تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حکمت را هر کجا که یافتی فراگیر، زیرا حکمت گمشده هر مومن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798674119




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روسيه چه پاسخي براي اقدامات تحريك‌آميز ناتو دارد؟


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: روسيه چه پاسخي براي اقدامات تحريك‌آميز ناتو دارد؟
مسکو از یکسو بر قدرت نظامی خود برای مقابله با هر گونه تهدید از سوی ناتو به بهانه دخالت روسیه در بحران اوکراین تاکید می کند و از سوی دیگر ناتو را ترغیب به همکاری با روسیه برای مقابله با چالش های جهان کنونی می نماید.
نویسنده : دکتر سید رضا میرطاهر 
نشست مشترک سه کشور حوزه دریای بالتیک بهمراه اوکراین در چارچوب نشستی استقرار سامانه دفاع هوایی مشترک را برای مقابله با آنچه تهدیدهای امنیتی ناشی از فعالیت های روسیه می دانند، مورد بررسی قرار داده اند. وزرای دفاع استونی، لیتوانی و لتونی روز پنجشنبه 7 خرداد به همراه همتای اوکراینی خود برای بررسی این موضوع در شهر "پانوژیس" لیتوانی گردهم آمدند. جوزاس اولکاس وزیر دفاع لیتوانی در این باره اظهار داشت که این کشورها در حال بررسی استقرار یک سامانه دفاع هوایی میان برد مشترک با هدف افزایش قابلیت های دفاعی خود هستند. به نظر می رسد برگزاری نشست مشترک وزرای دفاع جمهوری های سه گانه بالتیک با اوکراین گامی دیگر در مسیر افزایش حضور ناتو در شرق اروپا با برپایی یک سامانه دفاع هوایی مشترک است که البته این بار نیز چنین اقدامی به بهانه مقابله با تحرکات نظامی روسیه در این منطقه حساس و پرتنش صورت می گیرد.
واکنش مشترک برگزاری این نشست مشترک را می توان واکنشی به تحولات نظامی و امنیتی تلقی کرد که ظرف یکسال و نیم گذشته در اروپای شرقی و حوزه دریای بالتیک رخ داده است. در واقع بحران اوکراین و پیامدهای آن بویژه جدایی شبه جزیره کریمه از اوکراین و ضمیمه شدن آن به خاک روسیه و همچنین حمایت مسکو از مخالفان جدایی طلب در شرق اوکراین موجب نگرانی شدید کشورهای حوزه بالتیک از گسترش دامنه این بحران و بروز منازعات مسلحانه در این منطقه شده است. این کشورها از یک سو خواهان تقویت حضور نظامی ناتو در شرق اروپا هستند و از سوی دیگر در پی نزدیکی هر چه بیشتر با ناتو و بویژه عضو مهم این پیمان یعنی آمریکا برای تضمین امنیت ملی خود هستند. در این راستا جمهوری های سه گانه بالتیک بر استقرار هر چه بیشتر تجهیزات و پایگاههای ناتو در خاک خود اصرار می ورزند. در عین حال مقامات این کشورها ادعا می کنند که برگزاری رزمایش های روسیه در اروپای شرقی موجب افزایش نگرانی کشورهای این منطقه شده است.کما اینکه رئیس جمهوری لیتوانی اخیرا هشدار داد که کشورهای حوزه بالتیک باید برای مقابله با هرگونه تهاجم به این کشورها ،خودشان ظرف 72 ساعت پیش از آنکه ناتو بتواند کمک برای آنها بفرستد، اقدام کنند. سه کشور حوزه بالتیک یعنی استونی، لیتوانی و لتونی در سال 2004 به ناتو پیوستند. این سه کشور علنا از سیاست های مسکو در قبال بحران اوکراین انتقاد می کنند.با وجود مخالفت شدید روسیه ، دولت استونی در کنار دو کشور دیگر حوزه بالتیک اصرار زیادی بر حضور نیروها و جنگ افزارهای ناتو در این منطقه دارد.


روسيه چه پاسخي براي اقدامات تحريك‌آميز ناتو دارد؟


موضع کنش گرایانه ناتو در شرایطی که بسیاری از کشورهای شرق اروپا فعالیت‌های نظامی خود را افزایش داده‌اند، ناتو نیز در صدد استقرار هر چه گسترده تر نیروها و تجهیزات خود در شرق و جنوب اروپا است. بهانه ناتو در این زمینه مقابه با تهدیدات روسیه علیه کشورهای این منطقه با توجه به ادامه بحران اوکراین است. این اقدامات شامل تشکیل نیروهای واکنش سریع برای این منطقه و اکنون تشکیل و عملیاتی شدن "نیروی ویژه مشترک فوق‌العاده آماده‌" در کنار افزایش قابل توجه رزمایش ها ، برپایی پایگاههای نظامی در کشورهای اروپای شرقی و افزایش قابل توجه حضور نظامی در دریای سیاه است.اکنون کشورهای شرقی و جنوبی اروپا که عضو ناتو هستند ، مشتاقانه در پی مشارکت در رزمایش هاو طر حهای رزمی ناتو بوده و برخی مانند جمهوری های سه گانه بالتیک حتی کنترل فضای هوایی خود را به هواپیماهای جنگنده ناتو سپرده اند. مسلما اقدامات کنونی و آتی ناتو کمکی به ایجاد و یا حفظ آرامش در این منطقه نمی کند ، بلکه باعث تحریک هر چه بیشتر روسیه برای استقرار شمار هرچه بیشتری از نیروهای نظامی و انواع جنگ افزار ها درمرزهای غربی خود ونیز شبه جزیره کریمه و نواحی مجاور دریای سیاه خواهدشد.
موضع روسیه در مقابل اقدامات کنش گرایانه ناتو، مقامات روسیه همواره اعتراض خود را به اقدامات تنش آفرین ناتو در شرق اروپا اعلام کرده اند. در واقع روسیه بویژه ظرف یک سال اخیر بارها در زمینه موضع تهاجمی و فعال ناتو در اروپای شرقی و داعیه ناتو مبنی بر حضور مسلط در این منطقه مهم هشدار داده و به این مساله اعتراض کرده است. اقدامات اخیر ناتو در شرق اروپا مانند تشکیل نیروهای واکنش سریع برای این منطقه و افزایش قابل توجه رزمایش ها و نیز قصد برپایی پایگاههای نظامی در کشورهای اروپای شرقی و افزایش قابل توجه حضور نظامی در دریای سیاه شکی برای روسیه باقی نگذاشته که ناتو با توجه به تحولات امنیتی اخیر، استراتژی نظامی خود را در قبال اروپای شرقی تغییر داده و بار دیگر این منطقه را در مرکز توجه خود قرار داده است. در عین حال بدعهدی ناتو و زیر پا گذاشتن توافقنامه 1997 در زمینه عدم استقرار دائمی نیروهای نظامی در شرق اروپا باعث شده تا روسیه نیز حضور فعال نظامی در مرزهای غربی خود و در مجاورت کشورهای اروپای شرقی مانند لهستان و جمهوری های بالتیک و همچنین در دریای سیاه را در سر لوحه اقدامات نظامی خود قرار دهد که از جمله موارد اخیرآن، عملیات هوایی گسترده و اعلام نشده نیروی هوایی روسیه بر فراز اروپا وآبهای مجاور آن بود. در واقع روسیه به طور عملی، قدرت نظامی ناتو را به چالش کشیده و خواهان نمایش این مساله است که مرعوب این گونه اقدامات نظامی ناتو نشده است. در این زمینه" آلکساندر لوکاشویچ " سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اخیرا اعلام کرد، تقویت نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی "ناتو" در شرق اروپا اقدامی خطرناک و ناقض توافقات دوجانبه بین طرفین است. به گفته لوکاشویچ، روسیه و ناتو پذیرای این مسوولیت شده‌اند که سلاح‌ ها و تجهیزات رزمی خود یا به اصطلاح نیروهای رزمی تاثیر‌گذار را تقویت نکنند. در واقع روسیه در برخورد با ناتو موضعی دو گانه در پیش گرفته است. مسکو از یکسو بر قدرت نظامی خود برای مقابله با هر گونه تهدید از سوی ناتو به بهانه دخالت روسیه در بحران اوکراین تاکید می کند و از سوی دیگر ناتو را ترغیب به همکاری با روسیه برای مقابله با چالش های جهان کنونی می نماید. می توان این رویکرد دو گانه روسیه در قبال ناتو را رویکرد تهدید و تشویق نام نهاد.


منبع : جوان آنلاين



تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن