تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):ما اهل بیت رسول خدا(ص) وسیله ارتباط خدا با مخلوقاتیم ما برگزیدگان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804234877




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پرسش ها و ابهامات در جنگ آمریکا علیه داعش/ اینک فلوجه


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: پرسش ها و ابهامات در جنگ آمریکا علیه داعش/ اینک فلوجه بغداد-ایرنا- روز چهارشنبه در بغداد شنیده شد که واشنگتن در پی ایجاد منطقه پرواز ممنوع روی فلوجه است؛ موضوعی که از سوی ناظران امنیتی و نظامی به عنوان گامی زودهنگام برای به شکست کشاندن عملیات آزادی فلوجه تعبیر شده است.


براساس گزارش نشریه "الاخبار" لبنان که در یک پایگاه خبری عراقی انعکاس یافت، آمریکایی ها گفته اند که برای جلوگیری از عملیات بمباران احتمالی جنگنده های نیروی هوایی ارتش عراق با استفاده از بشکه های انفجاری، طرح ایجاد منطقه پرواز ممنون برفراز فلوجه را در دستور کار خود قرار داده اند.
موضوع استفاده عراق از بشکه های انفجاری، بیشتر به یک عملیات روانی رسانه ای می ماند، به ویژه آن که بیشترین خوراک رسانه های حوزه خلیج فارس را در دو روز گذشته تامین کرده است.
منابع رسمی در عراق از جمله نصیر نوری محمد و یحیی رسول دو سخنگوی نیروهای مسلح این کشور هرگونه استفاده از این تسلیحات را رد کرده و صحت گزارش های طرح ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر آسمان فلوجه را نیز تایید نکرده اند، اما خبرگزاری ها در این خصوص نوشته اند، " طرح آمریکایی ها برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در فلوجه، در پی اعتراض برخی جریان ها و سیاستمداران سنی عراق اتخاذ شده است". در عین حال آمریکایی ها نیز هنوز واکنشی نشان نداده اند.
یحیی رسول سخنگوی وزارت دفاع عراق به ادعای آمریکایی ها درباره استفاده از بشکه های انفجاری پاسخ داد و گفت که تمامی پروازهای جنگنده های عراقی ثبت و ضبط می شود، اسناد کلیه اماکن مورد هدف قرار گرفته شده نگهداری می شود و اگر کسی در پارلمان شک و تردید دارد و معترض است، می تواند به این مدارک دسترسی داشته باشد.
وی همچنین تاکید کرد که ضربات هوایی ارتش عراق دقیق و کاملا مشخص است و مواضع و مقرهای تروریست های داعش را به صورت دقیق هدف می گیرند و جنگنده های ما از اتهام استفاده از بشکه ها به دور هستند.
برخی منابع و تحلیلگران عراقی معتقدند که آمریکایی ها به منظور جلوگیری از عملیات نیروهای عراقی برای آزادی شهرهای فلوجه و الرمادی در الانبار که برنامه ریزی گسترده ای برای آن صورت گرفته است، در پی به کارگیری بهانه هایی هستند که قدرت مانور رسانه ای داشته باشد و این مورد هم در صورت جدی بودن، تلاشی در همین چارچوب است.
احسان الشمری رییس مرکز مطالعاتی (مرکز تفکر سیاسی) عراق می گوید: طرح موضوع ایجاد منطقه پرواز ممنوع فشاری از سوی آمریکایی ها به دولت عراق، در خصوص به کارگیری بشکه های انفجاری در عملیات هوایی است که دولت عراق همواره آن را تکذیب کرده است.
وی در خصوص اهداف آمریکایی ها تاکید می کند که رویکرد فعلی آمریکا محدود کردن هرچه بیشتر نقش نیروهای بسیج مردمی (الحشد الشعبی) و اعطای نقش بیشتر به عشایر است.
فشار به دولت عراق برای جلوگیری از ورود نیروهای الحشد الشعبی به الانبار طی دو ماه پیش از جمله مواردی بود که در عراق از آن به عنوان نقش آمریکا در سقوط الرمادی یاد می شود. اینکه چرا آمریکایی ها چنین برنامه ها و سیاست هایی را در حوزه امنیتی در عراق دنبال می کنند؟، سوالی است که ذهن بسیاری از تحلیلگران عراقی را به خود مشغول کرده است.
همچنین جلوگیری و یا مانع تراشی در انجام عملیات علیه داعش در دو شهر فلوجه و الرمادی که در میان مناطق تحت کنترل داعش، نزدیکترین شهرها به بغداد محسوب می شوند، از جمله مواردی است که عراقی ها با تردید زیادی به آن توجه می کنند.
برای پاسخ به ابهامات و سوالات در این خصوص لازم است سابقه برخوردهای واشنگتن با مسایل امنیتی عراق مروری دوباره شود.
شهر فلوجه در 65 کیلومتری غرب بغداد، دی ماه سال 92 و به دنبال یک دوره یک ساله از تحصن نیروهایی که مدعی بودند "دولت نوری المالکی سنی ها را به حاشیه رانده است"، به دست داعش سقوط کرد. نخست وزیر وقت، نوری مالکی، آن هنگام بارها هشدار داد و گفت: "این تحصن ها ریشه در تحرکات گروه های تروریستی دارد"، با این حال، فشارهای خارجی، به ویژه آمریکایی ها مانع از آن شد تا دولت عراق از نیروی نظامی برای پاکسازی فلوجه استفاده کند.
طی یک سال گذشته نیز که داعش با اشغال موصل و بخش هایی از شمال و غرب عراق، عملا بیش از یک سوم خاک این کشور را از کنترل دولت مرکزی خارج کرده است، عراقی ها می گویند که آمریکایی ها ، کمترین کمکی به دولت عراق در جنگ با تروریسم نکرده اند. همچنین اختلافات دو طرف بر سر قرارداد تسلیحاتی، به ویژه جنگنده های اف 16 میان بغداد و واشنگتن حل نشده است.
آمریکایی ها از تحویل تسلیحات خریداری شده طفره می روند و آخرین خبرها حاکی از آن است که واشنگتن به بغداد اطلاع داده است که جنگنده های اف 16 را مشروط به نگهداری در پایگاه هایی خارج از عراق، از جمله اردن، تحویل خواهد داد.
نکته عجیب ماجرا اینجاست که یکی از جنگنده های خریداری شده که توسط یک خلبان عراقی در خاک آمریکا در حال مانور آزمایشی بود، سقوط کرد و خلبان آن نیز کشته شد. عراقی ها این مورد را مشکوک تلقی کردند.
آمریکایی ها همچنین در جریان عملیات هوایی نیروهای ائتلاف به اصطلاح ضد داعش با کمترین سورتی پرواز بر فراز عراق، بیشترین ضربات را به نیروهای عراقی و داوطلبان مردمی وارد کردند و هر بار آن را یک اشتباه عنوان کردند. این موضوع دستمایه ای برای طنز در عراق شده است و هم اکنون حتی بسیاری از گروه های الحشد الشعبی مشارکت در نبرد علیه داعش را مشروط به نبود مشارکت هوایی آمریکا می کنند.
آمریکایی ها اما در مقابل، طی ماه های اخیر به طور نامحسوس و به قول برخی عراقی ها، "چراغ خاموش"، به تعداد نظامیان خود در مناطق مختلف عراق افزوده اند.
یک کارشناس نظامی روز چهارشنبه در بغداد فاش کرد که مستشاران نظامی آمریکایی و انگلیسی در عراق که به بهانه آموزش در پایگاه های عمدتا در مناطق سنی نشین مستقر هستند، عملا هسته های ارتش اشغالگر را دراین کشور تشکیل داده اند و از آن به عنوان رویای بازگشت به عراق یاد می کنند.
این مستشاران، در پایگاه هایی مانند الحبانیه و عین الاسد در استان الانبار و همچنین در پایگاه هایی در استان های نینوی و صلاح الدین و اربیل در کردستان عراق مستقر هستند.
با این حال تاکنون حتی یک مورد هم از سوی منابع رسمی عراق گزارش نشده است که آمریکایی ها در نبرد نیروهای عراقی با گروه تروریستی داعش دخالت کرده شده باشند، این درحالی است که نبردهای سنگینی در اطراف این پایگاه ها به ویژه عین الاسد در البغدادی و الحبانیه، حد فاصل الرمادی و فلوجه در جریان است.
آمریکایی ها بر اساس گزارش های منتشر شده در رسانه های عراقی ، طی دو ماه اخیر تعداد نیروهای حاضر خود را در عراق افزایش داده اند. برخی منابع در عراق فعلا صحبت از بیش از چهار هزار نفر می کنند، اما منابع غیر رسمی معتقدند که تعداد نیروهای آمریکایی تنها در دو پایگاه الحبانیه و عین الاسد بیش از این رقم است.
از جمله انتقادات عراقی ها به نیروهای آمریکایی مستقر در عین الاسد در ماه گذشته میلادی ، مداخله نکردن آنان در جریان سقوط الرمادی مرکز استان الانبار بود. عراقی ها گفتند که آمریکایی ها می توانستند از طریق همین مستشاران و با هدایت جنگنده های ائتلاف ، ستون داعش را که از خاک سوریه تا الرمادی حدود 500 کیلومتر راه را پیمود، شناسایی کرده ، هدف قرار داده و منهدم کنند تا از سقوط الرمادی جلوگیری شود. ضمن آنکه گفته می شود ، آمریکایی ها در پایگاه عین الاسد تجهیزات مدرن الکترونیکی و باند فرود جنگنده های مدرن در اختیار دارند و حتی جنگنده های آمریکایی در این پایگاه فرود می آیند.
به علاوه، هنوز به اتهامات جنجال برانگیزی که در بغداد به نیروهای آمریکایی مبنی بر پرتاب کمک های تسلیحاتی و جابجایی نیروهای داعش در طول پاییز و زمستان گذشته وارد شده ، پاسخی مستدل داده نشده است.
به هرحال آمریکایی ها اکنون از سوی افکار عمومی عراق متهم هستند که نه تنها در جنگ علیه داعش مشارکتی نداشته اند، بلکه هر گامی که بر داشته اند، به نوعی در حمایت و حفظ تروریست ها در عراق بوده است و موضوع ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر روی فلوجه را هم پیش از هر گونه اعلام موضع رسمی واشنگتن در این خصوص، در همین چارچوب ارزیابی می کنند. زیرا در غیر این صورت، واشنگتن حتما پاسخ های محکمه پسندی برای این همه ابهامات و اتهامات خواهد داشت.
خاورم*2*1770*2017



18/04/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن