تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شادی مومن در رخسار او و اندوهش در دل است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821263787




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افغان ها اسلام آباد را مسئول جنگ هاي داخلي کشورشان مي دانند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۶ خرداد ۱۳۹۴ (۱۵:۲۵ب.ظ)
کارشناس مسائل شبه قاره در گفت و گو با موج: افغان ها اسلام آباد را مسئول جنگ هاي داخلي کشورشان مي دانند موج -کارشناس مسائل شبه قاره اظهار داشت: اختلاف نظرهاي جدي در مورد تفاهم نامه امنيتي ميان افغانستان و پاکستان در ميان افغان ها وجود دارد.
پيرمحمد ملازهي، کارشناس مسائل شبه قاره در گفت و گو با خبرنگار بين الملل موج در مورد تفاهم نامه امنيتي افغانستان-پاکستان بيان کرد: طيف گسترده اي از افغان ها معتقدند که پاکستان نقش اصلي را در ايجاد جنگ هاي داخلي در افغانستان از سال هال اوليه دهه 50 شمسي تاکنون داشته است.
وي در ادامه بيان کرد: بديهي است، زماني که تا اين اندازه مردم و سياستمداران افغان نسبت به اسلام آباد بدبين هستند، امضاي اين قرارداد واکنش هاي منفي زيادي را به دنبال داشته باشد.
ملازهي گفت: در اين شرايط اشرف غني با دستگاهي که از ديد برخي کارشناسان و سياستمداران افغاني مسئول تخريب افغانستان هستند، تفاهم نامه امنيتي امضا کرده است.
ملازهي در ادامه توضيح داد: اگر جامعه افغانستان را در نظر بگيريم، لااقل در بخش شمالي آن (غير از پشتون ها)، ترديد جدي نسبت به حسن نيت پاکستان در ارتباط با کابل وجود دارد و اکنون با وجود اين ترديدها تفاهم نامه رسمي امنيتي ميان دو کشور امضا شده است.
اين کارشناس مسائل شبه قاره اظهار کرد: به اين ترتيب، به نظر برخي، با امضاي پيمان امنيتي کابل-اسلام آباد، اشرف غني به فعاليت هاي ضد افغاني پاکستان رسميت بخشيده است.
ملازهي با بيان اين که مخالفت با تفاهم نامه امنيتي افغانستان-پاکستان در مطبوعات و پارلمان افغانستان امري بديهي است، تصريح کرد: سياست دولت فعلي افغانستان بر اين است که با نزديک شدن به پاکستان از اين کشور بخواهد تا طالبان را پاي ميز مذاکره بکشانند، اما؛ به نظر برخي کارشناسان، صاحب نظران و مردم افغانستان اين سياست عملي نيست و طالبان توسط پاکستان به آرامش افغانستان کمک نخواهد کرد.
به گفته اين کارشناس؛ به منظور فهم اهميت اظهار نظرات کرزي در سياست خارجي افغانستان بايد به توازن قوا در اين کشور توجه کرد.
وي در ادامه افزود: اولين بحث در مورد اين کشور موضوع توازن قوميتي ميان اقوام مختلف است که در اين ارتباط ميان پشتون ها و غيرپشتون ها همواره در افغانستان نوعي توازن قدرت وجود دارد و از اين منظر نظرات کرزي هنوز هم مهم است، چرا که وي در ميان پشتون ها طرفداران زيادي دارد.
ملازهي با بيان اين که موضوع ديگر در اين خصوص توازن قدرت در اين کشور است که از اين منظر نيز کرزي در سمت مشاور رئيس جمهور ايفاي نقش مي کند و نظر وي مهم است، تصريح کرد: احتمالاً کرزي نظر مخالف خود را درباره تفاهم نامه افغانستان-پاکستان با رئيس جمهور مطرح کرده است و زماني که نتيجه لازم را نگرفته آن را به صورت رسمي و علني بيان کرده است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن