تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسن مجتبی (ع):كسى كه در دلش هوايى جز خشنودى خدا خطور نكند، من ضمانت مى كنم كه خداوند دعايش را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799171243




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حرکت چراغ خاموش والیبال در افغانستان |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: حرکت چراغ خاموش والیبال در افغانستان
کد خبر: ۵۰۹۶۹۲
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷ - 17 June 2015


والیبال پس از فوتبال و کریکت یکی از محبوب‌ترین رشته‌های ورزشی در افغانستان است و بدون هیاهو توانسته نقشی خوب در رشد و پیشرفت ورزش در این کشور بازی کند.


به گزارش فارس، والیبال پس از فوتبال و کریکت یکی از محبوب‌ترین رشته‌های ورزشی در افغانستان است و بدون هیاهو توانسته نقشی خوب در رشد و پیشرفت ورزش در افغانستان بازی کند.


با اینکه تیم ملی والیبال افغانستان در اکثر مسابقات بین‌المللی این رشته شرکت ندارد، اما در مسابقاتی که حضور یافتند، توانستند پیروزی‌ها و موفقیت‌های قابل توجهی بدست بیاورد.


این رشته ورزشی در افغانستان علاقمندان زیادی دارد و برخلاف فوتبال و کریکت که از سوی برخی اقوام محدود استقبال می‌شود، مورد استقبال عمومی قرار گرفته و علاقمندان آن را تمام اقوام و قبائل کشور تشکیل می‌دهند.


گستره این بازی محدود نیست و در اکثر ولایت‌های افغانستان بازی می‌شود و به دلیل اینکه دارای میدان‌های کوچک است حتی در کوچه‌ها و میدان‌های کوچک نیز مردم به آن می‌پردازند.


ترویج والیبال در افغانستان


با اینکه پژوهشگران افغانستان در مورد والیبال تحقیقات زیادی را انجام دادند اما بازهم مشخص نیست که این بازی از کدام کشور وارد افغانستان شده اما پژوهشگران احتمال ورود آن را از هند و یا چین می‌دهند.


سابقه ترویج والیبال در افغانستان همزمان با ترویج فوتبال است و تاریخ‌نگاران ورزشی افغانستانی نوشته‌اند که والیبال در سال 1300 هجری در افغانستان به صورت گسترده‌ای پیشرفت داشته است.


والیبال در سال 1300 در افغانستان با قوانین و مقررات خاص آن، بازی نمی‌شد، زیرا اکثر علاقمندان آن به دلیل تازه بودن این رشته از قوانین آن آگاهی کامل نداشتند، اما با ایجاد مدرسه ورزش «اسپورت» این ورزش رسمی شده و برخی قوانین آن نیز در بازی‌ها رعایت می‌شد.


مدرسه تربیت بدنی که به نام مدرسه اسپورت شهرت دارد توسط متخصصین داخلی و خارجی اداره می‌شد و گردانندگان آن برای ترویج والیبال زحمات زیادی را متحمل شده‌اند.


آموزش والیبال در سال 1335 با حضور متخصصینی از ترکیه، ژاپن، آلمان، آمریکا و همچنین اتحادیه شوروی سابق رشد کرد که سبب ایجاد تیم‌های مختلف والیبال در کابل و برخی ولایت‌ها شد.


نخستین تیم‌ها و عضویت در فدراسیون جهانی


نخستین تیم والیبال همانند فوتبال در «لیسه حبیبیه» نخستین مدرسه افغانستان توسط «محمدعلی میوند» رقم خورد و از آن پس، افغانستان در سال 1359 هجری عضویت فدراسیون جهانی والیبال را به دست آورد.


پیش از به دست آوری عضویت در فدراسیون جهانی والیبال، فدراسیون والیبال افغانستان توسط «عبدالقیوم علم‌زوی» در سال 1354 هجری تأسیس شد که سبب ترویج بیشتر این ورزش در افغانستان شد.


در جریان سال 1354 تیم‌های مختلف والیبال از کابل سر برآوردند و قوی‌ترین آن تیم «اردو» بود، اما پیش از آن تیم ملی والیبال در افغانستان شکل گرفته بود و نخستین بازی خارجی خود را در سال 1353 هجری در «تاشکند» تجربه کرده بود.


دلائل رشد والیبال در افغانستان


نخستین دلیل رشد سریع این رشته ورزشی در افغانستان میدان‌های کوچک آن است و به همین دلیل بود که در اکثر مدارس افغانستان به اجرای این رشته ورزشی پرداخته می‌شد.


والیبال تجاری، نام مشهور و تاریخی در والیبال افغانستان است که خود زمینه‌ساز پیشرفت و ترقی این ورزش شده است.


بازیکنان پیش از آغاز مسابقات والیبال در افغانستان شرط بندی می‌کردند و تیم بازنده مکلف به پرداخت پول از پیش تعیین شده می‌شدند.


پس از شکوفایی والیبال در افغانستان رسم شرط‌بندی به پایان رسید و « غلام‌علی مکرویان»، «صدیق»، «قدیر»، «شادکام»، «احدشاه کل»، «عرفان»، «انور» شرط‌بندان اصلی به عنوان بازیکنان تیم ملی والیبال انتخاب شدند.


پس از این کش‌وقوس‌ها در والیبال افغانستان، اکنون در تمام مدارس، دانشگاه‌ها، نیروهای نظامی و محلات مختلف افغانستان وجود دارد و ریاست فدراسیون آن را نیز «محمدیونس پوپل‌زی» به عهده دارد.


13 سال؛ آزمون‌های بزرگ والیبال


پس از شکست طالبان و روی کار آمدن نظام جدید به رهبری «حامد کرزی» رئیس جمهور پیشین افغانستان والیبال بیشتر از انتظارات ورزشکاران رشد داشته و مسابقات مختلف داخلی و خارجی برگزار شده است.


در جریان 13 سال گذشته علاوه بر حمایت دولت، تیم ملی والیبال افغانستان با همکاری ریاست تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک سفرهای متعدد خارجی داشته که مهم‌ترین آن شرکت در مسابقات جام ملت‌های آسیا بود.


در مسابقات جام ملت‌های آسیا که در سال 2011 میلادی در جمهور اسلامی ایران برگزار شده بود، نتایج خوبی نصیب تیم ملی والیبال افغانستان شد طوری که توانست تیم قدرتمند ازبکستان را  شکست دهد.












این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن