تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگرى درست ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819418682




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

منبع ميلياردها دلار داعش از کجاست؟ |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: منبع ميلياردها دلار داعش از کجاست؟
ژان شارل بیزار گفت: درآمد سالانه این گروه از منابع طبیعی حدود دو میلیارد و 900 میلیون دلار است. این رقم بسیار مهم است چون داعش از منابع مالی مختلف برخوردار است در حالی که گروه های دیگر مثل القاعده چنین منابعی در اختیار ندارند.» داعش همچنین با گرفتن مالیات از شرکت ها و ساکنان مناطق تحت کنترل خود درآمد به دست می آورد.
کد خبر: ۵۰۹۸۱۵
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۰ - 17 June 2015


هفته نامه فرانسوی الاهرام ابدو در پایگاه اینترنتی خود نوشت:‌ بعد از گذشت بیش از 10 ماه از آغاز جنگ علیه داعش بحث درباره اهمیت منابع مالی که این گروه افراطی به دست می آورد آغاز شده است.

امیره سمیر در مطلبی با عنوان « منبع میلیاردها دلار داعش از کجاست؟‌ » نوشت: داعش بر اساس برآورد دستگاه های اطلاعاتی آمریکا ثروتمندترین سازمان تروریستی جهان است. داعش که باید سلاح تهیه کند و برای هزاران جنگجوی محلی و خارجی خود که به صف این گروه پیوسته اند حقوق پرداخت کند روزانه درآمد حدود سه میلیون دلاری دارد.

این گروه تروریستی همچنین برای خانواده افرادی که کشته می شوند مستمری پرداخت می کند و باید منابع لازم را برای اداره مناطق تحت کنترل خود تامین کند. این منابع مالی که کارشناسان میلیاردها دلار ارزیابی می کنند از کجا به دست می آید.

داعش ابتدا می توانست بر روی پول طرفداران ثروتمند خود حساب باز کند که از گروه های اسلام گرای افراطی در جنگ علیه بشار اسد رئیس جمهور سوریه حمایت می کردند. بخش بزرگی از هزینه های داعش را کشورهای حوزه خلیج فارس مثل قطر، عربستان سعودی و کویت تامین می کردند.

نبیل عبدالفتاح متخصص گروه های اسلام گرا و معاون سابق مرکز مطالعات سیاسی و راهردی الاهرام گفت: « کشورهای حاشیه خلیج فارس در تامین منابع مالی این گروه تروریستی مشارکت دارند. اما این کشورها از گروه های تکفیری مثل جبهه النصره، جیش الاسلام، احرار الشام و لوا توحید حمایت می کنند اما برخی فعالان این گروه های مسلح به داعش پیوسته اند. این موضوع اتهامات کشورهای غربی علیه کشورهای حاشیه خلیج فارس را مبنی بر حمایت مالی غیر مستقیم از تروریسم توجیه می کند .» کمک کشورهای حاشیه خلیج فارس فقط درصد کوچکی از منابع مالی کلی داعش را تشکیل می دهد.

داعش امروز از منابع مختلف درآمد به دست می آورد. نفت منبع اصلی درآمد این گروه را تشکیل می دهد. ممدوح الشیخ متخصص گروه های اسلام گرا گفت: « در حال حاضر به نظر می رسد نفت منبع اصلی این گروه تروریستی در عراق و سوریه است .»

داعش تقریبا همه میادین نفتی و گازی سوریه را تحت کنترل دارد. به گفته ژان شارل بیزار Jean-Charles Bisard متخصص فرانسوی تروریسم این گروه حدود 60 درصد تولید نفت سوریه و دست کم 10 درصد تولید نفت عراق را در اختیار دارد. داعش هر روز تا 40 هزار بشکه نفت تولید می کند و درآمد حدود یک میلیون و 200 هزار دلاری دارد. شرکت های خارجی مستقر در منطقه از رسیدن تولید روزانه به 90 هزار بشکه و فروش هر بشکه به 30 دلار خبر داده اند که معادل درآمد دو میلیون و 700 هزار دلاری است. در بازار سیاه قیمت هر بشکه نفت به 20 دلار هم رسیده است.

داعش نفت را در بازار سیاه به صورت مستقیم و با قیمت پایین به کشورهای همسایه می فروشد. جانا هیباسکووا Jana Hybaskova سفیر اتحادیه اروپا در عراق اعلام کرد کشورهای اروپایی نیز از داعش نفت می خرند اما به فهرست این کشورها اشاره نکرده است.

دیگر منابع درآمدی:
غارت بانک ها و تاسیسات نظامی در عراق و سوریه منبع درآمدی دیگر این گروه است. طرفداران داعش میلیون ها دلار پول نقد را همراه با تجهیزات و دارایی های بانک ها و تاسیسات نظامی سرقت کردند.

ممدوح الشیخ گفت:‌ «کار گروه های تروریستی در جمع آوری منابع مالی شبیه سازمان های مافیایی است. کاری برنامه ریزی و سازماندهی شده بر اساس ارعاب و خشونت .»

از طرف دیگر فروش غیر قانونی آثار باستانی از منابع دیگر کسب درآمد برای تروریست ها است. تکفیری ها در سوریه حدود 36 میلیون دلار از فروش آثار باستانی حدود 8000 ساله به دست آوردند. داعش همچنین در عراق 40 درصد تولید گندم و 53 درصد تولید جو را در اختیار دارد.

ژان شارل بیزار گفت: درآمد سالانه این گروه از منابع طبیعی حدود دو میلیارد و 900 میلیون دلار است. این رقم بسیار مهم است چون داعش از منابع مالی مختلف برخوردار است در حالی که گروه های دیگر مثل القاعده چنین منابعی در اختیار ندارند.» داعش همچنین با گرفتن مالیات از شرکت ها و ساکنان مناطق تحت کنترل خود درآمد به دست می آورد.

این گروه همچنین به شیوه های مختلف قاچاق متوسل می شود و میلیون ها دلار را از قاچاق انسان و باج به دست می آورد. به گفته شاهدان داعش زنان و کودکان را به عنوان برده می فروشد.

تکفیری ها همچنین میلیون ها دلار باج از خانواده ها و دولت های برخی گروگان ها دریافت می کنند. به گفته مقامات آمریکایی به شبکه ان بی سی، برخی دولت ها برای آزادی اتباع خود باج هفت رقمی پرداخت کرده اند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد 15 اوت 2014 قطعنامه 2170 را با اتفاق آرا و با هدف مقابله با فعالان اسلام گرا در عراق و سوریه با تهدید تهیه کنندگان سلاح و حامیان مالی داعش تصویب کرد.
به رغم جنگ مستقیم و غیر مستقیم کشورهای غربی علیه داعش، این گروه موفق شده است از شیوه مالی کلاسیک به یک اقتصاد با ماهیت دولتی تبدیل شود. برای مقابله با این گروه قبل از هر چیز باید با رژیم های مستبد جنگید.

ممدوح الشیخ با پیش بینی شکل گیری اقتصاد جدیدی به نام « اقتصاد تروریسم » گفت: « تروریسم به شیوه ای برای به دست آوردن ثروت هنگفت تبدیل شده است. منابع مالی جنبش های تروریستی در سال های اخیر به شدت افزایش یافته است .»













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن