تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خدا را خالصانه ياد كنيد تا بهترين زندگى را داشته باشيد و با آن راه نجات و رستگارى را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819999102




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مديريت پسماند، مشارکت مردم در سطح گسترده را مي‌طلبد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۶ خرداد ۱۳۹۴ (۱۲:۱۷ب.ظ)
مديريت پسماند، مشارکت مردم در سطح گسترده را مي‌طلبد موج - مدير کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محيط زيست گفت: براي مديريت پسماندها، مشارکت مردم در سطح گسترده لازم است که اين موضوع بدون آموزش کافي به مردم جهت ارتقاي فرهنگ زيست محيطي جامعه ممکن نيست.
به گزارش خبرگزاري موج، حسن پسنديده، مدير کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محيط زيست، گفت: در حال حاضر روزانه بيش از 49 هزار تن پسماند عادي در شهرها و روستاهاي کشور توليد مي‌شود که از اين ميزان، حدود 38 هزار تن پسماند شهري و مابقي پسماند روستايي مي‌باشد. به طور ميانگين سرانه توليد زباله شهري در کشور به 750 گرم در روز مي‌رسد که اين رقم در روستاها کمتر بوده و به حدود 450 گرم به ازاي هر نفر در روز مي‌رسد.
حسن پسنديده با اشاره به اين موضوع که استان تهران با توليد روزانه حدود 7 هزار تن، بيشترين توليد زباله خانگي و شهري را در کشور به خود اختصاص داده است، گفت: متاسفانه در طي سال‌هاي گذشته ساماندهي پسماندها و زباله‌ها در مقايسه با اجراي ساير طرح‌ها و پروژه‌ها در الويت کار نبوده است و توجه لازم به موضوع مديريت پسماندها نشده است، بنابراين زيرساخت مناسب براي نگهداري، جمع آوري، انتقال، پردازش، بازيافت و امحاي پسماندها و زباله‌ها فراهم نشده است.
مدير کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محيط زيست تاکيد کرد: براي مديريت مسأله پسماندها، مشارکت مردم در سطح گسترده لازم است که اين موضوع بدون آموزش کافي به مردم جهت ارتقاي فرهنگ زيست محيطي جامعه ممکن نيست.
وي ادامه داد: آموزش و اطلاع رساني و مشارکت مردمي مهم‌ترين گام در جهت ساماندهي مديريت پسماندها محسوب مي‌گردد. آموزش‌هاي سطحي که منجر به تغيير رفتار و نگرش شهروندان نشود، در اين زمينه تاثيري ندارد. احترام به حقوق ديگران براي داشتن محيط زيست سالم، کاهش توليد زباله، تفکيک زباله و آلوده نکردن طبيعت و محيط زيست به عنوان يک تکليف اجتماعي بايد در ميان مردم نهادينه شود.
پسنديده با اشاره به اين موضوع که تفکيک زباله و بازيافت نقش مهمي در رونق اقتصادي و بهبود وضعيت محيط زيست کشور دارد، افزود: بخش اعظمي از پسماندهاي خشک داراي ارزش اقتصادي هستند که با بازيافت آن‌ها نه تنها مي‌توان به اقتصاد کشور کمک نمود بلکه مي‌توان از آلودگي طبيعت و محيط زيست جلوگيري کرد تا از هدر رفتن منابع خام و ذخاير کشور جلوگيري شود.
مدير کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محيط زيست ادامه داد: افزايش روز افزون گردشگران، کمبود زمين مناسب براي دفن پسماندها، بالابودن سطح آب‌هاي زير زميني منجر به بحران‌هاي جدي زيست محيطي در استان‌هاي ساحلي در شمال کشور شده است. بنابراين، ساماندهي پسماندهاي عادي در استان‌هاي سواحل شمالي، هم اکنون در اولويت وزارت کشور و سازمان حفاظت محيط زيست قرار گرفته است.
پسنديده در بخش ديگر سخنانش گفت: يکي از نکاتي که سازمان حفاظت محيط زيست بر آن تاکيد دارد روش‌هاي بکارگيري شده مديريت پسماندها در کشور است. اصولاً روش مديريت پسماند مي‌بايست با توجه به شرايط اقليمي، جغرافيايي، کميت و کيفيت پسماندها و زباله‌ها انتخاب شوند. بنابراين، در اغلب نقاط کشور مي‌بايست از چند روش تلفيقي براي مديريت پسماندها و زباله‌ها بهره برد و يک روش به تنهايي کاربرد و کارايي نخواهد داشت.
در اين گزارش مدير کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محيط زيست به مسأله پسماندهاي کشاورزي، پسماندهاي صنعتي و پسماندهاي بيمارستاني اشاره کرد و گفت: سازمان حفظ نباتات در بخش سموم و آفت کش ها نسبت به امحاي سموم تاريخ گذشته مطابق ضوابط مربوطه اقدام کرده است و ساير سموم سنواتي خطرناک باقيمانده در انبارهاي بخش دولتي و خصوصي همچون DDT نيازمند مديريت صحيح زيست محيطي مي‌باشد.
پسنديده درباره پسماندهاي صنعتي گفت: بخش عمده اي از پسماندهاي صنعتي توسط واحدهاي بازيافتي تحت فرايند استفاده مجدد قرار گرفته است، اما؛ عمده مشکلات موجود در اين بخش، مربوط به عدم مديريت زيست محيطي بر اساس معيارها قابل قبول در برخي از واحدهاي مذکور مي‌باشد.
مدير کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محيط زيست در زمينه پسماندهاي بيمارستاني، با بيان اين که 25- 10 درصد پسماندهاي پزشکي ويژه محسوب مي‌شوند، تاکيد کرد: به منظور مديريت بهينه پسماندهاي پزشکي، موضوع بازنگري روش‌هاي مديريت پسماندهاي پزشکي و به روز شدن ضوابط و ارتقاي سيستم مديريت پسماندها نيز با توجه به تفاهم نامه وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکي با سازمان در اولويت برنامه اي سال 94 قرار دارد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن