تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سلام را رواج ده تا خير و بركت خانه ‏ات زياد شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804264262




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاه شما: سخنی با وزیر در مورد پزشک خانواده |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: نگاه شما: سخنی با وزیر در مورد پزشک خانواده
بخش «نگاه شما» برای ارائه و معرفی «نگاه» مخاطبان «تابناک» به همه موضوعات است. هر مخاطب «تابناک» می‌تواند با مد نظر قرار دادن شرایط همکاری با این بخش، «نگاه» خود را ارسال کند تا در معرض دید و داوری دیگر مخاطبان قرار گیرد.
کد خبر: ۵۱۲۰۴۶
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۱ - 27 June 2015


محمدعلی آتش‌سودا: نزدیک به سه سال از شروع اجرای آزمایشی طرح پزشک  خانواده در استان فارس می‌گذرد و علی‌رغم آشکار شدن ایرادات و اشکالات فراوان این طرح «آزمایشی» مسئولان مربوطه همچنان بر اجرای این طرح اصرار دارند و مشخص نیست که چرا حداقل برای رفع اشکالات مشخص شده‌ی طرح نیز اقدامی نمی‌کنند. اما آنچه که انگیزه‌ی نگارنده برای نگارش نامه‌ی حاضر شده است سخنان ریاست محترم دانشگاه علوم پزشکی شیراز جناب آقای دکتر ایمانیه است که در آن به شکلی یک‌طرفه از این طرح دفاع کرده‌اند. ایشان در سخنان خود نظرسنجی صدا و سیمای فارس را که در آن حدود 90% مردم از اجرای طرح پزشک خانواده ناراضی بوده‌اند مردود و غیرعلمی دانسته‌اند و سپس در گفتگویی جداگانه به یک نظرسنجی دیگر استناد کرده‌اند که مطابق آن 63% مردم شیراز از اجرای طرح راضی بوده‌اند. البته مشخص نیست که چرا دکتر ایمانیه در مصاحبه‌ی اول خود گفته‌اند که برای تصمیم‌گیری در مورد امری مهم مثل اجرای طرح پزشک خانواده نباید به نظرسنجی پیامکی از مردم استناد کرد اما در مصاحبه‌ای دیگر در حمایت از این طرح گفته‌اند که مطابق نظرسنجی‌های انجام گرفته 63% مردم از اجرای آن راضی بوده‌اند. به هر حال از آنجا که غرض از نوشته‌ی حاضر نه جدل و محاجّه با مسئولان محترم سازمان بهداشت و درمان فارس که یافتن راهکاری برای رفع مشکلات بیماران درگیر با اجرای این طرح است، به سراغ اصل مطلب می‌روم و مشکلات اصلی اجرای طرح را از دید یک شهروند عادی بیان می‌کنم.

1-مهم‌ترین ایراد اجرای این طرح در شکل حاضر واسطه‌ای است که بین پزشک متخصص و بیمار قرا داده شده است. قرار گرفتن پزشک عمومی بر سر راه دسترسی بیمار به متخصص، جدا از آن که منافی حق طبیعی بیمار به عنوان یک شهروند است، باعث بروز مشکلات زنجیره‌ای دیگری نیز می‌شود که در ادامه بدان خواهم پرداخت.

2- بسیاری از پزشکان عمومی از ارجاع بیمار به پزشک متخصص اکراه دارند و گاه از این که بیمار خود متقاضی مراجعه به پزشک متخصص شود احساس توهین می‌کنند، غافل از این که قصد بیمار توهین به دانایی پزشک عمومی نیست.  او خود از سابقه‌ی درد و بیماری خود آگاه است و در واقع به اجبار طرح پزشک خانواده به پزشک عمومی مراجعه کرده است.  

3-پزشکان عمومی مجری طرح پزشک خانواده همیشه در دسترس بیمار نیستند. مسئولان محترم فرموده‌اند که در صورت عدم دسترسی بیمار به پزشک عمومی و مراجعه‌ی مستقیم وی به یک مرکز درمانی، آن مرکز درمانی به جای ده درصد، فقط سی درصد از هزینه‌ی بیمار را اخذ کند. سوال اینجاست که چرا بیماری مگر یکی از اهداف اجرای این طرح کمک به  بیمار در پرداخت هزینه های درمانی او نیست؟ چرا بیماری که زیر نظر پزشک خانواده است، ناچار از پرداخت هزینه‌ای بیش‌تر از آن‌چه در طرح پیش‌بینی شده است شود؟

4-بسیاری از پزشکان متخصص و در واقع اکثریت آنان از مجری‌گری طرح پزشک خانواده ابا دارند و حتی برخی از آنان که ابتدا قرار بر همکاری با این طرح را داشتند پس از مدتی خود را از شمول این طرح خارج کردند. حال باید پرسید تکلیف بیماری که در طول سال‌ها به پزشکی متخصص مراجعه کرده و آن پزشک نیز از چند و چون بیماری وی و سابقه‌ی آن آگاه است، باید به این دلیل که پزشک متخصصش مجری طرح پزشک خانواده نیست، از مراجعه به وی محروم شود و به پزشک متخصص دیگری مراجعه کند؟

5- مصیبت بزرگ‌تر آن است که در صورت مراجعه‌ی مستقیم بیمار به پزشک متخصصی که مجری طرح پزشک خانواده نیست، بیمار از تخفیف هزینه‌های پاراکلینیکی برخوردار نخواهد شد. مگر آن که دوباره به پزشک خانواده مراجعه کند تا وی مثلا آزمایش یا عکسی را که پزشک متخصص تجویز کرده است تایید کند! حقیقتا جای تاسف دارد که با وجود تعذرات و هزینه‌های مختلفی که  حمل و نقل و رفت و آمدهای شهری دارد این همه اصرار بر مراجعه به پزشک عمومی چیست؟ شاید هم مطابق آنچه که برخی از منتقدان دیگر گفته‌اند ظاهرا هدف از  اجرای این طرح به جای آن که رفاه حال شهروندان باشد، سر و سامان دادن به وضعیت پزشکان عمومی است.

6- طرح پزشک خانواده مشکلات دیگری نیز دارد مثل عدم استقبال پزشکان عمومی از کار در روستاها و مناطق محروم که نگارنده از چند و چون آن خبری ندارد اما مسئولان محترم یقینا از آن باخبرند.

سخن آخر این که اجرای طرح پزشک خانواده  به شکل حاضر مشکلات زیادی برای شهروندان فارس به وجود آورده است و متاسفانه کسی گوشش بدهکار این مشکلات نیست. از مسئولان محترم وزارت بهداشت استدعا دارم یا هر چه سریع‌تر نسبت به رفع مشکلات این طرح اقدام کنند و پس از رفع آن‌ها -اگر مطابق نظر مسئولان بهداشت و درمان فارس خوب و مفید  است- آن را در سرتاسر ایران اجرا نمایند یا این که اجرای «آزمایشی» آن را که در حال وارد شدن به سال چهارم خود است در فارس متوقف نمایند. به نظر نگارنده مهم‌ترین ایراد این طرح نیز اجباری بودن آن و محروم شدن بیمار از خدمات بیمه‌ای در صورت مراجعه‌ی مستقیم به پزشک متخصص است. البته نگارنده یقین دارد که اجرای این طرح در شهرهای بزرگ و به خصوص در کلان‌شهرها با آن همه دشواری‌ و محدودیت‌هایی که در رفت و آمد شهری وجود دارد، نه تنها به صرفه و گره‌گشا نیست که هم برای شهروندان و هم برای دولت زیان‌بار و مصیبت‌افزاست.












این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن