تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834365767
تصویر شهر در سینمای ایران و شهرهایی که هویت سینمایی ندارند/ «باشو غریبه کوچک» یک فیلم شهری
واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: تصویر شهر در سینمای ایران و شهرهایی که هویت سینمایی ندارند/ «باشو غریبه کوچک» یک فیلم شهری
محمدرضا شرف الدین، یدالله صمدی، طهماسب صلح جو و محسن آقالر نظرات خود را درباره سینما و فیلمهای شهری و مشکلات این حوزه نظیر هویت سینمایی نداشتن شهرهای ایران به دلیل بیتوجهی فیلمسازان، ارائه دادند.
به گزارش نامه نیوز با آغاز پنجمین جشنواره بین المللی «فیلم شهر» در تهران، تب سینمای شهری و بررسی مشکلات و معضلات سینمای شهری در کشور داغ شده است، به همین منظور به سراغ محمدرضا شرف الدین مدیرعامل انجمن انقلاب و سینمای دفاع مقدس، یدالله صمدی کارگردان سینما، طهماسب صلح جو منتقد سینما و محس آقالر کارگردان و مدرس سینما رفتیم تا درباره سینمای شهری و تعریف آن در سینمای ایران بدانیم. این سینماگران به مسائل مختلفی در حوزه شهری اشاره کردند. نبود توجه به ایجاد حس شهر شناسی در مخاطب و تبدیل شدن فیلم های شهری سینمای ایران به فیلم هایی با مصرف داخلی، فاصله گرفتن از شعار زدگی در به تصویر کشیدن مشکلات شهری، توجه مسئولان سینمایی به این نکته که مشکلات شهری یک واقعیت است نه یک سیاه نمایی و اینکه هیچ کدام از شهرهای ایران به غیر از تهران هویت سینمایی ندارند و به تصویر کشیدن شهر به عنوان مهمترین جلوه های فرهنگ بشری به عنوان یک کلیشه در سینما، از جمله مواردی است که در این گزارش به آن اشاره شده است.
«باشو غریبه ای کوچک» بهترین نمونه سینمای شهری
محمدرضا شرف الدین مدیرعامل انجمن انقلاب و سینمای دفاع مقدس درباره برگزاری جشنواره فیلم شهر گفت: هر فیلمی نیاز به هماهنگی ها و ساختارهای مناسب تولید دارد که با توجه به مختصات تولیدش خود به خود این هماهنگی ها انجام می شود و این تهیه کننده است که قبل از شروع و بعد از مدتی از پایان کار درگیر این هماهنگی ها است اما آنچه مسلم است این که ساختارهای تولید در هر کشور تعریف خود را دارد. در ایران هم این مهم با توجه به توانمندی هر تهیه کننده در ساختار تولید تعریف می شود.
وی ادامه داد: کارهای شهری در پروسه تولید به مراتب ساختار مشکل تری از گونه های مختلف سینما دارند. برخلاف عده ای که تولید فیلم شهری را آسان و ساده تلقی می کنند و وقتی بحث برآورد فیلم شهری می شود از آن به عنوان فیلمی سهل و ممتنع یاد می کنند، به این نکته باید توجه کرد که هر فیلمی مشکلات خاص خود را دارد.
شرف الدین بیان کرد: مزاحمت هایی که در ساخت فیلم شهری برای شهروندان بوجود می آوریم و مزاحمت هایی که شهروندان برای ما بوجود می آورند تمام این دشواری ها و بایدها و نبایدها برای گروه تولید و تهیه تعریف می شود. تا وقتی که فیلم در بخش آپارتمان تولید می شود راحت است اما وقتی پا به عرصه شهر گذاشته می شود و دوربین به سطح شهر می آید آنجا است که مشکلات نمود پیدا می کند.
تهیه کننده فیلم سینمایی «فرزند صبح» متذکر شد: ایجاد مزاحمت، شرایط تهیه و تولید و هماهنگی ها جهت برداشت تصویر و امنیت بازیگران، همه و همه مشکلاتی است که برای فیلم شهری تعریف می شود. در این میان هم فیلم های شهری ما تصویری واقعی از شهر ارائه نمی دهند و نباید فراموش کرد که در روایت یک قصه اجتماعی شهری صرف نظر از تعریف قصه باید آموزش های زندگی شهرنشینی به مردم ارائه شود.
وی ادامه داد: کارگردان های بزرگ دنیا در نشان دادن و ارائه تصویر شهرشان با حفظ چهارراه ضوابط از پیش تعیین شده، مشکلات، آسایش و رفتار مردم شهرشان را به درستی به تصویر می کشند به طوری که هر بیننده با دیدن فیلم به شناخت نسبی از آن شهر می رسد و ارزیابی نسبی و شمای کلی از تاریخ آن شهر بدست می آورد اما در فیلم های ایرانی این حس و حال به دست نمی آید. مگر اینکه مخاطب با مراجعه به ذهن و حافظه شخصی خود حس شهر مربوطه را بدست بیاورد. چنین فیلم هایی تنها مصرف داخلی پیدا می کنند و در چهارچوب مرزها و حتی در مواردی منطقه جغرافیایی باقی می مانند حتی قابلیت اینکه در شهرهای دیگر ایران نمایش داده شود را ندارند.
این تهیه کننده سینما بیان کرد: به نظر من «باشو غریبه ای کوچک» یک نمونه مناسب فیلم شهری سینمای ایران است که از مختصات فرهنگ و تعاملات و فضای شهری مطلوب برخوردار است اما در اغلب و برخی فیلم های ایرانی سبک زندگی ایرانی را نمی بینیم و فیلم ها بومی نیستند. فیلم ها باید به گونه ای باشند که بیننده با دیدن آنها به سبک زندگی و تعاملات فضای زندگی شهری ایرانی دست پیدا کند.
مدیرعامل انجمن سینمای دفاع مقدس اظهار کرد: به عقیده من در لایه های زیرین یک فیلم شهری، آموزش های لازم شهروندی به مخاطب ارائه شود نه اینکه برای ارزان تمام کردن فیلم به ریزه کاری های یک زندگی توجه نکنیم. چطور فیلمسازان ما در یک اثر برای سیاه نمایی مشکلات شهر، به ریزترین جزئیات توجه می کنند اما در مورد یک زندگی شهری مطلوب به جزییات توجه نمی کنند.
ممیزی فیلم های شهری بنا به شرایط روز تغییر می کند
یدالله صمدی کارگردان سینما نیز درباره سینمای شهری بیان کرد: ساخت هر فیلمی با مشکلات خاص خود همراه است. تاریخی، شهری، جنگی و روستایی هر کدام از این گونه های سینمایی روش ساختاری خود را می طلبد که با سختی هایی همراه است اما آن چه مسلم است این که از ابتدا باید آزادی عمل به هر فیلمسازی بدهند تا اجازه بیان موضوعات را داشته باشد. از ظاهر شهر گرفته تا بافت، معماری، شرایط اجتماعی هر شهر خرد و کلان با آدم هایی که در آن شهر زندگی می کنند، ویژگی های رفتاری این آدم ها در خانواده هایشان با فرزندان و دیگر افراد بدون سانسور بیان شود.
کارگردان فیلم «شهر آشوب» با اشاره به این که باید به فیلمسازان اجازه داده شود که بدون سانسور موضوعات را بیان کنند، توضیح داد: نه آدم سیاسی هستم و نه از فیلم های سیاسی خوشم می آید اما از ساخت فیلم های اجتماعی استقبال می کنم. مسئولین محترم بدانند که مسائل و مشکلات جامعه واقعیت است نه سیاه نمایی. وقتی سر چهارراه کودکان را در حال تکدی گری می بینیم یا در پیاده رو ها جوانان با آسیب های جسمی شان از مردم کمک مالی می خواهند، همه این ها مغز و گوش و ذهن ما را درگیر می کند و وقتی به خانه می رسیم خسته ایم اما نمی دانیم چرا خسته ایم.
کارگردان فیلم «دونفر و نصفی» ادامه داد: بیان مشکلات و معضلات جامعه در فیلم ها بدون آن که به شعار زدگی نزدیک شود، بسیار مهم است. به عنوان مثال من در فیلم «پدر آن دیگری» به بحث خانواده، تبعیض بین بچه ها در خانواده و این گونه آسیب ها می پردازم که بعدها به فاجعه تبدیل می شود.
صمدی با اشاره به خط قرمزها در حوزه سینمای شهری بیان کرد: متاسفانه آیین نامه ای در زمینه ساخت فیلم های شهری صادر نشده که به فیلمسازان خط قرمزی را نشان دهد و بنا به شرایط روز این خط قرمزها تغییر می کند و ما فیلمسازان خودمان بنا به تشخیصمان در این سال ها یاد گرفتیم که خط قرمز چیست.
شهرهای ایران هویت سینمایی ندارند
طهماسب صلح جو منتقد سینما نیز درباره سینمای شهری و به تصویر کشیدن شهر در سینمای ایران گفت: در فیلم های سینمای ایران صحبت از شهر یعنی تهران. وقتی شهر را به روایت سینمای ایران بررسی می کنیم ذهنمان به تهران متوجه می شود. سینما تعریفی که از شهر ارائه داده از شهر تهران است در حالی که شهرهای دیگر ایران هرکدام فرهنگ شهری خاص خودشان را دارند. با این که هر کدام از شهرهای ایران هویت شهری دارند اما هویت سینمایی ندارند.
وی ادامه داد: با اینکه کشورهای خارجی و اروپایی ها اصفهان را بیشتر از تهران می شناسند اما نمی توانیم در سینمای ایران فیلمی پیدا کنیم که مستقیما به هویت شهری اصفهان و یا حتی شهرهای دیگر توجه دارد .
این منتقد سینما بیان کرد: زمانی که به فیلم های قدیمی سینمای ایران نگاه می کنیم در روستا اگر کسی می گفت فردا به شهر می روم منظورش از شهر تهران بود. در فیلم مجید محسنی «پرستوها به لانه باز می گردند» داستان یک روستایی روایت می شود که بچه اش را برای درس خواندن به شهر می فرستد و آن جا منظورشان از شهر، شهر تهران است. در این فیلم تفاوت زندگی مردم در شهر و روستا را می بینیم. یا قدیمی ترین فیلم سینمای ایران یا اولین فیلم ناطق فارسی یعنی «دختر لر» هم اشاره به شهر تهران دارد، آن جایی که یکی از شخصیت ها می گوید برویم تهران، شهر تهران خوب است اما مردمانش بد هستند.
صلح جو توضیح داد: به عقیده من این گونه تک بعدی نگاه کردن به مفهوم شهر و مظاهر شهر در سینمای ایران، یکی از نقص های فیلم های شهری سینمای ایران به شمار می رود. این در حالی است که جشنواره فیلم شهر هم به جای اینکه تمرکز شش دانگش روی شهر تهران باشد می تواند حتی در شهرهای دیگر هم برگزار شود؛ شهرهایی که قدمتشان به مراتب از تهران بیشتر است. تهران از زمان آقامحمدخان قاجار شهریت پیدا کرد اما شهرهایی چون اصفهان یا تبریز سابقه شهریشان به مراتب بسیار بیشتر است.
انعکاس شهر در سینما باعث اصلاح و احیای آن می شود
محسن آقالر فیلمساز و مدرس سینما گفت: شهر به عنوان ملموس ترین جلوهای فرهنگ بشری است به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است. در چنین شرایطی، بازتاب شهر در سیمای فیلم های ما عموما به دلیل مشکلات تولیدی نادیده گرفته می شود و جزو چند تصویر کلیشه ای آن هم تنها از تهران حضوری دیگری در سینمای ما ندارد.
این مدرس سینما تاکید کرد: این در حالی است که بخش اعظمی از شهرهای ما دارای هویت پایدار همساز با زیبایی شناسی فرهنگ ما دارند و جلوه های نمایشی آنها بر غنای فرهنگی فیلم های ما می افزاید. این موضوع مهمی است که برای هویت بخشی و اصالت در سینما باید به سمتاش حرکت کرد. از سویی نمایش شهر در سینما نه تنها با نکات گفته شده بر غنا و هویت آثار ما می افزاید بلکه بازتاب آن در فیلم ها رابطه ای دو سویه ایجاد کرده و جامعه با انعکاس محیط خود و جلوه های آن در فیلم ها آن را همچون آینه ای می یابد تا با تفکر در آن به اصلاح و احیای محیط خود بپردازد.
منبع: مهر
۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]
صفحات پیشنهادی
شهرهای ایران هویت سینمایی ندارند/ «باشو غریبه کوچک» یک فیلم شهری
تصویر شهر در سینمای ایران شهرهای ایران هویت سینمایی ندارند باشو غریبه کوچک یک فیلم شهری شناسهٔ خبر 2762830 - جمعه ۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۱۴ هنر > سینمای ایران محمدرضا شرف الدین یدالله صمدی طهماسب صلح جو و محسن آقالر نظرات خود را درباره سینما و فیلمهای شهری و مشکلات این حوزهراهیابی 30 فیلم سینمایی به مسابقه سینمای ایران جشنواره بین المللی شهر
راهیابی 30 فیلم سینمایی به مسابقه سینمای ایران جشنواره بین المللی شهر 30 فیلم سینمایی راه یافته به بخش مسابقه سینمای ایران پنجمین جشنواره شهر اعلام شدند به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم شهر 30 فیلم سینمایی در بخش مسابقه ساخبار ایران و جهان | - افتتاح پردیس سینمایی شهر فیروزه
افتتاح پردیس سینمایی شهر فیروزه پردیس سینمایی شهر فیروزه با ظرفیت ۵۸۷ صندلی با حضور حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی جمعی از مدیران سینما و برخی از سینماگران در شهر نیشابور افتتاح شد بابک برزویه ۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۵ ۵۶راهیابی ۳۰ فیلم سینمایی به مسابقه سینمای ایران جشنواره فیلم شهر
راهیابی ۳۰ فیلم سینمایی به مسابقه سینمای ایران جشنواره فیلم شهر۳۰ فیلم سینمایی راه یافته به بخش مسابقه سینمای ایران پنجمین جشنواره فیلم شهر اعلام شدند تاریخ انتشار سه شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۱ ۰۱ به گزارش تسنیم 30 فیلم سینمایی در بخش مسابقه سینمای ایران پنجمین جشنواجزئیات تغییرات ساختاری بنیاد سینمایی فارابی و موسسه رسانههای تصویری | خبرگزاری ایلنا
از سوی حیدری خلیلی اعلام شد جزئیات تغییرات ساختاری بنیاد سینمایی فارابی و موسسه رسانههای تصویری دبیرخانه جشنوارههای استانی جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم یاس و دبیر خانه شورای راهبردی بین الملل سینمای ایران به موسسه رسانههای تصویری واگذارشد به گزارش ایلنا «رمضانعقالیباف به جشنواره فیلم شهر پیام داد جشنواره شهر به رویدادی ثابت در تقویم جشنوارههای سینمایی بدل شود
قالیباف به جشنواره فیلم شهر پیام دادجشنواره شهر به رویدادی ثابت در تقویم جشنوارههای سینمایی بدل شودمحمدباقر قالیباف شهردار تهران در پیامی عنوان کرد حجم بالای انتظارات و مطالبات سینماگران برای گسترش فضای تعامل با مسئولان شهری ایجاب میکند که این جشنواره به یکی از رویدادهای فرهنگیاعلام سه فیلم ایرانی بخش مسابقه سینمای بین الملل جشنواره شهر
اعلام سه فیلم ایرانی بخش مسابقه سینمای بین الملل جشنواره شهر خبرگزاری پانا سه فیلم ایرانی بخش مسابقه سینمایی بین الملل پنجمین جشنواره شهر اعلام شد ۱۳۹۴ جمعه ۱ خرداد ساعت 10 42 به گزارش سرویس فرهنگی پانا روابط عمومی جشنواره بین المللی فیلم شهر با اعلام این خبر افزود سه فیلم سیپردیس سینمایی «شهر فیروزه» در نیشابور افتتاح شد
با ظرفیت ۵۸۷ صندلی پردیس سینمایی شهر فیروزه در نیشابور افتتاح شد شناسهٔ خبر 2760856 - سهشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۰۴ هنر > سینمای ایران پردیس سینمایی شهر فیروزه با ظرفیت ۵۸۷ صندلی با حضور حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی جمعی از مدیران سینما و برخی از سینماگران در شهر نیافتتاح ۱۴پروژه شهری همزمان با گشایش پردیس سینماییبهار گز برخوار
شهردار گز مطرح کرد افتتاح ۱۴پروژه شهری همزمان با گشایش پردیس سینمایی بهار گز برخوار شناسهٔ خبر 2761383 - سهشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸ ۲۳ استانها > اصفهان اصفهان- شهردار گز برخوار گفت همزمان با افتتاح پردیس سینمایی بهار گزبرخوار که با حضور استاندار و دیگر مسئولان کشوری خواهدپیام شهردار تهران به یک جشنواره سینمایی
پیام شهردار تهران به یک جشنواره سینمایی شناسهٔ خبر 2758802 - یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۷ هنر > سینمای ایران محمدباقر قالیباف شهردار تهران در آستانه پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر که قرار است از ۳ تا ۱۲خرداد برگزار شود پیام داد به گزارش خبرگزاری مهر متن کامل پیام شهرداربه همت مؤسسه سینمایی صنعت دیجیتال هنر تهران مستند نگاهی به 15 خرداد در پیشوا تصویربرداری شد
به همت مؤسسه سینمایی صنعت دیجیتال هنر تهرانمستند نگاهی به 15 خرداد در پیشوا تصویربرداری شدبه همت مؤسسه سینمایی صنعت دیجیتال هنر تهران مستند نگاهی به 15 خرداد در شهرستان پیشوا تصویربرداری شد به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران صبح امروز و به همت مؤسسه سینمایی صنعت دیجیتالالقدس العربی: وقتی اوباما نمی تواند از یک شهر کوچک الرمادی حفاظت کند، چگونه می خواهد از اعراب در برابر ایران د
القدس العربی وقتی اوباما نمی تواند از یک شهر کوچک الرمادی حفاظت کند چگونه می خواهد از اعراب در برابر ایران دفاع کند روزنامه القدس العربی نوشت سقوط الرمادی برای عربستان و اردن خطرناک است به گزارش نامه نیوز حیدر العبادی نخست وزیر عراق دیروز چهارشنبه وارد مسکو شد و هدف از این سایجاد سالن های سینمایی در شهرستان ها به افزایش فروش فیلم ها کمک می کند
حبیب اسماعیلی پخش کننده و تهیه کننده سینما ایجاد سالن های سینمایی در شهرستان ها به افزایش فروش فیلم ها کمک می کند پخش کننده و تهیه کننده سینما گفت ایجاد سالن های سینمایی جدید و مدرن در شهرستان ها و استان های مختلف به افزایش فروش فیلم های سینمایی منجر می شود به گزارش حوزه سینمپردیس سینمایی «شهر فیروزه» در نیشابور افتتاح شد ایوبی:شاهد موج جدیدی از سینماسازی در کشور هستیم
پردیس سینمایی شهر فیروزه در نیشابور افتتاح شدایوبی شاهد موج جدیدی از سینماسازی در کشور هستیمرییس سازمان سینمایی در مراسم افتتاح پردیس سینمایی شهر فیروزه گفت ۲۰ ماه پیش سینماگران خواستار تعطیلی سینماها بودند اما امروز شاهد موج جدیدی از سینماسازی در کشور هستیم به گزارش خبرگزارش فگزارش تصویری - افتتاح نمایشگاه عکاسان سینمای ایران در باغ موزه قصر
افتتاح نمایشگاه عکاسان سینمای ایران در باغ موزه قصر عکس محمدرضا ندیمی - ایسنا جمعه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲ ۱۵اعلام اسامی داوران بخش مستند جشنواره بین المللی شهر/ فیلم های سینمایی بخش مسابقه و خارج از مسابقه بین الملل جش
اعلام اسامی داوران بخش مستند جشنواره بین المللی شهر فیلم های سینمایی بخش مسابقه و خارج از مسابقه بین الملل جشنواره شهر معرفی شدند محمدرضا عباسیان منوچهر طیاب ارد عطارپور محمدعلی فارسی و پیروز کلانتری هیات داوران بخش مسابقه فیلمهای مستند جشنواره هستند که 20 فیلم مستند راهیافمدیر امور سینمایی حوزه هنری اصفهان خبر داد پردیس سینمایی فولادشهر به بهرهبرداری میرسد
مدیر امور سینمایی حوزه هنری اصفهان خبر دادپردیس سینمایی فولادشهر به بهرهبرداری میرسدمدیر امور سینمایی حوزه هنری اصفهان گفت زمین پردیس سینمایی فرهنگ فولادشهر که در ابتدا ورزشگاه بود به صورت مشارکتی با شهرداری این شهر احداث شد و روز پنجشنبه راهاندازی میشود به گزارش خبرگزاری-
گوناگون
پربازدیدترینها