تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 آذر 1403    احادیث و روایات:  ghhhhhh
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1840583826




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رويارويى علما با فرقه ‏هاى انحرافى در دوره قاجار (3)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
رويارويى علما با فرقه ‏هاى انحرافى در دوره قاجار (3)
رويارويى علما با فرقه ‏هاى انحرافى در دوره قاجار (3)   نویسنده : سيد عباس رضوى   2. باورهاى درست تبيين نشده :   مردم به پاره‏اى از باورهاى دينى، كشش و علاقه شديدى دارند و حال به چه سبب وانگيزه چنين مى‏شود، اكنون جاى بحث از آن نيست و مجال فراخ‏ترى مى‏طلبد. اين كشش و علاقه و عشق و شيدايى، اگر با شعور و آگاهى عميق و ژرف‏از زواياى مقوله و اصل مورد علاقه، همراه و هماهنگ نباشد، و از سوى طلايه‏داران مكتب در هر زمان، به زبان اهل زمان، به درستى كالبد شكافى نشود، عاشق را حيران و سرگردان مى‏كند و در وادى ناآگاهى رها مى‏سازد كه چه بسا، طعمه گرگ شود. پيش از اين گفتيم كه اگر احساس، علاقه، عشق و شيدايى مردم به اصل و مقوله دينى، با ناآگاهى از زواياى گوناگون آن همراه باشد، شيادان عرصه‏دار مى‏شوند و از علاقه دينى مردم، در راه هدفهاى شوم و پندارهاى شيطانى خود، بهره مى‏برند. اين كه مدعيان دروغين نبوت و مهدويت توانستند در مدت كوتاهى، انسانهايى را در كمند شيطانى خويش گرفتار سازند، ريشه در عشق، ميل و كشش دينى مردم و آميخته نبودن آن با آگاهيهاى ژرف دينى داشته است. باور به حضرت مهدى (علیه السلام) و اين كه روزى ظهور خواهد كرد، از باورهاى ژرف و اركان استوار شيعه است. اين باور اگر با آگاهى همراه باشد و زواياى آن به درستى روشن گردد و مردم به همه ابعاد آن آگاه باشند. هميشه و در هر زمان، انقلاب‏آفرين، ستم‏سوز، مايه گسترش ايمان و موج‏آفرينى آن و سبب بيدارى ملتها خواهد بود. اگر مردمى، عاشق باشند و علاقه شديد به اين راه و مرام داشته باشند؛ اما زواياى قضيه براى آنان روشن نباشد، با هر موجى، خود را همراه مى‏سازند و بى‏اختيار و در اختيار هر بادى كه بوزد، قرار مى‏گيرند. باور به حضرت مهدى و اين كه روزى آن عزيز از پس پرده به در خواهد آمد و دنياى ظلمانى را به نور ايمان روشن خواهد كرد و ستم را ريشه‏كن خواهد ساخت و با پشتكار و تلاش و قهرمانى و دلاورى، مريدان با ايمان، برابرى و برادرى را به ارمغان مى‏آورد، عدالت را مى‏گستراند و زمينه را براى گسترش آموزه‏هاى قرآن فراهم مى‏سازد، قرآن را به زيباترين و جذاب‏ترين شيوه تفسير مى‏كند و با آيه‏هاى آن نور را به همه جا مى‏تاباند، خردها را بيدار مى‏كند و زمينه را براى خردورزى و روشهاى منطقى آماده مى‏سازد و... باورى است عميق و ژرف و نيازمند به خيزشهاى بزرگ و زمينه‏سازيهاى سترگ و بيدارگريهاى همه‏سويه و ژرف و آشنا كردن مردم با حكومت و دولت قرآنى و در هر مجالى، تشكيل چنين حكومتى و ارائه الگوئى از حكومت مهدى و تلاش براى گستراندن عدل و برادرى و برابرى و... زمام اين حركت و خيزش بزرگ را نمى‏شود به دست شمارى عوام و خرافه‏باف سپرد و يا مردم را به خود واگذارد كه هر حركتى را انجام دهند. بلكه طلايه‏داران مكتب و سكان داران اين كشتى بزرگ، بايد حركت در مسير حركت مهدى (عج) قرار دهند و همه زمان و همه گاه، از آفتها و آسيبها جلوگيرى كنند ونگذارند اين باور بلند و اصل جاودانه در غبار حركتهاى جاهلانه، غير منطقى، كور، سست و بى‏بنياد، عوامانه و بى‏شعورانه، گم شود و از شادابى بيفتد و به يك خرافه مشمئزكننده تبديل شود.و در اين بين شيادان به بهره‏بردارى بپردازند و مردم را از سرچشمه ها دور كنند. 3. تكليف‏گريزى :   در بين پيروان هر مكتبى و در داخل اجتماع مردم ديندار، هستند كسانى كه شوق و انگيزه گردن نهادن به بايدها و نبايدها را ندارند و هميشه و همه گاه تلاش مى‏ورزند از زير بار تكليف، شانه خالى كنند؛ اما توجيهى ندارند و با اين كار انگشت نما و از خانواده و جامعه بيرون رانده مى‏شوند. و يا بى‏اعتقادند و نمى‏توانند بى‏اعتقادى خود را بروز دهند كه جامعه و خانواده بر شالوده ديندارى بنا شده و در بر پاشنه ديندارى مى‏چرخد و كار او شنا بر خلاف جريان آب خواهد بود و از هستى ساقط خواهد شد. اين چنين افراد، در جامعه دينداران، خود را زندانى مى‏پندارد و هميشه براى خود راه فرارى مى‏جويند؛ از اين روى با هر نغمه‏اى كه با هواها و هوسهاى اينان، همنوا باشد، همنوا مى‏شوند و با هر حركتى كه بى‏تقوايى، لاابالى‏گرى اينان را ناديده انگارد و يا براى بى‏تقوايى و لاابالى‏گرى اينان توجيهى و راه فرار و پوششى و از همه مهم‏تر مبنايى درست كند كه با دين و آيين جامعه هم‏افقى داشته باشد، همراه مى‏شوند. اين مردابها، هميشه در جامعه‏هاى دينى وجود دارند و بهترين محل براى رشد ميكروبها به شمار مى‏روند. رهبران فرقه‏ها و گروه‏ها، زيركانه از اين گروه از مردمان، براى تواناسازى گروه خود و افزون بر شمار پيروان خود، بهره مى‏برند و با تسامح و ناديده‏انگاشتن بسيارى از بايد و نبايدهاى شرعى، دام خود را مى‏گسترانند و به هدفهاى شوم خود دست مى‏يابند . اين مطلب را مى‏شود با بررسى كارنامه گروه‏هاى انحرافى، عملكرد و پيروان آنان در طول تاريخ اسلام، به خوبى به دست آورد و علت بسيارى از گرايشها را به اين گروه‏ها در آن جست. شمارى از صوفيان به روشنى‏مى‏گفته‏اند: تكليفهايى چون: نماز، روزه و زكات راهى است براى تهذيب اخلاق و معرفت حقيقت و سالك راه، چون به حق واصل شد، اين تكليفها از او برداشته مى‏شود! سيد مرتضى رازى، از علماى سده ششم و هفتم، بسيارى از صوفيان روزگار خود را تكليف‏گريز و اهل تسامح و تساهل فسادانگيز خوانده است. (19) در دوره قاجار، صوفيانى از اين دست كه در لباس دين، مردم را از قيد دستورها و آيينهاى شرعى، رها مى‏كردند، بسيار بود. از جمله نوشته‏اند: «طاووس العرفاء، جانشين رسمى زين‏الدين شروانى، از قطبهاى صوفيه، چون مريد براى او هدايايى مى‏آورد، مى‏گفت: ديگر براى تو نماز نيست، اين نيازت را پذيرفتم.» (20) در آموزه‏هاى شمارى از صوفيان، كارهايى چون غنا و موسيقى، رقص و پاى‏كوبى، عشق به زيبارويان، راهى به عشق آسمانى شمرده شده است. علامه نراقى درباره تفكر و رفتار اين دست از صوفيان نوشته است: «...گروهى ديگر بر اين بودند... خدا از عبادتهاى ما بى‏نياز است، پس چرا خود را به عبث رنجه داريم. و زمانى مى‏گويند: كه خانه دل را بايد عمارت كرد و اعمال ظاهريه را چه اعتبار و دلهاى ما، واله و حيران محبت خداست و در انواع معاصى و شهوات فرو مى‏روند و مى‏گويند كه: نفس ما به مرتبه‏اى رسيده است كه امثال اين اعمال، ما را از خدا باز نمى‏دارد و عوام‏الناس ... محتاج عبادت و طاعتند.» (21) در آموزه‏هاى پاره‏اى از فرقه‏هاى اسماعيلى، تكليف‏گريزى و سهل‏انگارى در برابر دستورها و آيينهاى شرعى ديده مى‏شود. زيرا اينان دستورهايى چون: گزاردن نماز، گرفتن روزه، پرداخت زكات و گزاردن حج را به امور باطنى تأويل مى‏برند كه هيچ پيوندى با ظاهر ندارند و به فرقه‏هايى از اسماعيليه نسبت داده شده است كه بر اين پندارند: وقتى حقايق دين آشكار شود، شرايع و قوانين، باطل مى‏شوند. (22) راز گرايش و هوادارى گروهى از روشنفكران و درباريان در دوره قاجار و دوره پهلوى از صوفيه و خانقاه، (23) در اين نكته نهفته بود. زيرا خانقاه، در همان حال كه احساسها و گرايشهاى مذهبى اين گروه را لبالب مى‏كرد، به گرايشهاى نفسانى آنان ميدان مى‏داد و آنان، به دور از عذاب وجدان و احساس گناه، در پناه خرقه و خانقاه، از آزاديهايى كه فقيهان برابر نص روشن آيات و روايات و ضرورت دين، آنها را مخالف شريعت مى‏دانستند، استفاده مى‏كردند. از اين روى، هميشه و هم اكنون نيز، فقيهان، آماج هجوم اين گروه‏هاى بى‏پروايند. اينان، با ستايش از خرقه و خانقاه، فقيهان را قشرى و ظاهرى مى‏خواندند و فقيهان و عالمانى چون ملا احمد نراقى و بهبهانى را كه با مذهب صوفى مسلك در افتاده بودند، مخالفان با راه آزادى قلمداد مى‏كردند. (24) سعيد نفيسى در شناساندن تصوف مورد علاقه خود مى‏نويسد: «...تصوف ما، هميشه طريقت بوده، نه مسلك فلسفى، نه شريعت و مذهب و دين. تصوف، همواره حكمت عالى و بلندپايه تر از اديان بوده است و به همين جهت، در نوع عبادت و فرائض و اعمال و اين گونه فروعى كه در اديان بوده، در تصوف ايران نبوده و صوفيه ايران، نوعى از نماز، يا روزه، يا عبادت ديگر نداشته‏اند.» (25) از انگيزه‏هاى مهم گرايش شمارى از جوانان به مسلك بابيت، همين آسان‏گيرى و بى‏قيدى و بى‏پروايى اخلاقى بوده كه اين مسلك از آن سخن مى‏گفته و به عنوان ارمغان براى جوانان و مردم ايران از آن ياد كرده است. رهبران بابيت، به نام اصلاح دين و تمدن و نوآورى ، مرزهاى شرعى ميان زن و مرد و پوشش زن را در اسلام به سخره مى‏گرفته و از زنان، براى تبليغ مرام خود و كشاندن جوانان به سوى مسلك خود استفاده مى‏برده‏اند. قرة العين از نخستين زنان گرونده به باب است كه در محفل بابيان و هواداران خود، بى‏حجاب آشكار مى‏شده ، منبر مى‏رفته است. در يكى از سخنرانيهاى خود، خطاب به بابيان گفته است : «اى اصحاب! اين روزگار، از ايام فترت شمرده مى‏شود. امروز، تكاليف شرعيه، يك باره ساقط است و اين صوم و صلوة كارى بيهوده است.» (26) آنان براى مبارزه با ارزشهاى اسلامى و رواج بى‏بند و بارى، گام به گام به پيش مى‏رفتند . در بين هواداران پاى‏بند به شرع خود، چنين القا مى‏كردند كه حجاب، پيش از آن كه دستورى شرعى باشد؛ عادتى تاريخى است. در صدر اسلام، در آغاز، زنان بدون پوشش در برابر مردان آشكارمى‏شدند، تا اين كه يكى از عربان، به عايشه، حرف ناروايى مى‏گويد و آيه حجاب فرود مى‏آيد. آيه حجاب در قرآن درباره زنان پيامبر است! با اين سخنان ياوه، بذر شك و ترديد را در ميان مسلمانان افشاندند و سبب گرديدند، شمارى ازجوانان از راه راست و درست به كژراهه بيفتند و براى رسيدن به هوسها، طوق بندگى اين گروه اهريمنى را به گردن انداختند . و شگفت اين كه اين تباهى گران اخلاق، از سوى افرادى ناآگاه، يا شيفته فرهنگ غرب و يا فرو افتاده در لجن‏زارهاى عفن لاابالى‏گرى كه پيامد شوم آن بريدگى از اسلام و آيين رخشان و ناب آن است، مورد ستايش قرار گرفته و به نام بيان واقعيتهاى تاريخى، به مردان و زنان اين مرز و بوم و بويژه جوانان كم‏تجربه و كم‏اطلاع، كژراهه رويها، و لاابالى‏گريهاى آنان، زيبا و حركتى روشنفكرانه معرفى مى‏شود! زهى بى‏شرمى: «مشاراليها، زنى بود به كلى مخالف خرافات و اوهام و آداب و رسوم دينى و مدنى آن عصر . و بسيار آزاد و متجدد و در صد و اندى سال پيش، حجاب را دور انداخت و بى‏پرده، به منبر رفت و نطقهاى آتشين مى‏نمود و به آزادى نسوان و تساوى حقوق زن و مرد، قائل بود.» (27) 4. نابسامانيهاى اجتماعى و اقتصادى:   از ديگر زمينه‏هاى رشد ريشه‏هاى گنديده گروه‏هاى انحرافى آن دوره، نابسامانيهاى اقتصادى و اجتماعى بود. فقر سياه و از هم گسستگى شيرازه اقتصاد جامعه و هرج و مرج اجتماعى، مرداب گنديده‏اى بود براى رشد ميكربهاى آسيب‏رسان به عقيده و مرام سالم مردم. ناشايستگى رهبران و كارگزاران، ستم پيشگى و نادادگرى در رفتار، مردم را به ستوه آورده و جانها را به لب رسانده بود. توده مردم را فشارهاى مالياتى، در تنگناى سختى گرفتار ساخته بود. افزون بر اين ، هزينه جنگ ايران و روس، بر دوش آنان سخت سنگينى مى‏كرد. اين جنگ كه با پيمانهاى حقارت‏آميز و ذلت‏بار و ننگين به پايان رسيد، افزون بر هزينه‏هاى كمرشكن و زندگى بر باد ده، غيرت، حميت و غرور ملى مردم ايران نيز، خدشه دار شد. مردمانى كه غيرت و حميت‏شان لگدكوب شده، ثروت‏شان به يغما رفته و بسيارى از عزيزان شان را دشمن جرار از دم تيغ گذرانده، با اين حال، در داخل نيز از زورگويى و ستم و بى‏رحمى و بى‏مروتى شاه و شاهزادگان و كارگزاران در امان نبودند، همانان كه ذلتها و خواريها و سرافكندگيها را براى ملت و مردم ايران به بار آورده بودند، به دنبال پناه‏گاه و راه‏گريزى بودند كه از اين قفس تنگ ذلت به در آيند. كه در اين هنگام، شيادان و دغلكاران و وابستگان به دولتهاى خارجى، زمينه رهزنى و جداكردن مردمان از دامن پرمهر اسلام را، مناسب ديدند و به نام نوآورى و اصلاح به ميدان آمدند. مردم بى‏پناه، حقير و پست انگاشته شده، در زير اين پرچمها و بيرقها، گرد آمدند و زمينه را مناسب ديدند عقده بگشايند، خودى بنمايانند، اين پستى و لگدمال شدگى را كه نمى‏دانستند از كجا نشأت گرفته و چگونه پديد آمده و چه كسانى در آن دست داشته‏اند و يا مى‏دانستند و جرأت بيان آن را نداشتند، از خود دور كنند و از زير بار آن به در آيند، آن هم، نه با درافتادن با تباهى و ذلت آفرينان، بلكه با هر كس و عقيده و مرام و مسلكى كه دستان پنهان بگويند و تبليغ كنند و برانگيزند و نشان دهند و اعلام بدارند، بدبختى شما از آنهاست . انسان پر از درد و كينه وعقده‏هاى ناگشوده، پست‏شماريها و پست‏انگاريها را مى‏شود به هر راهى كشاند. شيادان، دستان مرموز، اختلاف‏افكنان و... هميشه از انسانهايى بهره گرفته‏اند كه عقده‏هاى ناگشوده و سينه‏هاى پر درد داشته‏اند؛ اما نمى‏دانسته‏اند چگونه بايد بگشايند و تشنگى خود را چگونه بايد فرو نشانند. از اين روى به سوى سراب كشانده شده و يا براى عقده‏گشايى و فرونشاندن شعله هاى سركش كينه، به راه‏هايى برده شده اند كه شفاى بيمارى آنان نبوده، هيچ، بلكه بر بيمارى و مرض آنان افزوده و آنان را زمين‏گير كرده است. در اين هنگامه، كسانى كه از قدرت سهمى خواسته و به آن نتوانسته‏اند دست بيابند، يا عقيده و مرامى داشته، زمينه بيان آن را نمى‏يافته‏اند، يا از بيرون از مرزها دستور مى‏گرفته و آنان، اين زمان را بهترين زمان آشكار شدن و بيان باورها و عقيده هاى اختلاف انگيز دانسته و آنان را واداشته‏به ميدان بيايند و مردمى را دور خود گردآورند و مقدسات را و اهرمهاى ثبات و قوام و پويندگى و بالندگى جامعه را به سخره بگيرند، تا زمينه جولان گرى و تاخت و تاز آنها كم‏كم فراهم آيد. زيرا مردم سست‏عقيده و لاابالى را مى‏شود به آسانى مهار زد و به زير بار كشيد و او را به بهاى ناچيز خريد و ثروتش را از دستش در آورد. 5. پشتيبانى دربار :   دربار قاجار، در تلاش بود كه كسانى را جايگزين علما و فقيهان راستين بكند، تا بتواند آسان‏تر و راحت‏تر بر مركب راهوار هوس نشيند و به هر سويى كه دلخواه خود است بتازد و بايد و نبايدهاى متشرعان و شرع‏مداران و فقيهان سد راهش نباشند. از اين روى، در ميان درس‏خوانده‏هاى حوزه و صاحب نفوذ در ميان مردم در پى كسانى مى‏گشت كه قدرت‏طلب بودند و براى دستيابى به قدرت و گردآورى مريدان بيش‏تر، در امور شرعى بسيار سهل مى‏گرفتند و گاه لااباليگرى پيشه مى‏كردند. و يا دست كم، كسانى بودند كه مى‏شد از آنان به عنوان پل بهره برد و از چنگ علماى مستقل، روشن ضمير، بيدار، ضد ستم، سخت‏پاى بند شرع، گريزان از مالهاى شبهه‏ناك، و از همه مهم‏تر داراى طرح براى حكومت و اداره‏كشور برابر ملاكهاى اسلامى، خود را برهاند. دربار قاجار، خود را گرفتار اين علماى بزرگ و مستقل و آزادى خواه و مردمدارى مى‏پنداشت و هميشه و همه حال، آنان را با انديشه‏هاى بلند كه در حكومت و مسائل سياسى داشتند رقيب جدى خود مى‏انگاشت و سلطنت خود را از سوى آنان در خطر مى‏ديد؛ از اين روى هميشه و همه‏گاه در پى آن بود اينان را از صحنه خارج و نياز حكومت را به آنان كم كند و كسان ديگرى را به صحنه بياورد و اين حركت را نيز به گونه‏اى انجام دهد كه مردم برانگيخته نشوند. در برهه‏اى، دربار به اين نتيجه مى‏رسد كه شيخ احمد احسائى بهترين نامزد مى‏تواند باشد . هم نفوذ كلمه دارد، هم در جذب مردم از يد طولايى برخوردار است، هم عقايد ويژه‏اى دارد كه مى‏توان از آنها بهره‏بردارى كرد و از زير چتر فقيهان و بايد و نبايدهاى آنان رها شد. افزون بر اينها انديشه سياسى و حكومتى ندارد و ويژگيهاى شخصى دارد كه مى‏شود او را به طور كامل در اختيار داشت. اينها سبب مى‏شود، دربار با برشمردن ويژگيهاى شيخ احمد احسائى براى شاه، شاه را علاقه‏مند به ديدار وى كند.ظهيرالدوله حاكم پرقدرت كرمان، در اين ماجرا و شناساندن شيخ احمد احسائى به شاه، نقش نخست را دارد و زمينه‏هاى پيوند و پيوستگى بين آن دو را فراهم آورد. (28) درباريان از اين مجال و اين پيوند و پيوستگى بهره بردند و نام شيخ را بر سر زبانها افكندند و دولتيان از او و شاگردانشان در همه جا به گرمى استقبال كردند و آنان نيز از فرصت استفاده كردند وبه تبليغ آيين خود پرداختند. فرزند ظهيرالدوله، از جانشينان رسمى شيخ گرديد (29) و خان‏زادگان كرمان، بيش‏تر به فرقه شيخيه گرويدند. بر همين نسق است نفوذ درويشان و صوفيان در درباره زين‏العابدين شروانى، رئيس فرقه نعمت‏اللهى، همواره با فتح‏على شاه ديدار مى‏كرد و پس از مرگ، با دربار در پيوند بود. محمد شاه، مقام نايب‏الصدرى را به جانشين شروانى، رحمت على شاه، بخشيد و سرپرستى حوزه‏هاى علميه شيراز را، برخلاف نظر علماى فارس، به او سپرد. (30) در همين دوره، والى گيلان و وزيرش، على خان اصفهانى، سر سپرده دراويش بود. و پيروان مظفر على شاه، از هر سو، به گيلان رخت مى‏كشيدند. (31) صدراعظم محمد شاه، آغاسى، درويش و بسيارى از خانقاه‏هاى دراويش، در كرمان، نائين و بسطام، به دست او، بازسازى شدند. (32) آغاسى، به فقيهانى كه با صوفيان و دراويش، به خاطر رفتار ناسازگار با مبانى و آموزه‏هاى اسلام، سرناسازگارى داشتند، اهانت مى‏كرد و بويژه با محمد تقى برغانى، شهيد ثالث، دشمنى مى‏ورزيد. (33) كوثر على شاه، از رهبران صوفيان، در دربار محترم بود و درباريان هر ساله، مبالغى بسيار به او مى‏بخشيدند. (34) مولى اكبر زمان كرمانى، كه به مخالفت با فرقه‏صوفيه در كرمان برخاسته بود، به دستور دولت، تحت نظر به تهران آورده و از كار او جلوگيرى شد. (35) و به گزارشى ، به مشهد تبعيد و به اشاره دولتيان هوادار صوفيه، مسموم گرديد. (36) هواداران فرقه‏اسماعيليه نيز در دربار محترم بودند. بين فتح‏على شاه و سران فرقه اسماعيليه، پيوند و پيوستگى بود. شاه، دخترش، سروجهان، را به ازدواج آقاخان محلاتى در آورد و ملكهاى بسيارى به او بخشيد. (37) مبلغان مسيحى نيز از پشتيبانى سياسى و اقتصادى دولت برخوردار بودند. مارتين، فرستاده كليساى انگليس، به دعوت فتح على شاه، به ايران آمد و با كمك و تدارك دولتيان، آزادانه در شهرهاى گوناگون، آيين و مرام خود را تبليغ مى‏كرد. (38) پی نوشت ها :   .19 تبصرة العوام فى معرفة مقالات الامام، سيد مرتضى حسنى رازى‏131/، اساطير، تهران . .20 فرهنگ فرق اسلامى‏326/. .21 معراج السعادة، ملااحمد نراقى/ .481 .22 فرهنگ فرق اسلامى‏183/ .185 علامه نعمانى در كتاب غيبت، با اشاره به فرقه‏هاى انحرافى، بويژه فرقه اسماعيليه و باطنيه بر اين مسأله تأكيد دارد كه راز انحراف فكرى و فرقه‏گراييها، پس از ناآگاهى، در دنياطلبى و علاقه به نام و نان و شهوترانيهاى دنيوى نهفته است. كتاب الغيبه‏22/، مكتبة الصدوق. .23 فراموشخانه و فراموسونرى در ايران، اسماعيل رائين، ج‏3/491، مؤسسه تحقيق رائين. .24 تاريخ اجتماعى و سياسى دوره قاجار، سعيد نفيسى، 2/ .55 .25 سرچشمه تصوف در ايران، سعيد نفيسى‏47/، فروغى. .26 فتنه باب 80/، .183 .27 شرح حال رجال ايران، مهدى بامداد، ج‏1/208، زوار. .28 لغت‏نامه دهخدا، 1/1471؛ دين و دولت در ايران، حامد الگار ترجمه سرى/ 124، توس. .29 دين و دولت‏124/. .30 طرايق الحقايق، محمد معصوم شيرازى، تحقيق محمد جعفر محبوب، ج‏3/286، سنائى. .31 دين و دولت‏115/. .32 همان‏175/. .33 قصص العلما، ميرزا محمد تنكابنى‏27/. .34 طرايق الحقائق، ج‏3/ .266 .35 تاريخ كرمان، احمد على خان وزيرى كرمانى‏606/، ابن‏سينا؛ كرام البرره، آقا بزرگ تهرانى، ج‏1/ .154 .36 تاريخ بيدارى ايرانيان، ناظم‏الاسلام كرمانى به اهتمام على اكبر سعيدى سيرجانى، ج‏1/10، مؤسسه انتشارات نوين. .37 دين و دولت‏101/. .38 نخستين روياروييهاى انديشه‏گران ايران، با دو رويه تمدن بورژوازى غرب، دكتر عبدالهادى حائرى‏517/، اميركبير.   منبع:www.naraqi.com /ن  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 476]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن