واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم:
مراجع تقلید توهین به مقدسات دیگر مذاهب را حرام میدانند
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به نظر علما در ارتباط با اهانت به مقدسات اهل سنت و دیگر مذاهب گفت: مراجع تقلید توهین به مقدسات دیگر مذاهب را حرام میدانند.
![خبرگزاری فارس: مراجع تقلید توهین به مقدسات دیگر مذاهب را حرام میدانند خبرگزاری فارس: مراجع تقلید توهین به مقدسات دیگر مذاهب را حرام میدانند](http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1390/03/31/1087322_PhotoA.jpg)
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجتالاسلام والمسلمین احمد واعظی ظهر امروز در نشست علمی «مرز بدعت و نو آوری در معارف دینی با تاکید بر بحث معنویت گرایی» که در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد اظهار کرد: شریعت اسلامی مشتمل بر دستورالعملهای فراوانی است که همه در مسیر رشد و تعالی معنوی انسان نقش دارند که نماز، روزه، انفاق دعا و... از آن جمله هستند. وی با بیان اینکه عارفان، مرشدان، اساتید اخلاق و مربیان معنوی نیز دستورالعملهای فراوانی به متربیان و مریدان و شاگردان خود میدهند، تصریح کرد: در این زمینه پرسشهایی مطرح است که آیا فراتر از دستورالعملهای شناخته شده فقهی و شرعی که در قرآن کریم و تراث روایی آمده و به طریق اجتهاد فقهی عرضه شده است میتوان دستورالعملی پدید آورد که در مسیر کمال انسان موثر باشد یا فراتر از آن بدعت مذموم است؟ رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به بحث نو آوری در معارف دین بیان کرد: تفسیر پویا یا ارائه معنوی پویا زمانی رخ میدهد که معنویت دینی را از نو بنویسیم و نو بودن یکی از مولفههای تفسیر پویا است ولی باید اذعان کرد که هر طرح نو پویا نیست. وی با بیان اینکه نوآوری در حوزههای حکمت عملی با حوزههای حکمت نظری متفاوت است تصریح کرد: در حوزه نظری نفس نوآوری هر چند طرح مسئلهای جدید نباشد ولی استدلال نو باشد تاسیسی است. واعظی ادامه داد: در حوزه حکمت عملی فقه پویا و معنویت پویا به صرف بیان نکتهای نو، پدید نمیآید و در این زمینه باید پویایی را مورد بررسی قرار دارد و باید اذعان کرد پویایی به این معنی نیست که برداشت نو باشد ولی هر معنویت پویا به طور قطع نو است و یکی از ارکان پویا بودن، نوبودن است. وی با تاکید بر اینکه تفسیر پویا در مقابل تفسیر بدعت آمیز قرار میگیرد، گفت: بدعت همان چیزی است که موجب تحریف یا فساد در دین میشود. رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه بدعت چهار مولفه دارد عنوان کرد: نو بودن یکی از ارکان بدعت است ولی هر امر جدیدی بدعت آمیز نیست و باید امری دینی باشد که بتوان آن را بدعت نامید. وی وجه غیرحجت و غیرمضبوط را ماخوذ منابع دینی دانست و گفت: انتساب دادن مسئلهای به شارع میتواند در دین بدعت ایجاد کند ولی اگر شخصی ایده نو ارائه دهد و ارتباطی به دین نداشته باشد بدعت نیست. واعظی با تاکید براینکه دین مجموعهای از باورها و عقاید و اخلاقیات است گفت: با این وجود نمیشود هر باوری را دینی عنوان کرد. اگر کسی راجع به صفات خدا مسئلهای را نسبت بدهد این مسئله چون به دین آسیب میزند، بدعت است. وی بیان کرد: اگر در فضای عقاید و فرق اسلامی حرکت کنیم، چارهای نداریم از عینک هر مذهب و براساس معارف و مبانی که قبول دارند نگاه کنیم، زیرا چیزهایی که علمای ما بدعت برشمردهاند آنها حجت میدانند. رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر چیزی بدعت دینی نبود بدعت نیست و تکنیکهای تهذیب نفس اگر ارتباطی با شرع نداشته باشد نمیتواند بدعت باشد. وی در بخش دیگری از سخنانش به نقل قولی از آیتالله بهجت پرداخت و گفت: وهابیت یک جریان سیاسی است که برای جدایی افکنی جامعه اسلامی به وجود آمده است. واعظی در ادامه به نقشه وهابیت برای تخریب هر آنچه که به ائمه اطهار (ع) منسوب است اشاره و بیان کرد: وهابیت قصد تخریب مسجد نبوی را نیز داشت ولی تنها دلیل موفق نشدن آنها برای اجرای این نقشه شیطانی وجود مشترکاتی است که نمیتوانند آن را انکار کنند. وی با اشاره به نظر علما در ارتباط با اهانت به مقدسات اهل سنت و دیگر مذاهب گفت: مراجع تقلید توهین به مقدسات دیگر مذاهب را حرام میدانند. رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به تبیین دلایل علما پرداخت و خاطرنشان کرد: اهانت به مقدسات وهابیت موجب ریختن خون شیعه میشود که به همین دلیل علما آن را حرام میدانند. انتهای پیام/78005/صا30
94/03/18 - 15:45
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 133]