تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن همواره خانواده خود را از دانش و ادب شايسته بهره مند مى سازد تا همه آنان را وارد ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805427687




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اردوغان و روياي برباد رفته سلطنت


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۷ خرداد ۱۳۹۴ (۷:۹ق.ظ)
جمهوري اسلامي: اردوغان و روياي برباد رفته سلطنت موج -
به گزارش خبرگزاري موج، «اردوغان و روياي برباد رفته سلطنت»عنوان سرمقاله روزنامه جمهوري اسلامي است که در آن مي خوانيد؛
افشاي همکاري گسترده آنکارا با تروريست ها در سوريه که برخي محافل خبري از آن به عنوان رسوايي سياسي اردوغان، پس از رسوايي فساد مالي سال گذشته ياد کرده اند، واکنش هاي گسترده اي عليه سياست هاي اردوغان برانگيخته است. در اين باره روزنامه جمهوريت در افشاگري جديدي، اعلام کرد مدارکي در اختيار دارد که ثابت مي کند سازمان اطلاعات ترکيه در قاچاق تروريست ها به سوريه دست دارد.
اين روزنامه قبلاً نيز با انتشار مدارکي دولت اردوغان را به حمايت تسليحاتي از تروريست ها متهم کرده بود. اين افشاگري ها، به خصوص در آستانه برگزاري انتخابات مجلس که اردوغان براي آن نقشه هاي بزرگي کشيده است خشم وي را برانگيخت بگونه اي که اردوغان صريحاً تهديد کرد مدير روزنامه جمهوريت تاوان سنگيني براي اين کارهايش خواهد پرداخت. اما مدير روزنامه جمهوريت در پاسخ، تهديد اردوغان را به خود وي برگرداند و گفت اردوغان تاوان سنگيني خواهد پرداخت. کارکنان روزنامه جمهوريت نيز در اقدامي جمعي، اعلام کردند همه آنها مسئوليت انتشار افشاگري هاي اخير را برعهده مي گيرند.
دولت اردوغان از همان ابتداي بحران سازي در سوريه، از حاميان اصلي شورشيان سوري بوده و اين را کتمان نکرده است با اينحال وي ارسال تسليحات به تروريست ها و اعزام تروريست به سوريه را تا به حال رد کرده و افشاي مدارک جديد مي تواند اعتبار منطقه اي و به خصوص داخلي وي را در آستانه انتخابات به طور جدي مخدوش کند.
ترديدي نيست که حزب «عدالت و توسعه» که رئيس آن اردوغان است، خواهد توانست در انتخابات امروز نيز به پيروزي برسد ولي نظرسنجي ها نشان مي دهد که جايگاه اين حزب نسبت به گذشته به مراتب ضعيف تر شده و از 47 درصد به 41 تنزل نموده است. اين رويداد براي اردوغان که برنامه هاي بلندپروازانه اي تدارک ديده مي تواند تلخ و ضربه اي سنگين باشد.
اردوغان با سياست هايش در سوريه و حمايت هاي آشکار و پنهان از تروريست هايي که به هيچ معيار انساني پايبند نيستند، در داخل مورد نفرت بسياري از اقشار مردم ترکيه به خصوص احزاب سياسي و قشر تحصيل کرده قرار گرفته است ولي اردوغان با تاکيد بر شعارهاي اقتصادي و مذهبي توانسته است براين نفرت داخلي غلبه کند. بخشي از راي دهندگان از آن بيم دارند که هرگونه تغيير معادل سياسي در ترکيه و شکست حزب عدالت و توسعه ممکن است آسيب ها و لطمات شديد اقتصادي متوجه زندگي و آينده مردم ترکيه سازد و بخشي ديگر، به طور سنتي جذب شعارهاي اسلام گرايانه وي هستند و گروه وي را بر ديگر گروه هاي سياسي ترجيح مي دهند.
آنچه باعث شده است اردوغان اين بار نگران تر از گذشته باشد اين است که وي ممکن است با روياي «سلطان» شدن در ترکيه براي هميشه وداع کند. اردوغان، اين جاه طلبي خود را پنهان نکرده و در ماه هاي اخير بارها گفته است مي خواهد نظام کنوني سياسي ترکيه را تغيير دهد، بدين گونه که «نظام پارلماني» را به «نظام رياستي» تبديل کند با اين هدف که خود وي به عنوان رئيس جمهور، همه کاره و قدرت اول تصميم گيري باشد. درحال حاضر، اگرچه اردوغان، رئيس جمهور است ولي بخشي از قدرت اجرايي دردست نخست وزير قرار دارد. وي با صراحت گفته است: «من همانند ديگر رئيس جمهورها نخواهم بود و کسي نيستم که در کاخ رياست جمهوري بنشينم و ماشين امضا باشم». اين موضوع است که حساسيت و اهميت انتخابات امروز را دو چندان مي کند.
اردوغان براي اينکه به روياي جاه طلبانه اش جامه عمل بپوشاند و «سلطان» شود، لازم است اکثريت مورد نياز را در مجلس در اختيار داشته باشد.
مجلس ترکيه 550 کرسي دارد و تغيير قانون اساسي، به آن هدف مورد نظر اردوغان، با دو طريق امکان پذير است. نخست اينکه دو سوم نمايندگان مستقيماً به آن راي دهند، اين بدان مفهوم است که حزب عدالت و توسعه بتواند حداقل 376 کرسي را در انتخابات امروز کسب کند، که با توجه به تحولات اخير، احتمال به دست آوردن اين تعداد کرسي بعيد است. راه دوم اين است که يک همه پرسي در کشور براي تغيير سياسي مورد نظر اردوغان برگزار شود که آن هم نيازمند حدنصاب موافقت 330 نماينده مجلس مي باشد.
توجه به اين مسائل، هرچه بيشتر حساسيت انتخابات امروز را نمايان مي کند. حزب عدالت و توسعه اردوغان از سال 1381 تا به حال يکه تاز عرصه سياسي ترکيه بوده و در اين مدت، هيچ حزبي قدرت رقابت با آن را نداشته است ولي اکنون مسائلي به وجود آمده که مي تواند اين روند را تحت تاثير قرار دهد.
پس از افشاي رسوايي فساد مالي در دولت در سال گذشته، اعتراضات گسترده اي در سراسر ترکيه شکل گرفت که دولت مجبور شد براي سرکوب آن به شديدترين شکل وارد عمل شود.
با اينحال، اردوغان در انتخابات رياست جمهوري مرداد سال گذشته توانست از اين بحران عبور کند و اکثريت لازم آرا را به دست آورد. ولي ترکيه در يکسال گذشته شاهد تحولات جديدي بوده است که موقعيت و آينده اردوغان را دچار تزلزل مي کند حتي اگر وي در انتخابات امروز هم بتواند به اکثريت دست يابد.
در تحولي جديد، در چينش سياسي مجلس، اين بار علوي ها اعلام کرده اند با حزب کردها ائتلاف خواهند کرد. کردها به دليل اينکه تاکنون قادر نبوده اند به حدنصاب کسب 10 درصد از کل آراي کشور دست يابند، طبق قانون اساسي ترکيه از داشتن نماينده در مجلس محروم بوده اند. از طرفي، علوي ها با داشتن 15 درصد جمعيت کشور، در مجلس قدرت قابل ملاحظه اي هستند و در صورت اتحاد با حزب کردها، علاوه بر اينکه ائتلاف قدرتمندي خواهند داشت کرسي هاي بادآورده متعلق به کردها را که طبق قانون، تا به حال نصيب بزرگترين حزب، يعني حزب عدالت و توسعه مي شد از چنگ آن خارج خواهند کرد و بدين ترتيب، اکثريت مورد نظر اردوغان براي ايجاد تغيير در قانون اساسي حاصل نخواهد شد.
اردوغان تاکنون موفق شده بود راي علوي ها را با خود داشته باشد. وي بارها گفته بود: اگر علوي بودن به مفهوم دوستدار حضرت علي(ع) بودن است من از هر کسي علوي تري هستم، ولي حوادث سوريه و دشمني اردوغان با دولت علوي سوريه، موجب شده است اين تبليغ ديگر کارآيي نداشته باشد. بسياري از ناظران بر اين نظر هستند که اتحاد دو حزب کردها و علوي ها، براي اردوغان يک معضل و مانع جدي است که مي تواند وي را در رسيدن به خواسته جاه طلبانه اش در تسلط کامل بر مجلس و طبعاً بر کشور ناکام نمايد.
علاوه بر اين، شکوفايي اقتصادي که همواره يکي از نقاط قوت دولت اردوغان بوده است ديگر مثل گذشته نيست به گونه اي که رشد اقتصادي ترکيه از 4 درصد در سال 1392 به 9/2 درصد در سال کاهش يافت و طبيعي است که اين روند منفي اقتصادي بر زندگي مردم و در نتيجه آراي آنها در انتخابات تاثيرگذار خواهد بود. حتي پيش بيني مي شود حزب اردوغان، که تابحال حاکم مطلق و بلامنازع در مجلس بوده است مجبور شود دولت ائتلافي تشکيل دهد و اين به معناي آن است که اردوغان بايد با روياي سلطان شدن خداحافظي کند.

نويسنده: جليل حسني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن