تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به راستى كه دانش، مايه حيات دل‏ها، روشن كننده ديدگان كور و نيروبخش بدن‏هاى ناتوان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819627014




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روايت «پاشكسته» از امكان شكست مذاكرات


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: روايت «پاشكسته» از امكان شكست مذاكرات
دو هفته مانده به مهلت دستيابي به توافق هسته‌اي بين ايران و 1+5، در تهران و واشنگتن كسي نمي‌داند كه اين مذاكرات به نتيجه خواهد رسيد يا نه. روز دهم تير ماه 1394 ممكن است سه اتفاق بيفتد، ممكن است آنطور كه برخي منابع ديپلماتيك مي‌گويند، دو طرف به توافق جامع برسند يا اينكه آنطور كه رابرت آينهورن مذاكره‌كننده سابق امريكايي گفته طرفين براي دستيابي به توافق نهايي چند روز ديگر هم مذاكرات را ادامه بدهند.


دو هفته مانده به مهلت دستيابي به توافق هسته‌اي بين ايران و 1+5، در تهران و واشنگتن كسي نمي‌داند كه اين مذاكرات به نتيجه خواهد رسيد يا نه. روز دهم تير ماه 1394 ممكن است سه اتفاق بيفتد، ممكن است آنطور كه برخي منابع ديپلماتيك مي‌گويند، دو طرف به توافق جامع برسند يا اينكه آنطور كه رابرت آينهورن مذاكره‌كننده سابق امريكايي گفته طرفين براي دستيابي به توافق نهايي چند روز ديگر هم مذاكرات را ادامه بدهند. سناريوي سوم هم اين است كه طرفين احساس كنند امكان دستيابي به توافق نيست و مذاكرات در شكل و شمايل فعلي‌اش شكست بخورد. جان كري وزير خارجه امريكا در تازه‌ترين گفت‌وگوي خودش گفته كه براي دستيابي به توافق اميد دارد نه خوشبيني ولي او براي اولين بار احتمال شكست مذاكرات را هم منتفي نمي‌داند.
به گزارش «جوان»، جان كري وزير خارجه امريكا روز گذشته بعد از حدود 10روز بستري شدن در بيمارستان به خاطر شكستگي پا، به خانه خود در بيكون‌هيل بوستون منتقل شد. كري 73 ساله در اين مدت نيز با چند خط «تلفن مطمئن»، كارها را پيگيري مي‌كرد. آنطور كه خودش ديروز در گفت و گوي اختصاصي با بوستون گلوپ گفت از محل بيمارستان با رئيس‌جمهور امريكا گفت‌وگو كرده، با ظريف تماس (ايميلي) داشته، تيم مذاكره‌كننده امريكايي در وين را هدايت مي‌كرده، روي چند سخنراني كار كرده و مذاكراتي هم در باره نحوه برخورد با بحران سوريه داشته است.
كري در بين اين همه دستور كار، ظاهراً بر برگشتن به ميز مذاكره با ظريف و مذاكره بر سر چيزي كه خودش آن را «‌يكي از بزرگ‌ترين چالش‌هاي دولت اوباما» خوانده مشتاق‌تر از همه است. كري مي‌گويد در مذاكره با ايران «كار خيلي زيادي انجام شده» ولي «كار خيلي زيادي هم بايد انجام شود» چون كه به گفته او ايران و 1+5 در حال كار كردن روي تعداد زيادي از مسائل هستند كه او تعداد اين مسائل را «غير قابل‌باور» توصيف كرده است. وزير امور خارجه امريكا مي‌گويد مذاكرات «‌برسر برخي مسائل سخت شده و بر سر بعضي چيزها هم در حال پيشرفت است.»  او مي‌گويد: «‌اين كاري سخت و مذاكراتي سخت است. ما 35 سال است كه با همديگر گفت‌وگو نداشته‌ايم. بدگماني (بين ما) هست و ريسك بزرگي وجود دارد.» همه اين مسائل باعث شده وزير امور خارجه امريكا هم مثل خيلي‌هاي ديگر به مذاكرات خوشبين نباشد، هر چند او مي‌گويد اميدواري دارد: «‌من هيچ وقت نگفته‌ام خوشبينم. هميشه گفته ام اميدوارم.»
كري بلافاصله هر دو گزينه شكست و موفقيت مذاكرات را محتمل مي‌داند و مي‌گويد: «‌آيا ممكن است به توافقنامه‌اي برسيم؟ مطمئناً. ممكن است (مذاكرات) شكست بخورد؟ بله.» وزير خارجه امريكا مدعي شده ايران در طول مذاكرات «به دنبال اين بوده كه برخي مسائل را به سمتي منحرف كند كه به نظر و درك ما، بخشي از توافق نبوده است.»

  احتمالات
عباس عراقچي و مجيد تخت روانچي ديشب بعد از چند روز مذاكره هسته‌اي در وين براي برخي مشورت‌هاي داخلي به تهران برگشتند ولي مذاكرات كارشناسي در وين در جريان است و رايزني‌ها متوقف نمي‌شود. برخي گزارش‌هاي تأييد نشده حاكي از اين است كه از 30 خرداد ماه 1394 وزراي خارجه ايران و شش كشور نيز به مذاكرات خواهند پرداخت هرچند چنين چيزي هنوز تأييد نشده است. روز شنبه سرگئي ريابكوف معاون وزير خارجه روسيه از توافق ايران و 1+5 بر سر مكانيسم بازگشت تحريم‌ها در صورت نقض احتمالي توافق خبر داد و بر همين اساس گفت كه اميد براي دستيابي به توافق بيشتر شده است؛ موضوعي كه هنوز هيچ كدام از مقام‌هاي ايراني آن را تأييد نكرده‌اند. «رابرت آينهورن» عضو تيم مذاكره كننده امريكايي در گفت و گو با فارس گفته كه 30 ژوئن به سرعت در حال نزديك شدن است و بعيد به نظر مي‌رسد تا تاريخ تعيين شده بتوان به توافق نهايي دست يافت. به همين خاطر او معتقد است به نفع طرفين است كه براي انجام اين مهم وقت كافي اختصاص دهند. سي ان ان هم در گزارشي گفته كه احتمالاً مذاكرات تا چند روز پس از ضرب الاجل 30 ژوئن ادامه پيدا كند اما فعلاً هيچ يك از مذاكره كنندگان درباره تمديد قابل توجه و طولاني مذاكرات صحبت نمي‌كنند. روزنامه «المستقبل» لبنان هم ديروز به نقل از منابعي كه آنان را «منابع ديپلمات كاملاً آگاه» ناميد، توافق هسته‌اي را امضاشده دانست و نوشت: قدرت‌هاي بزرگ تا لحظه آخر از اعلام توافق خودداري خواهند كرد. اين روزنامه البته احتمال داده مذاكرات بين 10 تا 15 روز تمديد شود.  نخست وزير رژيم صهيونيستي مدعي است همزمان با نزديك شدن مذاكرات به مهلت پاياني توافق، قدرت‌هاي جهاني اعطاي امتيازات را به ايران در مذاكرات هسته‌اي افزايش داده‌اند. به نوشته روزنامه هاآرتص بنيامين نتانياهو مي‌گويد كه اسرائيل با نگراني تحولات مرتبط با مذاكرات هسته‌اي ميان ايران و قدرت‌هاي جهاني را پيگيري مي‌كند و بر اساس اطلاعاتي كه وي كسب كرده است قدرت‌هاي جهاني در حالي كه به توافق جامع هسته‌اي با ايران در تاريخ 30 ژوئن نزديك مي‌شوند، اعطاي امتيازات را به ايران افزايش داده‌اند. نتانياهو همچنين مدعي شده ايران از توافق لوزان هم عقب‌نشيني كرده است.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 192]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن