و ایران صحبتی داشته اید یا نه ، می گوید: من اخیراً در مسکو بودم ، کارشناسان روس از روند کشور ما نگرانند. زیرا امنیت و ثبات منطقه ما برای آنها خیلی اهمیت دارد. چرا که اوکراین نو برای روس ها لازم نیست. اگرچه می گویند، هنوز خطر جدی به چشم نمی خورد، ولی وضع افغانستان، پدیده داعش و بحران های اقتصادی و اجتماعی منطقه آنها را نمی تواند بی طرف بگذارد. آنها خوب می دانند که در چنین شرایطی فشار بر شهروندان از طرف مقامات کوتاه اندیشی است.
کبیری در ادامه پاسخ خود افزوده است که به تهران هنوز سفر نکرده ام، ولی قصد داریم به هر کدام از کشور های کفیل صلح در سطح سفارت ها یا پایتخت ها ملاقات هایی داشته باشیم . به نظر ما، سازمان ملل متحد، روسیه و ایران مسئولیت بیشتری را در این قضیه دارند چرا که سازشنامه تحت سرپرستی سازمان ملل متحد و با میانجی گری و کفالت بیشتر این دو کشور امضاء شده بود.

** نگاهی به توافقنامه صلح تاجیکستان با حضور سازمان ملل و ناظران پیمان صلح
توافقنامه صلح در سال 1997 میلادی - 1376 هجری شمسی - با تلاش های دیپلماتیک ایران و روسیه در شهر مسکو میان گروههای متخاصم تاجیکستان و در حضور نمایندگان سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری اروپا و کشورهای پاکستان، قرقیزستان، قزاقستان و افغانستان به امضا رسید و به پنج سال جنگ و درگیری در این کشور مسلمان فارسی زبان آسیای میانه نقطه پایان نهاد.
جنگ داخلی تاجیکستان طی سال های 1992 تا 1997 میلادی بیش از یک میلیون شهروند تاجیک را آواره کرد، جان 150 هزار نفر را گرفت، 50 هزار کودک بی سرپرست برجای گذاشت و افزون بر 10 میلیارد دلار خسارت به این کشور زد.
حزب نهضت اسلامی روز چهارشنبه گذشته در نامه اش به سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری اروپا، اتحادیه اروپا، سازمان همکاری اسلامی و کشورهای ضامن صلح تاجیکستان از جمله ایران و روسیه از آنها خواست دولت تاجیکستان را به رعایت توافقات صلح وادار کنند.
در بخشی از این نامه آمده است: "طرف های صلح (آن زمان) توافق کردند که با حسن احترام و تفاهم همدیگر و رعایت قانون، یک کشور آزاد و دموکراتیک می سازند که در آن آزادی سخن، وجدان، انتخابات و امکانات و شرایط برابر اقتصادی و تجاری برای تمام شهروندان بدون توجه به دین و مذهب، حزب و زبان فراهم باشد."
حزب نهضت اسلامی در این نامه ادعا کرده است که پس از گذشت 18 سال از امضای پیمان صلح، دولت تاجیکستان نه تنها دیگر به مفاد آن پایبند نیست، بلکه به گفته این حزب، "سیاستهای انتقام جویانه و سرکوب و فشار بر اعضا و جانبداران این حزب را به اوج اعلا رسانده است."
این حزب، دلیل اصلی ارسال نامه اش را نیز «وضع نامناسب به وجود آمده در تاجیکستان بخصوص رفتار غیرقانونی، غیراخلاقی و سرکوبگرایانه مقامات جمهوری تاجیکستان نسبت به شخصیت ها، احزاب و گروههای سیاسی و مذهبی مخالف»عنوان کرده و هشدار داده است که ادامه چنین وضعیتی را نه تنها برای تاجیکستان بلکه برای آرامش و امنیت منطقه آسیای میانه خطرناک می داند:«هزارها نفر از نبودن قانون، عدالت و امکانات آزاد فعالیت سیاسی و اقتصادی ناامید گشته، ترک وطن کرده و حتی عده ای به گروه های تندرو پیوسته اند.»
آساق*4*312*1565



18/04/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن