تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، كتاب خدا و بهترين روش، روش پيامبر صلى‏لله‏ عليه ‏و ‏آله و بدترين ام...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821129334




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تاسيس بانک توسعه زيرساخت ها، نظام مالي جهاني را وارد مرحله جديدي مي کند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۴ خرداد ۱۳۹۴ (۱۰:۳۹ق.ظ)
کارشناس مسائل چين: تاسيس بانک توسعه زيرساخت ها، نظام مالي جهاني را وارد مرحله جديدي مي کند گروه بين الملل خبرگزاري موج
عزم جدي چين براي پيشرفت و تبديل شدن به قدرت برتر جهاني در عرصه اقتصاد بر کسي پوشيده نيست. در اين راستا چين از چند دهه پيش اقدامات مختلفي را در دستور کار خود قرار داده است. يکي از مهم ترين فعاليت هاي چين طي سال هاي اخير، طرح ايجاد بانک توسعه زيرساخت هاي آسيا بوده است.
در اين ارتباط، گفت و گويي با دکتر محسن شريعتي نيا، کارشناس مسائل چين، انجام داده ايم که در ادامه مي آيد.

چين از تاسيس بانک توسعه زيرساخت هاي آسيا چه اهدافي را دنبال مي کند؟
يکي از برنامه هاي مهم چين در عرصه بين المللي، تلاش اين کشور براي دستيابي به جايگاه برتر در حوزه قدرت مالي است. در دهه هاي اخير کشورهايي که داعيه قدرت جهاني را داشته اند به سمت انباشت مالي و ايجاد نهادهاي اقتصادي براي توسعه توان ژئواکونوميک در خارج از مرزهايشان گام برداشته اند.
در اين ارتباط مي توان به تلاش ايالات متحده براي شکل دادن به بانک جهاني و صندوق بين المللي پول در قرن بيستم اشاره کرد. چين نيز از اين قاعده مستثنا نيست و تلاش اين کشور براي شکل دادن به بانک توسعه زيرساخت هاي آسيا را مي توان در قالب تلاش براي شکل دادن به نظام مالي جهاني تفسير كرد.

برآورد شما از دورنماي تاسيس اين بانک چيست؟
دورنماي تاسيس اين بانک در آسيا بستگي به اهدافي دارد که چين دنبال مي کند. اهدافي که دولت چين از تاسيس اين بانک مطرح کرده، توسعه زيرساخت هاي کشورهاي در حال توسعه و افزايش سرمايه گذاري در اين کشورها است.
توفيق چين در دستيابي به اين اهداف دور از انتظار نيست؛ چرا که بيشتر کشورهاي آسيا در حال توسعه هستند و شديدا نياز به جذب سرمايه گذاري خارجي دارند. دليل دوم اين است که اين کشورها معمولا با مشکلاتي براي دريافت تسهيلات بانک جهاني رو به رو هستند و بانک توسعه زيرساخت مي تواند اين مشکلات را حل کند. سوم اين كه چين از منابع مالي بسيار عظيمي برخوردار است.
اما؛ اهداف ديگري که کارشناسان براي تاسيس بانک زيرساخت ها توسط چين مطرح مي کنند، موضوع تلاش پکن براي ايجاد نهادهاي اقتصادي موازي با نهادهاي موجود بين المللي مانند بانک جهاني است. مساله مهم اين است که چين در نهادهايي مانند بانک جهاني نقش كليدي ندارد و به وجود آوردن بانک توسعه زيرساخت آسيايي در قدرت گيري چين در نظام مالي جهاني نقش مهمي خواهد داشت. با تاسيس اين بانك چين به مهم ترين منبع تامين نيازهاي مالي طيفي از كشورهاي در حال توسعه تبديل خواهد شد. در اين ارتباط مي توان به موفقيت چين در آفريقا اشاره کرد به طوري که در سال هاي اخير اکثر کشورهاي آفريقايي به لحاظ اقتصادي و مالي به چين وابسته شده اند و با ايجاد اين بانك، اين وابستگي شكل ساختاري و نهادينه خواهد يافت. همچنين بعد از تحريم هاي غرب عليه روسيه، اين کشور به شدت به تعاملات اقتصادي و مالي با چين وابسته شده است.

چين در روند تاسيس بانک توسعه زيرساخت هاي آسيا با چه مشکلاتي رو به رو است؟
چين تجريه نهادسازي بين المللي را ندارد و براي اولين بار است که اقدام به تاسيس بانکي با اين گستره جغرافيايي کرده است. ايجاد نهادهاي مالي پايدار، توانايي هاي فني بالايي را مي طلبد که بايد ديد تا چه اندازه چين مي تواند در اين زمينه موفق عمل کند. به اين ترتيب، مشکل عمده پيش روي چين، موضوع بي تجربگي اين کشور در عرصه ايجاد نهادهاي مالي بين المللي است. تاکنون ايجاد نهادهاي بين المللي در انحصار غرب بوده است و نهادهايي که کشورهاي غيرغربي مانند شوروي سابق ايجاد کردند، در عمل شکست خورد.
دومين چالش پيش روي چين، مقاومت و مخالفت کشورهايي مانند ايالات متحده است که مي تواند براي پکن مشکل ساز باشد. نمونه بارز مخالفت آمريكا با اين بانک نيز جلوگيري از پيوستن برخي از متحدان اين كشور به آن است.

ايجاد بانک توسعه زيرساخت ها چه تاثيري در موازنه قدرت در منطقه و جهان دارد؟
در پاسخ به اين سوال بايد توضيح داد که موازنه قدرت به صورت سنتي به مسائل نظامي و سياسي مربوط مي شود، اما؛ اگر بخواهيم موازنه قدرت را از نظر اقتصادي در نظر بگيريم، بايد بگوييم که تاسيس اين بانک، نظام مالي جهان را وارد دوره اي جديد مي کند و انحصار غرب بر نظام هاي مالي جهاني را به چالش مي کشد. همچنين تاسيس اين بانک سبب مي شود تا کشورهايي که امکان استفاده از تسهيلات بانک جهاني برايشان مهيا نيست، از کمک هاي بانک توسعه زيرساخت ها استفاده کنند. اين كشورها عموما با غرب دچار مشكلات جدي هستند و كشورهاي غربي كوشيده‌اند تا دسترسي آنان به منابع مالي را قطع نمايند. طبيعي است كه اعطاي تسهيلات و گشودن روزنه‌اي براي تعاملات مالي اين كشورها، زمينه جديدي براي نزديك تر شدن روابط آنان با چين فراهم مي كند.
دومين موضوع اين است که تاسيس اين بانک، نفوذ چين را در جهان افزايش مي دهد و اگر رابطه مستقيمي ميان قدرت و ثروت قائل باشيم، تاسيس بانک توسعه زيرساخت ها قدرت چين را در عرصه بين الملل افزايش مي دهد.
سومين تاثير ايجاد بانک توسعه زيرساخت ها اين است که سرمايه گذاري هاي چين در کشورهاي در حال توسعه به گونه‌اي نهادينه تر به سمت استخراج مواد خام و ايجاد زيرساخت هاي اين کشورها مي رود که در درازمدت رشد صنعتي چين را به دنبال دارد.

تاسيس بانک توسعه آسيا چه مزايايي را براي کشورها ايجاد مي کند؟
ايجاد اين بانک فرصت هايي را براي کشورها ايجاد مي کند؛ به ويژه اعضاي موسس اين بانک که در نوشتن چارچوب هاي آن موثر هستند، بيش از ديگران از مزاياي اين بانک بهره مند مي شوند. گفتني است؛ استدلال فرانسه و انگليس نيز که به اين بانک پيوسته‌اند اين است که مي خواهند در روند شکل گيري اين نهاد مالي تاثيرگذار باشند و از منافع غرب دفاع کنند.
دومين نفعي که کشورها مي توانند از اين بانک داشته باشند، بحث جذب سرمايه است. سياست جديد پکن به عنوان كشوري برخوردار از منابع عظيم سرمايه، سرمايه گذاري در کشورهاي ديگر است. اين بانك زمينه‌اي فراهم مي آورد تا اين سرمايه‌گذاري ها به صورتي نهادينه و در راستاي كسب منافع حداكثري براي چين، صورت گيرد.

گفت و گو از شهربانو علي جمعه پور














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 132]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن