تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 1 بهمن 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى مردم اگر در يارى حق كوتاهى نمى كرديد و در خوار ساختن باطل سستى نمى نموديد، كسان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

چاپ جزوه ارزان قیمت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1855455728




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نزول فرشتۀ مرگ بر سر داعش!


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
نزول فرشتۀ مرگ بر سر داعش!

daesh.ir-840175927105820682-1-620x349.jpg


شناسهٔ خبر: 2763435 - شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹
مجله مهر > گزارش ویژه

دوران پرآشوبی که پس از سقوط بغداد در سال 2003 شکل گرفت، زمینۀ ظهور مجموعه‌ای از قهرمانان را پدید آورد که قهرمانی شان تابع موضع ناظر ماجراست. مجله مهر-محمد معماریان: ابراهیم المرعشی استادیار دانشکدۀ تاریخ در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در وب‌سایت الجزیره مطلبی با عنوان «فرشتۀ مرگ دنبال توست، داعش!»  را منتشر کرده است. در این یادداشت آمده است: در بهبوهۀ نبرد تکریت که نیروهای نظامی عراقی و ایرانی به همراه شبه‌نظامیان متحد خود سعی در بیرون راندن جنگ‌جویان جای‌گرفته در این شهر دارند، و در میانۀ شمار فزایندۀ تلفات و ویرانی چشم‌انداز شهری تکریت، هم‌زمان نبردی دیگر نیز در میدان مجازی و چشم‌انداز رسانه‌ای جریان دارد تا قهرمانانی دوست‌داشتنی برای عراقی‌ها و ایرانی‌ها خلق کند.تصاویر جدید فرشتۀ مرگ عراق، رزمندۀ شبه‌نظامی عراقی که در نبرد تکریت می‌جنگد، جدیدترین نمونه از چهره‌هایی به سبک رمبو است که در یک دهه منازعۀ عراق ظهور می‌کند. رسانه‌های بین‌المللی که همواره به ظهور داعش و کاربرد رسانه‌های اجتماعی جدید توسط آن علاقه نشان داده‌اند، این ماجرا را هم زمین نگذاشته‌اند. «فرشتۀ مرگ» از آن رو ارزش خبری دارد که نمایندۀ یک ضدحملۀ پرسروصدای مجازی است. اما توجهی که این شخصیت به خود جلب می‌کند، پرده از مسأله‌ای مهم‌تر برمی‌دارد: تلفیق میان فضای مجازی و مناقشۀ خشونت‌آمیز واقعی، به گونه‌ای که تفکیک میان واقعیت از روایت رسانه‌ای آن در فضای مجازی روز به روز دشوارتر می‌شود.دوران پرآشوبی که پس از سقوط بغداد در سال 2003 شکل گرفت، زمینۀ ظهور مجموعه‌ای از قهرمانان را پدید آورد که قهرمانی شان تابع موضع ناظر ماجراست.
پیش از آنکه ماجرای «تک‌تیرانداز آمریکایی» مطرح شود، شورشیان عراقی هم «تک‌تیرانداز بغداد» را داشتند: مردی به نام نظار الجبوری از ارتش اسلامی عراق. او نه تنها سربازان آمریکایی را هدف قرار می‌داد، که از مرگ آنها هم فیلم‌برداری می‌کرد.
آن گروه چندین فیلم منتشر کرده بود. در میان آن فیلم‌ها، تعدادی با زاویۀ دید تک‌تیرانداز تهیه شده بودند: روایتی اول‌شخص مشابه با بازی‌های رایانه‌ای تیراندازی. حتی یک فیلم مستند درام از یک روز زندگی تک‌تیرانداز هم تهیه شده بود. شورشیان فهمیده بودند که برای شورشی بودن، فقط کشتن کفایت نمی‌کند؛ بلکه از آن کشتن‌ها باید چیزی تولید کرد تا او به یک جایگاه اسطوره‌ای برسد.
حتی ابومصعب الزرقاوی، جد بزرگ اردنی‌تبار داعش، نیز در اوایل شورش‌های عراق سعی داشت با انتشار فیلم‌های تیراندازی‌اش، تصویری مانند رمبو برای شخصیت خود بسازد. گزارش‌های ارتش ایالات متحده دربارۀ بی‌عرضگی او در تفنگ‌داری، ناخواسته این جنگ تبلیغاتی را برایش مغلوبه کرد. و کفش‌های آدیداس او در کنار لباس‌های سنتی‌اش، دست‌مایۀ مضحکۀ کمدین‌ها شد.محیط رسانه‌ای جدیدداعش در عراق در یک محیط رسانه‌ای جدید ظهور کرد. در این محیط بود که داعش می‌توانست جنگجویانش را با رسانه‌های جدید مانند یوتیوب، فیسبوک، توییتر و اینستاگرام به نمایش بگذارد. یکی از برجسته‌ترین چهره‌های نمایشی داعش، شاکر وهیب بود. رسانه‌های بین‌المللی دست از سر شاکر برنمی‌داشتند چون از معدود جنگجویان داعش بود که حتی در زمان کشتن سه راننده کامیون سوری هم نقاب بر صورت نمی‌گذاشت. هواداران داعشی او را «شیر صحرا» می‌نامیدند. و از این جهت، «فرشتۀ مرگ» آمده است تا قهرمان عراقی‌ها برای مبارزه با شیر صحرا باشد.
داعش به دنبال سلطه، شکل‌دهی و کنترل فضای مجازی است؛ و در عین حال، این فضا به جایی برای مقاومت در برابر داعش از طریق خلق قهرمان‌های مجازی مانند فرشتۀ مرگ تبدیل شده است. فرشتۀ مرگ یک شخصیت حقیقی است، مردی به نام ایوب فالح الرباعی، که در مصاحبه با AFP دربارۀ جنبه‌های سادۀ زندگی‌اش مانند بردن بچه‌هایش به مدرسه حرف می‌زند.
ظهور فرشتۀ مرگ بی‌تردید ارزش خبری دارد، اما نمایندۀ روایت مجازی عراقی ها نیز هست که پس از ظهور داعش به وجود آمد. در این روایت است که صفحات فیسبوک بر وحدت میان مسلمانان عراق و اقلیت‌های مسیحی این کشور تأکید می‌کنند که از تابستان سال گذشته هدف داعش قرار گرفته‌اند. شبه‌نظامیان عراقی در فضای مجازی سال نوی مسیحی را تبریک می‌گویند و شبه‌نظامیان مسیحی حتی لوگوی شبه‌نظامیان عراقی را در صفحات فیسبوک‌شان می‌گذارند.
بخشی از ارزش خبری فرشتۀ مرگ عراق به خاطر خلق هواداران گسترده‌ای است که صفحۀ فیسبوک او را لایک کرده‌اند. همچنین تصویر او در یک صفحۀ فیسبوک منسوب به نیروهای ویژۀ ایران نمایش داده می‌شود، آن هم در زمانی که شاید بهتر باشد دولت عراق در نبرد برای تصرف شهر عمدتاً سنی‌نشین تکریت نقش ایران را کم‌رنگ‌تر نشان دهد.قهرمان مجازی عراقی‌هاظهور این قهرمان مجازی عراقی‌ها یادآور گفتۀ مشهور مک‌لوهان است: «رسانه همان پیام است.» فارغ از اینکه داعش یا شبه‌نظامیان عراق چه پیامی را منتشر کنند، رسانه فی‌نفسه حاوی یک پیام است.در این مورد، پیام رسانه آن است که در دوران روتوش و فوتوشاپ آسان عکس‌ها، تشخیص آنکه در واقعیت میدان عراق چه می‌گذرد دشوار است. گزارش مرگ جنگجوی خوش‌عکس داعش در سال 2014 منتشر شد، اما او با انتشار عکسی در اینترنت به میان زندگان برگشت.پیام رسانه آن است که نبردی برای جلب وفاداری جوانان در جریان است: نبردی که از فیسبوک بهره می‌گیرد تا جوانان را به بیعت خود درآورد. پیام رسانه آن است که تروریسم، پست‌مدرن شده است. در این نبرد است که داعش می‌تواند مفاهیم جهاد، خلافت، برده‌داری جنسی، استفاده از کودکان سرباز و نابودی میراث باستانی عراق را در پیام‌های 140 کاراکتری یا با یک تصویر برای «لایک» کردن در یک رفراندوم هولناک فراملیتی منتشر کند.مبارزه با تروریسم هم پست‌مدرن شده است. این مبارزه می‌تواند از سوی شبه‌نظامیان عراقی باشد که قهرمان مشابهی برای لایک شدن خلق می‌کنند، یا از طرف وزارت خارجۀ ایالات متحده باشد که کارزار توییتی برای سلب اعتبار از داعش به راه می‌اندازد.البته در این دوران ظهور فناوری‌های جدید و مات شدن واقعیت، بی‌تردید واقعیتی نیز وجود دارد: از زمان شروع جنگ داخلی سوریه و ظهور داعش، عراقی‌ها و سوری‌ها آواره شده‌اند و اموال‌شان به غارت رفته است.وفاداری مخاطبان به داعش یا نیروهای مقابل آن را رسانه‌های اجتماعی شکل نمی‌دهند. این وفاداری در فرآیندهای درازمدت اجتماع‌پذیری و هویت‌یابی شکل می‌گیرد. اما رسانه‌های اجتماعی دو نقش دارند: یکی آنکه به افراد خارج از میدان جنگ امکان داده‌اند تا در این مناقشه چشم‌چرانی کنند، و دیگر آنکه خلق شخصیت‌های مجازی برای ستایش یا نکوهش هواداران را آسان‌تر کرده‌اند.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن