تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):کم گویی ، حکمت بزرگی است ، بر شما باد به خموشی که آسایش نیکو و سبکباری و سبب تخفی...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806772180




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شوک حرارتي علت اصلي تلفات ماهيان در سواحل کيش


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۷ خرداد ۱۳۹۴ (۱۶:۱۸ب.ظ)
شوک حرارتي علت اصلي تلفات ماهيان در سواحل کيش موج-کارشناسان مراکز تحقيقاتي شيلات و محيط زيست، شوک حرارتي را عامل اصلي تلفات ماهيان در سواحل کيش اعلام کردند.
به گزارش خبرگزاري موج، بر اساس تحقيقات و بررسي‌هاي دقيق انجام شده توسط کارشناسان موسسه تحقيقاتي علوم شيلاتي و سازمان حفاظت از محيط زيست کشور و رد شدن نقش آلاينده‌هاي انساني و نفتي، شوک حرارتي ناشي از افزايش ناگهاني آب به عنوان علت ريشه‌اي تلفات ماهيان در بخش‌هايي از سواحل کيش اعلام شد.
اين شوک به دنبال شکوفايي ناگهاني غير سمي جلبک‌ها، افزايش NH4 حاصل از انباشت جوامع جلبکي غير زنده و کاهش اکسيژن محلول روي مي‌دهد و باعث تأثيرات منفي مرگ‌بار بر روي گروهي از آبزيان ناحيه کم‌عمق ساحلي و بخصوص گروه‌هاي حساس و غيرمقاوم مي‌شود.
در ادامه پژوهش‌هاي کارشناسان، پژوهشکده اکولوژي خليج‌فارس و درياي عمان – بندرعباس نيز به استناد تصاوير ماهواره‌اي تأييد کرد در روز 20 ارديبهشت غلظت کلروفيل در آب‌هاي منطقه کيش به ميزان 110 ميلي‌گرم بر مترمکعب افزايش يافته بود.
به دنبال تلفات ماهيان در بخش‌هايي از کرانه‌هاي جنوبي سواحل جزيره کيش که 23 ارديبهشت روي داد سازمان منطقه آزاد کيش به عنوان مهم‌ترين متولي اين جزيره بلافاصله پس از اين اتفاق به بررسي اوضاع پرداخت تا در صورت غيرطبيعي بودن عامل مرگ ماهي‌ها به منظور حفظ محيط زيست ضمن رفع علت اين تلفات، چنانچه بي‌مبالاتي انساني يا سازماني در بروز اين اتفاق دخيل است نسبت به جلوگيري از ادامه اين روند و برخورد با خاطيان اقدام کند.
فريدون عوفي پژوهشگر و عضو هيات علمي بخش اکولوژي منابع آبي موسسه تحقيقات علوم شيلاتي کشور و شهرام فداکار، کارشناس ارشد دفتر مديريت سواحل سازمان حفاظت از محيط زيست با دعوت از سوي سازمان منطقه آزاد کيش با حضور در جزيره و بازديد از محل تلفات ماهي‌ها تحقيقات خود را براي روشن شدن علت اين اتفاق آغاز کردند.
مستندسازي و جمع‌آوري اطلاعات و داده‌هاي مورد نياز براساس مطالعات ميداني، آزمايشگاهي و پرسشگري٫ بررسي پيشينه مطالعات، تجربيات و وقايع‌نگاري گذشته از پديده‌هاي مشابه، تحليل موضوعي و بررسي سناريوهاي مختلف براساس پژوهش ماتريس چند جهتي (Multi-directional)، اقدامات اوليه اين کارشناسان در بررسي علت مرگ ماهي‌ها در سواحل کيش بود.
براساس بررسي‌هاي اين کارشناسان در ترکيب ماهيان تلف‌شده سه گونه مشاهده و شناسايي‌شده است که شامل ماهي چغوک – جاشره، ماهي يلي–گمگام و يک مورد بادکنک ماهي بود.
اما؛ گروه اصلي ماهيان تلف‌شده متعلق به گونه Atherinomorus lacunosus Hardyhead Silverside از خانواده پهلو نقره‌اي با اندازه‌هاي طولي کمتر از 10 سانتي‌متر است و ميانگين حجم وزني اين ماهيان حدود 10 تا 15 گرم است که به نظر نمي‌رسد کل حجم تلفات به 100 کيلوگرم هم رسيده باشد و حتي برآورد اوليه حدود 60 تا 70 کيلوگرم بوده است.
فريدون عوفي و شهرام فداکار در ادامه تحقيقات خود به بررسي وضعيت محيط ساحلي–دريايي، بازديد ميداني و عمليات غواصي در تمام جوانب مربوط به سازه‌هاي انسان ساخت همجوار و مصاحبه با کارشناسان، محيط‌بانان، صيادان و غواصان بومي از ديگر اقدامات اين کارشناسان در انجام اين پژوهش بود.
همچنين بر اساس برخي اظهارات در اخبار منتشرشده از تلفات ماهي‌ها، آلودگي‌هاي نفتي از سوي افراد غيرمتخصص به عنوان علت اين تلفات عنوان‌شده بود به همين دليل متخصصان امر اين موضوع را نيز به صورت دقيق بررسي کردند.
براساس اين تحقيقات نزديک‌ترين حوزه استخراج و پالايش، مجموعه سکوهاي دريايي و ميادين بهره‌برداري نفتي به جزيره کيش با فاصله بيش از 80 کيلومتر جنوب شرقي (جزيره سيري) و بيش از 60 کيلومتر غربي(جزيره لاوان) واقع شده است و در بخش جنوبي جزيره کيش هيچ‌گونه تأسيسات نفتي و صنايع سنگين مرتبط با نفت و گاز مستقر نيست.
همچنين در بررسي‌هاي اين کارشناسان و ديگر آزمايش‌هاي مراکز تحقيقاتي و پژوهش‌هاي انجام شده توسط مسوولان و کارشناسان ادارات دامپزشکي، شيلات و محيط زيست کيش بر روي ماهيان و آبزيان منطقه، هيچ‌گونه آثار باقيمانده و يا بوي مواد نفتي بر روي نمونه‌هاي ماهيان مشاهده و گزارش نشده است.
از سويي ديگر، محدوده آب‌هاي جنوب جزيره کيش خارج از محدوده خطوط کشتيراني تجاري (نفت‌کش‌ها) منطقه‌اي–بين‌المللي خليج‌فارس است و حدود 15 مايل با مسير کشتيراني فاصله دارد و تمام فعاليت‌هاي قايق‌راني تفريحي و تندرو، جت اسکي و مسافرتي در بخش شمالي و شرق، و بخش غربي (در ارتباط با جزيره هندورابي) متمرکز است.
براساس اطلاعات به دست آمده از سازمان بنادر و دريانوردي و اداره بندر جزيره کيش و همچنين درياباني منطقه، در ارديبهشت ماه هيچ گزارشي مبني بر تصادم دريايي و يا غرق شدن شناور ثبت و اعلام نشده است.
در پايان اين تحقيقات مشخص شد با استناد به اعلام پژوهشکده اکولوژي خليج‌فارس و درياي عمان – بندرعباس مبني بر بالا بودن ميزان کلروفيل در روز 20 ارديبهشت در آب‌هاي منطقه کيش تنها علت بروز اين اتفاق شوک حرارتي ناشي از افزايش ناگهاني آب است.
گونه ماهي تلف‌شده در اين اتفاق ارزش شيلاتي–اقتصادي نداشته و همچنين با توجه به عدم حضور آلاينده‌هاي محيطي مانند ترکيبات نفتي و فلزات سنگين و نيز ترکيبات سمي ناشي از کشند قرمز (Red Tide)، ضمن اين که دليل تلفات، آلاينده‌هاي نفتي و ترکيبات سمي نبوده براي بهداشت و سلامت جوامع انساني نيز خطرآفرين نيست.
گفتني است؛ در حال حاضر جزيره کيش زيستگاه حدود 700 راس آهو٫ 170 گونه پرنده و محل زندگي دو گونه کمياب از لاک‌پشت‌هاي جهان به نام پوزه عقابي و سبز است.
همچنين اطراف اين جزيره تا عمق 8 متري پوشيده از مرجان‌هاي حاشيه‌اي و مملو از تعداد بشماري از ماهيان و ساير آبزيان جوامع مرجاني است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن