تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فاطمه پاره وجود من است، هر که او را بیازارد مرا آزار داده و هر که او را خوشحا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821077221




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بايد راه را براي تحصيل گروه پرستاري در خارج از کشور هموار کرد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۹ خرداد ۱۳۹۴ (۱۶:۵۳ب.ظ)
وزير بهداشت عنوان کرد: بايد راه را براي تحصيل گروه پرستاري در خارج از کشور هموار کرد موج - وزير بهداشت با بيان اينکه در اجراي بهتر طرح تحول نظام سلامت بايد تمام تلاش خود را به کار بگيريم تا فضاي اميد به يأس تبديل نشود، افزود: اگر نگاه همه، به سازندگي در کشور است به ايجاد فضاي اميد نياز داريم که اين فضا جز با اعتماد محقق نمي‌شود.
به گزارش خبرگزاري موج، سيد حسن هاشمي، وزير بهداشت در ديدار با مديران پرستاري دانشگاه‌هاي علوم پزشکي و ساير مراکز که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: حرکت کلي و بزرگي را در جهت تحول نظام سلامت آغاز کرده‌ايم که بايد تلاش کنيم که اين طرح استمرار داشته باشد.
وزير بهداشت با بيان اين‌که اجراي طرح تحول سلامت موجب رضايتمندي مردم شده است، گفت: مردم به‌رغم همه مشکلات خود، قدردان هر خدمتي که به آنان ارائه مي‌شود، هستند.
هاشمي گفت: علاوه بر مردم، نيروي انساني و ارائه‌دهندگان خدمت و همچنين منابع مالي پايدار که مي‌تواند پاشنه آشيل اين طرح باشد اهميت زيادي دارند، بنابراين بايد مراقبت کنيم تا منابع هدر نرود و با ارائه خدمات مناسب باعث ايجاد رضايتمندي بالايي بين مردم شويم.
هاشمي با بيان اين‌که براي ارائه هر خدمت و ارتقاء آن قطعا به منابع مالي نياز است، تصريح کرد: نبايد اين منابع به صورت موسمي باشد و با تغيير يک وزير يا يک دولت دستخوش تغيير شود.
وي با تاکيد بر ضرورت اختصاص منابع پايدار به حوزه سلامت و طرح تحول سلامت و مشکلات دولت براي تأمين منابع گفت: با توجه به نوسانات قيمت نفت اميدواريم بتوانيم بودجه وزارتخانه را نه از طريق يارانه و نفت بلکه از طريق اصلاح نظام مالياتي تأمين کنيم.
وزير بهداشت با اشاره به حمايت‌هاي مقام معظم رهبري و قواي سه‌گانه از طرح تحول نظام سلامت افزود: قواي سه‌گانه احساس کردند که اين طرح متعلق به کل نظام جمهوري اسلامي است و حمايت‌هاي لازم را از آن داشتند ضمن اينکه وزاري کابينه نيز حمايت‌هاي خوبي از اين طرح داشتند.
هاشمي گفت: متأسفانه برخي تصور مي‌کنند منابعي که صرف تربيت نيروي انساني مي‌شود هزينه و به نوعي دور ريختن منابع است، اما؛ بايد توجه داشت که هزينه براي تربيت نيروي انساني سرمايه‌گذاري است به عنوان نمونه آموزش و پرورش براي پرورش نيروي انساني در کشور از نظر هزينه‌اي مقام اول و وزارت بهداشت مقام چهارم را دارد اما هيچ کدام هزينه نيستند.
وزير بهداشت با اشاره به کمبودها در بخش تجهيزات، فضا و ساختمان، به کمبود نيروي پرستاري و پايين بودن حقوق اين قشر زحمت‌کش اشاره کرد و گفت: ريشه اين مشکلات به گذشته برمي‌گردد که سلامت در اولويت‌هاي بعضاً 9 تا 13 قرار داشت و اين باعث نارضايتي مردم مي‌شد.
هاشمي با بيان اينکه در بخش پرستاري در وزارت بهداشت کوتاهي نکرده‌ايم و البته انتظار قدرشناسي هم نداريم، افزود: براي کاهش فشار کاري پرستاران، بايد مجوز بگيريم تا کمبود نيرو را جبران کنيم که بنده شخصا اختيار اين کار را ندارم و مجلس شوراي اسلامي بايد مجوز را به ما بدهد.
وي افزود: اگر نگاهي به آمارهاي سازمان بهداشت جهاني بيندازيم متوجه مي‌شويم که در کشورهاي منطقه، به ازاي هر 1000 نفر به صورت ميانگين بين 2.6 تا 4 نفر پرستار وجود دارد که در ايران به ازاي هر 1000 نفر 1.3 پرستار و حتي در برخي مناطق تهران 0.4 است که مي‌تواند باعث عدم رضايت مردم شود.
وزير بهداشت با بيان اينکه تاکنون براي نيروهايي که بازنشسته شده‌اند جايگزيني نداشته‌ايم، افزود: به تازگي توانستيم مجوز به کارگيري 7 هزار نيروي انساني جديد را براي بيمارستان‌هاي جديد در آستانه راه‌اندازي بگيريم.
هاشمي با انتقاد از کساني که متوسط درآمد پزشکان کشورهاي غربي را با حداکثر درآمد يک متخصص و نه ميانگين آن‌ها مقايسه مي‌کنند، افزود: بنده در آموزش و پرورش معلمي را مي‌شناسم که براي هر ساعت تدريس 1.5 ميليون تومان مي‌گيرد، پس بياييد بگوييم تمام معلمان اين ميزان درآمد دارند؟ اين بي‌انصافي و ظلم در حق صنف‌هاي زحمت‌کش جامعه است.
وي تصريح کرد: کارانه پرستاران در شروع به کار ما در وزارت بهداشت در برخي استان‌ها حدود 15 تا 18 ماه تأخير داشت که تمام تلاش خود را براي پرداخت به موقع انجام داديم.
هاشمي تأکيد کرد: با توجه به کمبود نيرو، موسسه‌اي را زير نظر هيأت امناي ارزي راه‌اندازي کرديم تا نيروهاي مورد نياز را جذب کند و برخلاف گذشته که حقوق با تأخير و کسر کسورات همراه بوده روند پرداخت حقوق در اين موسسه به صورت کشوري و عمودي است و هيچ تفاوتي بين پرستاران جز در سابقه و تحصيلات وجود ندارد.
وي اظهار داشت: همان‌طور که درآمد بيمارستان‌ها افزايش پيدا کرده است، سهم پرستاران نيز بايد افزايش پيدا مي‌کرد، اما؛ انصاف نيست که به نسبت مساوي تقسيم شود به عنوان نمونه درآمد يک پرستار که به صورت شيفتي در درمانگاه کار مي‌کند يا پرستاري که منشي رئيس شده است نبايد با يک پرستار که در بخش اورژانس، سوختگي و رواني مشغول است يکي باشد.
هاشمي بيان داشت: طرح پرداخت مبتني بر عملکرد در مفهوم و در سطح نظري درست و کامل است، اما؛ در اجرا نياز به ظرافت کاري‌هايي دارد که لازم است در صورت نياز اصلاح و بازنگري شود.
وزير بهداشت گفت: اختيار پرداخت مبتني بر عملکرد را به دانشگاه‌ها داديم تا در گروه پرستاري متناسب با حجم کار و رسته شغلي پرداخت شود.
وي تصريح کرد: به دليل دخل و تصرف برخي دانشگاه‌ها در پرداخت، تأکيد کرديم که توزيع درآمد بر عهده بيمارستان‌ها باشد.
هاشمي افزود: در برخي بيمارستان‌هاي تک رشته‌اي مانند چشم‌پزشکي و قلب که از ميزان حداکثري، بالاتر مي‌رود بايد منابع اضافه را در بخش‌هاي کودکان، سوختگي و ديگر بخش‌هاي محروم توزيع کنند.
وزير بهداشت با بيان اينکه بايد راه را براي تحصيلات تکميلي پرستاري در خارج از کشور را هموار کنيم، افزود: بايد مراقبت شود که اين اقدام تبليغاتي و شکلي نباشد، بلکه محتوايي باشد تا آورده آن بتواند در خدمت به مردم و ارتقاء کيفيت پرستاري مؤثر واقع شود.
وي در بخش ديگري از سخنان خود خاطرنشان کرد: در جذب 7 هزار نفر نيروي انساني، ابلاغ کرده‌ايم که حق به‌کارگيري افراد خارج از شهر مورد نياز و غيربومي وجود ندارد مگر در مواردي که اين افراد در آن شهر وجود نداشته باشند.
هاشمي ادامه داد: لازم است که طرح تعهد خدمت برداشته شود و فرزندان مردم را به گذراندن اين طرح اجباري وادار نکنيم و بايد در يک برنامه‌ريزي مشخص و طي يک مدت زمان معلوم زمان اين طرح را کاهش و سپس آن را برداريم.
وزير بهداشت گفت: اگر طرح تعهد خدمت براي پزشکان و گروه پزشکي به منظور کسب مهارت باشد اشکالي ندارد، اما؛ چون به اجبار دختر و پسر را بدون پرداخت حقوق مناسب به کار مي‌گيريم داراي اشکال است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن