تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834833590
سروش محلاتی:ظالمانی هستند که خود را عادل می پندارند و معتقدند برخی حقی ندارند
واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:
سروش محلاتی:ظالمانی هستند که خود را عادل می پندارند و معتقدند برخی حقی ندارند
یک استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مستکبرین ظالمانی هستند که خود را عادل می پندارند،گفت: انسان به لحاظ فطرت و وجدان و عقل دارای استعداد الهی است که توانایی تشخیص حق دیگران را دارد و می تواند حقوق دیگران را تشخیص دهد. این دیدگاه معتقد است انسان هم حق و عدل را تعریف می کند و هم آن را تشخیص می دهد. این قدرت فهم و درک را خداوند به ما عطا کرده است.
روز نو :
یک استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مستکبرین ظالمانی هستند که خود را عادل می پندارند،گفت: انسان به لحاظ فطرت و وجدان و عقل دارای استعداد الهی است که توانایی تشخیص حق دیگران را دارد و می تواند حقوق دیگران را تشخیص دهد. این دیدگاه معتقد است انسان هم حق و عدل را تعریف می کند و هم آن را تشخیص می دهد. این قدرت فهم و درک را خداوند به ما عطا کرده است.
به گزارش روزنو، حجت الاسلام والمسلمین استاد محمد سروش محلاتی در نوزدهیمن شب ماه مبارک رمضان در کاون توحید تهران در ادامه جلسات دین در دنیای امروز ضمن گرامیداشت شب قدر و تسلیت شب ضربت خوردن امام علی (ع) اظهار کرد: در زمینه معنا و مفهوم عدالت سخنی در نهج البلاغه آمده است که مورد توجه متفکرین و اندیشمندان اسلامی قرار گرفته است؛ شخصی از امیرالمؤمنین پرسید: عدل برتر است یا جود؟ و حضرت علی به دو دلیل عدل را برتر از جود معرفی کرد. اول به این دلیل که عدالت هر چیزی را در جای خود قرار می دهد و دوم اینکه در جود اشیاء از جایگاه واقعی خود بیرون می روند.
وی در ادامه تشریح مفهوم عدالت با اشاره به تعاریف عدالت افزود: یکی از تعاریف عدالت قرار دادن هر چیزی در جای خود است. تعریف دیگر اینکه عدالت یعنی حق هر چیزی به آن میزانی که باید باشد داده شود. هر دو تعریف عدالت به یک نقطه می رسند. اینکه هر چیزی در جای خود قرار گیرد. این در ادبیات منظوم ما هم آمده است. ملای رومی با استفاده از کلام حضرت علی می گوید:« عدل چه بود وضع اندر موضعش ظلم چه بود وضع در ناموضعش» اینکه چیزی را در غیر جای خود قرار دادن ظلم است. یا در ادامه می گوید:« عدل چه بود آب ده اشجار را ظلم چه بود آب دادن خار را» یعنی اگر آب را به پای درخت بریزی عدل است و اگر به پای خار بریزی بی عدالتی است. که در مباحث امروزی هم با عنوان بهره وری از آن نام برده می شود.
سروش محلاتی ادامه داد: تعریف مفهومی عدالت کار چندان مشکلی نیست. می شود در یک تعریف و یا تعاریف مشابه به توافق رسید. مشکل در مشخص کردن مصادیق است. اینکه جای هر شئی در کجاست. عدالت می گوید حق هر کس را بپردازید. مشکل در اینجاست حق هر کس چقدر است؟!
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه آنهایی که ظالم هستند نیز خود را عادل می پندارند، گفت: ظالمانی هستند که خود را عادل می پندارند و معتقدند برخی حقی ندارند. در ادبیات مستکبرین نیز شنیده می شود که مثلا اینها مستحق هیچ حقی نیستند. از این رو ما ناچاریم موضع و جایگاه هر چیزی را مشخص کنیم تا اعطای حق شود. تا مشخص شود که هر شخصی دارای چه حقی است.
وی افزود: انسان به لحاظ فطرت و وجدان و عقل دارای استعداد الهی است که توانایی تشخیص حق دیگران را دارد و می تواند حقوق دیگران را تشخیص دهد. این دیدگاه معتقد است انسان هم حق و عدل را تعریف می کند و هم آن را تشخیص می دهد. این قدرت فهم و درک را خداوند به ما عطا کرده است. دیدگاه دیگری معتقد است که ما توانایی تشخیص عدل را نداریم و خدا باید کمک کند تا آن را تشخیص دهیم.
سروش محلاتی با بیان اینکه این دو دیدگاه نتایج متفاوتی را خواهند داشت، عنوان کرد: در یکی از دیدگاه ها باید دین نشانمان دهد که کجاها عدالت وجود دارد و کجاها نه! کسانی که معتقدند می توانیم جایگاه هر چیز را تشخیص دهیم ملاک هایی را تعریف می کنند. استاد شهید مطهری از کسانی است که معتقدند می توانیم و توانایی تشخیص را برای انسان قائل هستند. ایشان مثالی می آورند و می گویند: کارگری را در نظر بگیرید که کاری را انجام داده است. بین محصول کار او و شخصی که این کار را انجام داده است و عقل و فطرت رابطه ای است یا نه؟! کسی که این کار را انجام داده آیا نسبت به کار خود اولویت دارد یا نه؟! هر کسی در رابطه ای که نسبت به عمل خود دارد، دارای حقی است.
سخنران جلسات دین در دنیای امروز در ادامه تشریح نحوه تشخیص عدل از دیدگاه های مختلف، یادآوری کرد: در انسان استعداد برای یادگیری علم و دانش وجود دارد. این استعداد در وجود انسان یک سند طبیعی برای حق تعلیم و تعلم به عنوان حقوق انسانها است. چرا انسان دارای حق آموزش است؟ چون خداوند این استعداد را در انسان قرار داده است تا به کمال و رشد برسد. اینها یعنی ما می توانیم تشخیص دهیم که چه جایگاه و چه حقی وجود دارد. و دیگر اینکه نه، این خداست که باید مشخص کند حق و جایگاه آن را.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فرازهایی از کتاب مفاتیح الحیات گفت: در این کتاب آمده است: رعایت حقوق ناسوتی و اهداف آفرینشی این است که اشیاء و اشخاص هر موجودی در جای خود قرار گیرد. تا راه برای یک زندگی متمدنانه و متدینانه هموار شود. . مدیریت یعنی همین! آیا ما صلاحیت داریم که تشخیص عدل را بدهیم و میان حق و جایگاه ارتباط برقرار کنیم؟ و مفهوم عدل را با مصادیق تطبیق دهیم؟ مفهوم عدل روشن است. حقیقت عدل است که آسان نیست. این دیدگاه می گوید: عدل را باید از وحی الهی و وحی تشریعی پیامبر(ص) فهمید و تشخیص داد.
وی با اشاره به دو نکته اصولی و مبنایی در رابطه با تشخیص عدل توسط انسان اضافه کرد: درک فطری انسان ها برای اینکه عدالت اتفاق می افتد یا ظلم صورت می گیرد، انکار ناپذیر است. اگر مساله این است که باید صرفا از طریق وحی عدل را شناخت آنگاه نباید از غیرمسلمان ها انتظار داشت که عدل و ظلم را از هم تشخیص دهند و در مقابل ظلم اعلام موضع کنند. اگر کسی انسان بی گناهی را زجر دهد این ظلم است یا نه؟ اگر این سوال را از کسی که به وحی اعتقاد ندارد، بپرسیم چه؟ یکی از راه حل ها سؤالات قرآن است. سؤالات قرآن تست بشر است نه امتحان دینی .
سروش محلاتی با اشاره به مبحث مستقلات عقلیه گفت: عقل بدون راهنمایی شرع می تواند برخی از حقایق را درک کند و این همان مستقلات عقلیه است که مهمترین مثال برای آن "حسن بودن" عدل و "قبیح بودن" ظلم است. حالا اگر بگوییم فقط خدا می تواند حقوق هر شئی و شخصی را تعیین کند اینجا جایگاه عقل چه می شود؟ عقل در چنین سیستمی چه جایگاهی را داراست؟ عقل کی و کجا اجازه ورود پیدا می کند؟ در کتاب مفاتیح الحیات آمده است: خداوند جایگاه اشیاء را می شناسد و قانون می گذارد؛ اینجا کسی نمی تواند وارد شود. خداوند قانون گذار است و پیامبر(ص) را از طریق وحی قانون شناس می کند و آنچه وضع کرده را از طریق وحی به پیامبر می رساند. حال آنچه را که به پیامبر رسیده را چگونه به دست می آوریم؟ پاسخ این است: یکی از طریق نقل و دیگری از طریق عقل. اینجا با این دو می توانیم تشخیص دهیم که آنچه خدا قانون گذاری کرده و پیامبر(ص) قانون شناسی کرده چیست. نویسنده این کتاب معتقد است: قانون را کسی تعیین می کند که جایگاه حقیقی اشیاء را می شناسد و آن کسی نیست جز خداوند تبارک و تعالی.
این استاد دانشگاه و حوزه در ادامه با طرح این سوال که چرا عقلی که در مرحله اول برای تشخیص مجاز یا قادر نبوده وارد تشخیص می شود، تاکید کرد:اگر ما در مرحله اول حق نداشتیم که تشخیص دهیم چه چیزی به ما اضافه شد که در نهایت می توانیم تشخیص دهیم؟ در مرحله ای که غیر از نقل عقل هم معتبر است می خواهیم بفهمیم خداوند چه قرار داده است. ما بر اساس مستقلات عقلیه به خوبی می توانیم خوبی و بدی را تشخیص دهیم. و هر کسی با هر دین و آیین و یا حتی بی هیچ دین و آیین می تواند تشخیص دهد ظلم بد است. پس ما باید این تشخیص را داشته باشیم گفته و قانون خدا را درک کنیم و تشخیص دهیم. پس اول باید عقل حکم کند تا از طریق عقل، شرع را درک کنیم. در حقیقت قضاوت ما در مرحله اول و سوم هیچ فرقی نمی کند.
وی گفت: امروز پایه و اساس توسعه و پیشرفت در دنیای مدرن، علم و دانش است که حرف اول را می زند و هر ملتی در علم و دانش جلوتر باشد بقیه مسایل هم به دنبال آن می آید. این همه که ما به تحصیلات تکمیلی و توسعه دانشگاه ها اهمیت می دهیم آیا دین با این موافق است؟ اگر بگوییم نه آنگاه باید به زندگی 500 سال پیش برگردیم.
حجت الاسلام سروش محلاتی در پایان ضمن جمع بندی مبحث عدل خاطر نشان کرد: تا حق عقل و حد عقل معلوم نشود، نسبت دین و دنیا روشن نخواهد شد.
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]
صفحات پیشنهادی
چرا برخی شنیدن صدای خود را دوست ندارند؟
چرا برخی شنیدن صدای خود را دوست ندارند تاریخ انتشار پنجشنبه ۴ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۰ ۳۱ بسیاری از افراد از شنیدن صدایشان اجتناب کرده و خواهان شنیدن صدای ضبط شده خود نیستند بر اساس یافتههای علمی علت این موضوع ارتعاشات درونی بدن است به گزارش ایسنا محققان دانشگاه مارکت آمریکا دشورش وزرای دولتهای نهم و دهم علیه احمدی نژاد/ وزرایی که با رئیس جمهورخود هیچ ارتباطی ندارند+ جدول
شورش وزرای دولتهای نهم و دهم علیه احمدی نژاد وزرایی که با رئیس جمهورخود هیچ ارتباطی ندارند جدول بسیاری از وزرای دولتهای نهم و دهم هیچ ارتباطی با احمدی نژاد ندارد و حتی از او اعلام برائت کردهاند مصطفی داننده معمولا حلقه اول یک رئیس جمهور را اعضای کابینه او تشکیل میدهند امامعروف: برخی چشم دیدن پیروزیهای ایران را ندارند/ این 2 پیروزی را فراموش میکنیم | خبرگزاری ایلنا
لیگ جهانی والیبال 2015 معروف برخی چشم دیدن پیروزیهای ایران را ندارند این 2 پیروزی را فراموش میکنیم ایلنا سرگروه تیم ملی والیبال ایران معتقد است برخی چشم دیدن بردهای پیاپی ایران را ندارند به گزارش خبرنگار ایلنا سعید معروف در نشست خبری پس از دیدار دوم تیمهای والیبال ایکاهش 2 میلیونی قیمت برخی خودروهای وارداتی
دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۰۷ ۰۱ قیمت برخی از خودروهای وارداتی در هفته جاری به طور میانگین 1 5 تا 2 میلیون تومان کاهش یافته است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا هفته جاری قیمت توسان دو میلیون تومان النترا 1 5 میلیون تومان اسپورتیج 1 5 میلیون تومان سراتو دو میلیوندر ششمین نشست دولت و مجلس عنوان شد روحانی: در مرحله حساس مذاکرات هستیم/لاریجانی:برخی کشورهای منطقه دچار خودبزر
در ششمین نشست دولت و مجلس عنوان شدروحانی در مرحله حساس مذاکرات هستیم لاریجانی برخی کشورهای منطقه دچار خودبزرگبینی شدهاندرئیسجمهور با اشاره به اینکه مذاکرات هستهای به مرحله حساسی رسیده است گفت مذاکرات مسأله همه کشور است و امیدواریم با کمک مجلس و حمایت مردم ضمن احقاق حقوق ملکاهش 3 میلیون تومانی نرخ برخی خودروها
بازار خودرو کاهش 3 میلیون تومانی نرخ برخی خودروها رکود موجود در بازار خودرو همزمان با ماه مبارک رمضان باعث افت قیمت خودرو در بازار شده است به طوری که قیمت خودروهای داخلی بین 100 تا 500 هزار تومان و قیمت خودروهای خارجی بین 500 هزار تا 3 میلیون تومان کاهش یافته است به گزارش سررئیس کمیته تحقیق و تفحص از صنعت خودرو مطرح کرد اظهار خجالت نعمتزاده از صف خودروهای صفر مقابل تعمیرگاهها/ ابت
رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صنعت خودرو مطرح کرداظهار خجالت نعمتزاده از صف خودروهای صفر مقابل تعمیرگاهها ابتلا خودروسازان به خودشیفتگیرئیس کمیته تحقیق و تفحص از صنعت خودرو با انتقاد از کیفیت پایین خودروهای داخلی اظهار داشت وزیر صنعت گفت از صف خودروهای صفر کیلومتر جلوی نماینکاهش قیمت برخی خودروهای داخلی
دوشنبه ۱ تیر ۱۳۹۴ - ۰۸ ۳۵ قیمت برخی از خودروهای داخلی در بازار آزاد کاهش یافته است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا هفته جاری قیمت پژو پارس سال 100 هزار تومان پژو 206 تیپ 5 معادل 200 هزار تومان پژو 206 صندوقدار مدل V8 معادل 100 هزار تومان پارس تندر 800 هزارمعادلات مظلومی برای حذف برخی بازیکنان استقلال/ گلر غیرآبی میرود!
بعد از عنایتی نوبت به صادقی رسید معادلات مظلومی برای حذف برخی بازیکنان استقلال گلر غیرآبی میرود شناسهٔ خبر 2790582 - سهشنبه ۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۰۰ ورزش > فوتبال ایران سرمربی فوتبال استقلال که در تلاش است تیمی پرقدرت را برای حضور در لیگ پانزدهم ببندد حالا با معادلاتی مواجه شدمراسم بزرگداشت شهید بهشتی در تهران سروش محلاتی: بسیاری از ما با معیارهای شهید بهشتی رفوزهایم
مراسم بزرگداشت شهید بهشتی در تهرانسروش محلاتی بسیاری از ما با معیارهای شهید بهشتی رفوزهایمیک استاد حوزه و دانشگاه گفت اگر قرار باشد به معیارهای مورد نظر شهید بهشتی توجه کنیم با این معیارها بسیاری از ما رفوزه خواهیم شد به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس حجتالاسافرادی برای احزاب تصمیم میگیرند که خود هیچگونه فعالیت حزبی ندارند | خبرگزاری ایلنا
حسن بیادی در نشست مشترک احزاب با وزیر کشور افرادی برای احزاب تصمیم میگیرند که خود هیچگونه فعالیت حزبی ندارند ایلنا دبیر کل جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی ضمن انتقاد از وضعیت تحزب در کشور گفت حتی در جهان سومیترین کشورها نیز فعالیت حزبی و احزاب به لحاظ ساختار وضعیت بهتری داردسروش محلاتی: قبل از منافقین مقدس نماها شهید بهشتی را تکفیر کردند
سروش محلاتی قبل از منافقین مقدس نماها شهید بهشتی را تکفیر کردند فرهنگ > دین و اندیشه - پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران نوشت حجتالاسلام والمسلمین سروش محلاتی در مراسم بزرگداشت آیت الله شهید دکتر بهشتی که به مناسبت هفتم تیر سالروز شهادت او و 72 تن از یاران انقفارس گزارش میدهد کاهش 100 تا 500 هزار تومانی قیمت خودروهای داخلی/افت 3 میلیون تومانی نرخ برخی خارجیها
فارس گزارش میدهدکاهش 100 تا 500 هزار تومانی قیمت خودروهای داخلی افت 3 میلیون تومانی نرخ برخی خارجیهارکود موجود در بازار خودرو همزمان با ماه مبارک رمضان باعث افت قیمت خودرو در بازار شده است به طوری که قیمت خودروهای داخلی بین 100 تا 500 هزار تومان و قیمت خودروهای خارجی بین 500 هحداد عادل: برخی رمانها خرافات عصر جدید است/
اختتامیه قلم زرین-1 حداد عادل برخی رمانها خرافات عصر جدید است شناسهٔ خبر 2852558 - دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۳ فرهنگ > شعر و ادب غلامعلی حداد عادل گفت برخی از رمان های تخیلی معاصر گاهی به واقعیت ربطی ندارند و خرافات عصر جدید است به گزارش خبرنگار مهر مراسم پایانی سیزدهمینبه تلافی برخی اقدامات تشکیلات خودگردان اسرائیل فساد مالی محمود عباس را فاش کرد
به تلافی برخی اقدامات تشکیلات خودگرداناسرائیل فساد مالی محمود عباس را فاش کردرادیو رژیم صهیونیستی در گزارشی به وضعیت سفرهای رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و دیگر رهبران آن با خارج از فلسطین طی سالهای مختلف پرداخت و اعلام کرد علیرغم وضعیت بد مالی این نهاد رهبران آن از سفرهای خارجبرخی دستگاههای دولتی کارایی لازم را ندارند
معاون سیاسی امنیتی استاندار گلستان برخی دستگاههای دولتی کارایی لازم را ندارند شناسهٔ خبر 2848454 - سهشنبه ۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۴۳ استانها > گلستان گرگان- معاون سیاسی و امنیتی استاندار گلستان از عملکرد برخی دستگاه های استان گلایه کرد و گفت کاهش میزان کارایی در سازمان ها و ارائهرکود در بازار خودرو تا چه زمانی ادامه دارد؟/ کاهش یک میلیونی قیمت برخی خودروهای وارداتی
رکود در بازار خودرو تا چه زمانی ادامه دارد کاهش یک میلیونی قیمت برخی خودروهای وارداتی بازار خودرو در حالی همچنان در رکود به سر میبرد که بسیاری از فعالان بازار بلاتکلیفی مشتریان را عامل اساسی این مشکل میدانند بلاتکلیفی که بسیاری آن را نتیجه قرائت بیانیه هستهای لوزان در ابت-
گوناگون
پربازدیدترینها