تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس وصيت ميت را در كار حج بر عهده بگيرد، نبايد در آن كوتاهى كند، زيرا عقوبت آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804538969




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ايران، قدرتي نفتي در منطقه با ژئوپولتيکي منحصر به فرد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۴ خرداد ۱۳۹۴ (۱۰:۴ق.ظ)
ايران، قدرتي نفتي در منطقه با ژئوپولتيکي منحصر به فرد موج - زمزمه هاي عجيب و غريبي از آخرين جلسه اعضاي اوپک به گوش مي رسد و به نظر مي آيد هر 12 عضو اين نهاد تصميم دارند تا ميزان توليدات خود را 30 ميليون بشکه در روز ثابت نگاه دارند، اما؛ به هر حال، بازار عکس العمل خاصي به قيمت نفت نشان نمي دهد و قيمت اين کالاي خاص همچنان در محدوده 60 دلار فراز و نشيب دارد.
به گزارش خبرگزاري موج، قيمت نفت با تمام فراز و نشيب هاي خود در محدود هر بشکه 60 دلار معامله مي شود، در حالي که کارشناسان معتقدند براي ايجاد جهش در بازارها نياز به تغييرات و افزايش قيمت اين کالا داريم.
بر اساس اين گزارش، تصميم اخير اوپک مبني بر توليدات روزانه 30 ميليون بشکه از اين کالا، تصميم به جايي بود؛ زيرا در بازار اين کالا، تقاضاي چنداني وجود ندارد.
اين در حالي است که، اعضاي اوپک، که حدود 30 درصد از نفت جهان را توليد مي کنند، در نشست قبلي خود در ماه نوامبر سقف توليد 30 ميليون بشکه در روز را حفظ کردند، اقدامي که از آن به عنوان تلاش براي به حاشيه راندن توليدکنندگان نفت شيل در آمريکا در بازار ياد مي شود.
با اين که اوپک در نظر دارد با کاهش ميزان توليدات عرضه و تقاضا را در اين بازار متعادل نگاه دارد، اما؛ کارشناسان صحبت از قيمت نفت 40 دلاري مي کنند قيمتي که براي هيچ بازاري قابل تصور نيست.
از طرف ديگر، نگاه ها به مذاکرات سياسي ايران و 6 قدرت جهاني است.
اگر اين مذاکرات به نتيجه خوبي برسد، ايران ميزان توليدات نفت خود را افزايش خواهد داد و مشتريان بيشتري به سوي نفت خود را جذب مي کند، اما؛ همچنان عکس العمل اوپک به فضاي باز سياسي ايران و ميزان توليدات نفت اين کشور نامعلوم است.
به نظر مي رسد با افزايش ميزان توليدات نفت در ايران، اين کشور به عنوان يکي از کشورهاي قدرتمند در منطقه چه از لحاظ ژئوپولتيک و چه از لحاظ منابع، به قدرت بسيار زيادي دست يابد.
افزايش ميزان توليد نفت، موجب توسعه شرکت هاي نفتي اين کشور خواهد شد و اقتصاد ايران را با روزهاي جديد رو به رو مي کند.
گفته ها حاکي از اين است که، شرکت هاي نفتي بزرگ دنيا مثل شل و توتال نيز براي سرمايه گذاري در پروژه هاي نفتي ايران ابراز علاقه کرده اند و آينده روشني را براي صنعت نفت در اين کشور تصور کرده اند که حاضر شده اند قبل از نهايي شدن توافقات، موقعيت اين کشور را بررسي کنند.
اما به نظر رفتار ايران بسيار منطقي و عملگرا است و اوپک نمي تواند بهانه اي براي مخالفت پيدا کند.
اين در حالي است که بيژن زنگنه، وزير نفت ايران، طي مصاحبه اي از افزايش يک ميليون بشکه نفت پس از به نتيجه رسيدن توافقات خبر داده است.
وي افزوده بود: در 6 يا 7 ماه آتي اميدوارم که روزانه يک ميليون بشکه به توليدات خود اضافه کنيم. اين گفته زنگنه به اين معنا است که ايران در نظر دارد در ماه هاي آتي 25 درصد به ميزان توليدات نفت بيفزايد.
به نظر مي رسد زنگنه برنامه هاي جامعي براي بعد از تحريم دارد و بازار در ظرف نهايت 18 ماه آينده شاهد سرازير شدن نفت ايران به بازارهاي جهاني خواهد بود.
در اين سوي ماجرا، دبيرخانه اوپک اعلام کرد، توليد نفت خام ايران در ماه مه نسبت به آوريل افزايش يافت و به دو ميليون و 845 هزار بشکه در روز رسيد.
اين آمار نشان مي‌دهد، ايران در ماه مه، امارات را که ماه پيش رقابت نزديکي با آن داشت کنار زده و پس از عربستان و عراق سومين توليدکننده بزرگ سازمان کشورهاي صادرکننده نفت شده است.
عراق در ماه مه نيز با افزايش توليد روزانه 104 هزار بشکه اي جايگاه خود را به عنوان دومين توليد‌کننده بزرگ اوپک پس از عربستان حفظ کرده و در اين ماه روزانه سه ميليون و 800 هزار بشکه توليد کرده است. توليد نفت عراق در ماه آوريل روزانه سه ميليون و 695 هزار بشکه بود.
توليد نفت عربستان در ماه مه روزانه با چهار هزار و 300 بشکه کاهش نسبت به آوريل به 10 ميليون و 107 هزار بشکه در روز رسيده است.
امارات در ماه گذشته ميلادي روزانه 11 هزار و 700 بشکه توليد نفت خود را افزايش داد و از دو ميليون و 818 هزار بشکه در روز به روزانه دو ميليون و 830 هزار بشکه رساند.
امارات در ماه آوريل رقابت تنگاتنگي با ايران براي گرفتن رتبه سوم اوپک داشت، اما؛ در ماه مه ايران با اختلاف روزانه 15 هزار بشکه اي بالاتر از اين کشور قرار گرفته است.
توليد نفت کويت نيز در آوريل روزانه با 77 هزار و 400 بشکه کاهش از روزانه دو ميليون و 762 هزار بشکه به دو ميليون و 685 هزار بشکه در روز رسيد.
اوپک، نهادي تأثيرگذار
سازمان اوپک، سازمان کشورهاي صادر کننده نفت، يک کارتل بين‌المللي نفتي است که متشکل از کشورهاي الجزاير، ايران، عراق، کويت، ليبي، نيجريه، قطر، عربستان سعودي، امارات متحده عربي، اکوادور، آنگولا و ونزوئلا است.
۱۲ سپتامبر ۱۹۶۰ کشورهاي صادرکنندهٔ نفت با هدف محافظت از منافع خود اقدام به تاسيس سازمان واحدي موافقت کردند که به اختصار «اوپک» ناميده شد. اين توافق در پايان مذاکرات نمايندگان اين کشورها در بغداد حاصل شد.
هدف اصلي اين سازمان، آن چنان که در اساسنامه بيان شده، به اين شرح است: «هماهنگي و يکپارچه سازي سياست‌هاي نفت کشورهاي عضو و تعيين بهترين راه براي تامين منافع جمعي يا فردي آنها، طراحي شيوه‌هايي براي تضمين ثبات قيمت نفت در بازار نفت بين‌المللي به منظور از بين بردن نوسانات مضر و غير ضروري؛ عنايت و توجه ويژه به کشورهاي توليد کننده نفت و توجه خاص به ضرورت فراهم کردن درآمد ثابت براي کشورهاي توليد کننده نفت؛ تامين نفت کشورهاي مصرف کننده به صورت کارآمد، مقرون به صرفه و هميشگي و بازده مناسب و منصفانه براي آنهايي که در صنعت نفت سرمايه گذاري مي‌کنند.
در دهه‌هاي اخير افزايش کشورهاي صادر کننده نفت که خارج از اين سازمان قرار گرفته‌اند رو به افزايش بوده و اوپک مجبور است که براي حفظ بهاي نفت خام با آنها که در صدرشان روسيه قرار گرفته‌است کنار آيد.
با وجود اين، دولت هاي عضو اوپک که سران برخي از آنها وابستگي‌هاي خارجي دارند با ساير اعضاي اين سازمان هماهنگي کامل ندارند. اين سازمان در راستاي دفاع در مقابل سياست استثماري شرکت‌هاي بزرگ نفتي مشهور به «هفت خواهران» که بدليل در اختيار داشتن تکنولوژي توليد نفت و تسلط بر شبکه حمل و نقل نفت خام، از افزايش قيمت نفت جلوگيري مي‌کردند و ارزش آن را بصورت مصنوعي در بازار پايين نگه مي‌داشتند، به پيشنهاد ونزوئلا در سال ۱۳۳۹ طي جلسه‌اي در بغداد با حضور نمايندگان کشورهاي ايران، عربستان، ونزوئلا، کويت و عراق تاسيس شد.
اوپک در دهه نخست عمر خويش سعي در تداوم بقا و در دهه دوم سعي در تاثيرگذاري بر بازار نفت و اعاده حقوق کشورهاي توليد کننده داشت. اکنون اوپک با افزايش وحدت نظر اعضايش، توانسته‌است تاثيرات مثبتي در جهت جلوگيري از سقوط ناگهاني و نيز افزايش انفجاري قيمت نفت داشته باشد.
تصميماتي که اوپک اتخاذ مي‌کند تأثير بسيار زيادي بر قيمت نفت در جهان دارد.
به عنوان مثال، در زمان بحران نفتي سال ۱۹۷۳ اوپک از ارسال نفت به آن دسته از کشورهاي غربي که در جنگ يوم کيپور يا "جنگ اکتبر"، از اسرائيل حمايت مي‌کردند، خودداري کرد.
در آن جنگ، کشورهاي غربي به حمايت از رژيم صهيونيستي با مصر و سوريه وارد جنگ شدند. خودداري اوپک از ارسال نفت به کشورهاي غربي باعث شد قيمت نفت در بازارهاي جهاني ۴ برابر افزايش بيابد. اين رشد قيمت که به مدت ۵ ماه ادامه داشت، در ۱۷ اکتبر ۱۹۷۳ شروع شد و در ۱۸ مارس ۱۹۷۴ به پايان رسيد. پس از آن کشورهاي عضو اوپک در ۷ ژانويه ۱۹۷۵ با هم موافقت کردند و قيمت نفت خام را ۱۰٪ افزايش دادند.
در آن زمان، کشورهاي عضو اوپک، از جمله آن کشورهايي که از قبل صنعت نفت خود را ملي کرده بودند، به اتفاق خواستار برقراري نظم نوين اقتصاد جهان با ائتلاف کشورهاي اصلي توليد کننده نفت شدند.
آن کشورها که موفق شدند اولين اجلاس اوپک را در الجزيره ترتيب دهند، خواهان قيمت ثابت و عادلانه براي کالا، يک برنامه بين‌المللي غذا و کشاورزي، انتقال فناوري از شمال به جنوب و دموکراتيک کردن نظام اقتصادي بودند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن