تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ما قومى هستيم كه تا گرسنه نشويم غذا نمى‏خوريم و تا سير نشده‏ايم دست از غذا مى‏ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816550226




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سبک رهبری رابطه گرایانه امام خمینی(ره)


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
سبک رهبری رابطه گرایانه امام خمینی(ره)
مدیران مسلمان با ویژگی های رفتاری «رابطه گرایانه» خویش در سازمان می توانند با رعایت حال کارکنان و اهمیت دادن به آرا، باورها و احساسات آنان، به هدایت و رهبری شان پرداخته و از این طریق، بین خود و نیروی انسانی اعتماد و احترام متقابل به وجود آوردند.

خبرگزاری فارس: سبک رهبری رابطه گرایانه امام خمینی(ره)



بخش دوم و پایانی 3. خدمت گزاری سومین ویژگی برای رهبر رابطه گرا، «خدمت گزاری» است. چنین رهبری به قدرت و مقام نمی اندیشد. این مسئولیت را «امانتی» از سوی مردم و پیروان خویش می داند که جهت رشد و تعالی جامعه و پاسداری از باورها و ارزش های دینی بر عهده وی گذاشته شده است. از این رو، منصب بالاتر، مسئولیت را سنگین تر می کند. حضرت امام با الهام از تعالیم دینی با برقراری ارتباط مناسب با پیروان، خود را خدمتگزار این ملت می دانست «من خدمتگزار ملت ایران هستم» (همان، ج6، ص 364). -توجه به محرومان: امام خمینی(ره) تأکید فراوان در خدمت به محرومان، کوخ نشینان و شهید دادگان و به طور کلی، «مستضعفان» داشته است و آن را خدمتی بزرگ و عبادتی والا به شمار می آورد. گمان نمی کنم عبادتی بالاتر از خدمت به محرومین وجود داشته باشد. راستی وقتی که پابرهنه ها و گودنشینان و طبقات کم درآمد جامعه ما امتحان و تقید خود را به احکام اسلامی تاسر حد قربانی نمودن، چندین عزیز و جوان و بذل همه هستی خود داده اند و در همه صحنه ها بوده اند ـ و ان شاء الله خواهند بود ـ و سر جان را در راه خدا می دهند؛ چرا ما از خدمت به این بندگان خالص حق و این رادمردان شجاع تاریخ بشریت افتخار نکنیم!» (همان، ج 20، ص 342). - ایجاد رفاه و امنیت برای همه اقشار: یکی از فعالیت هایی که رهبران خدمتگزار درصدد تحقق آن در جامعه هستند، برقراری «امنیت، آرامش» و «رفاه» است. رهبر کبیر انقلاب اسلامی از این مهم به عنوان بزرگ ترین رحمت و تکلیف یاد می کند: «بزرگ ترین رحمت برای ما و تکلیف برای ما ایجاد آرامش است و ایجاد رفاه است» (همان، ج14، ص 149). - حمایت از پیروان: مردم ایران در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با خون خود، نهال نورس انقلاب اسلامی را آبیاری نموده و خدمات شایانی را ارائه کردند. همچنین دانشوران و اندیشمندان کشور، که به واسطه توانایی های علمی و تخصصی خود زمینه رشد و شکوفایی جامعه را فراهم آوردند، همواره مورد حمایت حضرت امام قرار می گرفتند و ایشان در این باره به دولت وقت می فرماید: همه ما باید برای خدمت به توده هایی که در طول تاریخ همیشه محروم بوده اند، کوشش کنیم و دولت باید آنها را مقدم بدارد و مغزهایی را که مشغول به کارند تشویق بکند. دولت باید این فرصت را، که در این کشور افرادی پیدا می شوند که خودشان می توانند کارها را انجام بدهند، غنیمت به شمارد و به تدریج، ان شاء الله، به آنجایی برسند که ما دیگر به خارج احتیاجی نداشته باشیم و مسلماً اینها تشویق می خواهند» (همان، ج16، ص 493). - احترام و تجلیل از پیروان: احترام به دیدگاه ها و آرای پیروان و تجلیل و قدردانی از تلاش کارآفرینی نیروی انسانی در مدیریت و رهبری، در سایه اظهار تواضع به پیروان و تحمل انتقادها و به جان پذیرفتن نصایح و رهنمودهای راهگشای آنان میسر می شود. اینها هر یک، نماد خدمت گزاری برای کارگزاران و مدیران به شمار می رود. بر تفاهم و همدلی بین رهبر و پیرو می افزاید. از جمله حقوقی که اسلام در چارچوب موازین شرعی و احکام مقدس اسلامی برای انسان قایل شده، «حق انتخاب» است. امام خمینی(ره) با الهام از این مبانی و احترام به آرای ملت شریف ایران، تعیین سرنوشت جامعه را بر عهده خودشان قرار داده است: «مردم سرنوشت خودشان دست خودشان است» (همان، ج18، ص 367). - ایجاد تفاهم و همدلی: اندیشه رهبر خدمتگزار، جهت دهی حرکت کلی جامعه به سوی همدلی و تفاهم است. در این عرصه، زمینه انجام فعالیت های مهم و اساسی به سهولت فراهم گردیده و گام های بلند در مدت کوتاهی برداشته می شود. امروزه، پویایی و بالندگی مدیریت و رهبری در نظام های بشری در گرو تفاهم، همدلی و هماهنگی با مردم میسر می شود. چنان که در جوامع غربی از این اهرم، در جهت دستیابی به سودآوری اقتصادی، استفاده بهینه می شود. همدلی و همکاری در جوامع اسلامی، بر اساس رهنمودهای الهی با رویکرد ارزشی به انسان و ارج نهادن به کرامت نفسانی او، صبغه خدایی به خود می گیرد. ازاین رو، امام خمینی(ره) همدلی و هماهنگی میان دولت و ملت را موجب حفظ و پایداری نظام جمهوری اسلامی می داند: «همه ملت از دولت اند و دولت هم از ملت است. دولت و هرچه متعلق به دولت است خدمتگزار ملت است و ملت هم پشتیبان دولت، و تا این هماهنگی میان همه قشرها هست، آسیب نخواهد دید این جمهوری اسلامی» (همان، ج16، ص388). 4. مشارکت جو مدیران و مسئولان سازمان ها و نهادهای اجتماعی، باید کارکنان و افرادی که در تأمین و تحقق هدف های سازمانی نقش دارند، در تعیین هدف ها، برنامه ریزی و تصمیم گیری هایشان مشارکت دهند. در این رابطه، حضرت امام با تکیه بر آموز ه های دینی، به ترویج و توسعه فرهنگ مشارکت همت گمارد و قیام های پراکنده مردم را به انقلابی خروشان مبدل ساخت و پس از استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی، این مشارکت را به سمت تحقق خودکفایی، استقلال همه جانبه و مبارزه و مقابله با قدرت های استکباری سوق داد. امروزه نیز همه مشارکت جدی و تمام عیار در آن دارند: مردم را در همه امور شرکت بدهیم. دولت به تنهایی نمی تواند که این بار بزرگی که الان به دوش این ملت هست بردارد. همان طوری که ملاحظه می کنید، چنانچه این شور و شعف ملت و جوان های عزیز نبود، هیچ دولتی نمی توانست مقابله کند با این قدرت هایی که همه قدرتشان را، قوه شان را پهلوی هم گذاشتند و به ما حمله کردند. بدون اینکه این ملت همراهی کند ما نمی توانستیم کاری بکنیم (همان، ج20، ص55). ویژگی «مشارکت جو» دارای شاخص های «باور کردن پیروان»، «مشورت پذیری»، «تعمیم مسؤلیت پذیری»، «حفظ پیروان در صحنه»، «توصیه به همکاری و تعاون در بین پیروان»، «قدرت بخشی» و «تأکید بر ایجاد گروه های کاری توانا» به شرح زیر است: - باور کردن پیروان: از دیدگاه حضرت امام، هر حرکت سازنده و موفقی بدون باور کردن توان و قدرت پیروان و بدن ایجاد اعتماد به نفس در آنان ممکن نیست. ایشان با تکیه بر ظرفیت و توان پیروان خویش، توانست نظام مقدس جمهوری اسلامی را در ایران بنیان نهد و از مشارکت فراگیر و همه جانبه مردم در حل بحران های گوناگون و دفع تهدیدهای محیطی و استکباری استفاده کند. چنان که می فرماید: ما از اول هم امیدمان به ملت و جوان های برومند ملت بود. ما همیشه توجه مان به خود ملت، به نیروی انسانی – الهی ملت بوده است و با استعداد از همین طبقه کارگر، طبقه تحصیل کرده جوان، بازاری ها از همین طبقات به قول آنها «طبقات پایین»، و به قول طبقات بالا، استفاده کردیم. اینها بودند که نهضت را به اینجا رساندند و اینها هستند که می توانند به پیش ببرند (همان، ج10، ص 398). ـ مشورت پذیری: مشارکت با شور و رایزنی تحقق می یابد. اصل شورا در واقع از عمیق ترین و ریشه دارترین اصل عقلانی است که در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی مورد تأیید و تأکید دین مقدس اسلام نیز قرار گرفته است. مدیران باید همواره در جهت رفع مشکلات، مصون ماندن از لغزش ها و خطرات و بیرون رفتن از بن بست ها، از اندیشمندان، صاحب نظران و افراد مجرب، نظرخواهی و مشورت نمایند. ازاین رو، حضرت امام به وکلای مردم در مجلس می فرماید: مجلسیان در تصویب لوایحی که از ارگان ها به آنها می رسد با تحقیق و تدقیق و مراعات موازین اسلامی تسریع نمایند و مواردی که احتیاج به تشخیص متخصصین دارد از آنان دعوت و مشورت و نظرخواهی نمایند (همان، ج15، ص 387). - تعمیم مسئولیت پذیری: یکی از راهکارهای مشارکت جویی در سیره مدیریتی امام، که مُلهَم از سیره نبوی و علوی است، تعمیم و مسئولیت پذیری در میان پیروان است. ایشان با توجه به معرفت و رویکردِ عاشقانه پیروان خویش به مکتب ناب محمدی، آنان را مسئول حفظ و بقای اسلام می دانست و از پیروان خویش می خواست با آینده نگری و از خودگذشتگی به کشور اسلامی خدمت کنند: باید ما خودمان این کشور خودمان را نگه داریم. همه ملت، همه افراد مسئول هستند، خصوصاً، دانشگاه مسئولیت دارد در این امور، باید دانشگاه خودش را مجهز کند برای اینکه جوان ها را بسازد. آتیه این کشور را باید از حالا شما پی ریزی کنید. ما فقط به فکر خودمان و زمان حال نباید باشیم. ما باید به فکر آینده کشور باشیم، برای اینکه اسلام است. آینده اسلام باید محفوظ بماند. آینده کشور باید محفوظ بماند. نسل های آینده باید این معنا را بفهمند که از اینجا شروع شده است. برای حفظ این کیان اسلام و کیان کشور (همان، ج15، ص 434). - حفظ پیروان در صحنه: موفقیت، کارآیی و اثربخشی مدیران وابسته به حضور گسترده پیروان در صحنه است. از آنجا که حضرت امام اعتقاد راسخ به نقش کلیدی مردم در پیروزی انقلاب و حفظ آن داشت، خطاب به دولت مردان بر لزوم و اهمیت حفظ مردم در صحنه تأکید می نمود: «... همه اطلاع دارید که آن چیزی که برای همه ما لازم است، این است که ما در فکر این باشیم که مردم را در صحنه نگاه داریم» (همان، ج19، ص 407). - توصیه به همکاری و تعاون در بین پیروان: حضرت امام در دیدار عده ای از کارکنان، ضمن تقدیر از روحیه همکاری و تعاون ملت می فرماید: من باید تشکر کنم از این ملت که هم چه حس امانت درشان پیدا شده است، حس تعاون پیدا شده است، که خودشان باید انتظار از اینکه قوه های دیگری به آنها کمک کند، خودشان قیام کردند، و در همه مسائل با قدرت پیش رفتند (همان، ج12، ص84). - قدرت بخشی: مدیران و رهبران با ایجاد خودباوری و القای توانمندی انجام امور در پیروان، موجب می شوند تا آنان به قدرتی فزاینده دست یافته و در انجام فعالیت ها به صورت کارا و اثربخش مشارکت نمایند. چنان که حضرت امام این گونه عمل می کرد: امروز احساس این است که می توانیم، این احساس، توانایی می آورد. این احساس افکار را متوجه و متمرکز می کند که هر کسی در هر جایی هست کار بکند. در هر جایی هست خدمت بکند تا با این احساس مادامی که هست، شما به پیش می روید. من امیدوارم که این احساس همیشه باشد و همیشه کشور شما به پیش برود، و یک روزی باشد که هر چیزی که هر جا درست می کردند، خود شما هم درست بکنید (همان، ج18، ص 161). - تأکید بر ایجاد گروه های کاری توانا: یکی از امور لازم در کشور برای مدیران و رهبران، ایجاد گروه های کاری توانمند است تا بتوانند پدیده هم افزایی و بهبود عملکرد را محقق گردانند. اصولاً گروه های کاری توانا، راهکاری مؤثر هستند که افراد را گردهم می آورند تا با همفکری و تبادل اطلاعات، مسایل و مشکلات را حل نمایند. ازاین رو، حضرت امام خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی می فرماید: چنین مجلسی در کمیسیون های مختلفش، کارشناسان و متخصصان متعهد و زبردست لازم دارد. هرچند برای مشورت در هر رشته خصوصاً در سیاست خارجی و نیز سیاست اقتصادی که امروز از اهم امور است، از اشخاص کاردان دعوت کنند و چون مقصد همه ان شاء الله پیشرفت احکام اسلام و خدمت به بندگان خدای متعال است، باید از اینکه از خارج مجلس استمداد می کنند خوشوقت باشند (همان، ج18، ص 463) 5. وحدت بخشی حضرت امام در دوران معاصر یکی از منادیان بزرگ وحدت اسلامی به شمار می آمد که در طول انقلاب به وحدت می اندیشید و در همه عرصه های حیات اجتماعی، به ویژه در مدیریت و رهبری نظام به آن تأکید بسزایی می کرد. یکی از ویژگی های رابطه گرایی مدیران با توجه به سیره مدیریتی امام «وحدت بخشی» است. این مفهوم دارای سه شاخص «وحدت در هدف»، «وحدت در نیروها» و «وحدت در روش» به شرح زیر است: ـ وحدت در هدف: اساسی ترین هدف مقدس و ارزشی امام خمینی(ره) در دوران انقلاب اسلامی، معرفی تعالیم و رهنمودهای حیات بخش اسلام، احیا، اجرا و پیشرفت جهانی آن بود. از آنجایی که این مهم بدون برپایی حکومت اسلامی میسر نمی شود، ایشان پیش از پیروزی انقلاب، پیروان خود را جهت برپایی چنین حکومتی به وحدت فرامی خواند. ازاین رو، امام در ضمن تحلیل عوامل پیروزی انقلاب اسلامی، به عامل وحدت در هدف و اتکای به قرآن مجید به عنوان رمز پیروزی یاد می کند: «باید این رمز پیروزی را که وحدت کلمه و اتکا به قرآن مجید است حفظ کنیم و همه با هم پیش برویم و حکومت جمهوری اسلامی را در ایران مستقر کنیم» (همان، ج 6، ص 406). ـ وحدت در نیروها: وحدت پیروان در جامعه اسلامی، مسیر دستیابی به هدف های یادشده را هموار کرده، نیروهای اسلامی را از تفرقه، جناح بازی و گروه اندیشی حفظ می کند. ازاین رو، امام با همسو کردن هدف ها، هم به وحدت داخلی (درون مرزی) و هم به وحدت خارجی (برون مرزی) بین مسلمانان می اندیشید. آنان را به وحدت فرامی خواند. ایشان دعوت خویش را گاهی به آیات قرآن و کلام نورانی اهل بیت(ع) نیز نسبت می داد: خدای تبارک و تعالی امر فرموده است: «و اعتصموا بحبل الله اجتماع» لکن اجتماعی با تثبیت به حبل الله هر اجتماعی مطلوب نیست. «و اعتصموا بحبل الله» مطلوب است. همان است که «اقرا باسم ربک» «اسم رب» همان ریسمانی است که همه به آن باید اعتصام کنند. مردم را دعوت کنید به وحدت. دعوت کنید به اینکه گروه  گروه نشوند (همان، ج8، ص334). - وحدت در روش: ثبات نظام اسلامی و دستیابی به هدف های بلند اسلامی، در ابعاد گوناگون فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، و ...، علاوه بر وحدت در هدف و وحدت در نیروها، به «وحدت در روش» نیز نیازمند است؛ یعنی مدیران و کارگزاران جامعه اسلامی باید با روش برگرفته از مبانی و اصول اسلامی، مجموعه های اداری خود را مدیریت کنند. امام در این باره می فرماید: قوام نظام اسلامی ایران بر اتحاد در روش و حرکت در کلیت سیاست مورد قبول اسلام است. همگی باید سعی کنیم هر حرکتی، اعم از سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی، که انجام می دهیم به آن کلیت صدمه نزند. ترسیم کلیت متخذ از اصول اساسی قوانین اسلامی است که هدایت فرد و جامعه را برعهده دارد (همان، ج21، ص64، 22/3/1367). 6 اعتماد به نفس بخشیدن آدمی با شناخت استعدادها و سرمایه های وجودی خویش، شخصیت حقیقی خود را باور و احساس می کند و در عرصه های گوناگون زندگی، با خوداتکایی و اعتماد به نفس، بدون وابستگی به سایر قدرت ها فعالیت می کند. ازاین رو، امام همواره به پیروان خویش بر خودشناسی، خودباوری و احساس شخصیت، به عنوان یکی از عوامل مهم رویکرد به استقلال، تأکید می کرد: «تا ما خودمان را پیدا نکنیم... نمی توانیم مستقل بشویم» (همان، ج11، ص 227). اعتماد به نفس، یکی از ویژگی های رابطه گرایانه مدیران است که دارای پنج شاخص «استقلال فکری»، «پرهیز از غرب زدگی»، «عزت طلبی»، «استقامت و تحمل مشکلات» و «نهراسیدن از دشمن» به شرح زیر است: - استقلال فکری: آزاداندیشی و استقلال فکری پیروان بدون تأثیرپذیری از فرهنگ بیگانه، مبنای بنیادینی برای خوداتکایی و استقلال نظام اسلامی است: «تا فکر شما مستقل نباشد، کشور شما مستقل نمی شود. بروید دنبال اینکه فکرتان را مستقل کنید» (همان، ج10، ص392). ـ پرهیز از غرب زدگی: منطق خوداتکایی با الهام از رهنمودهای الهی، در حوزه سیاست خارجی و برقراری روابط با سایر کشورها «سلطه ناپذیری از بیگانه» است: «ما منطقمان، منطق اسلام، این است که سلطه نباید از غیر بر شما باشد» (همان، ج4، ص91). ـ عزّت طلبی: مفهوم «عزت» و «سرافرازی» در سیره  نظری امام، در برابر ذلت و زبونی، نمادی از خوداتکایی است. ایشان با الهام از رهنمودهای وحیانی و ارزش های اسلامی، معتقد است که عزت و سرافرازی مدیران و پیروان در انجام تکالیف الهی و پیروی از یگانه آفریدگار جهان و خدمت گزاری به انسان هاست، نه در اطاعت از قدرت های شیطانی و تن دادن به اوامر و نواهی آنان؛ چنان که می فرماید: اکنون وظیفه همه مسلمین، خصوصاً جناح روحانی و سیاسی و بزرگان قوم، خطیر است. ملت ما بر سر دوراهی است: پیروزی و توفیق دست یافتن به بیرون کردن شاه، و یا تا آخر در زیر چکمه دژخیمان خُرد شدن؛ با عزت و سرافرازی در مقابل خالق و خلق، و یا خدای ناخواسته ذلت و زبونی همیشگی. و هرگز ملت مسلمان ایران تن به ذلت نخواهد داد» (همان، ج3، ص 454). ـ استقامت و تحمل مشکلات: امام خمینی(ره) با توجه به آیات الهی (هود: 12؛ شوری: 15)، استقامت و پایداری پیروان را برای دستیابی به استقرار اسلام، اجرای عدالت و کوتاه کردن دست ستمکاران، تکلیف الهی به شمار آورده، بر این باور است از آنجایی که انقلاب اسلامی، به خلاف سایر انقلاب های وابسته به شرق و غرب، متکی به مردم است، مردم علاوه بر اینکه نباید از پیامدهای انقلاب گلایه مند باشند، بلکه باید خود را پذیرای مشکلات، توطئه ها و کاستی های آن نمایند. در این راستا، با اشاره به زندگی پرفرازونشیب صدر اسلام و محاصره اقتصادی مسلمانان در آن زمان، بر الگو قرار دادن پیام آور گرامی اسلام در پایداری و تحمل مشکلات تأکید می کند: مهم... انقلابی است که به دست مردم صورت گرفته، مردم انقلاب کرده اند و مردم باید آن را به آخر برسانند... پس مردم باید از پیامدهای انقلابشان گله نداشته باشند. امروز کشور ایران روی پای خودش ایستاده است... ما هم تا آخر، زحمت ها و رنج های توطئه ابرقدرت ها را باید تحمل کنیم. ما موظف هستیم تا امر الهی را انجام دهیم. پس، از سختی ها نباید هراس داشته باشیم (همان، ج19، ص 54). ـ نهراسیدن از دشمن: هراس از دشمن برای هر کس و یا ملتی، یک ضعف بزرگ به شمار می رود، به ویژه اگر آن فرد دارای جایگاه و مسئولیت تأثیرگذاری در جامعه باشد. این هراس، می تواند شخص مدیر یا رهبر را در انجام امور مدیریتی  خود ناتوان و ناموفق سازد. از آنجا که به طور طبیعی، نزدیکی به مرکز قدرت، نقش مؤثری در هراس زدایی دارد. اما پیروان خود را به اتصال به قدرت حقیقی، که همان قدرت الهی است، دعوت می نماید تا با چنین پشتوانه ای هرگونه هراس از دشمن را از دل ها بزداید و در این ارتباط می فرماید: «این همه دعوت شده است که به کس دیگری غیر از خدا متشبت نشوید، برای اینکه به شما تزریق کنند قوت را، که شما یک پشتوانه عظیم دارید و او خداست. کسی که خدا را دارد، از چه باید بترسد» (همان، ج18، ص 426). 7. سخنگوی پیروان از آنجا که، رهبر رابطه گر خود را خدمتگزار پیروان می داند، درصدد است تا به آگاهی از خواسته ها و گرایش های نیروی انسانی، زبان گویای آنان در بین مدیران و کارگزاران نظام بوده، همه امکانات و مقدورات را برای تأمین هدف های نیروی انسانی بسیج کند. حضرت امام درباره این مطلب و در پاسخ به پرسش خبرنگار رادیو ـ تلویزیون فرانسه، [چگونه است که به دنبال فراخوان شما، مردم ایران چنان انبوه به کوچه ها می ریزند؟]، چنین اظهار می دارد: «چون ملت، ما را خدمتگزار به اسلام و کشور می داند و ما مسائلی را طرح می کنیم که سال هاست در نهاد ملت است. بدین جهت است که ما بیان کننده خواسته های ملت هستیم» (همان، ج3، ص 468). از آنجایی که خواسته های مردم در چارچوب موازین اسلامی، از گستردگی زیادی برخوردار است، به برخی از آنها از زبان امام اشاره می شود: ـ اسلام گرایی: اولین شاخص برای ویژگی سخنگوی پیروان، «اسلام گرایی» است. در دوران ستم شاهی، مردم ایران از ظلم هایی که به آنها روا می شد، به ستوه آمده بودند و زمینه تزلزل پایه های دینی و اسلامی نیز در خانواده های ایرانی رو به رشد بود. تا اینکه به رهبری حضرت امام، انقلاب به پیروزی رسید و یکی از هدف ها و خواسته های مردم یعنی «اسلام» تحقق یافت: ملت اسلام را می خواهد، ملت کشور خودش را هم که می خواهد برای اسلام است. از بچه های کوچک تا پیرمرد ها همه فریاد اسلام می زدند. این نهضت برای همین صبغه اسلامی اش و برای همین که مقصد اسلام بود و قیام بر ضد طاغوت، قیام بر ضد کسانی که اسلام را می خواستند به فراموشی بسپارند، یک قیامی بود که خدای تبارک و تعالی مدد فرمود (همان، ج8، ص76). ـ تأمین استقلال: وابستگی رژیم پهلوی در نیازهای فرهنگی، اقتصادی و صنعتی مردم به بیگانگان شرق و غرب تا حدی بود که استقلال کشور از آنان دور از ذهن بود، اما هدایت و رهبری روحانیت و در رأس آن رهبر کبیر انقلاب اسلامی، این باور را در مردم زنده کرد که «ما می توانیم» و این امر سبب شد تا به یاری حق تعالی و فداکاری مردم ایران دست بیگانگان از مملکت کوتاه شود و با بهره گیری از توانایی های علمی ـ تخصصی، مبتکران و متخصصان ایرانی «استقلال» را، که از آرزوهای دیرین مردم این مرز و بوم به شمار می آمد، برای جامعه اسلامی ایران به ارمغان آورد. ازاین رو، حضرت امام به استقلال و خودکفایی به عنوان یکی از خواسته های مردم اشاره می کند: «ما می خواهیم مملکتمان از خودمان باشد مستقل باشد و تحت رهبری دیگران نباشد. ما می خواهیم مخازن مملکت ما از خودش باشد. ما می خواهیم در این مملکت خودمان کار بکنیم و خودمان نتیجه  کار را ببریم» (همان، ج13، ص58). ـ تأمین آزادی: سرنوشت کشور و ملت پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، به دست شاه و ایادی خارجی او بود؛ به این معنا که هرگونه تغییر یا اصلاح در امور جامعه، بدون خواست آنان ممکن نبود. ازاین رو، بی بندوباری و فساد در جامعه، به اسم آزادی رشد فزاینده ای یافته، به گونه ای که به کمرنگ شدن ارزش های دینی و معنوی و از بین رفتن باورهای مردم و انحراف آنان از مسیر رشد و رویش منجر گردید. حضرت امام در انتقاد و اعتراض به این وضعیت و اعطای آزادی چنین می فرماید: این چه وضعی است که در ایران هست؟ این چه آزادی است که اعطا فرموده اند آزادی را؟! مگر آزادی اعطا شدنی است؟! خود این کلمه جرم است. کلمه اینکه «اعطا کردیم آزادی را» این جرم است. آزادی مال مردم هست، قانون آزادی داده، خدا آزادی داده به مردم، اسلام آزادی داده، قانون اساسی آزادی داده به مردم. «اعطا کردیم» چه غلطی است؟ به توچه که اعطا بکنی؟ تو چه کاره هستی اصلش؟ «اعطا کردیم آزادی را بر مردم»! آزادی این است که می بینید. آزادی اعطایی که آزادی – حقیقاً- نیست، این است که می بینید. برای این است که مردم را اغفال کنند (همان، ج3، ص406). ـ استقرار حکومت اسلامی: ملت بزرگ ایران که در طول تاریخ از رژیم منحط شاهنشاهی رنج برده و در پنجاه و چند سال سلطنت غیرقانونی سلسله پهلوی همه منبع و ثروت کشور از بین رفته است، به خواست خداوند متعال به پاخاسته و در سراسر کشور با اراده ای مصمم، خواستار نابودی رژیم شاهنشاهی و استقرار حکومت اسلامی شدند. خواست آنان، آزادی، استقلال و برقراری حکومت عدل است که سرلوحه حقوق بشر، مورد تأیید جوامع انسانی و بالاتر از آن، مورد رضای خدای بزرگ است (همان، ج5، ص73). از جمله وظایف اساسی جمهوری اسلامی، تأمین استقلال، آزادی ملت، مبارزه با فساد و فحشا و تنظیم و تدوین قوانینی است که در همه زمینه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با توجه به معیارهای اسلامی اصلاحات لازم را به عمل آورد (همان، ج 5، ص 155). ازاین رو، معمار انقلاب اسلامی ایران همراه و هماهنگ با پیروان خود، به جز استقرار حکومت اسلامی به هدف دیگری نمی اندیشید: من در اول فرصتی که پیدا کنم به خواست خدا می روم ایران و اول قدمی که برمی دارم تأسیس  می کنم یک دولت اسلامی مبتنی بر احکام اسلامی، مبتنی بر رأی مردم، پیشنهاد می کنیم به مردم و رأی از آنها می گیریم و یک حکومت اسلامی تأسیس می کنیم (همان، ج5، ص 548). ـ اجرای عدالت: عدم اجرای عدالت در جامعه، از جمله مواردی بود که ملت ایران در زمان طاغوت از آن رنج می بردند. تبعیض و بی عدالتی گسترده شده بود. به دست توانای حضرت امام و پشتیبانی خیل عظیم مردم ایران این رژیم برچیده شد. در این برهه، مردم خواستار رفع نابرابری ها و اجرای عدالت بودند: «آنکه دست ظلم را از شما کوتاه کرده است و عدالت را می خواهد اجرا کند همین ملت است. همین جوان هایی هستند که الان در راه اسلام فداکاری می کنند» (همان، ج20، ص 251). - حق نظارت و ارزیابی برای پیروان: از آنجایی که در حکومت اسلامی سرنوشت مردم در دست خودشان است (همان، ج 18، ص 367)، نظارت و ارزیابی امور جاری در جامعه «حق» قانونی آنان است. امام خمینی(ره) در پاسخ به پرسش خبرگزاری رویترز انگلیسی، این حق را برای ملت شریف ایران قایل شده است: «این حکومت در همه مراتب خود، متکی به آرای مردم و تحت نظارت و ارزیابی و انتقاد عمومی خواهد بود» (همان، ج4، ص 160). 8. امیدبخشی یکی از ویژگی های رابطه گرایی مدیران در ایجاد انگیزش، حفظ قدرت روحی، کارآیی و اثربخشی نیروی انسانی در اداره امور، «امیدبخشی» است. چنان که امام خمینی(ره)، این گونه پیروان خود را نسبت به آینده امیدوار می کرد: «برادران عزیز، مأیوس نباشید: «لا تیأسوا من روح الله» از آن چیزهایی که خدا عنایت به شما می کند و از آن عنایات الهی مأیوس نباشید...» (همان، ج17، ص60). - نوید پیروزی و عظمت: با ژرف نگری در سیره نظری و عملی امام معلوم می شود که مدیران و رهبران اسلامی، با الهام از رهنمودهای الهی بر این باورند که در حیات فردی و اجتماعی بشر چیزی به نام «شکست» وجود ندارد. آنچه به دست می آید، فقط نتیجه است و بس. اگرچه نتیجه به دست آمده، مطلوب آنان نباشد، ولی نتیجه ای به بار آمده است. زیرا آنان به تکلیف قایل اند نه نتیجه. روشن است تکالیف، نتایجی را در پی خواهد داشت. نتایج مثبت از صحت تکالیف انجام یافته حکایت دارند. نتایج منفی نیز ما را به آزمودن شیوه های معقول و درست فرامی خوانند، نه به افسوس و دریغ خوردن بر گذشته و نتایج ازدست رفته. آدمی تا زنده است شکست نخورده است و این باور افراد موفق است. افراد همواره موفق می شوند نوعی نتیجه به دست آورند، خواه مثبت و یا منفی؛ آنان تتیجه را تجربه به شمار می آورند که بر میزان شناخت آنها افزوده است (رضاییان، 1387الف، ص350ـ351)، چنان که امام خمینی(ره) می فرمود: «کسی که رابطه با خدا دارد شکست ندارد» (خمینی، 1386، ج 1، ص 119). ـ نوید رفاه: امام خمینی(ره) به پیروان خود اطمینان می دهد که در سایه پیروی از اسلام به تندرستی، آرامش و سعادت در زندگی دست می یابند: «من به شما اطمینان می دهم که شما در جوار اسلام با طمأنینه،  با سلامت، با سعادت زندگی خواهید کرد» (همان، ج6، ص 527). ایشان ضمن بشارت به پیروزی و عظمت، به رفاه و معنویت (ناشی از روح پاک و مهذب) پیروان، در پرتو وحدت نیروها و وحدت در هدف (اسلام و نظام اسلامی) نوید می دهد: من امیدم به شما جوان های برومند عزیز و سایر طبقات ملت است. من نوید پیروزی به شما می دهم: من نوید استقلال، من نوید عظمت، من نوید رفاه، من نوید معنویت، من یک روح پاک، یک روح آزادمنش، یک روح مهذب به شما می دهم به شرط آنکه همه با هم به سوی جمهوری اسلامی و به سوی اسلام. از خداوند تعالی عظمت، سلامت، عزت همه ملت اسلامی را می خواهم (همان، ج6، ص 354). نتیجه گیری سبک رابطه گرایی با فراوانی 1586 فیش استخراج شده، دارای هشت ویژگی می باشد که ویژگی «خدمت گزاری» با فراوانی 468 و ویژگی «بصیرت بخشی» با فراوانی 409 بالاترین مرتبه قرار گرفته اند. ولی ویژگی های دیگر با 6 پراکندگی عبارتند از: «وحدت بخشی» با فراوانی 189 و «اعتماد به نفس» با فراوانی 144 و «ایجاد تحول روحی معنوی در پیروان» با فراوانی 133 و «مشارکت جو» با فراوانی 119 و «سخنگوی پیروان» با فراوانی 94 و «امید بخشی» با فراوانی 30 به ترتیب در الویت سوم تا هفتم قرار گرفته اند. 1. ویژگی خدمت گزاری: دارای پنج شاخص احترام و تجلیل از پیروان، ایجاد تفاهم و همدلی، توجه به محرومان، حمایت از پیروان و ایجاد رفاه امنیت برای همه اقشار، به ترتیب با فراوانی 224 و 109 و 70 و 42 و 23 است. ـ شاخص احترام و تجلیل از پیروان: دارای پنج شاخص فرعی تجلیل از پیروان، و قدردانی از پیروان، احترام به آرای پیروان، تواضع و نصیحت پذیری و تحمل انتقاد ها به ترتیب با فراوانی 102 و 64 و 22 و 21 و 8 است. ـ شاخص ایجاد تفاهم و همدلی: دارای سه شاخص فرعی ارتباط روحی و عاطفی با پیروان وجلب رضایت پیروان و ارتباط چهره به چهره، به ترتیب با فراوانی 67 و 27 و 12 است. 2. ویژگی بصیرت بخشی: دارای شش شاخص توجه دادن به ارزش ها و باور های دینی، تبدیل تهدید به فرصت، اطلاع رسانی، رعایت اولویت، اکتفا نکردن به وضع موجود، ارتقای سطح دانش عمومی، پیروان به ترتیب با فراوانی 214و 107 و 41 و24 و 18 و 5 است. ـ شاخص توجه دادن به ارزش و باورهای دینی: دارای هفت شاخص فرعی تقوا و اخلاص در عمل، اتکال به خدا، ظلم   ستیزی، ساده زیستی، پاسدار ارزش های ملی و مردمی، صداقت و امانت، تمسک به قرآن، به ترتیب با فراوانی 64 و 63 و 31 و 26 و 20 و 7 و 2 است. ـ شاخص تبدیل تهدید به فرصت: دارای دو شاخص فرعی دشمن شناسی و هشدار نسبت به تؤطئه ها، و عبرت پذیری از تجارب و تاریخ، به ترتیب با فراوانی 98 و 9 است. 3. ویژگی وحدت بخشی: دارای سه شاخص وحدت در نیروها، وحدت در هدف، و وحدت در روش، به ترتیب با فراوانی 153 و33 و 3 است. 4. ویژگی اعتماد به نفس: دارای پنج شاخص استقامت و تحمل مشکلات، نهراسیدن از دشمن، استقلال فکری، پرهیز از غرب زدگی و عزت طلبی، با فراوانی 51 و34 و 25 و 20 و14 است. 5. ویژگی ایجاد تحول روحی و معنوی در پیروان: دارای سه شاخص شهادت طلبی، فداکاری و شجاعت، و تعهد به ترتیب با فراوانی 54 و 50 و 29 است. 6. ویژگی مشارکت جو: دارای هفت شاخص حفظ پیروان در صحنه، توجه به همکاری و تعاون در بین پیروان، تعمیم مسئولیت پذیری، تأکید بر ایجاد گروه های کاری توانا، مشورت پذیری، و قدرت بخشی، به ترتیب با فراوانی 36 و 35 و 14 و 13 و 8 و 7 و 6 است. 7. ویژگی سخنگوی پیروان: دارای شش شاخص تأمین استقلال، تأمین آزادی، اسقرار حکومت اسلامی، اسلام گرایی، اجرای عدالت، و حق نظارت و ارزیابی برای پیروان، به ترتیب با فراوانی 25 و 22 و 20 و 11 و 10 و 6 است. 8. ویژگی امیدبخشی: دارای دو شاخص نوید پیروزی و عظمت و نوید رفاه، به ترتیب با فراوانی 28 و 2 است.* منابع اُزگلی، محمد (1374)، معرفی نظریه رهبری بصیر از دیدگاه چند تن از صاحب نظران رهبری نوین، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه امام حسین. توفیق آگاه، فیروزان (1360)، مجموعه مقالات، تهران، بعثت. خاکی، غلامرضا (1388)، روش تحقیق در مدیریت، چ چهارم، تهران، بازتاب. راغب اصفهانی، حسین بن محمد (1416 ق)، مفردات الفاظ القران، بیروت ، دارالقلم. رضاییان، علی (1387الف)، مبانی رفتار سازمانی، چ نهم، تهران، سمت. ـــــ (1387ب)، اصول مدیریت، چ بیستم، تهران، سمت. ـــــ (1388)، مبانی سازمان و مدیریت، چ سیزدهم، تهران، سمت. مطهری، مرتضی (1374)، مجموعه آثار، چ چهارم، تهران، صدرا ج2،. موسوی خمینی، سید روح الله (1386)، صحیفه امام، چ چهارم، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره). منبع: فصلنامه پژوهش های مدیریتی – شماره 6 انتهای متن/

94/03/14 - 00:10





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن