تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند عزوجل مى فرمايد: هيچ مخلوقى نيست كه به غير من پناه ببرد، مگر اين كه دستش را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819796257




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هديه سازمان ميراث فرهنگي براي خبرنگاران چيست؟


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: هديه سازمان ميراث فرهنگي براي خبرنگاران چيست؟


نهادها- حميد رضا حسيني :
اكنون سه سال است كه در هفته ميراث فرهنگي، جشنواره ميراث فرهنگي و رسانه برگزار مي‌شود و در آن از خبرنگاراني كه طي يك سال بهترين توليدات رسانه‌اي در حوزه ميراث فرهنگي را فراهم آورده اند، تقدير به عمل مي‌آيد.

بديهي است كه نفس توجه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري به نقش رسانه‌ها در بالندگي ميراث فرهنگي و تقدير از خدمات و زحمات خبرنگاران، بزرگ‌ترين هديه‌اي است كه اصحاب رسانه از مديران اين سازمان دريافت مي‌كنند كه خود شايسته تقدير متقابل از سوي رسانه‌هاست.

در بعد مادي نيز هدايايي براي صاحبان آثار برگزيده در نظر گرفته مي‌شود. اما از اينها فراتر، آن چه براي اصحاب رسانه از اهميت بسيار برخوردار است و آن را به منزله بزرگ‌ترين و پربهاترين هديه تلقي مي‌كنند، دو چيز است: يكي فراهم آوردن امكان اطلاع رساني شفاف و نقادانه از سوي رسانه‌ها و ديگري توجه مديران سازمان به نقدها و برخورد سازنده با آن‌ها.

اكنون مي‌توانيم بپرسيم آيا سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري كشور طي يك سال گذشته، به ويژه در دوره تصدي مديريت جديد روابط عمومي، چنين هديه پربهايي را به خبرنگاران ارزاني داشته است ؟اين روابط عمومي سال گذشته در پاسخ به نقدهاي رسانه‌اي، با ارسال جوابيه‌هاي تندي براي رسانه‌ها، آنان را با عباراتي چون مخالف كشور و ملت ايران، بازنده، زنجيره‌اي، جناحي، داراي ارتباطات پنهان، نويسندگان مقالات كذايي، خواب زده ، استفاده‌كنندگان از روش‌هاي نخ نما و... مورد خطاب قرار داد.

از سوي ديگر، اختلال در فرايند اطلاع رساني و انجام وظايف حرفه‌اي خبرنگاران به مرز نگران كننده‌اي رسيده است. از ماه‌ها پيش تعدادي از مديران سازمان به شكل غيررسمي از گفت‌وگو با پاره‌اي خبرنگاران امتناع مي‌ورزند و شايع شده است كه روابط عمومي سازمان (اگرنه به شكل علني و با صدور بخشنامه رسمي) آنان را از تماس با رسانه‌هايي غيراز سايت‌هاي تحت كنترل خود برحذر مي‌دارد؛ در بسياري از نشست‌هاي مطبوعاتي، اعضاي خبرگزاري تخصصي ميراث فرهنگي ايران غايب هستند و دليل اين غيبت را عدم‌دعوت عنوان مي‌كنند؛ دبيران و خبرنگاران سرويس ميراث فرهنگي و گردشگري در جلسه اخير مديران سازمان ميراث فرهنگي استان تهران با خبرنگاران، خبردادند كه مورد تحريم واقع شده‌اند و مديران سازمان حاضر به گفت‌وگو با آنها نيستند ؛ هنگامي كه گروهي از خبرنگاران براي تهيه گزارش به يكي از استان‌هاي كشور سفر مي‌كنند، دستور قطع تماس و عدم‌گفت‌وگو با آنها به مديران استان مربوطه ابلاغ مي‌شود و اخيرا نيز رسانه‌هاي منتقد به برخي جلسات مطبوعاتي دعوت نمي‌شوند.

ممكن است تمام اين موارد قاطعانه از سوي روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري كشور تكذيب شود، اما بديهي است كه اين تكذيب بايد جنبه رفتاري داشته باشد و نه زباني. براي مثال مي‌توان پرسيد كه چرا طي 8 ماه گذشته هيچ جلسه مطبوعاتي براي اسفنديار رحيم مشايي، معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان، ترتيب داده نشده و دسترسي به ايشان براي خبرنگاران دشوار شده است ؟

اكنون يك ماه است كه گروهي از خبرنگاران از آقاي رحيم مشايي خواسته‌اند طي نشستي صميمانه، شنونده نظرات و انتقادهايشان باشد و درعين حال نظرات خود به آنان را ابراز دارد ؛ هرچند كه وي با گشاده‌رويي از اين خواسته استقبال كرده (و معمولا نيز از ملاقات با خبرنگاران پرهيز ندارد) اما گويا برخي زيردستان برگزاري چنين جلسه‌اي را به صلاح نمي‌دانند و نامه خبرنگاران در اين‌باره را بي‌پاسخ گذارده‌اند.

همه اينها را بايد در كنار شكايت از رسانه‌هاي منتقد بگذاريم كه سال گذشته با شكايت دسته جمعي از چند روزنامه، صورت گرفت. اين شكايت وقتي معنادار‌تر شد كه سازمان ميراث فرهنگي علاوه بر مديران مسئول روزنامه‌ها از شخص خبرنگاران نيز شكايت كرد ؛ امري كه بين سازمان‌هاي دولتي بسيار نادر است.

تاريخ درج: 31 ارديبهشت 1387 ساعت 09:53 تاريخ تاييد: 31 ارديبهشت 1387 ساعت 10:53 تاريخ به روز رساني: 31 ارديبهشت 1387 ساعت 10:52
 سه شنبه 31 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 353]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن