تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بهترين علم آن است كه مفيد باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804913334




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کنفرانس ژنو، نماد شکست آل سعود در يمن


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۴ خرداد ۱۳۹۴ (۷:۲۱ق.ظ)
جمهوري اسلامي: کنفرانس ژنو، نماد شکست آل سعود در يمن موج -
به گزارش خبرگزاري موج، «کنفرانس ژنو، نماد شکست آل سعود در يمن»عنوان سرمقاله روزنامه جمهوري اسلامي است که در آن مي خوانيد؛
شهر اروپايي ژنو قرار است با يک روز تاخير، فردا در هشتاد و دومين روز تجاوز نظامي عربستان و همپيمانانش به مردم بي دفاع يمن، ميزبان برگزاري کنفرانسي باشد که در آن طرف هاي يمني پاي ميز مذاکره مي نشينند درحالي که هنوز صداي انفجار و شعله هاي مهيب آتش و قتل و جنايت، تنها تصويري است که اين روزها مي توان از سرزمين مظلوم يمن مشاهده کرد.
اين کنفرانس پس از قريب سه ماه از آغاز يک جنگ تمام عيار و تجاوز آشکار عربستان و متحدانش به يمن، در شرايطي برگزار مي شود که سازمان هاي بين المللي و نهادهايي که مسئوليت حفظ صلح و دفاع از حقوق انسان ها را برعهده دارند در اين مدت با سکوت سنگين و ننگين خود، بر انجام اين جنايات صحه گذاشته و اکنون که رياض در رسيدن به اهداف خود از اين جنگ افروزي ناکام مانده، برگزاري يک پرده نمايشي به ظاهر بشردوستانه را تدارک ديده اند.
با توجه به ماهيت وابسته سازمان ملل و شخص دبيرکل به قدرت هاي سلطه گر و متجاوز جهاني قطعاً از اين کنفرانس به اصطلاح صلح نيز همانند ساير نشست هايي که اين نهاد مسئول بين المللي برگزار کننده آن بوده، آبي گرم نمي شود و نمي توان به نتيجه آن اميدوار بود زيرا اگر اين سازمان بنا داشت براساس منشور و وظايف قانوني خود مانع وقوع جنگ و برخورد با متجاوز باشد، بايد لااقل قطعنامه اي در محکوميت رياض صادر مي کرد و خواستار قطع تجاوزات وحشيانه نيروهاي ائتلاف به مردم بي دفاع يمن مي شد، ولي اين انتظار نه تنها تاکنون محقق نشده بلکه اکنون نيز که اقدامي صورت گرفته، صرفاً به خاطر استيصال جنگ افروزان و به نتيجه نرسيدن اهدافشان بر اثر مقاومت شجاعانه مردم يمن و نيروهاي انصارالله است.
کليد بحران يمن زماني زده شد که اواخر تابستان گذشته مردم يمن در پاسخ به دعوت گروه انصارالله در اعتراض به عدم برگزاري انتخابات آزاد توسط دولت موقت منصور هادي که پس از سرنگوني رژيم علي عبدالله صالح فقط به مدت دو سال به شرط برگزاري انتخابات و روي کار آمدن دولت مردمي بر سر کار آمده بود، راهي صنعا شدند تا دولت موقت منصور هادي را که 9 ماه بيشتر از مهلت مقرر و بدون انجام تعهدات خود روي کار بود مورد سئوال قرار دهند.
به محض رسيدن معترضين، که از اقشار مختلف مردم اين کشور بودند، به صنعا رئيس جمهوري که فاقد وجاهت قانوني و پايگاه مردمي بود، به روي مردم آتش گشود ولي طولي نکشيد که سقوط کرد و به دامن حاميان اصلي خود در رياض گريخت.
رژيم آل سعود که طي سال هاي اخير همواره با روي کار آوردن مهره هاي خود در يمن، اين کشور را حياط خلوت سياسي خود مي پنداشت در تلاش براي باز گرداندن «عبدربه منصور هادي» به قدرت و سرکوب حرکت هاي مسا لمت آميز سياسي مردم، به همراه همپيمانان منطقه اي خود جنگي نابرابر و وحشيانه در قالب حملات هوايي عليه ملت يمن آغاز کرد که تاکنون منجر به شهادت بيش از 10 هزار نفر، زخمي شدن ده ها هزار نفر و تخريب زيرساخت هاي اقتصادي و آوارگي ميليون ها يمني در بيابانها شده است.
اين جنايت در شرايطي به شدت ادامه دارد که به اذعان سازمان هاي امدادي، کمبود آب، دارو، تجهيزات پزشکي و مواد غذايي مردم اين کشور را در شرايط فاجعه اي انساني قرار داده و با اين حال، رژيم آل سعود از ورود کمک هاي انسان دوستانه به اين کشور جلوگيري مي کند.
آل سعود که براي جلب رضايت و حمايت آمريکا گفته بودند اين جنگ را 10 روزه خاتمه داده و روز هفتم جنگ وارد صنعا خواهند شد، اکنون که حدود سه ماه از آغاز جنگ مي گذرد، نه تنها نتوانسته اند سلاح انصارالله را نابود کرده و آنها را وادار به تسليم نمايند بلکه اکنون با مخاطرات موشکي و پيشروي کميته هاي مردمي يمن و سقوط پايگاه هاي نظامي خود در جنوب عربستان مواجه شده اند. با توجه به همين وضعيت به نظر مي رسد سران رژيم آل سعود براي پايان دادن به اين غائله، دو راه بيشتر پيش رو ندارند.
نخست، ادامه حملات وحشيانه و بمباران هاي کور هوايي تا زماني که به يک پيروزي نظامي برسند که با توجه به برگ برنده هايي که اخيراً انصارالله در صحنه تهاجمي از خود نشان داده، تحقق اين فرض غيرممکن است زيرا سعودي ها به خوبي دريافته اند که انصارالله پس از مقاومت 80 روزه اکنون ظرفيت هاي استفاده نشده اي در اختيار دارد که حمله موشکي به پايگاه هوايي عبدالعزيز در منطقه خميس مشيط و هلاکت وزير دفاع عربستان و ده ها افسر بلندپايه ديگر اين کشور، يکي از آنهاست. واقعيت اينست که انصارالله و نيروهاي کميته مردمي يمن در اين مدت مشغول مبارزه با ايادي عربستان يعني نيروهاي القاعده و نيروهاي منصور هادي در داخل بوده و گاهي نيز حملات مرزي محدود داشتند، اما تحرکات دو هفته اخير انقلابيون يمن به کابوسي براي ارتش اجاره اي و چند مليتي عربستان و همپيمانانش تبديل شده است.
سران و فرماندهان بي تجربه سياسي و نظامي عربستان اکنون به گزينه دوم رسيده و فهميده اند که سرنوشت اين جنگ روي هوا مشخص نمي شود بلکه برتري زميني است که مي تواند تکليف جنگ را مشخص کند و يمني ها هنوز گزينه هاي اصلي خود را در اين زمينه به کار نگرفته اند.
بنابر اين رژيم آل سعود عليرغم همه ناپختگي ها، خطرات تداوم شرايط نظامي را درک کرده و راه حل سياسي را به موازات ادامه بمباران هاي هوايي در پيش گرفته است. آل سعود، قبلاً برگزاري نشست رياض را تحت عنوان «نجات يمن» و با حضور کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج فارس، منصور هادي رئيس جمهور فراري و غيرقانوني و گروه هاي همسو با سعوديها را به انصارالله پيشنهاد کرده بود که با عدم پذيرش جنبش مردمي يمن روبرو شد و به شکست انجاميد. از اين جهت آنها ناگزير شده اند محل مذاکره را از رياض به ژنو منتقل نمايند تا گفتگوها بدون مشارکت متجاوزان خارجي و در قالب «يمني – يمني» و بدون پيش شرط برگزار شود.
بدون شک برگزاري اجلاس ژنو صرفنظر از دستور کار آن و توفيق يا عدم موفقيت آن، في نفسه يک پيروزي بزرگ براي ملت يمن در مقابل متجاوزان سعودي و همپيمانانشان محسوب مي شود، زيرا آنان با مقاومت و رشادت جانانه خود، دشمنان را گام به گام مجبور به عقب نشيني کردند و نه تنها ضربات سختي را در مناطق مرزي به سعودي ها وارد نمودند بلکه توانستند هفت استان پهناور يمن را از لوث القاعده و مزدوران سعودي که در قالب نيروهاي منصور هادي تجمع کرده بودند، پاکسازي کنند.
قرار است ولدالشيخ نماينده سازمان ملل در امور يمن، جداگانه با گروه هاي متخاصم يمني متشکل از جنبش انقلابي مردمي به رهبري انصارالله و طرفداران منصور هادي در ژنو گفتگو کند تا بتواند آنها را بر سر ميز مذاکرات گردهم جمع کند. هر چند با توجه به ماهيت سازمان ملل و وابستگي آن به قدرت هاي مهاجم جهاني، افق چندان روشني از مذاکرات ژنو وجود ندارد اما همين اندازه که آنها حاضر شده اند نيروهاي مردمي يمن را به عنوان يک قدرت قاهر که کنترل بخش هاي وسيعي از اين کشور را در اختيار دارد، به رسميت بشناسند، في نفسه يک پيروزي بزرگ براي انقلابيون يمن محسوب مي شود. در همين حال، خبرگزاري هاي غربي از بروز نشانه هاي اختلاف داخلي در جبهه نيروهاي مزدور سعودي در يمن خبر مي دهند تا آنجا که عربستان حاضر شده از منصور هادي صرفنظر کند و به خالد بحاج نخست وزير دولت مستعفي رضايت دهد.
بدين ترتيب کنفرانس ژنو را بايد گورستان آمال سعودي ها و مجلس ترحيم منصور هادي دانست که اکنون با شکست تجاوز نظامي به يک راه حل سياسي تن داده اند. از سوي ديگر اين کنفرانس زماني مي تواند به نقطه اميدي براي پايان دادن به بحران يمن تبديل شود که با محکوم کردن تجاوزات ضدانساني و وحشيگري سعودي ها بتواند روند برگزاري انتخابات آزاد و تشکيل دولت وحدت ملي را فراهم کند و بر توطئه تجزيه يمن خط بطلان بکشد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن