تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):روزه سپرى است از آفت هاى دنيا و پرده اى است از عذاب آخرت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799180881




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ارائه پيشنهاد جديد براي معامله اوراق تسهيلات مسکن


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۳ تير ۱۳۹۴ (۱۷:۴۹ب.ظ)
مدير عامل فرابورس ايران خبر داد: ارائه پيشنهاد جديد براي معامله اوراق تسهيلات مسکن موج - مدير عامل فرابورس از ارائه پيشنهاد جديد براي معامله اوراق تسهيلات مسکن خبر داد و گفت: مدت زمان اعتبار اين اوراق قابل تمديد نيست، زيرا؛ تمديد آن تعهدات بانک مسکن براي تسهيلات‌دهي را تحت تأثير قرار مي‌دهد، اما؛ راهکارهاي مناسب براي آن پيشنهاد شده است.
به گزارش خبرگزاري موج به نقل از پايگاه اطلاع رساني بازار سرمايه، امير هاموني، مدير عامل فرابورس، درباره وضعيت اوراق تسهيلات مسکن، افزود: از زمان راه‌اندازي بازار اوراق تسهيلات مسکن در فرابورس تاکنون بالغ بر ۵۵۰ هزار نفر توانستند از اين وام استفاده کرده و خانه‌دار شوند که آمار قابل‌توجهي است.
وي اظهار داشت: اين در حالي است که به دليل رکود حاکم بر بخش مسکن، ارزش معاملات اين اوراق در سال جاري با کاهش مواجه شده و در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۷ درصد کاهش‌يافته است.

مدت اعتبار اوراق مسکن قابل تمديد نيست
مدير عامل فرابورس ايران به زمان اعتبار اين اوراق اشاره و تأکيد کرد: در خصوص اعتبار اوراق اطلاع‌رساني‌هاي دقيقي به‌طور مداوم صورت گرفت که کمتر به آن توجه شده است؛ اين اوراق در زمان پذيرش در فرابورس، با مدت زمان معين اعتبار، پذيرش شد و بانک مرکزي و بانک مسکن تأکيد داشتند که اعتبار اين اوراق دوساله باشد زيرا مادام‌العمر شدن آن ريسک بانک مسکن را افزايش مي‌دهد.
هاموني با بيان اين که تاکنون بالغ بر ۸۵ تا ۹۰ درصد خريداران اين اوراق، از آن استفاده کردند، افزود: از سال گذشته که مدت اعتبار اين اوراق منقضي شد، ۱۰ درصد مابقي مراجعه کرده و با منقضي شدن اوراق خود مواجه شدند که پيگيري‌هاي لازم در اين خصوص انجام شد تا اوراق آن‌ها زنده شود، ولي؛ چون اطلاع رساني دقيقي صورت گرفته، بانک مسکن، بانک مرکزي و شوراي پول و اعتبار نمي‌توانند مدت زمان اوراق را تمديد کنند، زيرا؛ تمديد آن مي‌تواند تعهدات بانک مسکن را براي پرداخت تسهيلات تحت تأثير قرار دهد.
مدير عامل فرابورس ايران گفت: يکي از مواردي که در بازارهاي مالي و اسلامي وجود دارد اين است که بايد در مدت زمان مقرر از اوراق استفاده شود؛ وگرنه ارزش آن صفر مي‌شود چون اين اوراق از زمان انتشار، بلندمدت و مادام‌العمر با نگاه سرمايه‌گذاري نبوده و بانک مسکن بازده‌اي را براي اين اوراق تعيين کرده تا متقاضيان بتوانند از آن استفاده کنند؛ کار قانوني جلو رفته است.
وي از ارائه پيشنهادي جديد براي معامله اوراق تسهيلات مسکن خبر داد و افزود: راهکارهايي توسط فرابورس پيشنهاد شده که اجرايي شدن آن منوط به تصويب بانک مرکزي و بانک مسکن به عنوان ناشر اوراق است.
هاموني در پاسخ به اين سؤال که آيا اوراق تسهيلات مسکن توانست به اهداف اوليه خود برسد و از ايجاد بازار سياه جلوگيري کند؟ گفت: تا زماني که بازار اوراق تسهيلات مسکن شکل نگرفته بود، اين اوراق در بازار غيررسمي و بنگاه‌ها با نرخ‌ها و کارمزدهاي بالا معامله مي‌شد و هر اوراق ۵۰۰ هزار توماني با نرخ ۱۱۰ هزار تومان مورد معامله قرار مي‌گرفت.
وي اضافه کرد: بنابراين پس از اين که بازار اين اوراق در فرابورس راه‌اندازي شد و هر استفاده‌ کننده مي‌توانست به يک تابلوي مرجع مراجعه کند، اين اوراق در مدت کوتاه يک‌ماهه و در بدو شروع بازار ارزشي کمتر از نصف به خود گرفت. علاوه بر اين که کارمزد اوراق براي وام ۴۰ ميليوني مسکن در بازار فرابورس بين ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان است درصورتي‌که قبل از راه‌اندازي بازار، کارمزد ۴۰۰ هزار توماني براي اوراق دريافت مي‌شد.
به گفته مدير عامل فرابورس، سروسامان دادن به اين بازار غيررسمي يکي از مسائلي بود که توانست بازار "تسه"ها را شکل دهد ولي اعتبار اوراق اتفاقي بود که قطعاً بايد رخ مي‌داد زيرا بسياري از مردم از حق خود استفاده نکرده و يا نمي‌خواستند استفاده کنند و يا بنا به هر دليلي فرصت استفاده پيدا نکردند و يا تصور مي‌کردند که مي‌توانند در اين اوراق بلند مدت سرمايه‌گذاري کنند، لذا با نگاه بلند مدت اين اوراق را خريداري کردند که واقعاً نگاه اشتباهي است.
وي يادآور شد: پس از تغييرات فاحشي که سال گذشته در قيمت اين اوراق افتاد، محدوديت سقف کد خريد براي خريد اوراق ايجاد شد تا هر کد معاملاتي نتواند بيش از ۹۰ برگه خريد کند. زيرا عده‌اي با ديد بلند مدت در اين اوراق سرمايه‌گذاري کرده و چندين وام مي‌گرفتند تا در آينده بتوانند از افزايش نرخ اوراق کسب بازدهي کنند که اين کار نه به صلاح جامعه و نه به صلاح استفاده کنندگان بود، لذا با اين محدوديت توانستيم جلوي آن را بگيريم و از نگاه سفته بازانه برخي افراد جلوگيري کنيم.

نرخ اوراق رکود مسکن را نشان مي‌دهد
هاموني درباره اين که آيا نرخ اوراق منطقي است، گفت: در حال حاضر قيمت "تسه" ها براساس شرايط فعلي اقتصاد تعيين شده و واقعيت‌هاي صنعت ساختمان را نشان مي‌دهد، زيرا ارتباطي بين معامله اين اوراق با وضعيت مسکن وجود داشته و قيمت آن کاملاً تحت تأثيربخش واقعي مسکن تعيين مي‌شود، بنابراين رکود حاکم بر مسکن در اوراق قابل‌مشاهده است.

تأثير وام مسکن بر قيمت اوراق
مدير عامل فرابورس در پاسخ به اين سؤال که اگر تسهيلات جديد مسکن به تصويب برسد، قيمت اين اوراق با مشکل مواجه نمي‌شود؟ گفت: وام جديد ۸۰ ميليون توماني که اخيراً به تصويب شوراي پول و اعتبار رسيد، ارتباطي به تسهيلات مسکن فعلي ندارد بنابراين مصوبات اخير شوراي پول و اعتبار تأثير مستقيمي روي "تسه"ها نداشته و کاملاً مستقل از يکديگر هستند.
وي اضافه کرد: اين در حالي است که اگر عرضه تسهيلات و وام در کشور زياد باشد، قطعاً مي‌تواند بازار را از لحاظ قيمت تحت تأثير قرار دهد اما قبلاً که وام مسکن ۲۰ ميليون تومان بود، هر شخص نهايتاً مي‌توانست ۴۰ برگه خريداري کند که شوراي پول و اعتبار سقف تسهيلات را به ۳۵ ميليون تومان افزايش داد، در اين راستا از سوي بانک مسکن پيشنهاد شده که بازار ديگري راه‌اندازي شود تا اين نماد معاملاتي صرفاً براي اوراق ۱۲۰ برگه‌اي و وام ۶۰ ميليون توماني باشد.
هاموني افزود: در حال حاضر نرخ سود تسهيلات بانک مسکن از ۱۵ به ۱۶ درصد رسيده که با خريد اين اوراق به نرخ ۷۰ هزار تومان، رقم ريالي که براي اوراق پرداخت شده است، از مبلغ وام کم شده و با محاسبه قسط‌هايي که بابت بازپرداخت وام لحاظ مي‌شود، کمتر از ۲۰ درصد سود توسط سرمايه‌گذار پرداخت مي‌شود اما در زمان قيمت ۱۰۰ هزار توماني، اين اوراق به‌صرفه نبود و با نرخ ۱۰۰ هزار توماني نرخ اوراق براي کساني که متقاضي دريافت وام بودند بهره ۲۱.۶ درصدي تعلق مي‌گرفت.
وي يادآور شد: هم اکنون وام جديد ۶۰ ميليون توماني کاملاً با اين بازار رقابت مي‌کند، چون اين بازار متشکل از دو بخش است، ۱۶ درصد سود تسهيلاتي که به بانک مسکن پرداخت مي‌شود و مابه‌التفاوت ۲۰ درصد که اوراق خريداري مي‌کند.
هاموني درباره اينکه تاکنون چه ميزان تسهيلات مسکن وارد فرابورس شده و چه ميزان تقاضاي واقعي براي اين اوراق وجود دارد، گفت: در سه ماه گذشته ۲۴ هزار و ۸۰۰ نفر مراجعه کرده و يک هزار و ۱۱۷ ميليارد تومان وام گرفته‌اند.
وي درباره ميزان اوراق ابطالي نيز گفت: در سه‌ماهه ابتداي امسال معادل ۲۲۶ ميليارد تومان اوراق تسهيلات مسکن ابطال شده که ارزش آن صفر شده و به حساب بانک مسکن نرفته است.
به گفته هاموني، در حال حاضر ۷۰ درصد از استفاده کنندگان اين اوراق، وارد فرابورس نمي‌شوند، زيرا؛ اين افراد سپرده‌گذار بانک مسکن بوده بنابراين اوراق خود را در فرابورس به فروش نمي‌رسانند و از اين سازوکار اطلاعي ندارند يا اين که از اوراق خود استفاده کرده و اصلا به فرابورس مراجعه نمي‌کنند که بخواهند معامله‌اي انجام دهند، اما؛ بودند کساني که در فرابورس معامله کرده و اوراق آن‌ها به تاريخ انقضا رسيده و ارزش معاملات آن‌ها صفر و نماد معاملاتي مربوطه بسته شده است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن