تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820931766




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تعامل با دشمن در صورت داشتن منافع مشترک برد-برد است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۲ خرداد ۱۳۹۴ (۱۲:۱۶ب.ظ)
آيت الله مصباح يزدي: تعامل با دشمن در صورت داشتن منافع مشترک برد-برد است موج - قم - عضو خبرگان رهبري با بيان اين که مي‌توانيم در صورت داشتن منافع مشترک، با دشمن نيز تعامل داشته باشيم و اين همان معناي بردـبرد است، گفت: اما همان‌گونه که آنها در عين تعامل با ما، دشمني خود را پنهان نمي‌کنند ما نيز بايد بدانيم آن‌ها دشمن هستند و اين مطلب را صادقانه اعلام کنيم.
به گزارش خبرگزاري موج از قم به نقل از مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني‌ (ره)، آيت الله مصباح يزدي در جمع تعدادي از فعالان سياسي، با اشاره به اينکه نگاه واقع‌بينانه به جامعه بعد از انقلاب، نشان مي‌دهد فعالان اجتماعي هرگز صد در صد همفکر نبوده‌اند و هميشه اختلاف سليقه‌ها و اختلاف‌نظرهايي بين آن‌ها وجود داشته است گفت: مردم، جريانات سياسي و فعاليت‌هايي که قبل از نهضت امام انجام شده بود، زمينه‌هاي انقلاب را فراهم کردند و کمک کردند تا انقلاب و نهضت اسلامي با رهبري حضرت امام خميني (ره) به پيروزي برسد.
وي ضمن بيان تفاوت انگيزه‌ها در مبارزه افراد و گروه‌ها عليه رژيم شاه اظهار کرد: به عنوان نمونه، دکتر مصدق و آيت‌الله کاشاني هر دو در پي ملي کردن صنعت نفت بودند و در اين زمينه تلاش کردند، اما؛ پشتوانه فکري آن‌ها با يکديگر متفاوت بود؛ يک تفکر با گرايش ديني بود، و تفکر ديگر با گرايش ملي و سياسي. در زمان انقلاب هم چيزي شبيه همين اتفاق افتاد؛ زيرا قبل از شروع نهضت اسلامي، برخي گروه‌ها از جمله مارکسيست‌ها با انگيزه‌هاي مادي در اين زمينه تلاش مي‌کردند، در حالي که امام (ره) با انگيزه الهي و ديني قيام کرد.
آيت‌الله مصباح يزدي با ذکر اين نکته که امام‌ (ره) هنگامي قيام خود را آغاز کرد که در بين روحانيون از شهرت فوق‌العاده‌اي برخوردار نبود ادامه داد: علماي ديگري در عرض ايشان بودند و حتي شخصيت‌هايي ظاهراً معروف‌تر از ايشان نيز حضور داشتند، اما؛ خداوند لطف کرد و به برکت رهبري ايشان انقلاب پيروز شد و نه تنها در بين روحانيت و اقران خودشان کاملاً برجستگي يافتند، بلکه فعاليت ساير گروه‌ها نيز مورد تاثير حرکت ايشان قرار گرفت، به‌گونه‌اي که ساير حرکت‌ها تا حد زيادي اهميت و شهرت خود را از دست دادند.
استاد حوزه علميه قم ضمن يادآوري اينکه امام‌ (ره) بعد از پيروزي انقلاب، نخست وزير موقت را از يکي از همان گروه‌ها؛ يعني ملي‌ـمذهبي‌ها که نزديک‌ترين گروه به اسلام بودند انتخاب کرد، افزود: هر چند گروه‌هاي مختلف مانند ملي‌ـمذهبي‌ها ظاهراً طرفدار اسلام بودند، اما؛ نوع نگاه و تفکرشان با امام (ره) فرق بسياري داشت؛ تا جايي که به گفته مهندس بازرگان او اسلام را براي ايران مي‌خواست، در حالي که امام‌ (ره) ايران را براي اسلام مي‌خواست؛ يعني بازرگان بر خلاف حضرت امام‌ (ره)، نگاهي ابزاري به دين داشت.
وي با اشاره به اينکه حتي در بين ياران پيامبر‌ (ص) نيز تفاوت نيت‌ها و انگيزه‌ها وجود داشت اظهار کرد: اين اختلاف انگيزه‌ها از روز وفات پيامبر‌ (ص) به صورت روشن‌تري مطرح و معلوم شد که برخي افراد دين را براي اهداف ديگري مي‌خواهند. در جريان انقلاب اسلامي نيز، تعداد افراد تأثيرگذاري که نگاهشان به اسلام مانند نگاه امام‌ (ره) بود، به انگشتان يک دست نمي‌رسيد.
آيت الله مصباح يزدي ادامه داد: امام‌ (ره) چنان به دين اهميت مي‌داد و در سخنانش بر آن تأکيد مي‌کرد که گاهي ديگران فکر مي‌کردند امام‌ (ره) مبالغه مي‌کند و براي رعايت قواعد سخنراني است که چنين الفاظي را به کار مي‌برد؛ درحالي که عده‌اي دين را تنها يکي از ابعاد زندگي انسان مي‌دانند که ربطي به ساير ابعاد زندگي و امور اجتماعي ندارد، لذا از سويي معتقدند بايد نماز خواند و اعمال عبادي را انجام داد، ولي براي شناخت سياست و قواعد آن بايد به جاي دين، به متخصصان ديگري در اين امر رجوع کرد.
عضو خبرگان رهبري با اشاره به اينکه بايد خود را بسنجيم و ببينيم نگاه ما به دين ابزاري است و يا براي آن اصالت قائليم اظهار کرد: در رأس و بدنه همه دولت‌هايي که بعد از انقلاب تا کنون سرکار آمده‌اند چنين تفاوتي در تفکرات افراد مشخص بوده است؛ به عنوان نمونه، شهيد رجايي يک معلم بود و بني صدر يک تحصيل کرده خارج و در تفاوتشان هم همين بس که رجايي خود را مقلد امام (ره) مي‌دانست.
وي با بيان اين که اختلاف‌نظرها، اختلاف در گرايش‌ها و اختلاف سليقه‌ها سه عنصر اختلاف در ميان مردم هستند که همواره وجود داشته و خواهد داشت ادامه داد: ما بايد موضع فکري، مباني گرايشي و سياست عملي‌ خود را مشخص کنيم؛ يعني ابتدا تفکر و اعتقاداتمان را بسنجيم، سپس خاستگاه ارزش‌ها و گرايش‌هاي خود را بررسي کنيم و در نهايت ببينيم در تعامل و برخورد با ديگران قرار است چه شيوه‌اي را در پيش بگيريم؟
استاد حوزه علميه قم با بيان اينکه همه انسان‌ها کمابيش گرايش‌هاي مادي دارند اظهار کرد: البته شدت تعلقات به دنيا و ماديات در افراد مختلف متفاوت است و شدت اين دلبستگي در برخي به‌گونه‌اي است که حاضرند خون هزاران شهيد و همه ثمرات انقلاب را براي چند روز بيشتر باقي ماندن بر کرسي رياست و پست و مقام، به حراج بگذارند.
عضو خبرگان رهبري ادامه داد: اختلاف سليقه نيز هميشه وجود دارد، حتي افراد با گرايش‌هاي مادي نيز با هم اختلاف دارند، اما؛ همين افراد براي رسيدن به اهداف دنيايي‌ با يکديگر سازش مي‌کنند؛ خود شما هم مصاديق متعددي را مي‌شناسيد که فردي براي از دست ندادن موقعيت و مقام خود با کساني سازش کرده است که قبلاً بدترين اهانت‌ها را به وي کرده‌اند، اما؛ او براي حفظ جايگاه و موقعيت خود چشمش را بر همه آن‌ها بسته و با آنها سازش کرده است.
آيت‌الله مصباح يزدي ادامه داد: گروهي که دنيا برايشان اصالت دارد، بر حسب تغيير موقعيت‌ها، مواضعشان نيز ممکن است فرق کند؛ يک روز طرفدار انقلاب‌ هستند و روز ديگري رو در روي انقلاب؛ يک روز طرفدار رهبري فردي هستند و روز ديگر از لزوم رهبري شورايي دم مي‌زنند؛ اين عده در عمل هم به فکر فريب‌دادن يکديگر هستند.
عضو خبرگان رهبري با بيان اينکه در مقابل کساني هم هستند که اگر قرار باشد به اهداف و ارزش‌هايشان لطمه بخورد حاضرند جان خود را نيز فدا کنند و هيچ پست و مقام و ثروتي نمي‌تواند آن‌ها را نسبت به چشم‌پوشي از اهدافشان وادار کند اظهار کرد: اگر هدف ما مصلحت اسلام و انقلاب است، نبايد شکست‌هاي ظاهري ما را نااميد کند؛ همان‌گونه که امام حسين‌(ع) نيز در جنگ به شهادت رسيد اما در واقع شکست نخورد.
وي ادامه داد: کسي که در خط ولايت و خط امام‌(ره) است، باورها و ارزش‌ها را فراموش نمي‌کند و براي دين و ارزش‌ها اصالت قائل است. ما بايد ارزش هر چيز يا هر کاري را با خواست و رضاي خدا بسنجيم، نه حرف مردم يا برتري سياسي. در عمل نيز بايد صادقانه اعلام کنيم که دست از ارزش‌هايمان برنمي‌داريم. البته لازمه اين سخن، ستيزه با استکبار تا روز قيامت است چون تا اين عالم بر پاست، شيطان و اتباع او نيز هستند و ما بايد دشمنان را شناخته و با آن‌ها دشمني کنيم.
آيت‌الله مصباح يزدي با بيان اينکه البته مي‌توانيم در صورت داشتن منافع مشترک، با دشمن نيز تعامل داشته باشيم و اين همان معناي بردـ برد است، افزود: اما همان‌گونه که آنها در عين تعامل با ما، دشمني خود را پنهان نمي‌کنند ما نيز بايد بدانيم آن‌ها دشمن هستند و اين مطلب را صادقانه اعلام کنيم؛ زيرا ما حتي نبايد براي از ميدان بيرون کردن دشمنانمان به مکر و فريب متوسل شويم چه رسد به دوستاني که با ما اختلاف سليقه دارند.
وي با تذکر اين نکته که اصولگرا بودن به معناي مصون بودن از اشتباه و نداشتن هوي و هوس نيست خاطرنشان کرد: اصولگرايي به اين معناست که براي اصولگرايان، دين بر دنيا مقدم است، لذا بايد اين افراد را شناسايي کنيم و با يکديگر هم‌فکري کنيم نه اين که نقشه‌اي بکشيم و ديگران را در مقابل کار انجام شده قرار دهيم، تا نظر خود را بر آن‌ها تحميل کنيم.
عضو جامعه مدرسين با اشاره به ضرورت هم‌فکري براي شناخت راه‌حل‌ها در عين رعايت اصول و خطوط قرمز گفت: بايد در نهايت يک تصميم جمعي برخاسته از آگاهي و صداقت اتخاذ شود؛ البته در چنين مواردي با در نظر گرفتن اين نکته که مصلحت اسلام با کار جمعي بهتر تأمين مي‌شود، بسيار اتفاق مي‌افتد که فرد بايد به خاطر مصلحت نظر خودش را کنار بگذارد؛ اما اگر کسي هدفش مصلحت اسلام نباشد، حق گلايه کردن از ديگران را ندارد؛ چون ممکن است آن‌ها نيز مانند خود او، در پي رسيدن به منافع خودشان باشند.
آيت‌الله مصباح يزدي خاطرنشان کرد: در همه جاي دنيا اين روش مرسوم است که يک حزبي براي کسب اکثريت مطلق آراء، با ديگر گروه‌ها ائتلاف کرده و بر همين اساس منافع را نيز تقسيم مي‌کنند. اما بايد توجه داشت که ملاک آنها، دنيا و رسيدن به منافع دنيايي است. اگر هدف ما خدا باشد بايد هميشه مصلحت اسلام را مد نظر قرار دهيم و بر اساس همان عمل کنيم؛ در اينجا نيز گذشت تا جايي مطلوب است که به مصلحت اسلام لطمه نزند. در واقع براي رفع اختلاف‌نظر در مورد روش‌ها بايد گفت‌وگو کرد؛ اما درباره اهداف، گفت‌وگو معنا ندارد و نبايد ذره‌اي از اهداف، که همان مصلحت اسلام است، کوتاه آمد.
ايشان با بيان اينکه افرادي که واقعاً هدفشان مصلحت اسلام و انقلاب است بايد دور هم بنشينند و هم‌فکري کنند تا به آن چه رضاي الهي و مصلحت اسلام است برسند و به آن عمل کنند ادامه داد: اين روش صحيح نيست که اول خودمان تصميم بگيريم و ديگران را در مقابل عمل انجام شده قرار دهيم؛ چرا که اين کار سياست‌بازي، و مغاير با اسلام است.
استاد حوزه علميه قم افزود: اگر هدف يک گروه کار براي اسلام شد، ديگر ملاک ثروت، زرنگي و حقه‌بازي جايگاهي ندارد بلکه ملاک، کار کردن فرد براي رضاي خداست؛ يعني جمع بايد با هم‌فکري و مشورت صادقانه، کاري که مورد رضاي خدا است را بهتر بشناسند و به آن عمل کنند، و ببينند چه کسي مي‌تواند در فلان پست بهتر خدمت کند، و همگان او را حمايت کنند، نه اين که هر کسي در فکر اين باشد که چه چيزي منفعت او را بهتر تأمين مي‌کند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن