تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):راست ترين سخن، رساترين پند و زيباترين حكايت، كتاب خدا (قرآن) است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818862082




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تسهيلات ارزان‌ قيمت سازمان بنادر براي بخش خصوصي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۶ خرداد ۱۳۹۴ (۱۷:۵۱ب.ظ)
تسهيلات ارزان‌ قيمت سازمان بنادر براي بخش خصوصي موج - معاون امور بندري و مناطق ويژه سازمان بنادر و دريانوردي از تسهيلات ارزان قيمت سازمان بنادر براي بخش خصوصي خبر داد.
به گزارش خبرگزاري موج، جليل اسلامي، معاون امور بندري و مناطق ويژه سازمان بنادر و دريانوردي، در حاشيه نمايشگاه بين‌المللي دريايي در گفت و گو با روابط عمومي سازمان بنادر و دريانوردي، درباره برنامه‌هاي حمايتي اين سازمان که با هدف توسعه و نوسازي ناوگان حمل و نقل دريايي ارائه شده است، گفت: سازمان بنادر و دريانوردي در راستاي تحقق اهداف سند چشم‌انداز ۲۰ ساله و در چارچوب برنامه‌هاي توسعه اقتصادي و اجتماعي کشور براي تقويت اقتصاد حمل و نقل دريايي، بهره‌برداري از موقعيت‌هاي مناسب آب‌هاي سرزميني کشور و در نتيجه ساماندهي و نوسازي ناوگان حمل و نقل دريايي از محل منابع بانکي وجوه اداره شده و صندوق توسعه ملي، گام‌هاي موثري در ايجاد اشتغال مولد در فعاليت‌هاي دريايي و بندري برداشته است.
جليل اسلامي با بيان اين مطلب که سازمان بنادر و دريانوردي از توسعه و نوسازي ناوگان دريايي حمايت خواهد کرد، افزود: سازمان با بهره‌گيري از محل وجوه اداره شده و همچنين منابع ارزي صندوق توسعه ملي وارد عرصه‌هاي جديدي به‌منظور توسعه و نوسازي حمل و نقل دريايي در ابعاد مختلف و ساخت شناورهاي مسافري، تجاري و خدماتي براي حمايت از صنايع داخلي و اجراي اصل ۴۴ قانون اساسي شده است.
به گفته او سازمان بنادر و دريانوردي با هدف توسعه اقتصاد حمل و نقل دريايي، ارتقاي ايمني شناورها و همچنين حمايت از صنايع داخلي کشور از سال ۱۳۸۲ تاکنون نسبت به اعطاي تسهيلات بانکي ارزان‌قيمت براي ساخت و خريد انواع شناورهاي مسافري، تجاري و خدماتي در صنايع کشتي‌سازي داخلي اقدام کرده است.
اسلامي افزود: از ابتداي شروع طرح تا پايان سال ۱۳۹۳ تعداد ۳۵۵ طرح با ارزش ۸۵۳۸ ميليارد ريال و تسهيلات تخصيصي ۶۴۹۷ ميليارد ريال در سازمان مصوب و به بانک‌هاي عامل براي اعطاي تسهيلات ارزان‌قيمت معرفي شده است.
وي درباره اولويت‌هاي پرداخت تسهيلات بانکي توضيح داد: با توجه به افزايش روزافزون مسافرت‌هاي دريايي و جاذبه‌هاي سفر و گردشگري از طريق دريا، ايجاد زمينه‌ها و بستر لازم براي جابجايي ميليون‌ها مسافر دريايي و رسيدن به جابه جايي بيش از ۲۵ ميليون نفر مسافر در سال ۱۴۰۴ و توسعه کمي و کيفي ناوگان مسافري امري اجتناب‌ناپذير است. به همين سبب سازمان بنادر و دريانوردي در راستاي توسعه و نوسازي شناورهاي مسافري و گردشگري دريايي اعطاي تسهيلات ارزان‌قيمت با سود بانکي صفر درصد را به شرکت‌هاي تعاوني و خصوصي فعال در حوزه خدمات دريايي در دستور کار قرار داده است.
به گفته اسلامي با اين اقدام گام مهمي در خروج شناورهاي فرسوده و جايگزيني با شناورهاي استاندارد و ايمن در مسيرهاي پرتردد دريايي در بنادر و جزاير محروم جنوب کشور برداشته خواهد شد.
عضو هيات عامل سازمان درباره شرايط اعطاي اين تسهيلات تصريح کرد: تسهيلات بانکي براساس دستورالعمل مربوط به شرکت‌هاي تعاوني و خصوصي که داراي مجوز فعاليت از سازمان بنادر و دريانوردي هستند، پرداخت مي‌شود. بدين صورت که ۸۰ درصد ارزش و قيمت شناور به‌صورت تسهيلات پرداخت و ۲۰ درصد مابقي بايد توسط متقاضي تأمين شود. کل سود تسهيلات پرداختي بانک در زمان ساخت و بازپرداخت در مدت حداکثر هشت سال توسط سازمان بنادر و دريانوردي به‌عنوان يارانه سود بانکي پرداخت مي‌شود؛ يعني در واقع وام بانکي با سود صفر درصد براي ساخت و خريد انواع شناورهاي مسافري تفريحي و طرح‌هاي گردشگري دريايي پرداخت مي‌شود.
به گفته اسلامي اعطاي اين تسهيلات بانکي ارزان قيمت و پرداخت مابه‌التفاوت نرخ سود بانکي تسهيلات به عنوان يارانه از سوي سازمان بنادر و دريانوردي تأثيرات گسترده ملي و منطقه‌اي داشته است؛ افزايش ايمني دريانوردي و حمل و نقل دريايي، بهينه‌سازي شناورها در تطبيق با استاندارد جهاني، گسترش صنعت کشتي‌سازي و ارتقاي استانداردهاي ساخت در داخل کشور، حمايت و تقويت شناورسازان و کشتي‌سازان بخش خصوصي داخلي، جلوگيري از ورود شناورهاي دست‌دوم غيراستاندارد از کشورهاي هم‌جوار، اشتغال‌زايي مولد و پايدار در مناطق ساحلي و محروم کشور برخي از آثار اين حمايت‌هاي سازمان بنادر و دريانوردي هستند.
اسلامي درباره تعداد شناورهاي ساخت داخل که از محل اين تسهيلات استفاده کرده‌اند، گفت: «با اعطاي تسهيلات ارزان‌قيمت سازمان، تاکنون ۸۸ فروند شناور تجاري با ظرفيت ۱۰،۶۰۰ تن و تعداد ۵۴ فروند شناور خدماتي با ظرفيت ۱۵۶،۰۰۰ اسب بخار و تعداد ۴۵ فروند شناور مسافربري با ظرفيت ۳۸۲۱ صندلي در ۱۵ کشتي‌سازي داخلي در دست ساخت هستند و يا به بهره‌برداري رسيده‌اند و به ناوگان حمل و نقل دريايي تحت پرچم کشور افزوده شده و يا خواهند شد.
وي با بيان اين که سازمان الزامي براي پرداخت اين تسهيلات ندارد، تاکيد کرد: با توجه به اينکه سازمان بنادر و دريانوردي در ارتباط با اعطاي تسهيلات بانکي براي ساخت شناور هيچ‌گونه الزام قانوني ندارد و با تشکيل صندوق حمايت از صنايع دريايي اين موضوع به صندوق واگذار شده است. با اين حال سازمان براي ادامه اين فعاليت ارزشمند و افزايش سهم بخش خصوصي در حوزه‌هاي حمل و نقل دريايي با وجود مشکلات تأمين نقدينگي، همچنان اعتباري از محل منابع داخلي خود براي توسعه فعاليت‌هاي دريايي و بندري که ضروري تشخيص دهد، هزينه مي‌کند.
اسلامي افزود: بدين منظور مبلغ هزار ميليارد ريال در سال جاري براي توديع در بانک‌هاي عامل به‌منظور تأمين بخشي از سود تسهيلات بانکي پيش‌بيني شده است و اين بانک‌ها هم متعهد شده‌اند تا پنج برابر مبالغ اين سپرده‌گذاري يعني پنج هزار ميليارد ريال به متقاضيان معرفي شده از طرف سازمان تسهيلات ارزان‌قيمت پرداخت کنند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 181]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن