تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس مى‏خواهد خداوند او را از زبانيه (فرشتگان عذاب) نوزده‏گانه برهاند، بسم الل...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803241009




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پوتین دلواپس بازداشت‌شدگان فیفا شد؛جنگ سرد بعدی از زمین‌های فوتبال آغاز می‌شود؟ |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: پوتین دلواپس بازداشت‌شدگان فیفا شد؛جنگ سرد بعدی از زمین‌های فوتبال آغاز می‌شود؟
برای مایی که سال‌هاست با اخبار ضد و نقیض فساد در فوتبال کشورمان آشنا هستیم حدسی بالاتر از این وجود نداشت که اتفاق جدی در این ماجرا رخ نمی‌دهد و آب از آب تکان نمی‌خورد. همانقدر که پرونده‌های فساد در فوتبال ما به نتیجه رسید دست بلاتر و داره و دسته‌اش که نزدیک به دو دهه است در فیفا اردو زده‌اند رو خواهد شد.
کد خبر: ۵۰۴۲۰۲
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۳ - 28 May 2015


در حالی که فردا قرار است رئیس جدید فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا در نشست مجمع عمومی این فدراسیون جهانی انتخاب شود دستگیری اعضای بلندپایه این این سازمان در فاصله دو روز مانده به این رویداد زلزله‌ای در این نهاد بزرگ بین‌المللی ایجاد کرده است. سلسله دستگیری‌هایی که از بامداد روز گذشته آغاز شد و امروز به ممنوع‌الخروجی سپ بلاتر، رئیس فیفا و یکی از کاندیداهای پر امید انتخابات فردا منجر شد. حالا مهمان‌های مراسم فردا کم‌کم وارد زوریخ می‌شوند و البته در چهره همه‌شان هم کمی ترس دیده می‌شود. ترسی از آغاز یک جنگ سرد در دنیای فوتبال خبر می‌دهد.

به گزارش تابناک، انتخاب قطر به‌عنوان میزبان جام‌جهانی 2020 موجب شد تا خیلی‌ها فیفا را به دریافت رشوه و تبانی برای انتخاب این شیخ نیشین کوچک و ثروتمند متهم کنند. دایره اخباری که از چند سال پیش آغاز شد و هر روز بر گستره آن اضافه شد تا اینکه سال گذشته اسنادی مبنی بر دریافت مبالغ سنگین توسط اعضای خانواده برخی مسئولان بلند پایه فیفا توسط چند نشریه انگلیسی منتشر شد. برای مایی که سال‌هاست با اخبار ضد و نقیض فساد در فوتبال کشورمان آشنا هستیم حدسی بالاتر از این وجود نداشت که اتفاق جدی در این ماجرا رخ نمی‌دهد و آب از آب تکان نمی‌خورد. همانقدر که پرونده‌های فساد در فوتبال ما به نتیجه رسید دست بلاتر و داره و دسته‌اش که نزدیک به دو دهه است در فیفا اردو زده‌اند رو خواهد شد. اما سرخط اخبار روز چهارشنبه رسانه‌های دنیا حکایت از داستان دیگری داشت.

 پلیس سوئیس با همکاری اف بی آی ایالات متحده امریکا با حضور در محل هتل مهمان‌های اجلاس فیفا شش تن از بلندپایه‌ترین مقامات این نهاد بین‌المللی را دستگیر کرد تا در آستانه انتخابات رئیس فدراسیون جهانی فوتبال شوک بزرگی به فوتبال دنیا وارد شود. فیفا این روزها بحرانی‌ترین روزهای ممکن را پشت‌سر می‌گذارد و فوتبال دنیا هم در آستانه یک رنسانس بزرگ قرار دارد.

روز گذشته پلیس سوئیس به درخواست پلیس فدرال ایات متحده امریکا شش عضو و یک عضو سابق فیفا را در محل اقامت‌شان در هتلی در زوریخ دستگیر کرد. اما این بازداشت‌شدگان چه کسانی بودند؟ جفری وب، رئیس کنفدراسیون فوتبال کونکاکاف و نایب رئیس فیفا، جک وارنر که پیش از وب، ریاست کنفدراسیون حوزه کارائیب را بر عهده داشت،اوگنیو فیگوئردو، رئیس فدراسیون اروگوئه و فوتبالیست سابق، ادورادو لی، رئیس فدراسیون کاستاریکا، خولیو روچو، مامور توسعه فیفا، رافائل اسکوئیول، رئیس فدراسیون ونزوئلا، خوسه ماریا مارین، رئیس سابق فدراسیون برزیل و نیکولاس لئوز،رئیس سابق کنفدراسیون آمریکا جنوبی در بین این دستگیرشدگان بوده اند.همچنین تا 15 عضو دیگر نیز تحت تحقیقات فیفا قرار دارند و دستگیری آنها ممکن است در روزهای آینده اتفاق بیفتد.

پلیس سوئیس مدعی شده که بازداشت‌های روز گذشته به درخواست پلیس فدرال آمریکا بودهو  گویا شاکی اصلی این پرونده پلیس فدرال آمریکا (FBI) است و آنچنان که خانم لورتا لینچ، دادستان کل ایالات متحده امریکا امروز در کنفرانس خبری‌اش مدعی شده به دلیل اینکه بیشتر تخلفات صورت گرفته از سوی مدیران ارشد فیفا در خاک آمریکا صورت گرفته است FBI پیگیر این پرونده شده است. گویا اتهام اصلی مقامات فیفا دریافت رشوه به اندازه 150 میلیون دلار است و از انجایی که بیشتر این مراودات مالی در خاک ایالات متحده آمریکا صورت گرفته است پلیس فدرال امریکا پیگیر ماجراست. البته داستان حکایت امروز و دیروز نیست و FBI از سال 1990 رد معاملات و دادو ستدهای مسئولان بلند پایایه فیفا را زده و این روزها روزهایی است که پرونده بیست ساله FBI در خصوص دریافت رشوه‌ها برای رای‌گیری در مورد جام‌جهانی، معاملات بازاریابی و توافقات حق پخش به نتیجه نزدیک شده است.

دستگیری مقامات بلندپایه فیفا امروز اما منجر به ممنوع‌الخروجی جوزف سپ بلاتر از سوئیس شد. رئیس هشتاد ساله فیفا که هفده سال است بر مسند ریاست فیفا تکیه زده است حالا روزها و ساعات سختی را پشت سر می‌گذارد و با افتضاح پیش آمده هم صندلی ریاست‌اش را در خطر می‌بیند و هم خنده‌های پرنس علی اردنی، مهم‌ترین رقیب‌اش برای انتخابات را پشت‌سرش دارد. میشل پلاتینی امروز در دیدار با سپ بلاتر از او درخواست کرد تا از ریاست فیفا کناره‌گیری کند و فدراسیون فوتبال المان هم چنین درخواستی از بلاتر را اعلام کرده است.

اما این‌ها تنها پس لرزه‌های دستگیری‎های گسترده در زوریخ نیست. با توجه به اعلام دریافت رشوه از سوی مسئولان فیفا برای اعطای میزبانی‌های جام‌جهانی دو کشوری که جام‌جهانی 2018 و 2022 را در اختیار دارند این روزها بیشترین خطر را احساس می‌کنند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه که کشورش میزبانی جام‌جهانی 2018 را در اختیار دارد صبح امروز در واکنش به دستگیری گسترده مدیران فیفا و دخالت ایالات متحده آمریکا در این ماجرا به دولت امریکا هشدار داده تا عدالت را برای مردم خودش اجرا کند. . ولادمیر پوتین در واکنش به اتفاقات 48 ساعت گذشته فیفا گفته است:«اینکه حتی اگر چند مقام رسمی فیفا تخلفی کرده باشند دلیل نمی شود که آمریکا آنها را بازداشت کند و به کشورش ببرد. آنها شهروندان آمریکایی نیستند که دولت آمریکا بخواهد محاکمه شان کند. آمریکا اگر به دنبال عدالت است ، این عدالت را در ایالت هایش برقرار کند. آنها می خواهند بلاتر را بیاندازند اما ما در کنار بلاتر هستیم و از این رفیق مان حمایت می کنیم.»به نظر می‌رسد این‌بار فوتبال جرقه‌های یک جنگ سرد دیگر را زده است. جنگی که شاید ابعادش از زمین‌های فوتبال فراتر رود.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 123]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن