تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى هر چيزى زكاتى است و زكات بدنها روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805588086




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

كاهش صادرات و افزايش چك‌هاي ‌برگشتي از دلايل تداوم ركود اقتصادي


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: كاهش صادرات و افزايش چك‌هاي ‌برگشتي از دلايل تداوم ركود اقتصادي
آنچه در همايش سياستگذاري‌هاي پولي بانكي بيان شد، بيشتر ناظر بر نوعي غر زدن و ناتواني بر كنترل و نظارت بر بازار پولي بود اما آنچه به عنوان نقطه قوت از آن ياد شد كنترل تورم و البته خروج از ركود بود.
نویسنده : مهران ابراهيميان 


آنچه در همايش سياستگذاري‌هاي پولي بانكي بيان شد، بيشتر ناظر بر نوعي غر زدن و ناتواني بر كنترل و نظارت بر بازار پولي بود اما آنچه به عنوان نقطه قوت از آن ياد شد كنترل تورم و البته خروج از ركود بود.
 اظهارات دكتر مسعود نيلي مشاور رئيس‌جمهور  بر خلاف تصور خبر از كاهش تقاضاي كل داشت كه نشان از ورود موجي جديد از ركود دارد، ‌هر چند كه برخي از كارشناسان دولتي حاضر در اين همايش همچون دولتمردان معتقد به خروج اقتصاد از ركود هستند.
 بنا بر‌اين گزارش، نگاه جامع‌تر دكتر نيلي به واقعيت نزديك‌تر است، زيرا آمارهاي گمركي نيز نشان از كاهش صادرات غير‌نفتي و البته كاهش واردات دارد كه هر كدام از اينها و به خصوص نگاهي به آمارهاي كالاهاي غير‌نفتي صادراتي نشان از عميق‌تر شدن ركود دارند به نحوي كه افزايش صادرات تنها در بخش مواد پتروشيمي رخ داده است و در صادرات ميعانات گازي و ساير كالاهاي غير‌نفتي ما با افت بيش از 10 درصد مواجه بوديم.
 لذا نمي‌توان فعال كردن بخشي از ظرفيت خودرو‌سازي را به عنوان خروج از ركود تلقي كرد زيرا آمارها ديگر قادر به پنهان كردن واقعيت‌ها نيستند.

  نشانه‌هاي ديگري هم هست!
 در حالي كه هم رئيس‌جمهور و هم رئيس كل بانك مركزي در ماه‌هاي اخير اعلام كرده‌اند اقتصاد ايران از ركود خارج شده است و معاون رئيس كل نيز در همايش مذكور بر خروج از ركود تأكيد كرده است اما آمار و ارقام چيز ديگري مي‌گويد. آمارهاي رسمي نشان مي‌دهد ميزان چك برگشتي در دولت يازدهم با افزايش قابل ملاحظه‌اي، مسير صعودي شديدي به خود گرفته، در حالي كه هيچ اقتصادداني پيش‌بيني چنين وضعيتي را نمي‌كرد.  جديدترين آمار بانك مركزي تا پايان فروردين ماه نشان مي‌دهد ميزان چك‌هاي برگشتي در يك سال اخير  حدود شش برابر افزايش يافته است. اين در حالي است كه ولي‌الله سيف رئيس كل بانك مركزي در آذرماه سال گذشته به شدت از افزايش ميزان چك‌هاي برگشتي در دولت قبل انتقاد كرد و عامل آن را فساد، اختلاس و سو‌ءاستفاده از چك‌هاي بي‌محل دانسته بود.
 بر اساس نماگرهاي بانك مركزي كه آمار ميزان چك‌هاي برگشتي در 9 ماهه اول سال 93 را منتشر كرده است، شمار چك‌هاي برگشتي در 9 ماهه اول سال 93 مرز 50 هزار ميليارد تومان را هم رد كرده بود و 35 درصد نسبت به سال 92 بيشتر شده بود، همچنين آمار چك بلامحل نيز نشان از افزايش8/29  درصدي گذشته دارند.
اما اين تمام ماجرا نيست زيرا طبق گفته‌هاي آقاي دبيركل در سال 93 حدود يك ميليون چك برگشت خورده كه بنا به تحليل خبرگزاري تسنيم، اين آمار با آمار دولت قبل يعني حدفاصل سال‌هاي 84 تا 92 برابري مي‌كند و اين مسئله نشان از افزايش شش برابري ميزان چك‌هاي برگشتي در شبكه بانكي دارد.

   ركود و فعاليت‌هاي سوداگرانه در دولت يازدهم بيشتر شده است
عباس شاكري رئيس دانشكده اقتصاد دانشگاه علامه در گفت‌وگو با «نسيم» در خصوص دلايل افزايش شش برابري آمار چك‌هاي برگشتي در يك سال اخير اظهار كرده است: آمار بالاي چك‌هاي برگشتي نشان دهنده ماندگاري ركود و نشان‌دهنده فعاليت‌هاي پر ريسك مبادله‌اي و دلالي در حوزه اقتصاد است.
وي خاطرنشان كرده است: در حال حاضر هم ركود در جامعه بيشتر شده و هم فعاليت‌هاي سوداگرانه در جامعه شدت گرفته است، به شكلي كه به عنوان يك عامل مزاحم و محدود‌كننده اقتصاد ما را تحت تأثير قرار داده است.
 
 مهار تورم به قيمت افزايش ميزان ركود اتفاق افتاد
محمدرضا پورابراهيمي عضو كميسيون اقتصادي مجلس نيز با اشاره به آمار بالاي رشد چك‌هاي برگشتي در يك سال اخير عنوان كرده است: سياست‌هاي اقتصادي دولت و رويكرد حاكم بر فضاي كسب و كار، تأثير زيادي را بر افزايش ميزان چك‌هاي برگشتي داشته است.
وي با با بيان اينكه «نه تنها از ركود خارج نشده‌ايم، بلكه ركود در يك سال گذشته عميق‌تر هم شده است» گفت: سرمايه در گردش اقتصاد كشور به جاي اينكه در خدمت توليد باشد در جهت افزايش فعاليت‌هاي كاذب اقتصادي بوده است.
اين عضو كميسيون اقتصادي مجلس با اشاره به مهار تورم توسط دولت خاطرنشان كرد: دولت تورم را مهار كرده اما به قيمت تشديد ركود و از رونق افتادن توليد، بنابراين همين مسئله به افزايش ميزان چك‌هاي برگشتي در نظام بانكي كشور دامن زده است.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن