تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815348124




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بحران در روابط چین و ترکیه بار دیگر سر باز کرد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: بحران در روابط چین و ترکیه بار دیگر سر باز کرد پکن - ایرنا - تازه ترین اخبار و رویدادها نشان می دهد که روابط چین و ترکیه پس از چند سال، بار دیگر دچار تیرگی شده و دولت پکن به هیچ وجه شرایط موجود در روابط دو کشور را نمی پسندد.


نخستین دور تیرگی روابط دو کشور پنج سال پیش رخ داد، زمانی که «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر وقت ترکیه خشونت های قومی در ناحیه «سین کیانگ» چین را محکوم کرد و آن را نوعی «نسل کشی» نامید.
او این مساله را پس از آن بیان کرد که در اثر درگیری میان مسلمانان ایغور و چینی های قوم «هان» 184 نفر کشته شدند و مقررات منع رفت و آمد شبانه اعلام شد.
اما حالا بار دیگر کشور ترکیه شاهد جنبش ضد چینی شد و مردم این کشور با به راه انداختن اعتراضات خیابانی، سیاست های دولت چین را مجددا به باد انتقاد گرفتند.
معترضان ترک می گویند، دولت چین حقوق ترک تباران این کشور در منطقه شمال غرب کشور در استان «سین کیانگ» را به ویژه در انجام مراسم مذهبی در ماه مبارک رمضان، نادیده می گیرد.
این موضوع حتی باعث شده صدها نفر از معترضان ترک در روزهای اخیر در اعتراضات خود با مسلمانان «اویغور» در منطقه مسلمان نشین «سین کیانگ» اعلام همبستگی کرده و با آتش زدن پرچم چین و تجمع در مقابل سرکنسولگری این کشور در استانبول، به چند رستوران چینی نیز در این شهر حمله ور شوند.
روزنامه «گلوبال تایمز» چین در گزارشی نوشت که این اعتراضات با هدف خاصی و به منظور همبستگی ترک ها با اویغورها برپا شده است.
این روزنامه افزود که این موضوعی بسیار نگران کننده برای چین است، چرا که پکن نمی خواهد با این اعتراضات، بار دیگر شاهد شروع موج استقلال طلبی در «سین کیانگ» باشد.
از دیدگاه دولت چین جنبش هایی چون ترکستان شرقی می خواهند «سین کیانگ» را از خاک چین جدا کنند و به دلیل قرابت زبانی سین کیانگی ها با ترک های ترکیه، عمدتا چین از مداخله جویی های آنکارا در این منطقه ابراز نگرانی و گله کرده است.
اعتراضات روز شنبه - 13 تیر - زمانی شدت گرفت که ترک های معترض، شماری گردشگر کره ای را به تصور آنکه چینی هستد، هدف ضرب و شتم قرار دادند، با این نگرانی که چین مسلمانان سین کیانگ را در انجام امور مذهبی و روزه داری در ایام ماه رمضان آزاد نمی گذارد و برایشان محدودیت هایی در نظر گرفته است.
وزارت امور خارجه چین بی درنگ با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که مسلمانان این منطقه از هر نظر آزادی لازم برای انجام عبادات مذهبی طبیعی خود را دارند. این وزارتخانه در بیانیه خود رفتار در پیش گرفته شده از سوی شهروندان ترکیه را به باد انتقاد گرفت.
در این بیانیه به گردشگران چین هشدار داده شده که در سفر به ترکیه مراقب باشند و از حضور در اماکنی که تجمعات خیابانی در آن برگزار می شود، پرهیز کنند.
«لیو جیان شی» روزنامه نگار چینی نیز روز سه شنبه در سرمقاله ای که «گلوبال تایمز» آن را منتشر کرد، سیاست های دولت آنکارا را به باد انتقاد گرفت و تاکید کرد که «ترکیه حق دخالت در امور داخلی چین را ندارد».
وی افزود که ترکیه با مشکلات داخلی و خارجی عدیده ای روبرو است و معلوم نیست با چه هدفی، موضوع آزار مسلمانان سین کیانگ را با تجمعات و اعتراضات خیابانی پیش کشیده است.
این روزنامه نگار تاکید کرد که هدف ترکیه موضوع دیگری است و این کشور بازی نادرستی را با چین آغاز کرده است.
روزنامه نگار چینی نوشت: ترکیه به دلیل سیاست های غلط خود در قبال سوریه و حمایت های مالی، سیاسی و نظامی از مخالفان بشار اسد رییس جمهوری سوریه باعث تیرگی روابط دو کشور شده است.
وی تاکید کرد که این کشور فقط در سوریه مقصر نیست. سیاست هایش در خاورمیانه از سوی بسیاری کشورها نیز مورد انتقاد است.
این خبرنگار چینی ادامه می دهد که متاسفانه ترکیه در مقابله با گروه تروریستی داعش هم کوتاهی کرده و در این باره غفلت نشان داده است.
موسسه مطالعات بین المللی شانگهای نیز اخیرا در گزارشی یادآور شد: ترکیه زمانی با بهبود روابط با کشورهای همسایه و دوست، اقتصاد خود را بهبود بخشید، اما آن زمان دیگر گذشته است.
این موسسه در گزارش خود تصریح کرد : اقتصاد ترکیه نابسامان است. دوستانش از این کشور دور شده اند. «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه با انتقادهای گسترده عمومی روبرو است و سعی دارد توجه عمومی را با راه اندازی چنین اعتراضاتی از مسایل داخلی منحرف سازد.
این موسسه مطالعاتی اضافه کرده است: ترکیه می خواهد در برنامه راه ابریشم چین بازیگری قوی باشد، اما در مقابل هم قصد دارد از مزایای اقتصادی «سین کیانگ» به نفع خود استفاده کند.
در ادامه این گزارش آمده است: اما ترکیه کاملا در اشتباه است. زیرا از این راه منفعتی نخواهد برد و تنها طرفی که از وخیم شدن و تیرگی روابط با چین لطمه خواهد خورد، آنکارا است.
این موسسه خاطرنشان کرده است که تیرگی روابط برای هیچکس مطلوب نیست، اما چین اعتراضات ضد چینی را محکوم و با گروهای تندرویی که می خواهند به اسم ملی گرایی و انسجام با اویغورهای چین اعتراضات ضد چینی راه بیندازند، به شدت برخورد خواهد کرد.
رفتار چین با ایغورها برای بسیاری از ترکیه ای ها حائز اهمیت است چرا که معتقدند از زمینه فرهنگی و مذهبی مشترکی برخوردار هستند.
ترکیه روز جمعه گذشته حتی متعهد شد تا درهای کشورش را به روی ایغورهایی که از پیگرد قانونی فرار می کنند، باز نگه دارد.
آساق*1597**1545



16/04/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن