تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804084301




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اخباری در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس مطرح کرد 3 رویکرد اصلی دانشگاه جامع علمی‌کاربردی/ کمبود ۹ هزار شغل در کشور


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: اخباری در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس مطرح کرد
3 رویکرد اصلی دانشگاه جامع علمی‌کاربردی/ کمبود ۹ هزار شغل در کشور
سرپرست دانشگاه جامع علمی‌کاربردی 3 رویکرد اصلی این دانشگاه را تشریح کرد و با اشاره به برنامه‌های دانشگاه جامع برای اشتغال‌زایی و کمک به اقتصاد کشور و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان گفت: 9 هزار شغل نسبت به کشورهای دیگر دنیا کم داریم.

خبرگزاری فارس: 3 رویکرد اصلی دانشگاه جامع علمی‌کاربردی/ کمبود ۹ هزار شغل در کشور



به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، دانشگاه جامع علمی‌کاربردی یکی از دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که با هدف ارتقاء سطح مهارت شاغلان بخش‌های مختلف اقتصادی و افزایش مهارت‌های حرفه‌ای فارغ التحصیلان مراکز آموزش که فاقد تجربه اجرایی هستند تشکیل شده تا با بکارگیری و سازمان دهی امکانات، منابع مادی و انسانی دستگاه‌های اجرایی برای برگزاری دوره‌های علمی کاربردی در مقاطع مختلف تحصیلی اقدام کند. هدف دانشگاه جامع فراهم آوردن موجباتی است که مشارکت سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی دولتی و غیر دولتی را برای آموزش نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور است به نحوی که دانش آموختگان بتوانند برای فعالیتی که به آنها محول می‌شود. دانش و مهارت لازم را کسب کنند.
محمد اخباری که از اوایل دی‌ماه سال 93 سرپرستی دانشگاه جامع علمی‌کاربردی را برعهده گرفت حالا از برنامه‌های جدید برای تحقق اهداف این دانشگاه سخن می‌گوید. اخباری با حضور در خبرگزاری فارس 3 رویکرد اصلی دانشگاه جامع در دوره جدید را تشریح کرد.

اخباری در ابتدای حضور خود در خبرگزاری فارس، پس از بازدید از تحریریه این خبرگزاری و صحبت‌های خودمانی با خبرنگاران، خبر مربوط به بازدید خود از خبرگزاری فارس را خودش منتشر کرد.

سرپرست دانشگاه جامع علمی‌کاربردی با مدیرعامل خبرگزاری فارس و مسئولان و خبرنگاران این خبرگزاری به گفت‌وگو پرداخت و از برنامه‌های دانشگاه جامع برای اشتغال‌زایی و حتی کمک به اقتصاد کشور و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان از سوی این دانشگاه خبر داد.

* 3 رویکرد اساسی دانشگاه جامع فارس: شما از انجام سه فعالیت اساسی در دانشگاه جامع برای تحقق اهداف این دانشگاه خبر دادید. این فعالیت‌های اساسی در چه حوزه‌هایی انجام می‌شود؟ اخباری: دانشگاه جامع علمی کاربردی در دوره جدید در برنامه‌های اساسی خود سه فعالیت اصلی را پی‌گیری می‌کند که اولین رویکرد کیفی سازی دوره‌ها و رشته‌ها و همچنین تدوین سرفصل‌های مبتنی بر نیاز روز بازار کار است. دومین رویکرد دانشگاه جامع رویکرد نظارت و ارزیابی مراکز است و رویکرد سوم دانشگاه بحث مدرسان است. * تدوین سرفصل‌ها براساس نیاز بازار کار فارس: کیفی‌سازی دوره‌ها و تدوین سرفصل‌ها بر مبنای نیاز روز بازار کار به چه صورت انجام می‌شود؟ اخباری: دانشگاه جامع علمی‌کاربردی با دانشگاه‌های نظام نظری متفاوت است، در دانشگاه‌های نظام نظری ممکن است یک رشته حدود سی سال تدریس شود و سرفصل‌ها بر مبنای سال‌های گذشته باشد ولی در دانشگاه علمی‌کاربردی مجوز تدریس هر رشته برای یک دوره صادر می‌شود زیرا تدریس در این دانشگاه بر مبنای نیاز روز بازار کار است و این نیاز بر اساس زمان متفاوت می‌شود بنابراین ما در این دانشگاه نظام مهارتی و کارآفرینی، جهت‌گیری شغلی استان‌ها را هم رصد می‌کنیم تا بر اساس آمایش سرزمینی و جمعیت مولد آستانه شغل، مزیت‌های بومی و منطقه‌ای که برای راه اندازی یک رشته و دوره لازم است سرفصل دروس را تدوین کنیم. فارس: اینکه بخواهید رشته‌ها را بر مبنای نیاز روز بازار کار تدوین کنید مستلزم رصد مداوم بازار است، دانشگاه امکان انجام این کار را دارد؟ اخباری: دانشگاه مهارتی وظیفه آموزش را دارد و رصد بازار کار در اختیار وزارت کار است ولی به دلیل اینکه در حال حاضر شرایط رصد بازار کار از سوی وزارت کار مهیا نیست خودمان در دانشگاه این کار را انجام می‌دهیم. مرکز اطلاعات بازار کار باید به ما اطلاعات دهد تا ما رشته را تنظیم کنیم و پوشش همه جانبه صورت گیرد، اگر شغل‌ها بیشتر شود نیروی بازار کار بیشتر می‌شود.

* مقایسه بازار کار ایران با کشورهای دیگر دنیا فارس: در رصدهایی که داشته‌اید شرایط بازار کشور در مقایسه با بازار جهانی به چه صورت است؟ اخباری: ما در حال حاضر770 رشته داریم که هر رشته منجر به 4 شغل می‌شود یعنی حدود 3000 شغل.  
امروزه در دنیا بیش از 12 هزار شغل وجود دارد یعنی ما 9 هزار شغل نسبت به کشورهای دیگر دنیا کم داریم و این مساله به این معنی است که دنیا به سمت تخصصی شدن پیش رفته است و ما هم باید بتوانیم مشاغل را بر مبنای تخصصی شدن ایجاد کنیم. در کشور مشکل اساسی این است که به دلیل تعداد کم شغل سازمان نظام مهندسی و سازمان‌های مختلف بر مبنای رویکرد دانشگاه نظری رشته‌ها را تدوین کرده‌اند ولی ما نظام مهارتی هستیم. مثلاً‌ در رشته معماری در دانشگاه نظری معماری شهر‌سازی وجود دارد ولی ما معماری بافت فرسوده داریم و معماری‌های مختلف داریم. با سازمان نظام مهندسی و جهاد کشاورزی در حال تبادل اطلاعات هستیم تا آنها هم این پذیرش را داشته باشند. فارس: با توجه به هدفگذاری دانشگاه جامع برای کمک به اقتصاد کشور میزان اشتغال دانشجویان این دانشگاه چقدر است؟ اخباری: برمبنای آخرین آماری که داریم دانشگاه جامع تا امروز یک میلیون فارغ‌التحصیل داشته است که 30درصد دانشجویان ما خودشان شاغل هستند. ولی از 70درصد باقی مانده 47درصد به شغل‌های مختلف رفتند یعنی حدود 77 درصد فارغ‌التحصیلان ما شاغل هستند و باید این میزان را به 100 درصد برسانیم. سه چهارم دانشجویان ما در شهرستان‌ها هستند و یک چهارم در تهران که میزان اشتغال در همه شهرهای کشور به تناسب رخ می‌دهد. از استان‌ها خواستیم مشاغل غیر دولتی که دانشجویان ما می‌توانند در آن مشغول شوند را گردآوری کنیم که تاکنون 120 رشته مانند صنایع دستی،‌صحافی، رفوگری، گلیم‌بافی اعلام شد. تا در فرصتی مناسب این‌ها را به پودمان تبدیل کنیم که مانع از بین رفتن سنت‌های کشور شود. به طور مثال قنات در آستانه انقراض است و متخصصان این امر بازنشسته شده‌اند و ما از آن‌ها به عنوان مدرس استفاده می‌کنیم.

* رتبه‌بندی مراکز دانشگاه جامع فارس: رویکرد دوم شما به بحث نظارت و ارزیابی مراکز مربوط می‌شود. در این حوزه چه اقداماتی انجام داده‌اید؟ اخباری: یکی از رویکردهای دانشگاه جامع رویکرد نظارت و ارزیابی مراکز است که با جدیت تمام انجام می‌شود یعنی کیفیت را بر مبنای رشته و دوره‌‌ها و مسائل مختلف سنجش می‌کنیم و اگر واحدی ارزیابی نشود به آن واحد دوره واگذار نمی‌کنیم و تمدید دوره صورت نمی‌گیرد. حتما مراکز ما باید بر مبنای رتبه بندی امتیازات لازم را بگیرند. فارس: رتبه‌بندی واحدها به چه صورت انجام می‌شود؟ اخباری: بحث کیفیت و نظارت بر مراکز یکی از رویکردهای مهم دانشگاه جامع علمی کاربردی است که با جدیت انجام می‌شود و بر این اساس مراکز بر مبنای کیفیت در سه سطح طبقه‌بندی می‌شود. فرایند رتبه‌بندی 1058 مرکز دانشگاه جامع از اواخر این ماه انجام می‌شود و مراکز بر مبنای کیفیت کار، رشته‌ها، دوره‌ها و مسائل مختلف رتبه‌بندی می‌شوند و اگر مرکزی ارزیابی نشود برای تمدید دوره با مشکل مواجه می‌شود. پس از رتبه‌بندی، امتیازات لازم مانند بسته‌های تشویقی و پذیرش دانشجو بر اساس سطح مراکز به آن‌ها اختصاص می‌یابد. نظارت دوره‌ای هم بر مراکز صورت می‌گیرد که این کار هم از هفته دوم فروردین آغاز شده است. فارس: رتبه‌بندی بر اساس چه شاخص‌هایی صورت می‌گیرد؟ اخباری: برای رتبه‌بندی 200 شاخص وجود دارد که رتبه‌های مراکز انجام می‌شود که اتفاق خوبی است زیرا همه مراکز در یک رقابت تنگاتنگ خودشان را در رتبه یک قرار می‌دهند. نحوه‌ برگزاری آزمون‌ها، شرایط فیزیکی ساختمان‌ها، امکانات، فضای تربیتی،‌ بحث نظارتی مدرسان،‌نحوه تدریس از شاخص‌های رتبه‌بندی محسوب می‌شود. * برنامه‌های دانشگاه جامع برای ارتقای کیفیت مدرسان فارس: در بخش ارتقای کیفیت مدرسان چه برنامه‌هایی دارید؟ اخباری: رویکرد سوم دانشگاه جامع، بحث مدرسان است که مدرسان باید از کیفیت لازم برخوردار باشند. در حال حاضر 10 درصد مدرسان این دانشگاه خبره هستند که این میزان باید به 30 تا 40 درصد برسد. بازآموزی، نوآموزی و تربیت اساتید خبره از اولویت‌های دانشگاه جامع است که برای این منظور دوره‌هایی در نظر گرفته شده و تمام اساتید باید این دوره‌ها را بگذرانند. خبرگان ممکن است سطح سواد کلاسیک بسیار بالایی نداشته باشند ولی با توجه به مهارت خبرگی در پودمان‌ها به تدریس می‌پردازند. در مورد دروسی مانند صنایع دستی نیز از اساتید خبره بهره می‌گیریم.

فارس: ارتقای کیفیت مدرسان از چه طریق انجام می‌شود؟ اخباری: مرکز تربیت مدرس را با سه مأموریت اساسی بازآموزی، نوآموزی و تربیت خبرگان راه‌اندازی کردیم که همه اساتید باید این دوره‌ها را بگذرانند و پس از آن به آن‌ها شماره هویتی می‌دهیم که اگر از آن شماره هویتی به صورت مرتب استفاده نکنند از مزایای تدریس برخوردار نمی‌شوند. * تغییر در نحوه پذیرش دانشجویان فارس: در نحوه پذیرش دانشجویان نیز تغییراتی دارید؟ اخباری: ما باید ارتباط مستمری با دانشگاه نظام مهارتی داشته باشیم تا خلأ مهارتی آنها را پرکنیم که دانشجویان فارغ‌التحصیل بحث مهارتی را هم داشته باشند. تغییر پذیرش دانشجو در دانشگاه جامع علمی‌کاربردی هم به این صورت است که فقط به کاردانی و کارشناسی بسنده نمی‌کنیم. راه‌اندازی دوره‌های پودمانی جزء کارهای اساسی ماست. تا بحث مدرک گرایی را از بین ببریم. می‌خواهیم تمام مراکز در زمینه پودمان تلاش کنند تا بتوانیم دوره‌های پودمانی را برای اقشار مردم داشته باشیم. در همین زمینه با اتاق اصناف تهران مذاکره کردیم که برای شاغلان دوره‌های پودمانی برگزار شود که پس از کسب صلاحیت در پودمان به آن‌ها پروانه کسب تعلق گیرد. در این صورت در راستای دانش‌بنیان کردن اقتصاد قدم برمی‌داریم و امیدواریم با همکاری مجموعه‌های دولت و بخش خصوصی این بحث را پیش‌بریم. برای مدرسان پودمان دانش‌نظری نیاز نیست بلکه خبرگی نیاز است. خبرگان ممکن است سطح سواد کلاسیک نداشته باشند ولی در پودمان‌ها از آن‌ها بهره می‌گیریم.

در پایان این جلسه نیز سیدنظام‌الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس هدیه‌ای را به رسم یادبود به اخباری اهدا کرد. انتهای پیام/

94/03/17 - 08:22





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 143]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن