تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):رسول اكرم صلى الله عليه و آله گروهى را كه كشت و كار نمى كردند، ديدند و فرمودند: شم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820295908




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نه مردم یونان حوزه یورو را لرزاند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: "نه" مردم یونان حوزه یورو را لرزاند تهران - ایرنا - مخالفت قاطع مردم یونان با پیشنهاد بستانکاران بین المللی، آینده اروپا را با تهدید جدی مواجه کرد.


به گزارش روزنامه فرانسوی "لو فیگارو"، پس از اعلام نتیجه همه پرسی دیروز یکشنبه یونان فریاد شادی مخالفان ریاضت اقتصادی که با کسب 61 درصد آرا پیروز شدند تا پاسی از شب در خیابان های پایتخت به گوش می رسید.
"الکسیس چیپراس" با بیان این که "امروز صفحه ای تازه در تاریخ یونان گشوده شده است"، اعلام کرد: "این بار بدهی ها روی میز مذاکره قرار خواهد گرفت."
در پی این پیروزی "آنتونیوس ساماراس" رئیس حزب "دمکراسی نوین" یونان حزب راستگرای مخالف دولت، از سمت خود استعفا کرد.
با اعلام نتایج همه پرسی، کاخ "الیزه" از برنامه دیدار "فرانسوآ اولاند" رییس جمهوری فرانسه و "آنگلا مرکل" صدراعظم آلمان برای امروز دوشنبه خبر داد. روسای خزانه داری دو کشور نیز امروز دیدار خواهند کرد.
این در حالیست که مرکل و اولاند در گفت و گوی تلفنی دیشب یکشنبه نشست فوری سران حوزه یورو را خواستار شدند و در پی آن "دونالد توسک" رئیس شورای اروپا در پیامی توییتری از برگزاری این نشست برای روز سه شنبه خبر داد.
"ژان کلود یونکر" رییس کمیسیون اروپا امروز (دوشنبه) با توسک، "ماریو دراگی" رییس بانک مرکزی اروپا و "یرون دایسلبلوم" رییس وزیران دارایی حوزه پولی یورو موسوم به "یوروگروپ" دیدار خواهد کرد.
"گابریل ساکلاریدیس " سخنگوی دولت یونان اعلام کرد:" ابتکار عمل دولت برای حصول توافق میان آتن و بستانکاران افزایش می یابد و این تلاش ها می تواند به سرعت آغاز شود."
همچنین بانک مرکزی یونان بزودی تقاضای خود را برای افزایش سقف کمک مالی به بانک مرکزی اروپا ارائه خواهد داد. بانک های یونان از یک هفته پیش و به دلیل خطر پایان یافتن ذخایر، تعطیل هستند.
"یانیس واروفاکیس" وزیر دارایی یونان که پیشتر وام دهندگان را "تروریست" خوانده بود، نیز اعلام کرد: "نه" مردم یونان، "بله" به اروپای دمکراتیک است.
نتیجه همه پرسی دیروز یونان "اعتماد" مردم را به "اکسیس چیپراس" نخست وزیر نشان داد. وی این نتیجه را "نه" به ریاضت های اقتصادی جدید و رد آخرین پیشنهاد کمک اروپایی تلقی می کند.
"پاول توکارسکی" تحلیلگر بنیاد علوم و سیاست برلین، معتقد است: "رای مردم یونان تاثیر تعیین کننده ای در مسیر انسجام اروپا خواهد داشت."
"فرانک والتر اشتاین مایر" وزیر امور خارجه آلمان پیش بینی کرده بود، خروج یونان از حوزه یورو، تاثیر "فاجعه باری" بر شرکای اروپایی خواهد گذاشت.
"ماریانو راخوی" نخست وزیر اسپانیا، وزیران امور اقتصادی و دارایی را برای تحلیل نتایج همه پرسی یونان و تشکیل جلسه ای در صبح امروز (دوشنبه) فراخوانده است.
"پائولو جِنتیلونی" وزیر خارجه ایتالیا نیز اعلام کرد:" از این پس باید تلاش برای دستیابی به توافق را از سر بگیریم. با اروپایی ضعیف نمی توان از هزارتوی مساله یونان خارج شد."
"خاویر بتل" نخست وزیر لوکزامبورگ نیز اعلام کرد: "دولت یونان باید توضیح دهد که پیشبرد مساله را با رعایت اصول و قوانین اروپایی، چگونه ارزیابی می کند."
وی افزود:" مذاکرات خیلی ساده نیست اما اروپا قوی است و امیدوارم که راه حلی بیابیم."
به نوشته لو فیگارو، " آلکسی لیخاچف" معاون وزیر اقتصاد روسیه که به نظر می رسد کشورش از نتیجه همه پرسی خرسند است، اعلام کرد:" برای آن که بگوییم آیا یونان تا پایان راه خواهد رفت، خیلی زود است."
دولت یونان پنج ماه است با وام دهندگان بین المللی بر سر شرایط بازپرداخت بدهی ها در حال مذاکره است.
با این حال سران اتحادیه اروپا و مقامات آتن، شامگاه 26 ژوئن (5 تیر) برای ادامه کمک مالی به یونان به توافق رسیدند، اما چیپراس اعلام کرد این پیشنهاد باید به تایید مردم یونان برسد و به همین منظور همه پرسی برگزار شد.
یونانی ها دیروز یکشنبه همانطور که نخست وزیر چپگرا از آن ها خواسته بود، قاطعانه شروط اتحادیه اروپا و بستانکاران بین المللی را رد کردند.
مجموع بدهی های یونان 350 میلیارد یورو است که در قالب کمک های مالی از اتحادیه اروپا، صندوق بین المللی پول و بانک مرکزی اروپا دریافت کرده است.
یونان باید تا پایان ماه ژوییه (9 مرداد) حدود 7 میلیارد دلار بدهیش را به صندوق بین المللی پول، بانک مرکزی اروپا و وام دهندگان این کشور در منطقه یورو تسویه کند.
این کشور نتوانست در مهلت قبلی بازپرداخت بدهیش به صندوق بین المللی پول، به تعهداتش عمل کند.
یونان می بایست تا 9 تیر (30 ژوئن) یک میلیارد و 600 میلیون یورو بدهی خود را به صندوق بین المللی پول می پرداخت.
دولت های پیاپی آتن از سال 2010 به بعد، در ازای دریافت وام، وعده اجرای اصلاحات اقتصادی بنیادین و کاهش شدید هزینه ها را داده اند، اما تدابیر ریاضتی انجام شده، نرخ رشد اقتصادی را کاهش داده و به بیکاری عمده در این کشور جنوب اروپا منجر شده است.
اروپام ** 9053 **1561**1479



15/04/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن