تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):دو خصلت است كه بالاتر از آنها چيزى نيست: ايمان به خدا و سود رساندن به برادران.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820532177




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اولین‌های مطبوعاتی ایران در آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: اولین‌های مطبوعاتی ایران در آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی خبرگزاری پانا: اولین نشریات منتشرشده در ایران در موضوعات مختلفی همچون ادبیات، پزشکی، کشاورزی، و ...، در آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود و این در حالیست که این آرشیو، تنها دارندۀ نسخۀ دست‌نویسِ نخستین روزنامۀ رسمی كشور است.
۱۳۹۴ دوشنبه ۸ تير ساعت 10:31

خبرگزاری پانا+

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از  روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، کارشناس نمایه‌سازی و چکیده‌نویسی مرکز اسناد آستان ‌قدس رضوی، با اعلام این مطلب گفت: مجموعه‌ای از قدیمی‌ترین و نخستین نشریاتی که در موضوعات مختلف همچون ادبیات، پزشکی، کشاورزی، نجوم، نشریات ویژۀ زنان و ... در ایران منتشر شده است، در آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که در این میان، این آرشیو، تنها مرکز در کشور است که نسخۀ دست‌نویس روزنامۀ «وقایع اتفاقیه» را در اختیار دارد.
ابراهیم حافظی با بیان اینکه «وقایع اتفاقیه»، سومین روزنامۀ فارسی، دومین روزنامۀ ایرانی و اولین روزنامۀ رسمی كشور است كه برای نخستین بار در پنجم ربیع‌الثانی 1267 قمری و با عنوان «روزنامچۀ اخبار دارالخلافۀ طهران»، به همت امیركبیر و مدیریت میرزا جبار تذكره‌چی در تهران منتشر شد، ادامه داد: این روزنامچه از شمارۀ دوم با نام «روزنامۀ وقایع اتفاقیه» به صورت هفتگی و تا سال 1324 ه.ق به مدت 57 سال منتشر شد.
وی از نخستین سالنامۀ کشور یاد کرد و افزود: این سالنامه، با عنوان «سالنامۀ ایران» که از محرم 1290 قمری با دستور مشیرالدوله و توسط محمدحسن صنیع‌الدوله در تهران منتشر شده است، از جمله نفایسی است که شماره‌هایی از سال‌های انتشار آن در آرشیو موجود است.
کارشناس نمایه‌سازی و چکیده‌نویسی مرکز اسناد آستان ‌قدس رضوی، دو نمونۀ دیگر از اولین‌های این آرشیو را نام برد و تصریح کرد: نخستین مجلۀ ایران که با نام «فلاحت مظفری» با موضوع علم كشاورزی در سال 1318 هجری قمری در تهران چاپ شد و نخستین روزنامۀ مشهدی با عنوان «ادب» که توسط «صادق ادیب الممالك» در رمضان همان سال در مشهد به صورت هفتگی با چاپ سنگی و خط نستعلیق در قطع 20 در 30 منتشر می‌شد، در میان روزنامه‌های قدیمی این آرشیو جای دارد.
حافظی به اولین نشریات ویژۀ زنان اشاره کرد و گفت: اولین نشریۀ زنان در ایران با نام «دانش» که در 4 مهر 1288 شمسی با موضوع اخلاق، علم خانه‌داری، بچه‌داری و شوهرداری، توسط خانم «کحال» در تهران منتشر شد و قدیمی‌ترین نشریۀ زنان در مشهد با نام «جهان زنان» که در سال 1299 شمسی توسط «فخرآفاق پارسا» منتشر می‌شد، در این آرشیو نگهداری می‌شود.
وی بیان کرد: مجلۀ «الاسلام یا گفتگوی صفاخانۀ اصفهان» که از آن به عنوان اولین نشریۀ دینی کشور یاد می‌شود و توسط داعی‌الاسلام در سال 1320 قمری در اصفهان منتشر شد، بیشتر شماره‌های آن در آرشیو آستان قدس رضوی موجود است.
کارشناس نمایه‌سازی و چکیده‌نویسی مرکز اسناد آستان ‌قدس رضوی، به نخستین مجلۀ ورزشی ایران اشاره کرد و افزود: مجلۀ «پیش‌آهنگی ایران» که احمد امین در سال 1306 به عنوان اولین نشریۀ ورزشی در تهران منتشر کرد، شماره‌هایی از آن در آرشیو نشریات ورزشی آستان قدس رضوی موجود است.
حافظی در پایان در ارتباط با نحوۀ دسترسی محققین به نشریات خاطرنشان کرد: محققین می‌توانند با مراجعه به آرشیو مطبوعات مرکز اسناد آستان قدس رضوی واقع در ساختمان بنیاد پژوهش‌ها، با طرح درخواست خود، علاوه بر مشاهدۀ اصل نشریات، از پایگاه و بانك‌های اطلاعاتی كه در این زمینه موجود است نیز استفاده كنند.
گفتنی است آرشیو مطبوعات از سال 1359 در کتابخانۀ آستان قدس رضوی شکل گرفت. این مجموعه در حال حاضر بیش از 1 میلیون و 700 هزار نسخه از مطبوعات کشور را که بالغ بر 23 هزار و 500 عنوان می‌شود، در اختیار دارد که از نظر تعداد عنوان، بزرگترین آرشیو مطبوعاتی ایران محسوب می‌شود .















این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن