تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به خدا قسم سه چيز حق است: هيچ ثروتى بر اثر پرداخت صدقه و زكات كم نشد، در حق هيچ كس ستم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819700573




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مراحل ورود به فضای قرآنی از نگاه امام صادق (ع)/شرایط تأثیرپذیری از قرآن


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: مراحل ورود به فضای قرآنی از نگاه امام صادق (ع)/شرایط تأثیرپذیری از قرآن استان‌ها > قزوین - نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه قزوین به تشریح مراحل ورود به فضای قرآن از نگاه امام صادق (ع) و شرایط تأثیرپذیری از قرآن پرداخت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالکریم عابدینی در جلسه هفتگی تفسیر قرآن که در حسینیه امامزاده اسماعیل (ع) برگزار می‌شود با اشاره به برکات تلاوت قرآن در ماه مبارک رمضان اظهار داشت: پیامبر(ص) فرموده‌اند ثواب تلاوت یک آیه از قرآن کریم در ماه مبارک رمضان برابر ختم قرآن کریم است و با توجه به اینکه اندازه آیه مشخص نشده است این فرموده حضرت رسول (ص) شامل تمام آیات مبارک قرآن می‌شود و این از برکات این ماه عزیز است.
وی در این خصوص تأکید کرد: خواندن یک آیه از قرآن کریم نه فقط ثواب دارد بلکه به‌اندازه یک ختم قرآن اثرگذار است و ثواب آن از اثرگذاری آن است و ثواب قرائت در این ماه قابل قیاس با تلاوت قرآن در ماه‌های دیگر سال نیست.
امام‌جمعه قزوین به حدیث دیگری از حضرت رسول اکرم (ص) که در کنزالعمّال آمده اشاره کرد و افزود: پیامبر (ص) فرموده: جان شما و قرآن؛ قرآن را به‌صورت جدی پیشوا و رهبر خود قرار دهید تا قرآن امام و رهبر شما شود و باید همه کارها با امامت و رهبری قرآن در زندگی انسان صورت گیرد. نباید از قرآن استفاده ابزاری شود
این مقام مسئول بیان کرد: همچنین پیامبر اسلام (ص) در حدیث دیگری که در اصول کافی آمده است فرموده‌اند: هر کس قرآن را امام خود قرار دهد قرآن تا بهشت او را راه می‌برد و او را به بهشت می‌رساند و هرکس قرآن را پشت سر بگذارد و اصل را بر تطابق زندگی خود بر اصول قرآن قرار ندهد و گاهی هم از آن استفاده ابزاری کند و هرکجا آیه‌ای از قرآن برای پیشبرد اهدافش مناسب باشد از آن استفاده نماید، قرآن را پیشوا و امام خود قرار نداده بلکه خود را مأموم قرآن قرار داده است و قرآن چنین افرادی را به جهنم می‌راند.   مراحل ورود به فضای قرآنی از نگاه امام صادق (ع)
وی به مراحل ورود به فضای قرآنی از نگاه امام صادق (ع) اشاره کرد و خاطرنشان کرد: هر کس قرآن را قرائت کند اما سه اتفاق در وی نیفتد قرائتش قرائت مناسبی نیست؛ اتفاق اول آن است که هر انسانی قرآن را قرائت کند و برای خدا خضوع نکند و آن قرائت در وی اثری نگذارد تا او اهل خضوع در برابر خداوند شود، اتفاق دوم آن است که هر انسانی پس از قرائت قرآن قلبش رقیق نشود و تحول معنوی در او به وجود نیاید و درنهایت در دلش حزن و لرز و ترس در پیشگاه خدا ایجاد نشود و اگر این سه اتفاق پس از قرائت در انسان ایجاد نشود عظمت و شأن خداوند را کوچک شمرده و چنین فردی در زندگی‌اش دچار یک خسارت آشکار است.
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: حزن دو نوع است، حزن ناپسند و حزن پسندیده که همه باید دنبال حزن پسندیده باشند که خداوند در قرآن بارها آن را یکی از ویژگی‌های مؤمنان و اولیاء خدا معرفی کرده است. خداوند متعال فرموده اولیاء الهی و مؤمنان نه خوفی دارند و نه حزنی برای آنها است و همه مسائلی که مربوط به مقامات و مال دنیایی می‌شود برای اولیاء و مؤمنان کوچک است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین عابدینی اظهار داشت: امام علی (ع) در خطبه متقین فرموده متقین کسانی هستند که شب‌ها برمی‌خیزند و قرآن قرائت می‌کنند و به‌وسیله قرآن جانشان را محزون می‌کنند؛ و ایجاد این حزن پسندیده در متقین به دلیل مقایسه جایگاه خود با آنچه دستور قرآنی است و فاصله‌ای که انسان بین خود و دستورات قرآنی می‌بیند، به وجود می‌آید.
شرایطی که رعایت آن موجب انس با قرآن و تأثیرپذیری از آن می‌شود
وی تصریح کرد: کسی که قرآن را قرائت می‌کند به قلب خاشع احتیاج دارد و این خشوع به یک‌باره به وجود نمی‌آید و مؤمن، مرتبط با خدا و قاری قرآن همواره باید تلاش کند قلبی خاشع داشته باشد. انسان باید هر موقع در میان مردم قرار گیرد خاضع و پیش خدا خاشع باشد و همیشه این خضوع و خشوع با وی همراه باشند.
امام‌جمعه قزوین تأکید کرد: همچنین قاری قرآن در هنگام تلاوت باید بدنش آزاد و آرام باشد و در حالت کسالت و خستگی قرآن را قرائت نکند و قرائت قرآن را در فضای مناسب و آرام انجام دهد تا در وی اثرگذار شود.
این مفسر قرآن یادآور شد: خداوند می‌فرماید اگر شما ایمان و تقوا داشته باشید و همواره قرائت قرآن داشته و از آن تأثیر بپذیرید هرگز گرفتار نیرنگ شیاطین نخواهید شد و از شر آنها در امان خواهید ماند. وی خاطرنشان کرد: همه اصول دعا در آن است که انسان همواره باید با قلب خاشع از خداوند طلب فرج نماید و از خداوند بخواهد که از شیاطین جن و انس، نفاق و استکبار به دور بماند؛ چنین فردی همواره از آسیب ها در امان می‌ماند و شیاطین از وی فرار می‌کند.
این مقام مسئول بیان کرد: انسان وقتی از اسباب و علل و از مزاحمت‌ها فارغ گردد و با ذهن آرام به سمت قرآن و قرائت آن برود، اهل خضوع خواهد شد و قلبش آماده و مهیای تأثیر از قرآن و بهره‌مندی از برکاتش می‌شود و برکت نور قرآن به روح و دل انسان می‌تابد.
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار داشت: انسان اگر محل مناسبی را برای قرائت انتخاب نماید و از مخلوقاتی که مانع او می‌شوند منزوی شود و خلوتی پیدا کند نیز از برکات قرآن بهره‌مندمی شود و اگر هر سه مورد در کنار هم قرار گیرند انسان از درون با قرآن مأنوس می‌شود. حالات انسان پس از قرائت قرآن با حفظ شرایط قرائ
وی با اشاره به حالات پس از قرائت قرآن با حفظ شرایط، تصریح کرد: انسانی که با حفظ شرایط قرآن را قرائت می‌کند، شیرینی اینکه خدا بنده شایسته‌اش را مخاطب قرار می‌دهد را حس می‌کند، شیرینی مخاطب خدا قرار گرفتن را می‌چشد، هر آیه ای را که می‌خواند حس می‌کند که ایمانش افزایش پیدا می‌کند، مقاماتی که خدا در قطعه‌قطعه قرآن و کریمه کریمه قرآن در نظر گرفته است را درک و به انواع کرامت‌ها دست پیدا می‌کند؛ زمانی که انسان به این مرحله رسید بحث عاشق و معشوقی به میان می‌آید و هیچ حالتی بهتر از آن را نمی‌یابد و همیشه می‌خواهد در آن حال بماند و در قرآن بودن را بهترین نوع عبادت‌ها به‌حساب می‌آورد. 4646



سه شنبه 2 تیر 1394 - 10:14:22





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن