محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1853199068
جام جم ایام - تخت شاهی در گرو «تخت قاپو»
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
اگرچه سند «تخت قاپو کردن» عشایر در تاریخ معاصر ایران به نام «رضاشاه» خورده است، اما فرزند او نیز در این زمینه ید طولایی دارد. اشتباه اساسی پهلوی پدر و پسر این بود که با برنامه های بهاصطلاح توسعهگرای خود، به نهادها سنتی و ریشهدار حمله کرده و آنها را به حاشیه راندند.
طرح اسکان ایلات و عشایر که به موجب نظامنامهی «تخت قاپوی ایلات» از سال 1312 اجرا شد، بخشی از سیاست نوسازی رضاشاه بود که چند هدف عمده را دنبال میکرد که مهمترین آن، به کنترل درآوردن عشایر کوچنشین بود. جمعیتی قابل توجه که در صورت کوچ مداوم از دایرهی کنترل دولت خارج میشدند. ایجاد علایق ملی بهجای پایبندیهای ایلی و سنتی در جهت تحقق یکپارچگی مدنظر شاه و اخذ مالیات بیشتر و در قالبی راحتتر، از اهداف دیگر این اقدام بود.
در اندیشهی تمامیتخواه دولت پهلوی اول، که میل شدیدی به تمرکزگرایی داشت، هر نوع تحرک ایلات به خودسری و برپایی بساط ملوکالطوایفی تعبیر شده و محکوم به شکست بود. از سوی دیگر، ادامهی سنن و و شیوههای تولیدی و زیستی که جامعهی عشایری طی قرنها بدان خو گرفته بود، از دیدگاه دولتی که قصد مدرنسازی سریع جامعهی در حال گذار ایران از سنت به مدرنیسم را داشت، ناپسند تلقی شده و با آن برخورد میشد.[1] پس از برکناری رضاشاه، این فشار از دوش جامعهی عشایری برداشته شد و تا اواخر دههی 1330 نیز حکومت با توجه به عدم ثبات و مشکلات داخلی، چندان با عشایری که دارای قدرت سیاسی و اجتماعی قبل توجهی بودند برخورد نداشت، اما با آغاز فرآیند توسعهی پهلوی دوم که تبلور عینی آن در«انقلاب سفید» و طرح «اصلاحات ارضی» بود. رابطهی متروکشده و خصمانهی عشایر با حکومت مطلقه، اینبار بهشکلی دیگر و در قامت حریفی همچون دولت توسعهگرای پهلوی دوم، احیا شد.
انقلاب سفید و اصلاحات ارضی
حرکت جدی نوسازی دورهی پهلوی دوم به برنامهی «انقلاب سفید» و بهویژه «اصلاحات ارضی» که در سال 1341 کلید خورد، بازمیگردد. شاه «اصلاحات ارضی» را تنها بهعنوان یکی از اصول ششگانهی «انقلاب سفید» مطرح کرد. این اصول در 6 بهمن سال 1341 به رفراندوم گذاشته شد که به گفته ی حکومت با 99 درصد آرا تأیید شد! شش مادهی دیگر نیز به تناوب در سالهای بعد به این اصول اضافه شدند. این اصول در مجموع عبارتاند از: 1. اصلاحات ارضی، 2. ملی کردن جنگلها و مراتع، 3. فروش کارخانههای تحت مالکیت دولت به مردم برای تأمین هزینهی اصلاحات ارضی، 4. واگذاری بخشی از سهام کارخانهها به کارگران، 5. اصلاح قانون انتخابات و دادن حق رأی به زنان، 6. ایجاد سپاه دانش، 7. ایجاد سپاه بهداشت، 8. ایجاد سپاه ترویج و آبادانی، 9. ایجاد خانه های انصاف در روستاها، 10. ملی کردن آبراهها، 11. نوسازی ملی و 12. انقلاب آموزشی و اداری.[2]
در میان این اصول که به نام «انقلاب شاه و مردم» معرفی شده بود، اصلاحات ارضی جایگاه محوری داشت؛ چراکه با کشاورزی و دامداری بهعنوان اصلیترین عامل تولید در اقتصاد ایران، مرتبط بود و زندگی بخش وسیعی از کشاورزان و دامداران را دستخوش تغییرات عمده مینمود.
مطابق قانون اصلاحات ارضی، هر زمیندار مجاز به داشتن یک روستا بود. دولت باقیماندهی روستاهای او را در اقساط سالیانه خریداری میکرد. ارزشگذاری زمینهای خریداریشده براساس مالیات پرداختی صاحبان آن بود. دولت این زمینهای خریداریشده را در میان کشاورزان فاقد زمین توزیع میکرد و آنها میبایست مبلغ آن را طی اقساط سالانه پرداخت میکردند. شاه در تلاش بود تا پیوند زمینداران و سران ایلات را با روستانشینان و عشایر قطع و آنها را در شهرها متمرکز نماید تا بهمرور نفوذ اجتماعی آنان ضعیف شود. سپس با جلب رضایت و پشتیبانی کشاورزان، عقبهی اجتماعی لازم برای روبهرو شدن با طبقهی متوسط جدید، که روزبهروز فربهتر میشد را کسب کند.[3]
رویکرد دوگانهی مدارا/ستیز در یک رابطهی همیشه خصمانه
تا اواخر دههی 1330 عشایر ایران هنوز هم نیرویی قدرتمند بودند. در طول این مدت، حکومت وقت با دو نوع سیاست در مقابل عشایر قرار گرفت:
1. از طریق مدارا و همکاری که نمونههای آن عبارت بود از: استرداد ثروتهای مصادرهشدهی خوانین در سال 1324، اجرای طرح «کونینگ» در سالهای 27-1326 (که براساس آن، ایلات ایران ذخیرهی ارتش اعلام شدند)، برقراری کنگرهی عشایری ایران در سال1331، پرداخت غرامت به ایلاتی که در ملی شدن صنعت نفت خسارت دیده بودند در سال 1336 و...
2. از طریق سرکوب و قلع قمع که نمونهی آن، تبعید خوانین قشقایی در سال 1333، ایجاد ستاد و کالبد نظامی متخصص در امور عشایر در سال 1335، دستور و اجرای خلع سلاح عمومی و... است. همچنین در سال 1339، عنوان «خان» با همهی امتیازات و قدرت و برتریهایی که در نظام عشایری به این عنوان وابسته بود، از طرف حکومت ملغی شد.
هدف حکومت از اجرای سیاست «مدارا/ستیز» تضعیف عشایر و عدم رویارویی مستقیم با آنان بود. بخش اول این سیاست از طریق حذف خوانین و موجودیت رؤسای قبایل انجام شد که با اصلاحات ارضی پیوند داشت. از بین لوایح انقلاب سفید، لایحهی ملی کردن مراتع، تأثیر سنگینی بر حیات اقتصادی دامداران چادرنشین گذاشت. رئوس کلی این لایحه، که بر اکثر عشایر تأثیر منفی داشت، در این سه اصل خلاصه میشد:
1. زمینهای بایر بهطور اعم ملی و به نام دولت ثبت میشود.
2. بهرهبرداری از این زمینها بدون داشتن جواز مخصوص که به نام شخص معینی، از طرف ادارات دولتی مربوطه صادر میشود، به هر شکل ممنوع است.
3. میزان و مساحت مرتع و بهرهبرداری از آن، که با جواز «علفچر» به کسی واگذار میشود، دارای شرایطی است؛ از جمله اینکه کارشناسان برای تعداد دامهای هر دامدار، حد نصابی قائل میشدند و اگر تعداد دام از این حد تجاوز میکرد، به تعداد دامی که قانون معین کرده است، جواز «علفچر» صادر میشد و دامدار مجبور بود که برای مازاد دام، راه دیگری پیدا کند که معمولاً مجبور به فروش آنها میشد. دامدارانی که موفق به دریافت چنین جوازی میشدند، موظف بودند سالانه در ازای این بهرهبرداری، مبلغی بهعنوان حق تعلیف به صندوق دولت پرداخت نمایند که میزان آن با ترکیب دامهای رمه، نسبت مستقیم داشت.[4]
نبرد مسلحانه؛ واکنش عشایر جنوب
از جمله مخالفتهای جدی عشایر با اصلاحات ارضی، به جریان خلع سلاح عشایر جنوب (قشقاییها) بازمیگردد. شورش عشایر جنوب تقریباً با اجرای برنامهی اصلاحات ارضی مصادف بود. در این زمان، اکثر خوانین منطقهی جنوب با حکومت وقت اختلاف داشته و اصلاحات ارضی را مخالف منافع خود میدانستند. اسکان عشایر فارس نیز در همین راستا پیگیری میشد. به گفتهی روزنامهی اطلاعات، مقدمات اسکان یک دستهی هشتاد خانواری از قشقاییها در آذرماه سال 41 فراهم شده و دولت در پی آن بود تا کلیهی املاک مشمول قانون اصلاحات ارضی را خریداری و بین چادرنشینان تقسیم کند.[5]
درگیری قشقاییها با نیروهای نظامی دولتی از آنجا آغاز شد که در اواخر آبانماه 1341، مهندس ملک عابدی، رئیس حوزهی اصلاحات ارضی فیروزآباد، به دست عشایر قشقایی کشته شد. به دنبال این حادثه، استاندار فارس تغییر کرد و در شیراز اعلام حکومت نظامی شد. این واقعه بهانهای به دست مسئولان دولتی داد تا برنامهی خلع سلاح عشایر را از سر گیرند. در دهم بهمنماه سال 1341، در فارس خلع سلاح عمومی اعلام شد. در ماههای پایانی این سال، درگیریها به اوج رسید؛ بهگونهای که به دستور شاه، طی اعلامیهای در شانزدهم اسفندماه، مناطقی نظیر «کوهمره سرخی»، «فراشبند»، «فیروزآباد»، «کارزین»، «بویراحمد علیا و سفلی» و «کهگیلویه» و «ممسنی» مناطق جنگی اعلام شد.[6]
به نتیجه نرسیدن اقدامات ارتش و ژاندارمری فارس، باعث شد تا ارتشبد بهرام آریانا، مأموریت پایان دادن به این غائله را از شاه دریافت کند. اقدامات بیرحمانهی آریانا در سرکوب خوانین قشقایی و بویراحمدی (که با بمباران هوایی برخی مناطق همراه بود)، باعث شد تا تعدادی از آنها از مخالفت دست بردارند. با فروکش کردن طغیان ایلات فارس و قطعی شدن شکست آن، مسئولان اصلاحات ارضی به اقدامات خود ادامه دادند و در نهم اردیبهشت سال 1342 با ترسیم جداولی از اسامی خوانین و اعلام مناطقی که با قیمت پیشنهادی دولت باید به مأمورین اصلاحات ارضی واگذار شود، ضربهی نهایی خود را بر پیکرهی عشایر معترض قشقایی وارد آوردند.
پیامدهای اصلاحات ارضی بر عشایر
اصلاحات ارضی نظام سهمبری و سلطهی مالک زمیندار را بهشدت تضعیف نمود، اما از آنجایی که نیمی از خانوارهای روستانشین قرارداد سهمبری نبسته بودند و حق نسق نداشتند، مشمول این قانون نشدند. مالکان هم اغلب با استفاده از مفرهای قانونی، بسیاری از املاک خود را حفظ کردند. اگرچه قدرت سیاسی و اقتصادیشان تحلیل رفته بود.[7] به اعتقاد هالیدی، قانون اصلاحات ارضی پس از ده سال، فقط شامل سی درصد از روستاهای ایران شد که در آنها هم فقط ده درصد زمینها کاملاً تقسیم شده بود و در بقیهی روستاها فقط چند دانگ به دهقانان فروخته شد. از میان 5/3 میلیون خانوار روستایی نیز تنها حدود هفتصد هزار خانوار صاحب زمین شده بودند.[8]
توان اقتصادی و سیاسی عشایر ایران در حکومت محمدرضاشاه تحلیل رفت. ارقام رسمی در مورد تعداد عشایر کوچنشین نشان میدهد که این جمعیت از 5/2 میلیون نفر در سال 1279 شمسی (1900 میلادی) به حدود 2 میلیون نفر در سال 1320 و 8/1 میلیون نفر در سال 1355 تنزل پیدا کرد.[9]
سران ایلات هم مانند مالکان روستاها، در نتیجهی اصلاحات ارضی و اسکان عشایر، قدرت سیاسی و منزلت اجتماعیشان را از دست دادند، اما بعضاً توانستند قدرت اقتصادی خود را حفظ کرده و بهصورت زمیندار، سوداگر، اداری ردهبالا یا فرماندهی ارتش درآیند. در مقابل، گروه زیادی از طبقات پایین عشایر بر اثر سیاستهای دولتی یا مشکلات اقتصادی، یکجانشین شدند. عدهی کثیری از آنان بهصورت دهقان کمزمین یا کارگر کشاورزی درآمدند و در کارخانهها به کار پرداختند یا بهصورت عملهی ساختمانی به زندگی سخت و اسفناکی حاشیهی فقیرنشین شهرها روی آوردند. زندگی برای اغلب عشایر دشوارتر شد. آمار و ارقام وضعیت تغذیه در روستاها حاکی از سوءتغذیهی شدید در کردستان، خوزستان، کرمان و بختیاری، یعنی مناطقی است که جمعیت ایلی زیادی داشتند.
اسکان ایلات و کاهش جمعیت ایلی، موجب کاهش تولید گوشت و فرآوردههای لبنی در دهه50-1340 شد. سهم دامپروری در تولید کشاورزی که در دههی 1960 میلادی (1340 شمسی)، 40 درصد بود، در سال 1349 با افتی شدید، به 26 درصد رسید که البته در سالهای 57-1352 بر اثر تلاشهای دولت و ایجاد واحدهای بزرگ سرمایهای برای پرورش گوسفند و ماکیان، به 33 درصد افزایش یافت. بهتدریج که تولیدات دامی خصلت عشایری خود را از دست داده و ویژگیهای سرمایهداری به خود گرفتند، از توانایی کشور در صدور مواد غیرنفتی از جمله گوشت، چرم، سالامبور، پشم و قالی نیز کاسته شد. از زاویهی وجه تولید، بهرغم پیشرفتهایی که در ایجاد واحدهای تولید دامپروری سرمایهداری پدید آمد، وجه تولید شبانکاره-چادرنشینی حالت محدودتری به خود گرفت و در مقایسه با قبل، سهم آن در اقتصاد و نیروی کار بهشدت کاهش پیدا کرد.[10]
یکی از مؤثرترین شیوههای رژیم پهلوی در جهت از بین بردن شیوهی زندگی کوچنشینی، ایجاد تغییر در فرهنگ ایلیاتی بود. تأسیس مدارس عشایری در سال 1346 و ورود برخی جوانان عشایری به دانشگاه و مؤسسات آموزش عالی، در کنار فوایدی که داشت، باعث شد این عده پس از فراغت از تحصیل و دستیابی به مشاغل جدید، دیگر رغبتی به زندگی سنتی عشایری نشان ندهند. در فرآیندی زنجیروار، تغییر در رفتار اجتماعی و سبک زندگی آنان، الگویی برای سایر جوانان ایلی محسوب میشد.
زرقوبرق زندگی شهری و نبود فرصت شغلی در کنار فقر و استضعاف خانواده، باعث میشد که جوان ایلی دورنمایی از زندگی بهتر را در پرتو تحصیلات عالی جستوجو نماید و بدین ترتیب، روندی آغاز شده بود که بهتدریج فرهنگ بسته، ولی خالص عشایری، در فرهنگ شهری مستحیل شده و این استحالهی فرهنگی تأثیر خود را بر روند زندگی کوچنشینی برجای میگذاشت.[11]
فرجام سخن
اگرچه سند «تخت قاپو کردن» عشایر در تاریخ معاصر ایران به نام رضاشاه خورده است، اما فرزند او نیز در این زمینه ید طولایی دارد.محمدرضا پهلوی برای تثبیت قدرت خویش، از تضعیف و پراکندگی نیروی اجتماعی-سیاسی عشایر با ابزار «انقلاب سفید» ابایی نداشت. برنامههای نوسازی شاه اگرچه در ابتدا و بهویژه در منطقهی فارس با مقاومت ایلات و عشایر مواجه شد، اما این تحرکات با خشونت سرکوب شده و شاه با قدرت به پیادهسازی ایدههای بلندپروازانهی خود برای رساندن ایران به دروازههای تمدن، ادامه داد. او نیز همچون پدرش از درک این واقعیت ناتوان بود که شیوهی زندگی عشایر مبتنی بر پیشینهای چندهزارساله بوده و برخورد اینچنینی با آن، نتیجهای در بر نخواهد داشت.
اشتباه اساسی دولت پهلوی (پدر و پسر) این بود که با برنامههای بهاصطلاح توسعهگرای خود به نهادها و نیروهای سنتی و ریشهدار حمله کرده و آنها را به حاشیه راندند، اما به دلیل ساخت بستهی حکومت، از ایجاد سازمانهای قدرتمند اداری و اجتماعی جایگزین ناتوان بودند.[12] اگرچه جوهرهی زندگی عشایری با توجه به پیوندهای عمیق و فرهنگیاش در برابر هجوم همهجانبهی اصول انقلاب سفید، مانایی خود را حفظ کرد، اما فرآیند گسترش و زایایی آن با گسستی عمیق روبهرو شد. تضعیف وجه زندگی عشایری به ضعف اقتصاد کلان و وابستگی هرچه بیشتر به واردات مواد غذایی انجامید. از سوی دیگر، سیل مهاجرت جمعیت بیکار فاقد دام و زمین به شهرهای بزرگ به بروز ناهنجاریهای اجتماعی و اقتصادی فراوانی انجامید که در کنار عوامل دیگر، پایههای نظام پهلوی را لرزاند.*
پینوشتها:
[1]. نفیسه واعظ، سیاست عشایری دولت پهلوی اول، تهران، نشر تاریخ ایران، ص 549.
[2]. جیمز آلبن بیل، سیاست در ایران (گروهها، طبقات و نوسازی)، ترجمهی علی مرشدیزاد، تهران، اختران، 1387، ص 233.
[3]. بیل، همان، ص 238-237.
[4]. مجتبی مقصودی، قومیتها و نقش آنان در تحولات سیاسی سلطنت محمدرضا پهلوی، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1382، ص 233.
[5]. روزنامهی اطلاعات، سال سیوهفتم، شمارهی 10968، 15 آذر 41، ص 14.
[6]. فاطمه نجفی کشکولی، نهضت جنوب، رشد آموزش تاریخ، شمارهی 42، بهار 90، ص 54.
[7]. جان فورن، مقاومت شکننده، ترجمهی احمد تدین، تهران، رسا، 1382، ص 476.
[8]. فردهالیدی، دیکتاتوری و توسعهی سرمایهداری در ایران، ترجمهی فضلا... نیکآیین، تهران، امیرکبیر، 1358، ص 119.
[9]. فورن، همان، ص 481.
[10]. همان، ص 482.
[11]. بابک نادرپور، ایلات و دولت، در کتاب: تحولات سیاسی و اجتماعی ایران 57-1320، تهران، روزنه، 1380، ص 292.
[12]. واعظ، همان، ص 553.
*سید مرتضی حسینی، سایت تحلیلی برهان
یکشنبه 17 خرداد 1394 ساعت 16:30
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 136]
صفحات پیشنهادی
فینال جام حذفی قطعاً در تختی برگزار میشود
فینال جام حذفی قطعاً در تختی برگزار میشود جام جم ورزشی نفت تهران که طبق قرعه میزبان فینال جام حذفی است مایل بود تا در استادیوم آزادی پذیرای ذوبآهن باشد پس از آنکه تیمهای ذوبآهن اصفهان و نفت تهران درباره محل برگزاری فینال جام حذفی با هم به توافق نرسیدند قرعهکبا حضور رئیس مجلس انجام شد افتتاح بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی 133 تختخوابه امام سجاد(ع) تبریز
با حضور رئیس مجلس انجام شدافتتاح بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی 133 تختخوابه امام سجاد ع تبریزبیمارستان تخصصی و فوق تخصصی 133 تخت خوابه امام سجاد ع دانشگاه آزاد اسلامی تبریز با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی به بهرهبرداری رسید به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز بیمارستان تخصصی و فوقورزشگاه تختی آماده و مهیای برگزاری فینال جام حذفی + تصاویر
ورزشگاه تختی آماده و مهیای برگزاری فینال جام حذفی تصاویرمسئولان ورزشگاه تختی این استادیوم را مهیای برگزاری فینال جام حذفی کردند به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس ورزشگاه تختی فردا از ساعت 18 آماده برگزاری فینال جام حذفی بین دو تیم نفت تهران و ذوب آهن است از همین روفینال جام حذفی قطعاً در تختی برگزار میشود |اخبار ایران و جهان
فینال جام حذفی قطعاً در تختی برگزار میشود کد خبر ۵۰۳۳۳۴ تاریخ انتشار ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵ ۵۸ - 25 May 2015 نفت تهران که طبق قرعه میزبان فینال جام حذفی است مایل بود تا در استادیوم آزادی پذیرای ذوبآهن باشد سازمان لیگ اما با رد درخواست باشگاه تهرانی تاکید کرد که این مسابقه باید ددلیل انتخاب تختی برای فینال جام حذفی
دلیل انتخاب تختی برای فینال جام حذفی ذوبیها همچنان بابت انتخاب تهران و استادیوم تختی برای میزبانی جام حذفی ناراضی هستند به گزارش "ورزش سه" در حالی که قرار بود استادیوم آزادی بعنوان میزبان فینال جام حذفی پذیرای دو تیم ذوب آهن و نفت تهران باشد مخالفت تیم اصفهانی باعث شآمادهسازی ورزشگاه تختی برای فینال جام حذفی +[مجموعه عکس]
آمادهسازی ورزشگاه تختی برای فینال جام حذفی مجموعه عکس جام جم ورزشی مسئولان سازمان لیگ با حضور در ورزشگاه تختی نظارت ویژهای بر آمادهسازی این ورزشگاه برای بازی امروز انجام دادند درحالی که قرار است فینال جام حذفی کشور از ساعت 18 و 30 دقیقه در ورزشگاه تختی تهران برگزار شود اجام جم ایام - امام خمینی و گروههای مسلح اسلامی
در فصلنامه 15 خرداد شماره 28 زمستان1376 در مقاله ای تحت عنوان" "شروع حرکت مسلحانه گروههای اسلامی و یک سند" به قلم محقق ارجمند جناب شهرام یوسفی فر ضمن معرفی سندی از شهربانی کل کشور پیرامون بازجویی از متهمان ترور حسنعلی منصور برداشت هایی از این سند ارائه شده که جامصطفی هاشمی: جام را در تخت خواب به کسی نمیدهند!
شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۴ سرمربی تیم بسکتبال مهرام تاکید میکند که رسیدن به موفقیت در گرو عاشقانه تلاش کردن است مصطفی هاشمی در گفت و گو با ایسنا درباره دیدار فینال لیگ حرفهای بسکتبال اظهار کرد فینال شرایط خاص خودش را دارد و همه اهالی ورزش به آن توجه ویژه میکنند این مسابقهانجام اقدامات اساسی در زمان وقوع بحران در پایتخت
انجام اقدامات اساسی در زمان وقوع بحران در پایتخت رئیس جمعیت هلال احمر گفت انتقال پایتخت از شهر تهران به شهر دیگر تنها پاک کردن صورت مسئله در زمان وقوع بحران است و باید شهروندان آموزشهای امدادی لازم را ببینند به گزارش خبرنگار شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران &آمادهسازی ورزشگاه تختی برای فینال جام حذفی + تصاویر
آمادهسازی ورزشگاه تختی برای فینال جام حذفی تصاویرمسئولان سازمان لیگ با حضور در ورزشگاه تختی نظارت ویژهای بر آمادهسازی این ورزشگاه برای بازی امروز انجام دادند به گزارش خبرگزاری فارس درحالی که قرار است فینال جام حذفی کشور از ساعت 18 و 30 دقیقه در ورزشگاه تختی تهران برگزار شودتخت روانچی در دیدار قائم مقام وزیر خارجه اتریش عنوان کرد: گروه ۱+۵ از مواضع حداکثری بپرهیزد/ تحت فشار زمان نیس
تخت روانچی در دیدار قائم مقام وزیر خارجه اتریش عنوان کرد گروه ۱ ۵ از مواضع حداکثری بپرهیزد تحت فشار زمان نیستیممعاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه با ابراز امیدواری نسبت به پرهیز طرف مقابل از طرح مواضع حداکثری گفت ما تحت فشار زمان نیستیم ولی به دنبال توافقی هستیم که همه حقوقمانجام جم ایام - پادشاهی که به مطالعه کتابهای عدل و انصاف علاقه داشت
هامر پورگشتال مورخ ترک در توصیف شاهعباس صفوی از زبان ابراهیمپاشا وزیراعظم در کتاب شاه عباس اول پادشاهی با درسهایی که باید فرا گرفت مینویسد از سفیر ایران پرسیدم آیا شاه عباس نیز مانند نیای خود دارای فضل و دانش است چون سفیر تصدیق کرد وزیراعظم پرسید به مطالعه چه قسم از کتااتفاق عجیب یک روز قبل از فینال جام حذفی ذوب آهن با دردسر در تختی تمرین کرد/پای مدیرکل ورزش و جوانان هم وسط آمد
اتفاق عجیب یک روز قبل از فینال جام حذفیذوب آهن با دردسر در تختی تمرین کرد پای مدیرکل ورزش و جوانان هم وسط آمد تیم فوتبال ذوب آهن برای برگزاری تمرین آخر خود قبل از فینال با دردسرهایی روبرو شد به گزارش خبرگزاری فارس در فاصله یک روز مانده به فینال جام حذفی و درحالی که امروز صتقابل پرسپولیس و استقلال در فینال جام حذفی / هواداران سرخابی ها ورزشگاه تختی را پر می کنند؟
تقابل پرسپولیس و استقلال در فینال جام حذفی هواداران سرخابی ها ورزشگاه تختی را پر می کنند ورزش > لیگ برتر - در فینال جام حذفی دو مربی استقلالی و پرسپولیس به مصاف هم می روند دو مربی که می توانند تا سال ها نیمکت تیم های بزرگ پایتخت را بیمه کنند به گزارش خبرگزاری خبجام جم ایام - آخرین روزهای پادشاهی که خود را شاه نمیدانست
سر هارد فورد جونز که در جوانی نماینده تجاری و سیاسی انگلستان در بصره بود اولین وزیرمختاری است که از جانب وزارت امور خارجه انگلستان به دربار فتحعلی شاه فرستاده شد ولی او اساساً با لطفعلی خان دوستی نزدیک و مکاتبه داشت جونز شیفته لطفعلی خان بوده است و کلمات و سخنان او را مو به موهیجان زیاد روی سکوهای ورزشگاه تختی در فینال جام حذفی
هیجان زیاد روی سکوهای ورزشگاه تختی در فینال جام حذفی در ده دقیقه نخست نیمه دوم دیدار فینال جام حذفی هواداران حاضر در ورزشگاه هیجان زیادی را تجربه کردند آفتاب پس از به ثمر رسیدن گل نفت هواداران این تیم به شدت علیه ذوب آهنی ها شعار دادند اما پس از اینکه ذوبی ها گل تساوی و همینطتساوی بدونگل نفت و ذوبآهن در تختی/ یحیی و علمنصور 45 دقیقه تا جام | خبرگزاری ایلنا
فینال جام حذفی فوتبال تساوی بدونگل نفت و ذوبآهن در تختی یحیی و علمنصور 45 دقیقه تا جام نیمه نخست دیدار تیمهای نفتتهران و ذوبآهن اصفهان با تساوی بدون گل دو تیم به پایان رسید به گزارش خبرنگار ایلنا تیمهای نفتتهران و ذوبآهن اصفهان در دیدار فینال جام حذفی ا-
گوناگون
پربازدیدترینها