تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس در مقابل ثروتمند به خاطر ثروتش تواضع كند دو سوم دينش از بين برود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815992629




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بررسي انديشه اقتصاد اسلامي (1)


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۴ خرداد ۱۳۹۴ (۱۷:۵۸ب.ظ)
بررسي انديشه اقتصاد اسلامي (1) بررسي انديشه اسلام و علوم مختلف رهيافت هاي گوناگوني مي دهد. در اين نوشتار به بررسي اين رهيافت ها مي پردازيم.
انقلاب اسلامي ايران که بر گرفته از اسلام ناب است مدعي برقراري نظم نويني در گفتمان سازي انديشه اي اسلام است که با پيشينه اي 1400 ساله قادر است تمدن شکوفا و کارآمد را تجلي بخشد. از 12 فروردين 58 که برقراري حکومتي مبتني بر اسلام در کشور خواست ملت مبارز شد، چند نظريه در مورد نظام سازي مطرح گرديد که بررسي هر يک خالي از تبلور گفتماني نيست.

الف) نفي کامل غرب!
عده اي بر آن هستند هر نوع نظريه، دانش و حتي ابزار بر آمده از غرب و يا شرق که خارج از جغرافياي سياسي و سرزميني مسلمين است را نفي کنند. افرادي که شايد نگاه سلفي و سنت گرايي در آنان بيشتر از عقل تبلور مي کند و هميشه شعارشان اين است که نبايد وسيله يا دانشي را استفاده کرد که گوينده آن و يا سازنده اش مسلمان نيست و اعتقادي به اصول دين اسلام ندارد. در پاسخ به اين افراد بايد گفت:
1. روايت هاي متعددي از کسب علم وجود دارد. از اطلبوا العلم ولو بالصين گرفته تا انظر الي ما قال و لا تنظر الي من قال، همه و همه خلاف حجيت نظريه گروه اول است.
2. عقل و تدبر و اصالت حسن و قبح امري بديهي است. اگر يک غير مسلمان بر اساس اسلوب درست عقلاني و مواد منطقي يک نتيجه سالم برسد مي خواهند آن را نفي کنند! مثلا اگر فردي با استفاده از صغري و کبري دقيق نتيجه اي متقن را اکتساب کرد غلط است؟ و اين عده مي خواهند بر خلاف عقل حکم دهند.

ب) پذيرش کامل غرب
عده اي ديگر نيز بر خلاف دسته ي اول معتقدند بايستي تمام ظرفيت درون ديني خود را نفي کنند و با نگاه به بيرون و رسيدن آنان به قله هاي علم هرچيزي که آنان بيان ميکنند را پذيرفت. اين دسته نيز همچون دسته اول عقل را نفي ميکنند و معتقدند عقلي درست است که مطابق با نتايج و دست آوردهاي غير مسلمانان باشد و مسلمانان فاقد استدلال و توانايي هستند. در پاسخ به اين افراد نيز بايستي گفت:
1. تاريخ هزار و چهار صد ساله اسلام گواه بزرگترين دستاوردهاي بشري است. ساليان دراز تمام علم و فنون جديد در اختيار مسلمين بود و اين زبان مسلمين يعني عربي است که حرف اول را در تاريخ مي زد. از سويي غربي ها خودشان نيز به اين مسأله اقرار دارند و حتي براي بزرگان مسلمان و انديشمند مراسم و يادبود مي گيرند.
2. عقل و تدبر و مجاهدت صرفا در غرب نيست. از سويي اگر منظور از علم و نتايج علمي مطابقت آن با گذاره هاي تجربي است لازم است مدعيان اين نظريه يک نگاهي کوچک به پاسخ هاي بزرگان فلسفه و انديشه اسلامي و حتي غربي ها به گذارهاي تجربي به عنوان حتمي الوقوع کنند و تغييرات علم و دانش در اين دايره را بررسي کنند.

ج) بومي سازي به هر روش
دسته سومي نيز هستند که صرفا هر نوع پذيرش را صرفا با يک واژه گزيني بسنده مي کنند. اين دسته همچون گفتن بانکداري اسلامي، بازار اسلامي و.. مي خواهند بگويند با مضاف شدن يک دانش و علم و حتي انديشه از سوي غرب با اسلام و گفتمان اسلامي، انديشه اي ناب بدست آمده است. اين افراد نه تنها معتقد به هيچ مبنايي نيستند، بلکه بزرگ ترين مبنايشان التقاط و تخليط دو دانش بدون در نظر گرفتن بستر هاي شکل گيري آن است. در پاسخ به اين افراد بايستي بيان داشت:
1. تخليط و التقاط دو دانش نيازمند بررسي اين دو دانش با ظرفيت هاي شکل گيري، فلسفه وجودي، نقاط مشترک و ده ها متغير ديگر است. چگونه دو علم و دانشي که يکي بر اساس مفهوم و گذاره هاي تجربي شکل گرفته با دانشي که گذاره هايش کاملا عقلاني و منطقي است و خارج از محاسبات حسي مقايسه مي شود.
2. روش اين عده هيچ فرقي با روش گروه دوم ندارد. اين افراد فقط واژه پردازي مي کنند و در واقع همان اقدامي را مي کنند که افراد دسته دوم انجام داده اند. و اشکالات وارده به آن دسته به اينان نيز وارد است.
3. ضرري که اين افراد به دانش اسلامي وارد مي سازد به مراتب بيشتر از نافيان و حتي طالبين کامل غرب و انديشه غير اسلامي بدون نقد است. در واقع اين افراد خسارت هايي به انديشه اسلامي ميزنند که هيچ گفتماني نمي تواند چنين خسارتي وارد سازد.

د) بررسي و کشف
عده اي ديگر که روش حق را رفتند معتقدند نه بايستي صد درصد علم و فنون غربي را نفي و نه صد درصد پذيرش کرد. اين دسته معتقدند که بايستي قبل از ورود به مسأله پذيرش يا رد يک علم و دانش يا عمل به چند پيش زمينه توجه شود.
1. انديشه و گفتمان و نگاه بزرگان و انديشمندان اسلام که بعضا هر يک از آنان بزرگاني بودند که صاحبان نظريه هاي متقن و فاقد نقد هستند مي تواند ماهيتي اجمالي و حتي تفصيلي از مفهوم مدينه النبي و سيره علوي ارائه دهد. داشتن اين آرا حداقل هايي را به متفکران نظام سازي و دولت سازي مي دهد تا بدين وسيله استنتاج قوي تري داشته باشند.
2. بازشناسي هويت يکي از نکات مهم گفتمان سازي و انديشه سازي است. در هر نظام فکري شناخت هويت و بستر هاي شکل گيري اين هويت مي تواند بسيار قابل اتکا باشد. مسلمانان که باور دارند هويتي عظيم و تمدني بزرگ داشتند شناخت اين تمدن و هويت مي تواند روش هاي ارزيابي و پياده سازي يک تفکر و گفتمان را راحت تر در ميان عموم جامعه برقرار نمايند. در واقع اگر هرچقدر علم و دانشي براي گفتمان سازي و نظام سازي شکل بگيرد اما قابليت اجرا نداشته باشد به طور حنتم نمي تواند کارآمد و موفق باشد.
3.شناخت هر علم و دانش درغرب و نيز بسترهاي شکل گيري اين علوم مي تواند ماحصلي از ريشه هاي علوم و گذاره هايي داد که اين علوم به آن وابسته است. به طور مثال در نگاه مارکيسيتي که شعار عدالت اعم از شعارهاي ديگر است که اگر گذاره هاي شکل گيري اين مفهوم شناخته شود مي توان دريافت چه ظلمي در پشت اين عدالت مخفي است. گذاره هايي همچون اصول ديالکتيک، عدم شناخت مراتب کمالي انسان هاي مختلف، عدم شناخت شخصت ها و هويت هاي گوناگون و... بخشي از اين مثال است. يا در مواردي ديگر مانند ليبراليسم يا نئوليبراليسم، سرمايه داري آنچنان فشاري بر مردم وارد مي کند که عدالت ديگر يک واژه لذت جويانه و غير واقع گرايانه معني مي شود. در چنين شرايطي بايستي ظرفيت ها و ريشه هاي اصلي علوم و گذاره ها در غرب را دانست تا بدين وسيله نتايج اين گذاره ها را بدست آورد.
آنچه بايستي توجه داشت اين است نظام فکري و انديشه اي در اسلام يک نظام پويا و بروز است. نبايستي با خروج عقل آن را تهي کرد. بر همين اساس بررسي انديشه اسلامي در اقتصاد يکي از مهمترين مسائل روز و کارآمد جامعه اسلامي است. مسأله اي که مي تواند بسياري از فشار ها و آسيب هاي اجتماعي را کاهش داده و آن را بزدايد. در واقع پيدا نمودن رابطه اقتصاد با اسلام و ارائه الگويي مناسب براي اين موضوع مي تواند يک دانش بومي، ديني و بر گرفته از هويت ايراني اسلامي ارائه دهد که در برابر مشکلات فراوان عرصه بين المللي و ارتباط با نگاه حاکم بر بازار جهاني پيش رو و پويا باشد. در چنين شرايطي بايستي تعريفي از اقتصاد و اسلام ارائه داد تا بتوان مفهومي دقيق از اقتصاد اسلامي پيدا کرد.

ادامه دارد...














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 127]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن