تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):قرآنى كه بر پيامبر نازل شد... عزتى است كه هوادارانش شكست نمى خورند... .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798430085




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سیاه شدن سنگهای معبد آناهیتا/ شناسایی چهره احتمالی زن 7 هزار ساله


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته؛
سیاه شدن سنگهای معبد آناهیتا/ شناسایی چهره احتمالی زن 7 هزار ساله

اسکلت دوم خیابان مولوی


شناسهٔ خبر: 2781760 - پنجشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵
فرهنگ > میراث فرهنگی و گردشگری

شناسایی چهره زن 7هزار ساله، سیاه شدن سنگ معبد آناهیتا، توضیح معاون گردشگری درباره گرانی تورها، واکنش عجیب رئیس میراث به تخریب بافت شیراز از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود. به گزارش خبرنگار مهر، اتفاقات تخریب بافت تاریخی شیراز همچنان ادامه دارد تا جایی که این هفته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه به جای یکی از خانه های تاریخی شیراز به نام خانه طوفانی یک سرویس بهداشتی ساخته شده است. 
خانه تاریخی طوفانی شیراز
این خانه تاریخی منتهی به حرم شاهچراغ دو سال پیش شبانه توسط اداره مسکن و شهرسازی استان فارس تخریب شد. پیگیری دوستداران میراث فرهنگی به این جا رسید که مسکن و شهرسازی اعلام کرد این خانه در بررسی های آنها جزو خانه های تاریخی ثبت شده و میراثی معرفی شده به آنها نبوده است ولی اداره میراث فرهنگی مدعی بود که نباید این خانه تخریب می شد تا اینکه میراث فرهنگی شکایتی را تنظیم کرد و مسکن و شهرسازی موظف شد که این خانه را با همان پلان تاریخی بازسازی کند.اما نه تنها این خانه را بازسازی نکردند بلکه اکنون در محل این خانه تاریخی پی ریزی و کانکس سرویس بهداشتی زنانه و مردانه نیز کار گذاشتند!واکنش رئیس میراث به تخریب بافت تاریخی شیرازدر میان انتشار اخبار مربوط به تخریب میراث فرهنگی در شیراز، رئیس سازمان میراث فرهنگی به خبرنگاران گفت که آثار ارزشمند تخریب شده بافت تاریخی شیراز در فهرست ملی ثبت نبودند و در عین حال تخلیه خانه‌های این بافت هم به معنی تخریب آنها نیست!
تخریب بافت تاریخی شیراز
مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، امروز و در اولین واکنش خود نسبت به این تخریب‌ها به خبرنگار مهر گفت: بافت تاریخی شیراز عرصه‌ای با وسعتی بیش از ۳۰۰ هکتار است که بخشی از این عرصه مشمول طرح توسعه حرم احمد ابن موسی(ع) می شود ما با وزارت راه و شهرسازی همکاری لازم  را داشته ایم تا طرح توسعه به گونه‌ای اجرا شود که تمامی آثار حفاظت شوند. حتی بسیاری از بناهای تاریخی که ثبت ملی هستند، توسط آستان حضرت احمد ابن علی(ع) خریداری شده اند و بخشی دیگر مورد بازسازی قرار گرفته اند.سلطانی‌فر در جمع خبرنگارانی که به سالن میلاد مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آمده بودند تا مراسم افتتاح نمایشگاه روز جهانی صنایع دستی را پوشش دهند، در پاسخ به این سوال که خانه‌های ارزشمند بافت تاریخی شیراز تخلیه می شوند، تا سر فرصت خراب شوند، گفت: تا به حال خانه ای که ثبت ملی باشد تخریب نشده است. تخلیه به معنی تخریب نیست. ما الان بعد از مراسم، سالن میلاد (محل برگزاری مراسم افتتاحیه نمایشگاه صنایع دستی) را تخلیه می کنیم آیا این به معنی تخریب سالن است؟سنگ های معبد آناهیتا سیاه شد سنگ های محوطه تاریخی معبد آناهیتا را معتادان و گردشگران با آتش به پا کردن و یادگاری نوشتن سیاه کردند درحالی که این معبد یکی از مهمترین گزینه های ایران برای ثبت جهانی یونسکو به شمار می‌آید. به گزارش خبرنگار مهر، معبد آناهیتای کنگاور بازمانده از دوره تاریخی اشکانی در ۴۱۱ کیلومتری پایتخت ایران قرار دارد اما وقتی می خواهید آن را ببینید باید حواستان جمع باشد در کرمانشاه تابلوی کوچک آن را رد نکنید. این معبد متعلق به ایزدبانوی آب یا همان آناهیتاست، در حال حاضر وقتی وارد این محوطه باستانی می شوید همه نوع اتفاقات را در آن می بینید جز آنچه که به هویت این اثر تاریخی مربوط است.
معبد آناهیتا
برخی از سنگ های این محوطه باستانی به دلیل آتش گرفتن علف های اطراف، سیاه شده است. ستون ها و سنگ های این معبد بزرگ را می توان در هر جایی از آن مشاهده کرد بدون هیچ توجیهی و یا توضیحی.اما مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه از این اتفاقات در معبد آناهیتا بی خبر است چون گفته که در عرصه این محوطه تاریخی باغ‌های شخصی وجود دارد که باید توسط میراث فرهنگی خریداری شود، این آتش‌سوزی‌ها می‌تواند مربوط به مالکان این باغ‌ها باشد.توضیح معاون گردشگری درباره گرانی تورهامعاون گردشگری کشور همیشه اعلام می‌کرد که با افزایش قیمت تورهای گردشگری در ایام تعطیل بدون افزایش خدمات برخورد می‌شود، اما این بار درمصاحبه‌ای متفاوت گفت اگر برای مردم این تورها گران است، به سفر نروند.مرتضی رحمانی‌ موحد، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی درباره اینکه آژانس های مسافرتی، تورهای گردشگری خود را در ایام آخر هفته و تعطیل گران می کنند، به خبرنگار مهر گفت: اگر آژانسی افزایش قیمت داشته باشد، خودش ضرر می کند چون مشتری برای تورهای آن وجود نخواهد داشت، اما اگر این تورهای گردشگری مشتری دارد، آژانس ها نیز افزایش قیمت خواهند داشت.رحمانی موحد ادامه داد: ممکن است چیزی برای جیب من گران و برای جیب دیگری ارزان باشد. من نمی توانم به جیب مردم نگاه کنم چون این موضوع یک فرآیند اقتصادی است. خدمات عرضه می شود و مردم تقاضا را می سنجند اگر توان آن را داشته باشند، خریداری می‌کنند.چهره زن هفت هزار ساله تهران بازسازی شد آبان ماه سال گذشته مهسا وهابی دانشجوی باستان شناسی که به صورت کاملا اتفاقی متوجه حفاری های شرکت فاضلاب در خیابان مولوی تهران شده بود، تعدادی سفال را از محل عملیات عمرانی شرکت آب و فاضلاب کشف کرد. این کشف او منجر به همکاری اش با پژوهشکده باستان شناسی و انجام مطالعات روی این بخش از خیابان مولوی شد.بررسی ها در این محدوده به کشف اسکلتی منجر شد که گفته می شد، متعلق به یک زن تدفین شده در هفت هزار سال پیش بود.  پس از کشف این تدفین در خیابان مولوی تهران، پژوهش های باستان شناسی به منظور شناخت ویژگی های انسان شناسی اثر انجام شد. بخشی از این سلسله مطالعات مستند نگاری اسکلت به منظور بازسازی از چهره بود که با روش های مستندنگاری سه بعدی با استفاده از فن آوری رایانه توسط محمد رضا رکنی، کارشناس پژوهشکده باستان شناسی اجرا شد. برای انجام کار ابتدا اسکلت به صورت فتو اسکن مستندنگاری شده و تصاویر بدست آمده با استفاده از رایانه بصورت نقشه فتوگرامتری شامل نقطه، خط و سطح پوششی از اسکلت درآمد. در مرحله بعد نقشه اسکلت تبدیل به اطلاعات سه بعدی شده و تمام بخش های آن دارای حجم شدند.لازم بود که با استفاده از بخش های سالم مانده و براساس تقارن هندسی در اسکلت انسان، سایر بخش های تخریب شده یا خارج از دسترسی اثر مدل سازی شوند. این مدل دقیقا براساس حالت درازکش اسکلت تهیه شد تا بتواند حالت آن را به هنگام تدفین نشان دهد. برای بازسازی چهره اسکلت تدفین شده نیز با استفاده از رایانه ابتدا مدل سه بعدی از جمجمه آن تهیه و بخش های از بین رفته نیز بصورت مدل سازی به آن اضافه شد. مدل آماده جمجمه با ۱۱ شاخص از چشم ها، بینی، گوش ها، گونه ها، لب ها و چانه نشانه گذاری شده و هر نشانه با استفاده از بافت دهی رایانه ای پوشش داده شده و حالت چهره آن بدست آمد.
اسکلت زن مولوی
از آنجا که اثری از بافت مو وجود ندارد، رنگ پوست و حالت موهای آن سلیقه ای بوده که براساس تناسب چهره بهترین حالت برای آن انتخاب شد. ضمن اینکه تا حدی از نقش مشابه روی سفالهای چشمه علی نیز استفاده کردیم. برای مدل سازی و بازسازی چهره اسکلت هفت هزار ساله تهران از ۵ نرم افزار قدرتمند و استاندارد مدل سازی استفاده شد که هر بخش از کار توسط نرم افزارها بدقت مورد همگام سازی و خطایابی قرار می گرفت.بیغوله های کیش جمع می‌شودخبرنگار مهر این هفته در گفتگویی با حجت‌الاسلام محمدعلی زم، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورایعالی مناطق آزاد  این موضوع را مطرح کرد که «جزیره کیش به عنوان یک جزیره گردشگری لوکس در ایران و خارج از کشور شناخته شده‌ و سرمایه گذاری های میلیاردی در بخش گردشگری و تفریحات آن انجام می‌شود این درحالی است که همین جزیره تفریحی دارای روستاهایی با سکنه کارگران مهاجر است که اگر چه در هتل و مراکز تفریحی کار می کنند اما خانواده آنها در بیغوله ساکن هستند بنابراین جرا باید در جزیره کوچک کیش شاهد اختلاف طبقاتی زیادی در زندگی مردم باشیم؟» که زم در پاسخ به این موضوع گفت: کیش منطقه‌ای است که بودجه نفتی و پول دولتی ندارد و همه توسعه کیش وابسته به درآمدهای خودش است.معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورایعالی مناطق آزاد افزود: اساسا در هیچ یک از مناطق آزاد دولت بودجه ای برای زیرساخت آنها اختصاص نمی‌دهد. ساخت خانه‌های اجتماعی توسط مراکز صنعتی و تجاری و آموزشی، انجام خواهد گرفت و بناست زمین‌هایی به صورت وقفی و غیر قابل فروش به ساخت سکونت‌گاه‌های اجتماعی با سرمایه واحدهای اقتصادی اختصاص بیابد و مورد بهره‌برداری کارکنان خود آنها قرار بگیرد. این اقدام کوچکی است در جهت تحقق عدالت اجتماعی.
محمد علی زم
وی گفت: تهیه پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی برای واحدهای اقتصادی، صنعتی در حال احداث در این مناطق یکی از ضرورت‌هاست که باید نیازهای خدماتی از قبیل آموزش، ورزش، بهداشت و سلامت، محیط زیست، تفریحات و ... کارکنان این واحد توسط سرمایه‌گذاران این پروژه‌ها تأمین شود.زم افزود: در  ۳۵ سال اخیر متأسفانه اقدام درخوری برای احیای روستاهای مناطق آزاد و همسو­سازی آنها با اهداف مناطق و توسعه اقتصادی صورت نگرفته است. بی‌توجهی به دین فرهنگی و ثروت­ سازی فرهنگی در این مناطق، منتج به بی­ توجهی به جوامع محلی و رشد بوم­ نهادها و اقتصاد و فرهنگ و هنر و ادبیات محلی شده است. بی‌اعتنایی به جوامع محلی، وجه دیگری از بی­ توجهی به کرامت انسانی است که همه منظور توسعه عمرانی و رشد مادی، دستیابی به کرامت انسانی از طریق سلامت مادی و سعادت معنوی اوست.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 127]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن