تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر جوان مؤمنى كه در جوانى قرآن تلاوت كند، قرآن با گوشت و خونش مى آميزد و خداوند ع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820915496




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ممنوعيت واردات ميوه همچنان ادامه دارد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۵ تير ۱۳۹۴ (۱۴:۳۷ب.ظ)
ممنوعيت واردات ميوه همچنان ادامه دارد موج - معاون امور باغباني وزارت جهادکشاورزي با تاکيد بر اين که واردات ميوه همچنان ممنوع است، گفت: واردات غيرقانوني ميوه با حجم بالا از بازارچه‌هاي مرزي نه تنها گريبان گير بخش کشاورزي شده، بلکه تداوم قاچاق ميوه مي‌تواند در آينده منافع ملي را با مخاطرات جبران ناپذيري مواجه سازد.
به گزارش خبرگزاري موج، محمدعلي طهماسبي در خصوص اين که چه ميوه‌هايي مجوز واردات دارند، افزود: وزارت جهاد کشاورزي طي 4 سال گذشته و با هدف حمايت از توليدکنندگان و کشاورزان داخلي، واردات انواع ميوه بجز موز، آناناس و انبه را ممنوع اعلام کرده است.
وي تاکيد کرد: با وجود اينکه واردات موز، آناناس و انبه براي کشور ما ممنوع نيست اما رعايت شرايط و ضوابط قرنطينه‌اي از کشورهاي مقصد نيز از اهميت ويژه اي برخوردار است.
به گفته وي، در حال حاضر سالانه بيش از 16 ميليون تن انواع محصولات باغي در کشور توليد مي‌شود که حفظ اين ميزان محصول توليدي مورد تاکيد وزارت جهاد کشاورزي قرار دارد.
وي اظهار داشت: البته طي اين مدت انواع ميوه خارجي نظير انگور شيلي، پرتقال مصري، سيب فرانسوي، نارنگي پاکستاني و ليموترش به صورت قاچاق و پيله وري از سوي بازارچه‌هاي مرزي وارد کشور مي‌شود.
وي تصريح کرد: در حالي که انتظار مي‌رفت بازارچه‌هاي مرزي در صادرات محصولات کشاورزي نقش اساسي ايفا کنند، اين بازارچه‌ها نه تنها کمکي به اين بخش نکردند بلکه با ورود انواع ميوه خارج از رعايت ضوابط قرنطينه اي امکان انتقال آفات و بيماري‌هاي گياهي را به کشور فراهم کرده و در همين زمينه وبال گردن بخش کشاورزي نيز شده‌اند.
معاون امور باغباني وزارت جهادکشاورزي گفت: برخي مدعي هستند ورود انواع ميوه از طريق بازارچه‌هاي مرزي تحت عنوان پيله وري براي امرار معاش ساکنان آن مناطق است، در حالي که ورود ميوه در حجم بالاي 3 تا 4 هزار تن نمي‌تواند به معناي پيله وري و امرار معاش باشد بلکه اين قاچاقچيان هستند که از راه‌هاي غيرقانوني اين حجم بالاي ميوه را وارد کشور مي‌کنند.
وي اضافه کرد: قاچاق ميوه علاوه بر از بين بردن باغ‌ها به دليل ورود آفات و بيماري‌هاي جديد مي‌تواند توليد داخلي، منافع ملي و اشتغال‌زايي را با مشکلات عديده اي مواجه سازد به طوري که وقتي باغات در اثر شيوع بيماري و آفت از بين مي‌روند، روستاييان و کشاورزان به حاشيه شهرها مهاجرت کرده و در نهايت تاوان آن را دولت و مردم مي‌پردازند.
وي ادامه داد: بنابراين هيچ دستگاه دولتي نمي‌تواند در قاچاق ميوه سهيم باشد، بلکه اين بازارچه‌هاي مرزي هستند که تحت عنوان پيله وري در اين بخش فعاليت دارند.
طهماسبي افزود: در همين راستا وزير جهاد کشاورزي براي جلوگيري از ورود انواع آفت و بيماري گياهي از طريق واردات ميوه‌هاي قاچاق بازارچه‌هاي مرزي مکاتباتي را با استانداران مرزي داشته و ضمن آگاه سازي آنان نسبت به خطرات ناشي از اين مسئله خواستار تشديد برخورد با متخلفان و قاچاقچيان شده است.
وي تاکيد کرد: البته با اطلاع رساني و آگاه سازي مردم و مسوولان استان‌هاي مرزي تا حدودي از ورود ميوه‌هاي قاچاق جلوگيري شده به طور مثال به تازگي در آذربايجان غربي، 25 کانتينر انواع ميوه رنگارنگ قاچاق کشف و در بازديد و بررسي مسوولان سازمان حفظ نباتات کشور ضبط و مرجوع شد.
به گفته وي، در بازديد و بررسي رئيس سازمان حفظ نباتات کشور از ميوه‌هاي اين کانتينرها تعدادي از ميوه‌ها به بيماري و آفت مگس ميوه مديترانه اي آلوده بودند که با ورود آن‌ها به کشور به طور حتم بخش قابل توجهي از باغات با اين بيماري درگير مي‌شدند.
معاون امور باغباني وزارت جهاد کشاورزي اظهار داشت: همچنين به تازگي وزير جهاد کشاورزي با سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز مکاتباتي براي جلوگيري از پديده قاچاق ميوه داشته و هم اکنون اين موضوع در دست پيگيري است.
وي ضمن تاکيد بر اين که رسانه‌هاي جمعي در اطلاع رساني و آگاه سازي مردم و مسوولان درخصوص مضررات قاچاق ميوه نقش بسزايي دارند، گفت: قاچاق ميوه تنها براي تعدادي دلال منفعت آني دارد، اما علاوه بر ضرر و زيان جبران ناپذير در کوتاه مدت در منافع ملي، توليد داخلي و بازار کسب و کار مي‌تواند در بلندمدت نيز هزينه‌هاي غيرقابل برآوردي براي کشور ايجاد کند.
طهماسبي با بيان اين که رعايت مسائل قرنطينه اي و بهداشت گياهي تنها مورد توجه و تاکيد ايران نيست، گفت: طبق روال در تمام دنيا، وقتي کشوري مي‌خواهد واردات براي اندام گياهي از جمله ميوه، بذر و نهال داشته باشد تمام باغ‌ها ميوه کشور مقصد را مورد بازديد و بررسي قرار مي‌دهند تا باغات از استاندارد لازم بهداشت گياهي برخوردار باشند، حتي در آمريکا زماني که مي‌خواهند از اسپانيا مرکبات وارد کنند، چندين بار از باغات ميوه اين کشور بازديد به عمل مي‌آيد و پس از صدور مجوز ميوه مورد نظر وارد کشور مبدأ مي‌شود.
به گفته وي، در دنيا قوانين قرنطينه گياهي براي حفظ محصولات توليد داخل کشورها است.
وي ادامه داد: بنابراين رعايت مسائل بهداشتي و قرنطينه گياهي تنها خواست ايران نيست بلکه در تمام دنيا براي واردات يک محصول کشاورزي شيوه‌هاي قرنطينه اي متعددي اعمال مي‌شود.
طهماسبي از مسوولان و استانداران مرزي خواست تا با تشديد نظارت‌ها و کنترل‌ها بر بازارچه‌هاي مرزي از ورود ميوه‌هاي قاچاق که مي‌تواند آلودگي و بيماري گياهي را به کشور منتقل کند، جلوگيري کنند.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن