تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عقل راهنمايى مى  كند و نجات مى  دهد و نادانى گمراه مى  كند و نابود مى  گرداند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804698666




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برداشت مثبت اقتصاد از مذاكرات هسته‌اي


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: برداشت مثبت اقتصاد از مذاكرات هسته‌اي
نویسنده : هادی غلامحسینی 
مذاكرات هسته‌اي ايران با گروه 1+5 در حالي در شهر وين در جريان است كه بازارهايي چون ارز و بورس اوراق بهادار تهران به عنوان دو بازاري كه مي‌توان آنها را دماسنجي براي اقتصاد ايران حداقل در شرايط فعلي به شمارآورد دچار تغييراتي شده‌اند كه بي‌شك دليل اين تغييرات را بايد به فهم و درك اين بازارها از آنچه در وين در جريان است، نسبت داد.
اگر به خاطر داشته باشيم طي چند سال گذشته تحريم‌هاي بانكي، نفتي و بيمه‌اي يكي پس از ديگري از سوي كشورهاي غربي عليه ايران اعمال شد و بازارهايي چون ارز، طلا، ‌سكه و بورس تهران با هر تحريم اعمالي واكنشي از خود به نمايش گذاشتند. به‌طور نمونه سرعت واكنش بازار ارز به تحريم‌هاي اعمالي آنقدر زياد بود كه برخي بر دلاريزه شدن اقتصاد ايران اشاره داشتند و از سوي ديگر نيز سهامداران در بازار بورس اوراق بهادارتهران نيز پيوسته نيم نگاهي به اخبار هسته‌اي داشتند و حركت‌هاي خود در بورس را با اين اخبار تنظيم مي‌كردند.
بدين ترتيب مي‌توان با رصد بازار ارز و بورس و تغييرات آنها طي روز‌هاي اخير واكنش اقتصاد ايران را به تحولات اقتصاد هسته‌اي تاحدودي ارزيابي كرد. به وي‍ژه آنكه در بازار سهام گروه‌هاي مختلفي چون بانك، خودرو، نفت، پتروشيمي، معادن و... حضور دارند كه به خودي يك مولتي اقتصاد براي اقتصاد ايران به شمار مي‌رود و تحولات اين بخش را مي‌توان دماسنج اقتصاد ايران به شمار آورد.

   بيشترين افت قيمت ارز طي 6 ماه گذشته
در رابطه با ارز بايد عنوان داشت قيمت دلار كه در ابتداي هفته جاري (13/4/94) در محدوده 3هزار و 320 تومان قرار داشت در پايان هفته به عدد 3هزار و 256 تومان رسيد، در اين بين نمودار قيمت دلار نشان مي‌دهد قيمت فعلي دلار پايين‌ترين نرخ طي شش ماه اخير بوده است، بدين ترتيب اين محدوده قيمتي كف قيمت دلار در شش ماهه منتهي به 17/4/94به شمار مي‌رود. همانطور كه گفته شد قيمت دلار تقريباً در محدوده موسوم به خط مقاومتي قيمت خود در شش ماهه اخير قرار گرفته است كه چنين افتي نشان از خوشبيني‌ها به نتيجه مثبت مذاكرات هسته‌اي و گشايش در دستيابي ايران به منابع بيشتر ارزي از ناحيه لغو تحريم‌ها دارد.
در رابطه با نرخ ارز دولتي نيز بايد عنوان داشت به رغم نرخ 2هزار و 850 توماني دلار در قانون بودجه سال 94، بانك مركزي طي بازه زماني فروردين تا 16تيرماه سال جاري قيمت دلار دولتي را از 2هزار و 812 تومان به محدوده 2 هزار و 950 تومان رسانده است كه به نظر مي‌رسد به‌زودي بازار ارز با اتفاقي چون تك نرخي شدن قيمت ارز رو به رو شود.
در اين بين از آنجا كه نرخ طلا و سكه در داخل بر حسب قيمت جهاني اين فلز و قيمت ارز در بازار آزاد ايران محاسبه مي‌شود، طي روز‌هاي گذشته نرخ‌ها در اين بازار به دليل كاهش نرخ جهاني طلا و همچنين افت قيمت ارز در بازار با كاهش مواجه شده است به‌طوري كه قيمت سكه خط مقاومتي 900هزار تومان را در هفته جاري رها كرد و به محدوده 870هزار تومان در آخرين روز معاملاتي هفته جاري رسيده است.  در خصوص قيمت سكه نيز بايد عنوان داشت قيمت فعلي پايين‌ترين نرخ از سال 90 تا كنون است، اين در حالي است كه در سال 90 قيمت هر سكه بهار آزادي در محدوده 900هزار تومان قرار داشت. همچنين در خصوص قيمت طلا نيز روند قيمت‌ها در بازار همچون وضعيت بازار سكه روندي نزولي داشته است.

   رشد مجدد بازار سرمايه
از سوي ديگر، در حالي كه شاخص كل بورس اوراق بهادار در ابتداي سال جاري در محدوده 5/61 هزار واحد قرار داشت، هم اكنون خود را به مرز 67هزار واحد رسانده است كه عمده اين پيشروي مربوط به ماه جاري بوده است، به‌طوري كه در پايان معاملات هفته منتهي به 16 تيرماه 1394، شاخص كل بورس اوراق بهادار تهران با 1900 واحد افزايش نسبت به هفته قبل، به رقم 66 هزار و 761 واحد رسيد كه اين ميزان رشد تقريباً نسبت به هفته‌هاي ماقبل، رشد قابل ملاحظه‌اي به شمار مي‌رود، حال پيش‌بيني مي‌شود اين رشد پالس‌هايي را به نقدينگي موجود در بازارهايي چون بانك، طلا، سكه و ارز براي حضور در بازار سرمايه مخابره كند. روند باثبات و روبه رشد بورس تهران و افت قيمت‌ها در بازار ارز، سكه و طلا طي هفته‌هاي اخير، به نظر مي‌رسد با موضوعات سياسي و توافق هسته‌اي احتمالي ايران و غرب در ارتباط باشد، اين رويداد‌ها مؤيد اميدواري‌ بالاي بازارهاي فوق به مثبت بودن نتيجه مذاكرات هسته‌اي مي‌باشد، از اين رو پيش‌بيني مي‌شود طي هفته‌هاي پيش رو تحرك سرمايه‌ها و حركت نقدينگي از ساير بازار‌ها به سمت بازار سهام منتهي شود.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن