تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):هر که می خواهد که قویترین مردم باشد بر خدا توکل نماید .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804614267




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قزوین بدون انطباق با اصول شهرسازی نوین، قد می‌کشد


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: قزوین بدون انطباق با اصول شهرسازی نوین، قد می‌کشد استان‌ها > قزوین - به گزارش خبرآنلاین به نقل از همشهری:شهرها مکانی برای آسایش و رفاه ساکنان آنها به حساب می‌آیند و انسان‌ها در گذشته‌های دور با امید به روزهای بهتر آنها را پدید آوردند. اما شهرها در طول زمان دستخوش تغییرات گسترده شدند و کم‌کم سر و کله آپارتمان‌های چندین طبقه و برج‌های سر به فلک کشیده در گوشه و کنار شهرها پیدا شد

شهرها مكانی برای آسایش و رفاه ساكنان آنها به حساب می‌آیند و انسان‌ها در گذشته‌های دور با امید به روزهای بهتر آنها را پدید آوردند. اما شهرها در طول زمان دستخوش تغییرات گسترده شدند و كم‌كم سر و كله آپارتمان‌های چندین طبقه و برج‌های سر به فلك كشیده در گوشه و كنار شهرها پیدا شد و به اصطلاح شهرسازان و معماران، شهرها دچار رشد عمودی شدند. در سال‌های ابتدایی اجرای این طرح، نگاه‌ها به این قضیه مثبت بود؛ با این استدلال كه در شهرهایی كه محدودیت توسعه افقی را دارند، رشد عمودی می‌تواند، كمبود‌های فضای ساخت‌وساز را جبران كند. اما چیزی كه در شهرهای كشور به‌خصوص قزوین شاهد بودیم، مسائل متعددی بود كه از پس آپارتمان‌نشینی در شهر نمود پیدا كرد و معضلاتی را برای اهالی به وجود آورد. مواردی از قبیل تفاوت‌ها و تناقضات فرهنگی، آشنا نبودن مردم با فرهنگ آپارتمان‌نشینی، كمبودهای فضای پاركینگی و... از مهم‌ترین معضلاتی بود كه رشد بی‌رویه ساختمان‌های بلند و رشد عمودی شهر را برای قزوین به ارمغان آورد.

منسوخ شدن رشد عمودی
«مهدیه میرناصری» كارشناس ارشد مرمت و احیای بناها و بافت‌های تاریخی درباره رشد عمودی شهر و آسیب‌های ناشی از آن به همشهری گفت: مبحث شهرهای عمودی ابتدا توسط معماران مدرن آمریكا پایه‌گذاری شد؛ با این نگاه كه به جای توزیع امكانات در افق، مجموعه‌ای عمودی احداث كنند و امكانات در این فضای عمودی توزیع شود.
وی افزود: رشد عمودی در شهرها علاوه بر به وجود آوردن مسائل اجتماعی و تغییرات آب و هوایی، معضلات بسیاری را برای شهرها  ایجاد کرد و به مرور برج‌سازی و رشد عمودی شهرها منسوخ شد.
این كارشناس ارشد مرمت و احیای بناها و بافت‌های تاریخی ادامه داد: در سال‌های اخیر شهرهای سبز، بام سبز، معماری سبز و همزیستی با طبیعت در دستور كار معماران قرار گرفت و شهرسازی به سمت توسعه همسان با طبیعت پیش رفت.
میرناصری بیان كرد: رشد عمودی در كشورهایی نظیر آمریكا و ژاپن با این دیدگاه كه بتوانند به تكنولوژی‌های بلند مرتبه‌سازی دست یابند، آغاز شد و زمانی كه این تكنولوژی محقق شد، اقدام به صدور آن كردند و در واقع كشورهای كمتر توسعه‌یافته شروع به خرید این تكنولوژی و استفاده از آن كردند.
وی اضافه كرد:  ساخت ساختمان‌های بلند با نماهای صرفاً شیشه ای در شهری نظیردبی درست نیست،چرا كه در محیطی بیابانی كه میزان جذب گرما به شدت بالاست، استفاده از نمای شیشه‌كاری غیر‌اصولی است. البته در این شهر به دلیل درآمدهای توریستی، هزینه‌های ناشی از این ساخت‌وسازها جبران می‌شود ولی لزوماً توجیه زیست‌محیطی ندارد. میرناصری گفت: در  قزوین حدود 3 سال پیش كه كنفرانسی بین المللی در مورد معماری برگزار شد، مهمانان ویژه این مراسم با بیان اینكه زمان آن فرا رسیده تا در شهری با كیفیت و تاریخ قزوین، رفتارها و اقدامات عقب افتاده این چنینی را كنار گذاشت و این بدین معنی است كه حتی توریست‌هایی كه به قزوین سفر می‌كنند هم به دنبال دیدن شهر‌سازی مدرن و ساختمان‌های بلند نیستند و ترجیح می‌دهند بناهایی با قدمت تاریخی و معماری سنتی را نظاره كنند ولی متأسفانه در قزوین به‌صورتی غیر‌اصولی در حال توسعه عمودی شهر هستیم.
این كارشناس ارشد مرمت و احیای بناها و بافت‌های تاریخی یادآوری كرد: به همین دلیل می‌توانیم از فضاهای موجود سنتی به‌عنوان باغ ویلا استفاده بهینه كنیم و فضاهای موجود را به جای تخریب و ایجاد ساختمان‌های بلند به روز كنیم و توسعه دهیم.  وی بیان كرد: از دیگر معضلاتی كه در توسعه عمودی شهر به وجود می‌آید، نبود همسانی افراد ساكن در این فضاهاست و چون فرهنگ ما با آپارتمان‌نشینی تناسب نداشته و مردم با اصول آپارتمان‌نشینی آشنا نیستند، موجب می‌شود تا معضلات بسیاری در این حوزه به وجود آید.
میرناصری افزود: كمبود پاركینگ و تجمیع خودروها در فضاهای غیر‌پاركینگی، مشاعات و كمبود فضای سبز از دیگر مسائلی است كه بر اثر رشد عمودی شهر به وجود آمده است.
این كارشناس ارشد مرمت و احیای بناها و بافت‌های تاریخی تصریح كرد: ساختمان‌های بلند علاوه بر ایراداتی كه دارند، حریم و حرمت را هم زیر پا می‌گذارند و در واقع بناهای مسكونی اطراف را تحت تأثیر قرار می‌دهند.  وی اضافه كرد: رشد عمودی در برخی مناطق قزوین نظیر برج‌های عمران موجب شده تا علناً نور واحدهای مسكونی بانك مسكن كه در مجاورت آن قرار دارد گرفته شود و در واقع این نعمت همگانی از این واحدهای مسكونی سلب شده است. میرناصری ادامه داد: در عین حال توسعه عمودی شهر ذاتاً امری رد شدنی نیست، اما نباید این رشد موجب از بین رفتن ماهیت اصلی شهر شود و واحدهای بلند قارچ‌گونه در همه شهر ساخته شوند.

فضای توسعه افقی
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان هم در این‌باره به همشهری گفت: اگر بخواهیم صرفاً رشد عمودی را بررسی كنیم به شخصه با آن موافق نیستم و باید اشاره كنم كه قزوین شهری نظیر توكیو نیست كه به دلیل كمبود فضای افقی نیازی به این حجم ساخت‌وساز عمودی داشته باشد.
«علی فرخزاد» بیان كرد: از سوی دیگر باید اشاره كنم كه فرهنگ مردم ما با آپارتمان‌نشینی سازگاز نیست و همه به‌خصوص ساكنان آپارتمان‌های شمالی شهر هم ترجیح می‌دهند تا در باغ ویلاهای مركزی شهر ساكن شوند تا اینكه در ساختمان بلند شمالی شهر زندگی كنند. رئیس كمیسیون عمران شورای اسلامی شهر قزوین با اشاره به اینكه قزوین در مقایسه با شهرهای مشابه خود هم وضع مطلوبی ندارد، افزود: قزوین در مقایسه با شهرهایی نظیر همدان، سمنان و زنجان هم كه از لحاظ وسعت، جمعیت یا عواملی از این دست شباهت‌هایی با آنها دارد،  نتوانسته الگوی درستی را در شهر اجرا كند.
وی اضافه كرد: افزایش افسردگی‌ها و عصبی شدن‌ها از عوامل رشد شهرها به‌صورت غیر‌اصولی و صرفاً توسعه عمودی شهرها است. در واقع خانه‌ها تبدیل به موجودات بی‌جانی شده‌اند كه تنها از سنگ و خاك استفاده كرده‌اند و دیگر از خانه‌هایی حتی كوچك با حیاط‌هایی سبز و دارای حوض‌های كوچك خبری نیست و حیاط‌ها تبدیل به پاركینگ‌های مشاع بدون تعلق خاطر شده‌اند.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر قزوین ادامه داد: حتی ساختن پارك‌های بزرگی نظیر بزرگ‌ترین پارك درون‌شهری در ناحیه شهری مهرگان هم نمی‌تواند حس تعلق خاطر را همچون فضاهای سبز خانگی به اهالی القا كند. در واقع حس خانه سبز با شهر سبز متفاوت است و نمی‌توان در شهری با ساختمان‌های بلند با احداث پارك و فضای سبز این حس را به شهروندان تلقین كرد.
فرخزاد اضافه كرد: باید در شهر سلایق همه اقشار را در نظر گرفت و فضا را برای افرادی كه علاقه‌ای به زندگی آپارتمان‌نشینی ندارند، فراهم آورد و لزوماً با نگاه توسعه شهر، آپارتمان‌نشینی را به شهروندان تلقین نكرد.
وی یادآوری كرد: نگاه ما در شورا توسعه افقی و ایجاد باغ ویلاهاست و در این زمینه به استفاده از فضاهای موجود نظیر زمین‌های بالای اتوبان نیاز داریم ولی متأسفانه این موضوع توسط كمیسیون ماده 5 رد شده و این امكان وجود ندارد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان افزود: سیاستگذاری‌ها در كمیسیون ماده 5 انجام می‌شود و ما به‌عنوان مسئولان شورا یا نظام مهندسی به‌عنوان اعضای این كمیسیون حق رأی در این حوزه نداریم و نمی‌توانیم در مبحث رشد عمودی وارد عمل شویم.
رئیس كمیسیون عمران شورای اسلامی شهر قزوین گفت: ساخت بناهای بلند نظیر برج تجارت با حدود 500 تا 800‌متر مشاع یكی از پروژه‌های نقد برانگیز شهری است كه می‌تواند علاوه بر ایجاد فضای نامناسب شهری، معضلاتی نظیر ترافیك و تمركز را در شهر ایجاد كند. فرخزاد ادامه داد: متأسفانه در حوزه شهرسازی و تأیید تراكم و ارتفاع سازه، نظام مهندسی توان ورود ندارد، چرا كه زمانی مهندسان ما وارد نظارت می‌شوند كه دستور تهیه نقشه صادر شده و تراكم و تعداد طبقات مشخص شده و مهندسان ناظران نظام مهندسی علناً توان مخالفت با آن را ندارند.

تراكم‌های متناسب؛ زندگی آرام
از سویی «حمد جهانبخشی» یكی از شهروندان قزوینی فعال در حوزه ساختمان‌سازی با اشاره به ویژگی‌های تراكم بالا به‌ویژه تراكم‌های زیر 5 طبقه به همشهری گفت: رشد عمودی شهر در برخی موارد می‌تواند مفید باشد به گونه‌ای كه به جای ساخت واحدهای كوچك زیر 60 متری، فضاهایی بزرگ‌تر ساخته شود و واحدهای مسكونی بزرگ‌تری به مردم تحویل دهیم. وی افزود: همچنین می‌توان با افزایش تنها 3 متری ارتفاع و یك طبقه تراكم، خانه‌هایی آرام‌تر و بدون دریافت صداهای مزاحم از سوی واحدهای مجاور ایجاد كرد.
شهرسازی مبحثی پیچیده است و نمی‌توان مستقیماً ارگان خاصی را در این حوزه مقصر این وضعیت دانست، چرا كه نهادهای متعددی در این میان نقش دارند و الگوی ساخت و ساز شهرها صرفاً از سوی یك نهاد خاص صادر نمی‌شود، اما موضوعی كه در این میان مطرح است اینكه نهادهای ذی‌ربط چه ناظر و چه مجری باید به این واقعیت اهمیت دهند كه بافت شهر، معماری و الگوهای ساخت‌وساز شهری باید با اقلیم، شرایط زیست‌محیطی، تاریخی، اجتماعی و فرهنگی شهرها مطابقت داشته باشند و الگوبرداری محض از كشورهای دیگر و ساخت آپارتمان‌های بلند نشانه توسعه‌یافتگی و شهرهای رشد یافته نیست.



چهارشنبه 20 خرداد 1394 - 09:32:36





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن