تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):تلخى حق را تحمل كن، و مبادا كه فريب شيرينى باطل را بخورى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805650531




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آزادی احزاب در مردم سالاری دینی با تأکید بر اندیشه های شهید بهشتی


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
آزادی احزاب در مردم سالاری دینی با تأکید بر اندیشه های شهید بهشتی
تشکل انحصارطلب و انحصاراندیش از جانب هر فرد و هر گروه و هر جمع که باشد شیطانی از آب در میاد. معنای طاغوت همین است که طاغوت می گوید :"من"....... مهم این است که حزب نباید انحصارطلب باشد.

خبرگزاری فارس: آزادی احزاب در مردم سالاری دینی با تأکید بر اندیشه های شهید بهشتی



 «مردم­سالاری دینی» نوع خاصی از نظام سیاسی است که دارای دو بعد اساسی است. در این نوع نظام سیاسی ضمن آن­که بر مشارکت و حضور فعال مردم در ادارة امور جامعه تأکید می  ­شود، چگونگی حفظ ارزش­های دینی و وام­گیری از مبانی آن مورد بحث قرار می ­گیرد. در واقع بدون حضور دین و مولفه ­های آن «مردم­سالاری دینی» از ماهیت خود تهی می ­شود. در جمهوری اسلامی مراد از دین در مردم­سالاری، دین اسلام است. نکته­ای که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز مورد توجه بوده، و اشاره شده است؛ دینی بودن مردم­سالاری در جمهوری اسلامی به معنای «اسلامی» بودن آن است. این نوع از نظام­ِ سیاسی که در تعریف خود و ادارة بهتر جامعه نیازمند دین است، در تعریف بسیاری از مفاهیم سیاسی نیز از دین مایه می­گیرد.  از عمده­ترین مفاهیم سیاسی که مورد توجه مردم­سالاری دینی است، احزاب و به­عبارتی «آزادی احزاب» است. مردم­سالاری دینی برای ادارة بهتر جامعه و برای جلوگیری از تک­صدایی ­شدن، هیچ مخالفتی با فعالیت آزاد احزاب ندارد. در واقع در مورد آزادی احزاب در مردم­سالاری دینی اجماع وجود دارد. در این نوع نظام سیاسی بحث نه بر سر فلسفة وجودی احزاب، بلکه بر سر میزان آزادی آن­ها است. اساساً دموکراسی (مردم­سالاری) به معنای مشارکت مردم در ادارة بهتر امور جامعه است. با توجه به این­که تمامی مردم نمی­توانند مستقیماً در ادارة جامعه نقش ایفا کنند، نیاز به گروه­هایی که نشان­دهنده علایق و سلایق گوناگون باشند، احساس می­شود. بنابراین می­توان گفت مردم­سالاری در یک معنا، مشارکت و رقابت گروه­های مختلف در جامعه است که به­صورت سازمان یافته به­دنبال کسب قدرت، برای ادارة جامعه هستند. در ادبیات سیاسی به این نوع از گروه­ها که به­صورت منسجم و سازمان یافته و از طریق قانونی به­دنبال کسب قدرت و مشارکت در ساختار سیاسی هستند، «احزاب» گفته می­شود. آن­چه که در «مردم­سالاری دینی» در مورد احزاب مهم و حایز اهمیت است، نحوة فعالیت، یا به­عبارتی میزان «آزادی احزاب» است.  احزاب از جمله لوازم مردم­سالاری دینی است که اندیشمندان اسلامی سعی کرده­اند در تعریف آن مبانی و ارزش­های دینی را لحاظ کنند. «مردم­سالاری دینی،…. مقتضیات و لوازمی دارد که مهم‌ترین آن­ها این است که دین‌داران باید کوشش کنند در سیستم، ارزش‌های دینی موجود در جامعه، مبانی و ارزش‌ها و اخلاق ضروری برای شکل‌گیری مردم­سالاری را جذب کرده، بپذیرند و آن را داخل سیستم ارزشی کنند. تفکر دینی همیشه احتیاج به بازسازی متناسب با ارزش‌ها دارد. اگر خواهان ماندن دین در عصر جدید و رساندن پیام معنوی‌اش به انسان‌ها هستیم، باید در ارزش‌های دینی بازنگری صورت گیرد و مفسران دین هم این بازنگری را از موضع دین انجام دهند.»1  شهید بهشتی از جمله دین­داران اسلامی است که سعی کرده در تعریف بسیاری از مفاهیم سیاسی ازجمله احزاب و آزادی نگرش­ها و باورهای مذهبی را لحاظ کند:   «حزب در نظام اسلامی، یعنی گردهم آمدن و سازمان یافتن و سازمان پذیرفتن افرادی که همدیگر را می‏شناسند و به همدیگر اعتماد دارند. به اسلام به­عنوان یک دین و یک نظام اجتماعی و اقتصادی و معنوی معتقد هستند؛ و می‏خواهند بر پایه حاکمیت اسلام جامعه اسلامی را اداره کنند یا در اداره آن جامعه اسلامی سهیم گردند.»2    یکی از مهم­ترین ویژگی­های احزاب در «مردم­سالاری دینی» عدم‏ انحصارطلبی است. شهید بهشتی انحصارطلبی و انحصاراندیشی در همه عرصه ­ها را امری مذموم و ناپسند می­داند:    «تشکل انحصارطلب و انحصاراندیش از جانب هر فرد و هر گروه و هر جمع که باشد شیطانی از آب در میاد. معنای طاغوت همین است که طاغوت می­گوید :”من”……. مهم این است که حزب نباید انحصارطلب باشد، یعنی این عقیده را نداشته باشد که فقط ما خوبیم و آن­ها که در خارج از تشکیلات هستند، خوب نیستند، به درد بخور نیستند. باید هر کجا انسان مؤمن و دارای ارزش‏های تشکیلاتی را شناسایی کردند، بگویند او هم می‏تواند مثل ما باشد و منشأ تصمیم باشد و منشأ خیر و منشأ ثمر باشد.»3 شهید بهشتی معتقد است اگر گروه­ها با هم همدل شوند حالت مکمل را برای هم ایفا خواهند کرد و در آن ­صورت هیچ­کدام از آن­ها هم به سمت انحصارطلبی نخواهند رفت:   «گروه‏ها با هم می ‏توانند در یک خط قرار بگیرند و متشکل ‏تر بشوند. نیروهایى هستند متشکل و مکمل یکدیگر. در این حالت دیگر هیچ­یک از این گروه‏ها انحصارطلب نیستند. مى‏ گوید آن­چه در جامعه هست ــ در زمینه­ی کار و عمل ــ باید براى همه به­صورت یک میدانِ بازِ مسابقه درآید. تنگ ‏نظر، انحصارطلب، نفى ‏کنندة یکدیگر و مخرب نیستند، بلکه سازنده، جذب ‏کننده و تکمیل ‏کنندة یکدیگرند.»4 تفکر حزبی شهید بهشتی دقیقاً مبتنی بر اعتقاد وی یعنی بارش افکار بود. او معتقد به گفت­وگو، مفاهمه و مجادله­ی معقول و هدفمند بود.5 شهید بهشتی اشاره می­کرد اگر «در داخل تشکیلات (حزب) خصلت ضدِ تحمیلی را حفظ کردید و رشد دادید، آن­وقت تشکیلات، تشکیلات رحمانی است، والا شیطانی می­شود.6   «تعدد احزاب ممنوع نخواهد شد و شگفت است که چنین شایعه بی‏اساسی شیوع پیدا کرده. زیرا اصولاً در یک جامعه اسلامی تعدد احزاب جایز است و احزاب و جمعیت‏ها در رشد فرهنگ سیاسی جامعه تأثیر دارند.»7 «جامعة اسلامی امت واحده است؛ ولی جامعه­ی تک­حزبی نیست؛ زیرا احزاب و سازمان­ها و گروه­هایی که به راستی مسلمان­اند؛ باهم رابطة بردارانه، مثبت و سازنده دارند، نه رقابت­های خصمانه که برادری و وحدت امت را برهم می­ زند و رشک و کینه ­توزی و تفرقه را به جای آن می ­نشاند.»8 شهید بهشتی هم­چنین به آزادی فعالیت احزاب در «مردم­سالاری دینی»  تأکید دارد و اشاره دارد بر این­که نمی­توان مردم را به شرکت یا عدم شرکت در حزب مجبور کرد:  «احزاب، جمعیت‏ها، انجمن‏هاى سیاسى و صنفى و انجمن­هاى اسلامى یا اقلیت­هاى دینى شناخته شده آزادند، مشروط به این­که اصول استقلال، آزادى، وحدت ملى، موازین اسلامى و اساس جمهورى اسلامى را نقض نکنند. هیچ­کس را نمى‏توان از شرکت در آن­ها منع کرد یا به شرکت در یکى از آن­ها مجبور ساخت.» «یکی از  حقوق طبیعی هر انسان آن است که بتواند با انسان­های دیگر که با او هم­فکر و هم هدف هستند همکاری نزدیک داشته باشد، تا با هم به­صورت یک گروه سازمان­یافته در آیند.»9 شهید بهشتی معتقد بود تحمیل سلیقه، تحمیل فکر، تحمیل اعتقاد و ارزش­ها، تحمیل نگرش سیاسی و حزبی خاص، همگی وحدت­برانداز و جامعه سوزند. همه­ی اندیشه­ها سلیقه­ها احزاب و گروه­ها حق زندگی و حیات دارند.10 شهید بهشتی حتی در برخورد با گروه­هایی که منطبق با مبانی اسلامی در جامعه حرکت نمی ­کنند، معتقد است که باید با آن­ها نیز صرفاً مبارزه­ی فکری داشت؛ نه برخورد فیزیکی یا غیره….. . وی معتقد است، تنها با گروه­هایی که با پوشش اسلامی به دنبال اختلاف و تفرقه در جامعه هستند باید برخورد جدی­تری شود. البته این برخورد به معنای درگیری فیزیکی یا غیره….  با آن­ها نیست، بلکه برخورد با این نوع گروه­ها هم باید از طریق مجاری قانونی صورت گیرد:   «در برابر گروه‏هاى مسلمان معتقدِ فعالِ مخلصِ در خط امام با آن‌ها رابطه­ی برادرانه داریم و هرگونه رابطه­ی رشک‏آمیز نسبت به این گروه‏ها را گناهى بزرگ و تباهى‏آور مى‏دانیم. اما در مورد گروه‏هاى دیگر، آن‌ها را به دو دسته­ی اصلى تقسیم کردیم: یک دسته آن‌هایى که ضدِ اسلام نیستند، هرچند طبق اسلام هم نیستند. گفتیم این‌ها آزادند، ولى ما با آن‌ها مبارزه­ی فکرى خواهیم داشت. ما مواضع آن‌ها را نقد خواهیم کرد، انتقاد خواهیم کرد، رد خواهیم کرد، اما با استدلال. یک دسته آن‌هایى که ضدِ اسلام­اند، اما به روى جمهورى اسلامى شمشیر نمى‏کشند. آن­ها هم آزادى‏هایى دارند و سخت آن­ها را انتقاد خواهیم کرد. یک دسته­ی دیگر، آن­هایى هستند که ضدِ اسلام­ اند، و به نام اسلام و بر ضدِ جمهورى اسلامى توطئه مى ‏کنند و حتى شمشیر مى‏ کشند. دولت اسلامى باید این گروه‏ها را غیرِقانونى اعلام کند و با آن‌ها به­عنوان یک جمعیت غیرِقانونى برخورد کند. ما نظرهایمان را خیلى روشن بیان کردیم.11    به ئ­طور کلی می ­توان گفت شهید بهشتی برای به حرکت آوردن جامعه «مردم­سالاری دینی» از حالت ایستا وجود سازماندهی، تشکیلات و احزاب را امری لازم می­دانست. اما با اینحال برای آزادی احزاب حدودی تعریف می­کند و در آن شرایط جامعه و مبانی «مردم­سالاری دینی»  را در نظر می ­گیرد، به­ همین خاطر ضمن احترام به آزادی هر وقت که احساس می­ کند با دادن آزادی بیشتر ممکن است، خلل یا تعارضی با مبانی «مردم­سالاری دینی»  صورت گیرد آن را محدود می ­کند:   «[احزاب می ­توانند] به تبلیغ نظرات خود و یا فعالیت­های اجتماعی دیگر بپردازند.[در مورد] آزادی بیان [نیز می ­توانند] نقطه نظرهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی[خود را] با رعایت کامل اصول و احکام اسلامی بدون هیچ­گونه محدودیتی بیان کنند. منابع کتب: 1-    مجتهد شبستری، محمد، مردم­سالاری دینی چیست؟ ماهنامه­ی بازتاب اندیشه، مهر 1380- شماره 19، ص: 38 2-    حسینی­ِبهشتی، سیدمحمد حسین، او به تنهایی یک امت بود، واحد فرهنگی بنیاد شهید انقلاب اسلامی، تهران،1361، ص: 651 3-    همان، 4-    ……………………………………………………….، حزب جمهوری اسلامی (گفتارها، گفت­وگوها، نوشتارها) نشر روزنه، تهران، 1390، ص:82، چاپ اول. 5-    موسوی مقدم، سید­رحمت­الله، آزادی­ اجتماعی در اندیشه­ شهید بهشتی؛ (مجموعه مقالات شناخت اندیشه­های اجتماعی شهید بهشتی به کوشش صدیقه قاسمی)، نشر بقعه تهران، 1387، چاپ ششم، ص: 243 6-     مشکینی، بهمن، تفکر تشکیلاتی در سیرة شهید بهشتی،(مجموعه مقالات شناخت اندیشه­های اجتماعی شهید بهشتی به کوشش صدیقه قاسمی)، نشر بقعه تهران، 1367، چاپ ششم، ص: 167 7-    حسینی­ِبهشتی، سیدمحمد حسین، او به تنهایی یک امت بود، واحد فرهنگی بنیاد شهید انقلاب اسلامی، تهران،1361، ص: 1179 8-    ……………………………………………………….، مواضع تفصیلی حزب جمهوری اسلامی، نشر بقعه، تهران، 1388، ص: 407، چاپ اول. 9-    همان، ص: 407 10-  موسوی مقدم، سید­رحمت­الله، پیشین 240 11- حسینی ­ِبهشتی، سیدمحمد حسین،……………………………………………………….، جاودان ه­ی تاریخ؛ آشنایی با افکار و اندیشه ­های شهید بهشتی (مصاحبه­ها)، ج 2، انتشارات روزنامه­ی جمهوری اسلامی تهران، چاپ دوم، تابستان 1390:108  رحمت مهدوی منبع: رصد انتهای متن/

94/04/08 - 00:44





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن