واضح آرشیو وب فارسی:مهر: بیوک ملکی در گفتگو با مهر:
جوهره شعر مهمتر از قالب سرایش آن است
شناسهٔ خبر: 2778659 - دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۴
فرهنگ > شعر و ادب
بیوک ملکی همزمان با انتشار گزیده اشعارش گفت: برای مخاطب به ویژه کودک و نوجوان بیش از قالب، شعریت شعر و جوهره آن اهمیت دارد؛ اگر او شعر خوب ببیند، قالب برایش مهم نیست. به گزارش خبرنگار مهر، مجموعه شعر «روزهای بادبادک» شامل گزیده اشعار بیوک ملکی شاعر کودک و نوجوان است که به تازگی از سوی نشر مروارید منتشر شده است.ملکی در این کتاب گزیدهای از اشعارخود را از مجموعههای «مترسک عاشق بود»، «بیا بگیر سیب را»، «در پیاده رو»، «از هوای صبح»، «کوچه دریچهها» و «پشت یک لبخند» به همراه بخشی از تازه ترین سرودههایش گردآوری کرده است.این شاعر در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به سوالی درباره چگونگی انتخاب گزیده اشعار از میان تمامی مجموعههای منتشر شده خود گفت: فکر میکنم برخی از اشعارم را دوست ندارم و البته برخی دیگر نیز از منظر مضمون و تکنیک برای مخاطب این روزهای شعر کودک و نوجوان جذابیت ندارد. در این مجموعه من هم از اشعار دهه هفتاد خودم گزیدهای آوردهام و هم از اشعار دهه ۹۰. البته این اشعار از منظر زبانی با هم برابر نیستند اما مثلا شعرهای دهه هفتاد را برای زمان سروده شدنشان است که دوست میدارم.
وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره انتخاب قالب برای سرایش اشعار کودک و نوجوان و تمایلش به قالب سپید نیز گفت: برای سرودن شعر کودک و نوجوان قالب مساله مهمی نیست که شاعر بخواهد به آن معطوف شود. به باور من شاعر کسی است که بتواند در همه قالبهای شعر بگوید. اینکه یک موضوع را در چه قالبی به مخاطب عرضه کنیم، مسالهای است که آن موضوع معین میکند، یعنی بسته به اینکه چه حرفی را بخواهیم بزنیم باید قالب را تعیین کنیم.ملکی در ادامه تصریح کرد: به نظر من برای مخاطب بیش از قالب، شعریت شعر اهمیت دارد. اگر او شعر خوب ببیند، قالب برایش مهم نیست. وی در همین زمینه در تشریح موضوع شعر خوب گفت: شعر خوب شعری است که جوهره شعر بودن و شاعرانگی را داشته باشد و اگر این اتفاق محقق شد دیگر قالبش چندان مساله مهمی نیست.این شاعر در ادامه به مساله خواست و مخاطب و شاعر در سرایش شعر کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: در شعر بزرگسال شاعر میتواند هر آنچه که حس خودش درباره شعر است را بسراید اما در برابر مخاطب کودک و نوجوان او در وهله نخست باید به خواست مخاطبش توجه کند نه به خواست خودش. البته این حرف من به معنای آن نیست که شاعر کودک و نوجوان تنها باید به این مساله اکتفا کند اما شاعر کودک و نوجوان باید به مخاطب توجه بیشتری داشته باشد. در همین حین گاهی نیز پیش میآید که مخاطب حس میکند به مضمونی تازه دست پیدا کرده که باید آن را در قالبی نو بسراید و خب به نظرم در این حالت دیگر شاعر نباید این بحث را جدی بگیرد.ملکی تصریح کرد: شعر گفتن در حالت دوم ریسک نیست. کسی که برای کودک و نوجوان کار میکند متوجه نیاز و حس مخاطبش هست و میداند که به اقتضای سن او چه موضوع تازهای میتواند برای وی مطرح شود که تا پیش از این با آن مواجه نبوده است. مثلا این روزها با توجه به گسترش شبکههای مجازی طبیعی است که بخواهیم در این زمینه برای نوجوان شعر بگوییم اما به همان اندازه طبیعی نیز هست که برای سرایش آن اقتضائات مخاطب را نیز در ذهن بیاوریم.یادآوری میشود مجموعه شعر «روزهای بادبادک» از سوی نشر مروارید و با قیمت هشت هزار تومان منتشر شده است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]